با ما در ارتباط باشید: 0314566
تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست

هنگامی که در مورد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین سخن به میان می آید، اولین پارامتری که در ذهن تداعی می شود، سئو و روش های لینک سازی است. لینک های فالو (dofollow) و نوفالو (nofollow) یکی از فاکتور مهم در بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو می‌باشند. فرض کنید که در حال نوشتن یک مطلب هستید و در آن پست شما لینک‌های داخلی و یا لینک‌های خارجی وبسایت‌های دیگر را به وبسایت خود اضافه می‌کنید.در اینصورت هنگامی که گوگل آن پست را کراول می‌کند، تمام لینک های موجود در این صفحه  چه داخلی و چه خارجی را دنبال خواهد کرد. زمانی که از لینک فالو استفاده می کنید یعنی اینکه شما هم محتوای لینک را باارزش می‌دانید؛ مگر اینکه آنها را نوفالو کنید در حالت معمول همه لینک‌ها فالو هستند و گوگل نیز هم لینک‌های داخلی و خارجی را دنبال می‌کند.

ویژگی‌های لینک‌های فالو در سئو

 به لینک‌هایی که موتور جستجو هنگام مواجهه  با آنها، لینک مورد نظر را دنبال می‌کند لینک‌های فالو نام دارد. این لینک‌ها می توانند به  پیج رنک صفحه کمک کنند. هر چه تعداد لینک های طبیعی یک مطلب بیشتر باشد رتبه بهتری در نتایج جست و جو دارد.متخصصان سئو (SEO) توصیه میکنند تعداد کمی‌ از این نوع لینک ها باید در سایت ها استفاده شود، چون با افزایش تعداد این لینک ها، رنک ( رتبه ) سئوی سایت کاهش پیدا میکند.

ویژگی‌های لینک‌های نو فالو در سئو

یک لینک نوفالو ارزش HTML را دارد و به ربات‌های موتورهای جستجو دستور می‌دهد این لینک را دنبال نکنند. بنابراین با استفاده از این دستور، لینکی که از وبسایت ما به وبسایت های دیگر داده می‌شود مورد تأیید ما نیست و به خزنده های موتورهای جست و جو اعلام می‌کنید که این لینک نباید تاثیری در محاسبه پیج رنک یک صفحه داشته باشد. نوفالو به معنی ایندکس کردن آن صفحه نیست. صفحات چه از نوفالو و چه از فالو استفاده کرده باشند در موتورهای جست و جو ایندکس می شوند ولی اگر نوفالو باشد تاثیری در محاسبه پیج رنک نخواهد داشت. این لینک در اصل برای کاهش اثر بخشی انواع خاصی از اسپم‌‌‌ها در موتور جستجو معرفی شد. بنابراین سعی وتلاش اصلی کیفیت نتایج ارائه شده توسط موتور جست و جو است. سرانجام شما اسپم کمتری را دریافت خواهید کرد و وبسایت شما بهبود خواهد یافت.

تفاوت لینک های فالو با لینک‌های نوفالو در سئو

برای درک بهتر تفاوت بین لینک‌های فالو و نوفالو، باید به شیوه کار موتورهای جستجو آشنا باشیم . موتورهای جستجویی مانند گوگل همیشه به دنبال پارامترهایی  برروی صفحات وب هستند که دارای بهترین  رتبه در نتایج جستجو هستند. یکی از پارامترهایی  که موتورهای جستجو آن را لحاظ می کنند، تعداد لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر به آن صفحه اشاره می کنند. برای مثال؛ فرض کنید که دو پست با موضوع یکسان و شبیه به هم  بر روی دوسایت متفاوت وجود دارند. با فرض یکسان بودن کیفیت و جذاب بودن پست ها، و اینکه  به خوبی نوشته شده و پر از مطالب مفید هستند، اگر یک محتوا دارای 100 لینک و دیگری  تنها یک یا دو لینک باشد موتور جستجو  بیشتر بر روی پستی  که دارای لینک‌های زیادی است  تاکید می کند زیرا بسیاری از افراد آن را خوانده اند و با لینک دادن به آن دوست دارند که باز هم آن را بخوانند و به نحوی کیفیت مطالب آن پست را تصدیق کرده اند.

تنها تفاوت استفاده از لینک فالو و نوفالو اهمیت آن از دیگاه خزنده ها است و برای یک عاربر عادی هیچ فرقی با لینک فالو ندارد. با اینکه همچنان لینک سازی در کامنت وبلاگ‌ها وجود دارد، اما ایجاد تگ نوفالو باعث کاهش زیادی در رتبه سایت می شود. این لینک ها به افزایش پیج‌رنک و رتبه سایت یا صفحه کمک نمی‌کنند. یکی از محاسن دریافت لینک فالو این است که وقتی یک سایت معتبر به سایت و وب سایت شما  لینک می‌دهد، مقداری اعتبار به سایت شما می افزاید. از این رو باعث می‌شود که اعتبار سایت شما نیز افزایش یابد.

چه موقع باید از لینک فالو و نوفالو استفاده کرد؟

اگر پستی را می‌نویسید و لینک‌های خارجی را به وبسایت خود اضافه می‌کنید خوب است که رتبه‌بندی مقاله خود را بهبود بخشید.اضافه کردن یک لینک خارجی به یک وبسایت معتبر، اعتبار صفحه و اعتبار دامنه سایت ها را به همراه دارد که باعث افزایش رتبه‌بندی صفحه شما در نتایج جستجو می‌شود. به همین دلیل است که لینک‌ها در حالت معمول  لینک فالو هستند و اگر این لینک‌ها به سایت شما از یک وبسایت معتبر باشد تاثیر زیادی در رتبه شما دارد خوب است ولی اگر آن لینک بعد از مدتی به نافالو تبدیل شود تاثیر مخربی خواهد گذاشت.مشکل از وقتی  شروع می‌شود که شما لینک‌هایی را از وبسایت‌هایی باکیفیت پایین اضافه می‌کنید.اگر لینک‌ها را به وبسایت باکیفیت پایین اضافه کنید و در طول زمان نیز فالو باقی بماند در نتیجه اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما در خطر کاهش خواهد بود. حال اگر به دلیل محتوای بد و تکراری آن وب سایت ها را جریمه کند چون شما نیز به آنها لینک فالو داده اید مطمئنا ترکشهای آن با شما نیز برخورد می کند. در نتیجه باید با دقت تصمیم بگیرید که چه لینکی فالو و چه لینکی نو فالو است. برای ایجاد یک لینک نوفالو کافی است تنها rel=”nofollow” را درساختار  لینک اضافه کنید، برای مثال:

a href=”http://poonehmedia.com”> what is digital marketing
a href=”http://poonehmedia.com/” rel=”nofollow” >what is digital marketing

 

what are nofollow and dofollow

بررسی لینک نوفالو

اگر کنجکاو شدید که بدانید چه لینک های فالو و چه لینک هایی نوفالو هستند بر روی هر صفحه سایتی که مایل به بررسی های لینک های آن هستید، در ابتدا  کلیک راست کنید، در مرحله بعد  بر روی inspect کلیک کرده، کلیدهای Cntrl+Shift+C را فشار دهید و بعد اشاره گر را بر روی لینک قرار دهید. بعد از آن می‌توانید بررسی کنید در ساختار لینک  آیا از تگ نوفالو استفاده شده است یا خیر.البته این کار بیشتر برای افرادی است که نمی خواهند دائما این موضوع ها را استفاده کنند. افرادی که دائما این موضوع ها را بررسی می کنند می توانند از افزونه های موجود برای تشخیص این کار استفاده کنند. 

تفاوت لینک فالو و نوفالو


شاید سوال باشد که آیا تمام لینک های به دست آمده فقط باید فالو و یا نوفالو باشد؟

پاسخ پونه مدیا به شما خیر است. در بهترین شرایط برای لینک ها باید تعادلی در تعداد آن باشد؛ در آخرین گام نیز این تصمیم صاحب سایت است که چه مواقعی از فالو و چه مواقعی باید از نوفالو استفاده کنم. تاثیر معجزه آور لینک فالو بر همه  متخصصان سئو واضح و روشن است.برای تصدیق این صحبت ها نیز خود گوگل همواره از تاثیر لینک فالو صحبت می کند منع قانونی برای جلوگیری از استفاده آن ندارد

دلایل استفاده از لینک نوفالو

برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات همواره دلایلی وجود دارد که چرا از این لینک نوفالو استفاده میکنیم . از جمله موارد استفاده از این ساختار به دلایل زیر است.

  • جلوگیری از ارتباط و لینک دادن به سایت های اسپم است: یکی از مشکلاتی که صاحبان وب سایت ها با آن روبرو هستند این است که از سایت خود به یک سایت اسپم به صورت ناخودآگاه و سهوی لینک می دهند که این لینک ها ممکن است در هر جایی قرار گرفته باشد از بخش کامنت ها گرفته تا پست های منتشر شده در مطالب. این کار تاثیر بدی روی رتبه شما در موتورهای جست و جو دارد. به همین خاطر، می‌توانید با استفاده از ویژگی  نوفالو، در لینک های خود تاثیر این لینک ها را از بین ببرید.
  • جلوگیری از تکرار شدن محتوا: درمواقعی که از نوشته های لینک دار در نوشته خود استفاده می کنید و با نوشته های متفاوت به یک صفحه لینک داده ایم خیلی بهتر است که یکی از آنها را نوفالو کنیم
  • جلوگیری از کاهش رتبه  وب سایت: در صورت استفاده زیاد از لینک‌های فالو، بخش زیادی از اعتبار وب سایت خود را به سایت‌هایی که به آنها لینک داده‌اید، تقدیم می‌کنید. این موضوع به اندازه ای مهم است که در بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس،کد نوفالو اضافه شده است.
  • تنظیم اولویت برای کرال: تنظیم اولویت Crawl  وب‌سایت به معنی تغییر در نحوه عملکرد خزنده های موتورهای جستجوگر نیست. در برخی از مواقع به دلیل وجود محدودیت هایی تنها خزنده ها می توانند 50 صفحه از سایت شما را ایندکس کنند و اگر 100 صفحه داشته باشید با نافالو کردن 50 صفحه دیگر راحت می توانید صفحات هدف خود را ایندکس کنید و به ربات نیز کمک شایانی کرده باشید.

اگر فرصت لازم برای ساخت لینک های خود در مجامع اینترنتی را دارید که هزاران بازدید کننده در آن قرار دارد خیلی بهتر است که لینک خود را در آن جوامع بسازید. حتی اگر نوفالو باشد زیرا این لینک ها برای شما افزایش ترافیک را به همراه دارد که تاثیر بیشتری حتی نسبت به لینک های فالو دارد.

جمع‌بندی

درسته تبادل لینک با وب سایت‌هایی که از کد نوفالو استفاده می‌کنند تاثیر مستقیم بر سئو وب ‌سایت شما نمی‌گذارد، اما اگر فرصتی برای قرار دادن لینک وب ‌سایت خود با کد Nofollow در سایت‌های پربازدید (مانند یوتیوب، فیسبوک، توییتر و ...) یافتید، حتماً از آن استفاده کنید. زیرا ثبت لینک سایت شما در یک سایت یا انجمن پرطرفدار می‌تواند بازدیدکنندگان فراوانی را به سمت شما هدایت کند و باعث افزایش ترافیک سایت شود، پس ارزش آن کمتر از لینک فالو (Dofollow) نیست. در آخر صاحب سایت باید تصمیم بگیرد که چه موقع از لینک های فالو یا نوفالو استفاده کند.

5 از 5
1 سال قبل
نظر
خیلی مطلب مفیدی بود .من فکر میکردم کلا در سئو خارجی لینک های نوفالو هیچ ارزشی ندارن ولی الان متوجه اهمیت موضوع شدم.
بسیار سپاسگزارم
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند
3 سال قبل
نظر
خیلی ممنون از سایت مفیدتون سایت خیلی خوبی دارین
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
مچکر. به جواب سوالاتی که داشتم رسیدم.
نمایش بیشتر
1 از 2 نفر این نظر را مفید دانسته اند