با ما در ارتباط باشید: 0314566
ویژگی های صفحه اول سایت
ویژگی های صفحه اول سایت

تعریف ویکی پدیا از عبارت Home page این است: صفحه اصلی یا اولیه سایت یا مرورگر. احتمالا این تعریف برای شما دقیقا مشخص می کند که Home page چیست. وضعیت وقتی عجیب غریب می‌شود که طراحان سایت بعد از بررسی آنالیز‌ها می‌بینند که کاربران بلافاصله بعد از دیدن صفحه اول، سایت را ترک کرده‌اند. برای طراحان و گرافیست ها این وضعیت ممکن است حسابی ناامیدکننده باشد، چون اگر کاربران بعد از دیدن صفحه اول سایت را ترک کنند پل ارتباطی گرافیست و بازدیدکنندگان از بین می‌رود.

اگر چنین صفحه اولی طراحی کردید که همه کاربران را فراری داد، نگران نباشید با این مطلب همراه شوید تا نکاتی برای بازسازی صفحه اول بررسی کنیم تا سایت دوباره جان بگیرد.

هدف شما در صفحه اول سایت چیست؟

قبل از طراحی سایت، تصمیم بگیرید که قرار است صفحه اول چه حسی به کاربر بدهد؟

- ظاهری جالب داشته باشد تا کاربران را به خود جذب کند؟
- کاربر را در سایت شما نگه دارد و او را تشویق کند که بیشتر و بیشتر سایت شما را دنبال کند؟
- میزان فروش را بالا ببرد و تعامل بیشتری با کاربران برقرار کند؟

بعد از اینکه هدف را مشخص کردید این چند توصیه را برای طراحی صفحه اول سایت در نظر بگیرید:

در صفحه اول سایت، هویت خود را دقیقا مشخص کنید

انتظار نداشته باشید که بازدیدکنندگان وقت بگذراند و سایت را اسکرول کنند تا بفهمند شما چه کسی هستید و چه هدفی دارید. از متن‌های ساده و عناصر بصری مانند لوگو و عکس در هدر استفاده کنید تا هویت و هدف را دقیقا مشخص کنید. به عبارتی هدر باید خیلی سریع به بازدیدکنندگان بگوید آیا این همان سایتی است که لازمش دارند یا نه. یادتان باشد که گیج شدن کاربر مساوی است با ترک کردن سایت.

 practical home page 2

صفحه اول سایت را برای گوشی موبایل بهینه کنید

شاید به عنوان یک طراح فکر کنید که مهم‌ترین سیستم برای پیمایش کردن سایت ها، لپتاپ است ولی واقعیت این است که کاربران در هر لحظه و زمانی با استفاده از گوشی موبایل، می‌توانند سایت شما را ببینند، پس مطمئن شوید که صفحه اول برای کاربران گوشی موبایل هم به خوبی نمایش داده شود و انعطاف پذیر باشد.

صفحه اول مناسب برای موبایل

در صفحه اول سایت، لینک های مناسب و دکمه CTA متقاعد کننده قرار دهید

لینک‌های مرتبط و مناسب در صفحه اول سایت قرار دهید تا کاربر بتواند اطلاعات بیشتری کسب کند. همچنین یک دکمه CTA متقاعد کننده ایجاد کنید که کاربر با فشردن آن به مرحله بعدی که شما در نظر دارید، برود. از دکمه‌های جالب مانند همین حالا خرید کنید، دانلود رایگان، یا بیشتر یاد بگیرید استفاده کنید. بهتر است دکمه CTA را بالای صفحه اول قرار دهید. به هیچ وجه اجازه ندهید که کاربر گیج شده یا در اطلاعات پراکنده شما غرق شود.

دکمه سی تی ای در صفحه اول

در صفحه اول سایت، مخاطبان خود را هدف قرار دهید

مهم‌ترین منبع برای مارکت شما، کاربران هستند، نباید صفحه اول سایت شما به شکلی باشد که آنها دکمه Back را بزنند و از سایت خارج شوند. لازم نیست که در صفحه اول، همه چیز را رو کنید، اگر در صفحه اول قصد داشته باشید که فقط و فقط کاربر را به دنبال خود بکشید تا لایه‌های عمیق سایت شما را ببیند، با شکست مواجه می‌شوید. در مقابل، کاربران به سایت رقبای شما می روند و آن را جذاب‌تر می‌دانند. پس بهتر است به جای این کار یک صفحه اول ساده و خلوت طراحی کنید که کاربر هم تکلیف خودش را بداند، نگران این نباشید که ممکن است صفحه اول ساده و خلوت، سرنوشت سایت را به خطر بیندازد. روی کاربران و مشتری‌های بالقوه تمرکز کرده و بهترین زبان و رنگ را برای انتقال احساسات انتخاب کنید.

متن منحصر به فرد در صفحه اول

صفحه اول سایت را به روز نگه دارید

بهترین راه این است که هر چند وقت یک بار، آنالیز های رفتار کاربران را مطالعه کنید و همراه با تغییرات، شما هم صفحه اول را تغییر بدهید. در واقع ظاهر ثابت و همیشگی سایت، به ضرر شما خواهد بود. برای اینکه سایت بازدهی داشته باشد و نیاز کاربران و شما را برطرف کند، بهتر است، هر چند وقت یک بار آن را به روز رسانی کرده و ایرادات احتمالی را برطرف کنید.

صفحه اول ساده

در صفحه اول سایت عکس‌های باکیفیت و مرتبط قرار دهید

تصاویر دقیقا نشان می‌دهند که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید. بهتر است از تصاویر منحصر به فردی برای سایت خود استفاده کنید، تصاویری که فقط و فقط در سایت شما وجود داشته باشند. اگر قرار است در سایت خود چیزی برای فروش عرضه کنید، باید تصویر واقعی از محصولات را قرار دهید. اگر هم تعداد محصولات زیاد است بهتر است که پس زمینه تمام تصاویر یکسان باشد. کیفیت را هم خیلی جدی بگیرید.

تصاویر با کیفیت در صفحه اول

برای صفحه اول سایت، بهترین ترکیب رنگ را انتخاب کنید

رنگ‌ها مهم‌ترین و اصلی‌ترین عناصر بصری در صفحه اول هستند. یعنی رنگ‌هایی که برای صفحه اول انتخاب می‌کنید، اولین و سریع‌ترین تاثیر را روی کاربران دارند. از طرفی اگر رنگ های به جایی انتخاب کرده باشید بهترین تاثیر را روی احساسات کاربران خواهید داشت. اگر یک سایت شبکه اجتماعی هستید، رنگ آبی می‌تواند بهترین انتخاب باشد، اگر سایتی برای خدمات به خانم‌ها طراحی کرده اید بهتر است از رنگ های ملایم مانند آبی آسمانی، صورتی ، بنفش و سبز استفاد کنید.

صفحه اول و انتخاب رنگ

صفحه اول سایت، نباید اسکرول داشته باشد

امروزه اکثر سایت‌های حرفه‌ای، از Home page استفاده می‌کنند که اسکرول نشود و تنها یک صفحه باشد. وجود Side bar ممکن است باعث بوجود آمدن یک تجربه کاربری بد بشود. همچنین لازم نیست صفحه اول سایت را پر از اطلاعات کنید. آن را ساده نگه دارید و بخش‌های مختلف سایت را به شکل لینک در آن قرار دهید. به این شکل آن چیز‌هایی که بیشترین اهمیت را دارند به کاربر نمایش داده می‌شوند.

صفحه اول

صفحه اول سایت را ساده نگه دارید و در آن فضا‌ی خالی قرار دهید

تصاویر بی اهمیت را از صفحه اول حذف کنید، همچنین ویدیو‌ها، عکس‌ها و رنگ هایی که حواس کاربر را پرت می‌کنند حذف کنید. به کیفیت بالای تصاویر اصلی اهمیت بدهید و بین عناصر صفحه کمی فاصله خالی بگذارید. این کار باعث می‌شود عنصری که بیشترین اهمیت را در صفحه دارد، برجسته‌تر به نظر برسد.

فضای خالی در صفحه اول

در صفحه اول سایت، یک ویدیویی ویژه قرار دهید

برای اینکه بتوانید سایت و هدف خود را معرفی کنید، می‌توانید از یک ویدیوی کوتاه استفاده کنید. البته توجه کنید که سرعت بارگذاری این ویدیو زیاد باشد، وگرنه کاربر صفحه را ترک می‌کند. درست است که یک ویدیوی قوی می‌تواند شما و هدفتان را بهتر معرفی کند ولی این کار کمی حساس و ظریف است، در واقع اگر قرار است یک ویدیوی بدرد نخور در سایت قرار دهید، بهتر است آن را حذف کنید و به جای آن فضای خالی بگذارید!

ویدیوی با کیفیت در صفحه اول

زمان بارگذاری صفحه اول سایت را بهینه کنید

هیچ کسی دوست ندارد در مقابل صفحه نمایش بنشیند و منتظر لود شدن صفحه باشد. هر چه سرعت بارگذاری سایت شما بیشتر باشد، تجربه کاربری بهتر خواهد بود. همچنین این کار باعث بهینه سازی سئو در سایت شما خواهد بود. برای مثال تصاویر صفحه اول سایت را بهینه کنید.

زمان بارگذاری در صفحه اول

در صفحه اول سایت، اعتبار خود و بازخورد کاربران را نشان دهید

یکی از کار های مفیدی که می‌توانید برای اعتبار دادن به سایت خود انجام دهید این است که برای کاربر اثباتی بیاورید که، قابل اعتماد هستید و افرادی وجود دارند که با شما کار کرده‌اند و رضایت دارند. برای مثال می‌توانید لوگو‌های سازمان‌هایی که با آنها همکاری داشته‌اید، قرار دهید یا تجربه مشتریان را در قالب یک جمله از زبان خودشان بنویسید.

practical home page 12

در صفحه اول سایت، پرسونای کلی را توصیف کنید

هر خدماتی انجام می‌دهید باید با استفاده از متن و تصویر، ایدئولوژی پشت صحنه را توصیف کنید. برای مثال تیم کاری که برای شما کار می‌کنند را به نوعی معرفی کنید یا اصولی که در سازمان خود به آن پایبند هستید شرح دهید.

ایدئولوژی صفحه اول

در صفحه اول سایت، لینکی از بلاگتان قرار دهید.

قطعا سایت شما دارای یک بلاگ است که در آن با تولید محتوای مناسب به کاربران نشان می‌دهید که به همه جوانب کار مسلط هستید. بنابراین بهتر است لینکی از آخرین مطالب بلاگ در صفحه اول سایت قرار دهید، بهتر است در این لینک از تصویر هدر مقالات بلاگ استفاده کنید.

بلاگ در صفحه اول

در صفحه اول سایت، امکان جستجو قرار دهید

یک سرچ باکس در صفحه اول ایجاد کنید به این ترتیب کاربران می‌توانند سریع چیزی که را از سایت شما می‌خواهند جستجو کنند.

جستجو در صفحه اول

تایپوگرافی و فونت در صفحه اول سایت‌

تعداد بسیار زیادی تایپوگرافی و فونت وجود دارد که می تواند به سایت شما زیبایی خاصی بدهند، ولی برای اینکه مطمئن باشید که محتوای تولید شده در همه دستگاه ها قابل خواندن باشد، بهتر است از فونت‌های استاندارد وب استفاده کنید. همچنین محتوایی که قرار است در صفحه اول سایت قرار بگیرد بیشتر از دو یا سه خط در پاراگراف نباشد. در واقع با بخش بندی متن، کاربر را از نظر بصری تشویق می‌کنید که متن را بخواند.

تایپو گرافی و فونت در صفحه اول

بعد از نکاتی که برای طراحی صفحه اول سایت نام بردیم، تعدادی ابزار کارآمد هم معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن، مانند حرفه‌ای‌ها می‌توانید سایت طراحی کنید:

ابزار‌های طراحی سایت‌

MockPlus

MockPlus یک ابزار wireframing و نمونه سازی است که تعدادی فانکشن هم دارد. با یک drag and drop ساده می‌توانید یک wireframe درست کنید. در این ابزار می‌توانید یک home page بسازید که شامل عناصر مهم و ضروری باشد. می‌توانید از قالب سایت شروع کنید. همان طور که گفتیم با یک drag and drop ساده، عناصر روی قالب سایت پیاده سازی می‌شوند.

Sketch

Sketch ابزاری است که از همان وقتی که معرفی شد، بسیار کارآمد و پرطرفدار بود. در Sketch ابزار حرفه‌ای برای گرافیک برداری وجود دارد. که می‌توانید با آن یک Home page زیبا طراحی کنید.

Webflow

Webflow یک نرم افزار تحت وب است. در Webflow  بدون نوشتن کد  Home page طراحی کنید. UI این نرم افزار بسیار ساده است و عناصر زیادی دارد که می‌توانید روی home page قرار دهید. همچنین در این نرم افزار به کمک پیش نمایش نتیجه کار را بررسی کنید. تمام عناصری که به پروژه اضافه می کنید همه در سایت Webflow وجود دارند از این لحاظ شما کمی محدود خواهید بود چون مانند Sketch نمی‌توانید هر چه می‌خواهید خودتان طراحی کنید.

Macaw

در Macaw هم می‌توانید بدون اینکه یک خط کد بنویسید، home page طراحی کنید.

در ادامه تعدادی مثال از سایت‌های واقعی ببینید:

Airbnb

در صفحه اول این سایت از تکنیک فضای خالی استفاده شده است.

airbnb

 

DropBox

به رنگ آبی زیبا در سایت توجه کنید، همچنین تصویر با کیفیت تاثیر مهمی در جذابیت سایت دارد.

dropbox

Evernote

به فضای خالی، دکمه CTA جذاب و لوگوی زیبا دقت کنید.

ever note

Moteurdereussites

ویدیوی باکیفیت، و زبان فرانسوی که فقط کاربران فرانسوی زبان را مورد هدف قرار داده است.

انتخاب زبان فرانسوی در صفحه اول

 

Marie sixtine


تصویر با کیفیت، لوگوی خاص و زیبا و همچنین رنگ تم هماهنگ با تصویر، صفحه اول را جذاب کرده است.

تصاویر با کیفیت در صفحه اول

Codetasty

استفاده از رنگ‌های متضاد برای ایجاد ظاهر جذاب، لوگوی خاص و جذاب.

codetasty

جمع بندی

مانند تمام طراحی‌ها در فضای مجازی، اصول ثابتی برای طراحی صفحه اول سایت وجود ندارد فقط باید چیزی که طراحی می‌کنید به نظر کاربران جذاب باشد، پس تمام ایده هایی که در ذهن دارید پیاده کنید، و همیشه رفتار کاربران را در نظر بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است.