با ما در ارتباط باشید: 0314566
چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم؟

در حال حاضر یکی از کار‌هایی که با استفاده از اینترنت تا حد زیادی آسان شده‌ است، خرید اینترنتی می‌باشد. شاید فروشگاه‌های اینترنتی در کشور ما آنچنان که باید و شاید مورد استقبال نیستند ولی قطعاً روز به روز ایرادات بر طرف می‌شود . کاربران بیشتری علاقه‌مند هستند که خرید‌های اینترنتی را انجام بدهند. در کشور‌های دیگر که سال‌هاست فروشگاه‌های اینترنتی بوجود آمده‌اند مشکلات بزرگ و قابل توجه دیگر حل شده است و مردم به راحتی خرید‌های خود را با استفاده از اینترنت انجام می‌دهند به‌خصوص که در بسیاری از موارد این خرید‌ها نسبت به خرید‌های سنتی، به صرفه‌تر نیز می‌باشند.

برای اینکه در کشور ما هم خرید‌های اینترنت بیشتر شوند نیاز است که فرهنگ سازی‌هایی صورت بگیرد. کاملاً بدیهیست که برای این فرهنگ سازی‌ها، ابتدا نیاز به ایجاد اعتماد در کاربران و مشتریان بالقوه داریم. البته این دغدغه‌ای است که صاحبان مشاغل آنلاین باید درگیر آن باشند. ولی چگونه به عنوان یک کاربر باید به فروشگاه‌ها اعتماد کرده و از آن‌ها خرید کنیم؟

باید صادقانه بگوییم که فروشگاه های آنلاین در کشور ما نوپا و تازه‌کار هستند و در بین بسیاری از فروشگاه‌های معتبر، عده‌ای سودجو نیز، وجود دارند که در غالب فروشگاه های اینترنتی فعالیت کرده و تجربه بدی را برای کاربران بوجود می‌آورند.

حالا ما در این مطلب می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توانیم به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کرده و از آن‌ها خرید کنیم. برای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی چندین نکته ثابت و قانون وجود دارد که در کشور ما صدق می‌کند. به علاوه ما قصد داریم به صورت گام به گام توضیح بدهیم که چگونه می‌توانیم فروشگاه آنلاین معتبر و کلاهبردار را از هم تشخیص بدهیم. در انتهای مطلب شما اطلاعات و آگاهی‌هایی خواهید داشت که با خیال راحت می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین خرید کرده و از مزایای این تکنولوژی سودمند، استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

چگونه به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟

برای اینکه با خیال راحت از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید لازم است چند نکته را در نظر بگیرید. اجازه بدهید به صورت مرحله به مرحله و گام به گام این کار‌ها را انجام دهیم:

 

گام اول: از فروشگاه معتبر و شناخته شده خرید کنید

 

اگر می‌خواهید برای اولین بار خرید اینترنتی را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده بروید و آن‌هایی را انتخاب کنید که قدرتمند‌تر هستند. برای مثال می‌توانید از تجربه اطرافیان و دوستان خود استفاده کنید. پرس و جو کنید و ببینید دوستان شما از چه فروشگاه هایی و چه اجناسی را خریداری کرده اند. آیا اجناسی را که سفارش داده‌اند در زمان معقول تحویل گرفته‌اند؟ آیا کالایی که به آن‌ها تحویل داده شده دقیقاً همانی است که سفارش داده‌اند؟ آیا کالا کاملاً صحیح و سالم به دستشان رسیده است؟
با در نظر گرفتن مجموع این پاسخ‌ها و استفاده از تجربیات دوستان خود می‌توانید متوجه شوید که کدام فروشگاه برای خرید چه کالایی مناسب است.

توجه داشته باشید که در حال حاضر در کشور ما با یک صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام و با درج چند عکس می‌توانید کانال ارتباطی خود را راه اندازی کنید و درآمد فروشگاه اینترنتی خود را افزایش کمک کنید. ممکن است بسیاری از این کسب و کارها قابل اعتماد باشند و بسیاری دیگر نه. در این مواقع می‌توانید به تعداد فالوئر‌ها و نظرات کاربران توجه کنید و ببینید تجربیات آن‌ها به چه شکل بوده است. در ضمن ما پیشنهاد می‌کنیم که کالا‌های اساسی یا گران قیمت را از فروشگاه های معتبر و شناخته شده بخرید و خرید‌های کوچک را از فروشگاه های جدید و کوچک انجام دهید.

 

گام دوم: توجه به نماد اعتماد الکترونیکی

 

چند سالی است که سامانه نماد الکترونیک، امکانی را برای فروشگاه‌های معتبر بوجود آورده است که با بررسی شماره ثبت و دیگر مدارک و اسناد این شرکت‌ها، به آن‌ها نماد اعتماد الکترونیک اعطا می‌کند. وقتی این نماد در وب سایتی وجود داشته باشد به این معنیست که چند و چون کسب و کار توسط یک سازمان دولتی نظارت شده و مورد تأیید است. ولی در این مرحله هم باید توجه داشته باشید که کپی کردن یک آیکون در سایت هم کار سختی نیست پس بهتر است برای اطمینان بیشتر به سایت www.enamad.ir مراجعه کرده و در لیست جستجو، نام فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود را جستجو کرده و از مورد تأیید بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی

گام سوم: بررسی درگاه بانکی

 

توجه داشته باشید که تقریباً تمام فروشگاه اینترنتی برای عملیات پرداخت، با تعدادی از بانک‌های معتبر کشور قرارداد دارند. پس وقتی که می‌خواهید برای کالایی که خریده‌اید مبلغی را پرداخت کنید به درگاه بانکی توجه داشته باشید. این درگاه‌های بانکی و عملیات با استفاده از پروتکل های SSL امنیت خود را تأمین می‌کنند. اگر تمام این موارد را در نظر گرفتید پیشنهاد می‌کنیم که خرید‌های اینترنتی را در کافی نت‌ها یا سیستم‌های مدرسه‌ها و دانشگاه‌ و اداره ها انجام ندهید بلکه تنها با سیستم شخصی خود در منزل خرید نمایید. اگر در وب سایت فروشگاه اینترنتی دیدید که برای پرداخت از شماره‌ حساب‌های شخصی استفاده شده است بهتر است خرید را انجام ندهید.

 

گام چهارم: توجه به پیگیری سفارش و پشتیبانی

 

تقریباً تمام فروشگاه های اینترنتی سیستمی برای پشتیبانی و اطلاع از وضعیت کالای سفارشی، دارند. غالباً چندین شماره تماس و یا پیگیری‌های آنلاین وجود دارند که به شما اطلاع می‌دهند که سفارش در چه وضعیتی است. یک فروشگاه معتبر جهت بالا بردن اعتماد مشتریان قطعاً از این‌گونه امکانات برای کاربران فراهم می کند.

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی

گام پنجم: توجه به محتوای جدید و به روز

 

تمام فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، دارای قسمت بلاگ هستند که در آن محتوای به روز و مفیدی در رابطه با محصولات درج شده است. غیر از این، اطلاعات مربوط به محصولات موجود و حتی ناموجود هم باید به روز و دقیق باشد. وب سایتی که با حساسیت و دقت این اطلاعات را به روز رسانی می‌کند، می‌تواند فروشگاه معتبری باشد.

 

گام ششم: توجه به ظاهر سایت

 

قطعاً تمام مشتریان و کاربران، تخصص لازم برای تشخیص یک سایت معتبر از سایت‌های دیگر را ندارند. ولی برای مثال می‌توانید به ظاهر سایت دقت کنید و اگر در مقایسه با سایت‌ها معتبر دیگر آن‌ها را استاندارد یافتید، نشان دهنده این است که فروشگاه اینترنتی مد نظر شما، سرمایه‌گذاری کرده و کسب و کار معتبری می‌باشد. با این حال تنها به خاطر ظاهر پر زرق و برق و فریبنده سایت نباید گول آن را بخورید و تمامی مواردی را که تا اینجا نام بردیم، در خاطر داشته باشید.

 

خب تا اینجای مطلب دانستیم که با چه روش‌هایی می‌توانیم از معتبر بودن فروشگاه اینترنتی تا حدی مطمئن شویم. حال اگر به هر ترتیبی خرید را انجام دادیم ولی کالای مد نظر به دست ما نرسید باید بتوانیم از فروشگاه اینترنتی متخلف شکایت کنیم.

 

چگونه از فروشگاه اینترنتی شکایت کنیم؟

 

اگر فروشگاهی که از آن خرید کرده‌اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی است می‌توانید به سایت enamad مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنید. اگر فروشگاه دارای نماد الکترونیک نبود بایستی به پلیس فتا مراجعه کرده و شکایت خود را طرح نمایید. چنانچه شعبه‌ای از پلیس فتا در شهرستان شما وجود نداشت، باید به دادگستری منظقه مراجعه کرده و در بخش جرائم رایانه‌ای شکایت خود را طرح و پیگیری نمایید.

 

لیستی از فروشگاه های اینترنتی معتبر در کشور‌

 

- دیجی کالا‌

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی

- خانومی

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی

- دیجی استایل

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی

- مدیسه

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی

- آلیار

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی

- کیمیا آنلاین

 

- اتما

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی

- تهران کالا‌

- فینال

- و...

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب سعی کردیم راه و روش‌های معمول برای شناخت و تشخیص فروشگاه‌های اینترنتی را نام ببریم. در حال حاضر فروشگاه های اینترنتی برای فرهنگسازی و جا افتادن بین مردم، راه بسیار طولانی در پیش دارند. توصیه ما هم به شما به عنوان یک مشتری این است که تمام نکاتی را که نام بردم در نظر داشته باشید مخصوصاً اگر قرار است کالایی گرانقیمت بخرید.

5 از 5
4 سال قبل
نظر
سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون میخواستم کمکم کنین من یک خرید با قیمت بالا دارم ک داخل ایران وجود ندارد میخوام از سایت ایگرد تهیه کنم ایا مطمئن هست؟
نمایش بیشتر
3 از 6 نفر این نظر را مفید دانسته اند
  • ?❤️? 2 سال قبل
    سایت هایی مثل ایگرد به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند