با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم کافیین گوگل چیست؟

در ۱۰ آگوست سال ۲۰۰۹ شرکت گوگل، الگوریتم کافئین را رونمایی کرد، که یکی از مهم‌ترین الگوریتم های موتور جستجو است.
به روز رسانی الگوریتم کافئین آنقدر کار پیچیده‌ای بود که گوگل چند ماه وقت گذاشت تا نامی برای نسخه ابتدایی آن انتخاب کند. گوگل قبل از اینکه بخواهد نسخه اصلی الگوریتم کافئین را ارائه دهد آن را به متخصصین سئو واگذار کرد تا اگر مشکلی وجود دارد، بررسی شود و سر انجام در ۸ ژوئن سال ۲۰۱۰ الگوریتم کافئین عرضه شد.

چرا الگوریتم کافئین بوجود آمد؟

الگوریتم کافئین یک سیستم ایندکس گذاری بود. این سیستم جدید به گوگل اجازه می‌داد صفحات را به شکل موثر‌تری Crawl و ذخیره کند. در‌ واقع با کمک این الگوریتم، تعداد صفحاتی که گوگل، ایندکس گذاری می‌کرد بسیار افزایش پیدا کرد و همزمان صفحات ایندکس شده، بروز تر شدند. (۵۰ درصد به روز‌تر از قبل)

 الگوریتم کافئین چگونه کار می‌کند؟

اساساً در سیستم قدیمی ایندکس گوگل، محتوای صفحات، بر پایه یک دسته بندی مرتب می‌شدند که این دسته بندی‌ها به صورت لایه‌ای بودند و هر چند وقت یک بار به روز رسانی می‌شدند. Crawlerهایی که حالا دیگر منسوخ شده‌اند به این شکل عمل می‌کردند که در هر دوره به روز رسانی به تغییرات صفحات توجه می‌کردند و اگر تغییری به وجود آمده بود دوباره آن صفحه را ایندکس گذاری می‌کردند. اگر سایتی در دسته بندی جدید قرار داشت Crawler های متفاوتی به میان می‌آمدند و این محتویات جدید را به صفحات قبلی، الحاق می‌کردند و اغلب به این صورت بود که محتوای بیشتر سایت‌ها، هر چند وقت یک بار، به شکل کلی ایندکس می شد.

البته در این روند ممکن بود یه مشکلی بوجود بیاید و آن هم اینکه قسمتی از محتوای جدید در ایندکس گذاری مجدد از بین برود.
با کمک الگوریتم کافئین، گوگل قادر بود صفحات را Crwal کرده، ذخیره کند و محتوای تعداد بیشتری سایت را دوباره ایندکس نماید. یعنی الگوریتم کافئین می‌توانست رشد محتوای سایت‌ها درک کند و بداند هر دستگاهی که می‌خواهد سایت را پیمایش کند نیاز به چه منبع خاصی دارد.

 الگوریتم کافئینمثالی ساده برای الگوریتم کافئین

برای فهم بهتر این الگوریتم میشه کابینت های آشپرخانه شما را مثال زد. روزانه شما داخل این کابینت ها وسیله میگذارید و بر میدارید و همه چیز درست عمل میکند. اما حالا تصور کنید که شما ازدواج کردید و الان چند تا بچه دارید. همین باعث میشه تعداد وسایل داخل خانه شما افزایش پیدا کنه. الان توی کابینت ها غذاهای بیشتری قرار دادید. الان دیگه وقت اینه که به جای جا به جا کردن وسایل سیستم کابینت هاتون را از اول بسازید تا برای استفاده راحت تر باشه. (مثال های ملموس زیادی برای فهم این موضوع وجود دارد.)
این همون کاری است که گوگل با معرفی کافئین انجام داد.

چرا گوگل از الگوریتم کافئین استفاده می‌کند؟

الگوریتم کافئین به هیچ وجه تأثیری در رتبه دهی سایت‌ها توسط گوگل ندارد، کافئین تنها وظیفه ایندکس گذاری (فهرست بندی) دوباره صفحات را بر عهده دارد. برای اینکه چرایی استفاده گوگل از کافئین را درک کنید باید به روند رشد سایت‌ها توجه نمایید. محتوایی که در سال ۱۹۹۸ در اینترنت وجود داشت تنها مقداری با محتوای آن در سال ۲۰۰۹ تفاوت می‌کرد برای همین سیستم ایندکس گذاری قدیمی گوگل کارآمد بود.
وقتی که به طور کلی بحث ایندکس گذاری صفحات سایت‌ها بوجود آمد تعداد وب سایت‌ها ۲/۴ میلیون بود و ۱۸۸ میلیون نفر هم کاربر اینترنت وجود داشت. اما در سال ۲۰۰۹ این مقادیر تقریباً ۱۰۰ برابر شده بودند، تعداد سایت‌ها ۲۳۸ میلیون شد و تعداد کاربران اینترنت به ۱/۸ میلیارد نفر افزایش پیدا کرد. حالا متوجه شدید که چرا نیاز به یک سیستم ایندکس گذاری کارآمد‌تر احساس می شد، تازه علاوه بر محتوای متنی، محتوا‌های دیگری مانند تصاویر، نقشه ها و داده‌های ترکیبی دیگر هم به اینترنت اضافه شده بودند.

الگوریتم کافئین بر چه سایت‌هایی تأثیر می‌گذارد؟

بر خلاف الگوریتم های دیگر گوگل، الگوریتم کافئین برای وب سایت یا کسب و کار‌ها تأثیر خاصی ندارد ولی همچنان بعد از ارائه این الگوریتم برخی وب سایت‌ها شاهد افت رتبه خود در گوگل بودند یا ترافیک آن‌ها کاهش پیدا کرد. دلیل این اتفاق فقط یک چیز می‌توانست باشد، با استفاده از الگوریتم کافئین گوگل می‌توانست در زمان کمتری تعداد صفحات بیشتری را Crawl و ایندکس گذاری کند از این رو وب سایت‌هایی که به روز رسانی‌های بیشتری داشتند از طرف گوگل با‌ارزش به حساب می‌آمدند و پاداش گرفتند و رتبه آن‌ها بالاتر رفت.

الگوریتم کافئین

اگر در گذشته و در سیستم ایندکس گذاری قدیمی گوگل، وب سایت‌ها تنها دغدغه‌ای که داشتند این بود که ایندکس شوند، حالا در سیستم ایندکس گذاری الگوریتم کافئین باید همیشه به روز باشند تا با سرعت این الگوریتم، همگام شوند. بنابراین به وجود آمدن الگوریتم کافئین می‌توانست به ضرر وب سایت‌هایی باشد که در سیستم ایندکس گذاری قدیمی، به نوعی صدر نشین بودند، حالا برای اینکه رتبه خوبی بگیرند باید به روز رسانی‌های مرتب داشته باشند و به صورت پویا این کار را انجام دهند.

شایعه‌هایی درباره بروز رسانی و الگوریتم کافئین

از وقتی الگوریتم کافئین در گوگل شروع به کار کرد، شایعاتی درباره چگونگی بروز رسانی محتوا در history گوگل بوجود آمد. گفتیم که الگوریتم کافئین به سرعت صفحات را Crawl و ایندکس گذاری می‌کرد و با استفاده از درکی که از محتوای تازه داشت، آن را به history گوگل اضافه می‌نمود بر همین اساس بسیاری از تولید گنندگان محتوا و متخصصان سئو، یک راه میانبر پیدا کرده بودند و عقیده داشتند تنها کافیست یک محتوای جدید (هر چه) تولید شود تا از نظر الگوریتم کافئین یک اتفاق مثبت باشد و بر رتبه سایت تأثیر بگذارد.

گفتیم که الگوریتم کافئین تنها برای ایندکس گذاری صفحات استفاده می‌شود و به صورت مستقیم تأثیری بر رتبه دهی سایت ندارد پس الگوریتم کافئین به سرعت صفحات را Crawl کرده و ایندکس گذاری می‌کند و سپس الگوریتم‌های دیگر هستند که با آنالیز‌های خود بر رتبه دهی سایت شما تأثیر می‌گذارند.

الگوریتم کافئین

تأثیر الگوریتم کافئین بر جستجوی گوگل

از آنجاییکه الگوریتم کافئین تأثیر غیر مستقیمی بر رتبه دهی سایت دارد، این الگوریتم می‌تواند با سرعت زیاد صفحات را ایندکس گذاری کند پس می‌تواند تأثیرات پیچیده‌ای بر سرچ گوگل داشته باشد. سیستم قدیمی ایندکس گذاری که در آن الگوریتم کافئین وجود نداشت، نمی‌توانست ۱/۳ میلیارد وب سایتی را که امروزه وجود دارند، ایندکس کند، در ضمن باید علاوه بر این حجم، انواع دستگاه‌ها، انواع فرمت‌ها و کوئری‌ها ورودی را هم در نظر بگیریم.

اگر از تکنولوژی voice search، RankBrain و خبرنامه‌های به روز لذت می‌برید باید از الگوریتم کافئین متشکر باشید. بسیاری از به روز رسانی‌هایی که در محتوای اینترنت بوجود می‌آید توسط انسان‌ها قابل توجه نیست و برای همین است که الگوریتم کافئین مهم و ضروری است. 

نتیجه گیری

نتیجه اینکه بسیاری از الگوریتم های گوگل شاید به ظاهر تأثیر خاصی بر سرچ و دیگر عمل‌کرد این موتور جستجو نداشته باشند ولی در پشت صحنه همواره در حال Crawl و ایندکس گذاری هستند تا محتوای ارزشمند و به روز‌تری در اختیار کاربران قرار دهند و یکی از این الگوریتم های ارزشمند، الگوریتم کافئین است.

امتیازی ثبت نشده است.