با ما در ارتباط باشید: 0314566
درآمد فیسبوک از کجاست؟

در هر سنی که هستید و در هر زمینه‌ای که مشغول به کار می‌باشید، حتماً نامی از فیسبوک شنیده‌اید. در حال حاضر این شبکه اجتماعی فعال‌ترین شبکه است از این لحاظ که بیشترین تعداد کاربران در سر تا سر جهان در فیسبوک، عضو هستند یا اصطلاحاً حساب کاربری دارند. شاید برای شما سؤال پیش آمده است که فیسبوک چگونه کسب و درآمد می‌کند و هزینه نگهداری وب سایت و تعداد بالای کارمندان آن، از چه طریقی تأمین و پرداخت می‌شود.

 

فیس بوک چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

می‌توانیم برای درک بهتر فیسبوک و عمل‌کرد آن، به تاریخچه‌ای از این شبکه اجتماعی بپردازیم. فیسبوک (Facebook) یک سرویس شبکه اجتماعی آنلاین است که از ۴ فوریه ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرد. بنیان گذار اصلی فیسبوک مارک زاکربرگ است هر چند در قدم‌های ابتدایی تعدادی از دوستان او در بوجود آمدن فیسبوک به او کمک کردند. در آغاز نام این سرویس The Facebook بود و فقط در محدوده دانشگاه هاروارد فعال می کرد و تنها دانشجویان این دانشگاه می‌توانستند در آن عضو شوند و حساب کاربری داشته باشند. به مرور زمان بستر فعالیت فیسبوک گسترش پیدا کرد و دانشگاه‌ها بوستون، استنفورد و آیوی لیگ نیز به این شبکه اجتماعی پیوستند و یا به عبارتی دانشجویان این دانشگاه‌ها می‌توانستند در فیسبوک، عضو شوند. به این ترتیب بود که دانشگاه‌ها و کالج‌های بسیاری به این شبکه پیوستند و نهایتاً برای تمام افراد بالای ۱۳ سال، در سراسر جهان، امکان استفاده از فیسبوک بوجود آمد.

درآمد فیسبوک از کجاست
استقبال کاربران از فیسبوک بسیار زیاد بود زیرا امکانات و ویژگی‌های فیسبوک، برای همه تازگی داشت و روز به روز کاربران بیشتری را جذب می‌کرد. افراد می‌توانند در فیسبوک یک اکانت ایجاد کنند و بلافاصه بعد از آن، برای پروفایل خود یک تصویر انتخاب کنند، دوستان خود را به فیسبوک دعوت کنند یا افرادی را که در فیسبوک هستند، در گروه دوستان خود قرار دهند و به این شکل پست‌های آنان را دنبال کنند. در حال حاضر با افزایش تعداد شبکه‌های اجتماعی، شاید این امکانات برای شما چندان شگفت انگیز نباشند ولی به یاد داشته باشید که اولین شبکه اجتماعی همگانی، فیسبوک بود و تمام این ویژگی‌ها را برای اولین بار ارائه می‌داد. حتی در سال ۲۰۱۰ کارگردان معتبر سینما، دیوید فینچر، فیلمی به نام شبکه اجتماعی ساخت که به سرگذشت و فعالیت‌های مارک زاکربرگ پیرامون ایجاد فیسبوک می‌پرداخت.

درآمد فیسبوک از کجاست
به ادامه تاریخچه فیسبوک می‌پردازیم. گفتیم که در آغاز نام فیسبوک، The Facebook نام داشت ولی در سال ۲۰۰۵ دامنه facebook.com به قیمت ۲۰۰۰۰۰ دلار توسط بنیان‌گذار و سهامداران فیسبوک خریداری و ثبت گردید.
با تمام این اتفاقات نهایتا در سال ۲۰۱۵ فیسبوک اعلام کرد که ۱ میلیارد نفر در جهان از فیسبوک استفاده می‌کنند و در این شبکه اجتماعی عضو هستند و البته در سال ۲۰۱۷ این تعداد به بیش از ۲ میلیارد نفر رسید.

درآمد فیسبوک از کجاست

حالا که درباره تاریخچه فیسبوک دانستیم می‌توانیم بررسی کنیم که فیسبوک از چه راهی کسب درآمد می‌کند و آیا برای همگان امکان دارد که از فیسبوک درآمد‌زایی کنند؟ با این مطلب همراه باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

 

فیس بوک چگونه کسب درآمد می‌کند؟

 قبلا گفتیم که اپلیکیشن فیسبوک در حال حاضر به صورت رایگان در سر تا سر جهان قابل دانلود و استفاده است. احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده که هزینه نگهداری از سایت فیسبوک و همچنین پرداخت حقوق کارمندان آن چگونه ممکن می‌شود. فیسبوک اگر چه نرم افزار خود را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار داده ولی از راه‌های دیگری کسب درآمد می‌کند که در این قسمت به نام بردن این راه‌ها می‌پردازیم.

انتشار تبلیغات توسط فیسبوک

 

گفتیم که فیسبوک بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۲ میلیارد نفر، عضو دارد پس بدیهیست که نوع بازاریابی در این شبکه اجتماعی عظیم، متفاوت است. در‌ واقع فیسبوک از شگرد‌های جدید و پیچیده‌ای برای بازار‌یابی استفاده می‌کند و در این زمینه بسیار موفق بوده است چنانکه درآمد این سرویس شبکه اجتماعی، در هر ثانیه، حدود ۲۳۰ دلار است.
یکی از راه‌های آشکار و مشخص فیسبوک برای کسب درآمد، منتشر کردن تبلیغات شرکت‌های دیگر است. وقتی تعداد اعضای فیسبوک تا این حد بالاست، نمایش تبلیغات، مساویست با دیده شدن آن‌ها در مقیاسی بزرگ. بالطبع نمایش تبلیغات در فیسبوک نتایج و بازدهی قابل توجهی برای شرکت‌ها خواهد داشت و از طرفی هزینه نمایش این تبلیغات به حساب فیسبوک، سرازیر می‌شود.
پس یکی از راه‌های کسب درآمد فیسبوک، از طریق بازار‌یابی برای شرکت‌های مختلف انجام می‌شود.

 

خرید شرکت‌های دیگر توسط فیسبوک

 

یکی دیگر از راه‌های کسب در‌آمد فیسبوک، خرید سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر است. برای مثال در سال ۲۰۱۲، شرکت فیسبوک، شبکه اجتماعی اینستاگرام را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خریداری کرد. مسلماً حالا تمامی هزینه تبلیغاتی که در اینستاگرام منتشر می‌شوند به حساب فیسبوک واریز می‌گردند.

خرید شرکت‌های دیگر توسط فیسبوک

غیر از این در سال ۲۰۱۴ فیسبوک، شرکت پیام رسان واتس اپ را نیز به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. مارک زاکربرگ چند روز قبل از اینکه اقدام به خرید واتس اپ کند، چنین پیش‌بینی کرد که به زودی کاربران واتس اپ به ۱ میلیارد نفر خواهند رسید و باعث تعجب نیست که این پیش‌بینی درست و هوشمندانه بود و طبق آخرین گزارش‌ها، حدود ۷۰۰ میلیون نفر از نرم‌افزار واتس اپ استفاده می‌کنند.

 خرید شرکت‌های دیگر توسط فیسبوک

راه‌های دیگری که فیسبوک از آن کسب درآمد می‌کند

 

تا این قسمت از مطلب دو تا از بزرگترین راه‌های درآمد فیسبوک را نام بردیم ولی حالا باید موضوع را از چشم اندازی دیگر بررسی کنیم. منتشر کردن تبلیغات و خرید سرویس‌ها و شبکه‌های دیگر، منابعی از درآمد‌های فیسبوک هستند که فیسبوک آشکارا انجام داده و گزارش های آن را برای عموم منتشر می‌کند. قطعاً حدس زده‌اید که این شبکه اجتماعی قدرتمند راه‌های دیگری هم برای درآمدزایی دارد که پشت پرده انجام داده و هر چند وقت یک بار توسط برنامه نویسان یا روزنامه نگاران به بیرون درز می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که این راه‌های درآمدزایی چیست و چرا فیسبوک علاقه ندارد آن‌ها را به صورت رسمی، اعلام کند.
سرور‌ها و پایگاه داده‌های عظیم فیسبوک قدرت و ظرفیت این را دارند که تمام اطلاعات کاربران (حتی کاربران غیر فعال) را در خود ذخیره کرده و یا مورد پردازش قرار دهند. حتی مشخص شده است که پیام‌های خصوصی که در فیسبوک بین کاربران رد و بدل می‌شوند در پایگاه داده‌های فیسبوک ذخیره شده و مورد پردازش قرار می‌گیرند برای مثال اگر لینکی از یک وب سایت را در پیام خصوصی خود در فیسبوک کپی کنید، فیسبوک آن را بررسی کرده و در حافظه خود به عنوان علاقه‌مندی و سابقه شما نگه می‌دارد تا بر اساس آن تبلیغاتی که فکر می‌کند برای شما جذاب است را بیشتر به شما نشان بدهد.

راه‌های دیگری که فیسبوک از آنها کسب درآمد می‌کند
البته این موضوع که فیسبوک از اطلاعات شما استفاده کند تا تبلیغات مناسب‌تری در اکانت فیسبوکتان، نمایش بدهد، چندان مساله بغرنجی نیست مشکل از آنجایی شروع می‌شود که فیسبوک اطلاعات کاربران خود را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار می‌دهد. حتی طبق گزارش برخی از خبرنگاران مشخص شده است که فیسبوک اطلاعات خصوصی کاربران خود را در اختیار سیستم‌های امنیتی دولت‌ها نیز قرار داده است. اخیراً دادگاهی برگذار شد که مارک زاکربرگ به نمایندگی از فیسبوک پاسخگوی این اتهامات بود. جالب است که بدانید او هیچ کدام از این اتهامات را رد نکرد و به نوعی آن‌ها را توجیه نمود. مشروح دادگاه‌های مربوط به فیسبوک در حوصله این مطلب نمی‌گنجد می‌توانید با یک سرچ ساده در گوگل، مطالب زیادی در این باره بدانید.

حالا که درباره راه‌های کسب درآمد فیسبوک بحث کردیم دانستیم که هر چند گاهی فیسبوک حریم خصوصی کاربران خود را تمام و کمال حفظ نمی‌کند ولی امکاناتی که توسط فیسبوک به رایگان در اختیار همه افراد قرار گرفته است می‌تواند فرصتی ایجاد کند که بوسیله یک اکانت فیسبوک کسب درآمد کنید و در‌ واقع هیچ محدودیتی در این باره برای اشخاص وجود ندارد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم...

 

 

مدل کسب و کار فیس بوک 

 

همان طور که پیش‌تر درباره راه‌های درآمد فیسبوک صحبت کردیم می‌توانیم یک طرح کلی مدل کسب و کار فیسبوک در ذهن خود تداعی کنیم. هر کسب وکاری باید یک بوم مدل کسب و کار برای خود طراحی و برنامه ریزی نماید و فیسبوک هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال توجه داشته باشید که کسب و کار‌های بزرگ اصراری ندارند که یک مدل کسب و کار همیشگی داشته باشند بلکه برای سود‌ دهی بیشتر ممکن است سوار بر موج وقایع روز شده و بعد از مدتی مدل کسب و کار خود را تغییر دهند. برای مثال در دوره نخست که فیسبوک شروع به کار کرده بود تصمیم داشت درآمد زایی کند و تنها با انتشار تبلیغات در این شبکه اجتماعی، به این هدف خود رسید بعد از مدتی سهام خود را به فروش گذاشت و به این ترتیب مدل کسب و کار خود را تغییر داد. در حال حاضر هم مقداری از سهام فیسبوک فروخته شده است و این شرکت بزرگ برای کسب درآمد از آنالیز داده‌های کاربران خود استفاده کرده و بسیار هوشمندانه از این اطلاعات استفاده می‌کند یا آنها را به کسب و کار‌های دیگر می‌فروشد.

 

چگونه از فیسبوک پول در بیاوریم

 چگونه از فیسبوک پول در بیاوریم

ایجاد یک اکانت فیسبوک و جمع کردن فالوئر

 

در مرحله اول باید یک اکانت فیسبوک ایجاد کنید، سپس تعداد فالوئر‌های خود را افزایش دهید. برای اینکه دیده شوید باید تعداد افراد زیادی شما را بشناسند. از راه‌های مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید ولی بهترین کار این است که محتوای تازه و مفیدی تولید کنید تا کاربران جذب شوند.

 

گروه‌های فیسبوکی ایجاد کنید

 

اگر بتوانید گروه‌هایی ایجاد کنید که نام و موضوع مرتبط با کسب و کار شما داشته باشند، با یک تیر چند نشان زده‌اید، وقتی کاربران گروه شما را ببینند و در آن عضو شوند در جریان چگونگی کسب و کار شما قرار می‌گیرند و همچنین به اکانت رسمی شما نیز رجوع می‌کنند.

 

با مخاطبان فیسبوکی ارتباط مستمر داشته باشید

 

در مرحله بعد که تعداد فالوئر‌ها یا اصطلاحاً دوستان شما در فیسبوک افزایش پیدا کرد باید ارتباط خود را با آن‌ها محکم‌تر کنید و فعالیت مداومی در فیسبوک داشته باشید.

 

در پست‌های فیسبوک از ویدئو استفاده کنید

 

یکی از محتوا‌های ارزشمند که منظور و هدف را سریع‌تر به مخاطبان می‌رسانند، ویدئو‌ها هستند. ویدئو‌هایی تولید کنید که خاص و جدید باشند تا کاربران آن‌ها را به اشتراک بگذارند. این محتوا می‌تواند با سرعت بیشتری شما را به کاربران معرفی کند.

 چگونه از فیسبوک پول در بیاوریم

در صفحه خود تبلیغات انجام دهید

 

وقتی قصد شما این است که از اکانت فیسبوک خود کسب و کاری داشته باشید و درآمد زایی کنید نباید از انتشار تبلیغات خجالت بکشید. البته برای تبلیغات باید بسیار ظریف‌تر عمل کنید و به شکلی آن را برای کاربران نمایش دهید که حالت اجباری نداشته باشد. راه‌های زیادی برای ایجاد جذابیت در تبلیغات و بازاریابی وجود دارد که باید برای کسب این مهارت‌ها، مطالعه و تحقیق کنید.

 

برای فعالیت فیسبوکی خود برنامه‌ریزی کنید

 

باید در هر زمانی که فرصت داشتید یک پست در فیسبوک خود قرار دهید تا فالوئر‌ها شما را فراموش نکنند و بدانند که شما حاضر هستید و به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهید.

 

از تقویم غافل نشوید

 

باید یک تقویم برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های خود داشته باشید و همچنین با اخبار روز همراه شوید. وقتی روز‌های خاصی مانند عید نوروز یا اعیاد مذهبی پیش روی شما قرار دارند باید متناسب با موضوع کسب و کار خود، پستی در این باره در فیسبوک منتشر کنید تا مخاطبان بدانند شما یک فرد آگاه و اجتماعی هستید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به شبکه اجتماعی فیسبوک بپردازیم و نکاتی که شاید از دید بسیاری پنهان بودند را آشکار کنیم. به هر شکلی که درباره فیسبوک قضاوت کنیم از یک واقعیت نمی‌توانیم بگذریم اینکه فیسبوک شبکه قدرتمندی است و در حال حاضر اینستاگرام و واتس اپ را نیز جز مجموعه خود معرفی می‌کند. امکاناتی که فیسبوک به صورت رایگان برای همه افراد در سراسر جهان فراهم آورده است به ایجاد و رشد کسب و کار‌ها کمک می‌کند. شما هم می‌توانید از فیسبوک پول دربیاورید ولی باید در این زمینه تلاش کرده و مهارت کسب کنید.

امتیازی ثبت نشده است.