با ما در ارتباط باشید: 0314566
از کجا بفهمیم دامین کجا ثبت شده

افرادی که به تازگی وارد دنیای وب سایت می شوند همیشه باید با موضوع انتخاب نام دامنه و خرید یک دامنه دست و پنجه نرم کنند. این قسمت هم دارای پیچیدگی های خود می باشد و به عنوان مثال ممکن است ببینید که دامنه مورد نظرتان توسط یک شخص دیگر رزرو شده و شما باید برای داشتن دامنه مورد نظر خود پول بیشتری پرداخت کنید. البته در روند انتخاب نام دامنه و خرید آن شما می توانید سراغ اسم هایی بروید که هنوز به ذهن کسی نرسیده و به این صورت دامنه اختصاصی خود را داشته باشید. اما در شرایطی که بنا به هر دلیلی مجبور باشید بفهمید که دامنه ثبت شده به چه کسی تعلق دارد، باید از سایت هایی که خدماتی را در این زمینه به شما ارائه می دهند استفاده نمایید. در ادامه این مطلب از پونه مدیا به شما خواهیم گفت که از کجا بفهمیم دامین کجا ثبت شده و اطلاعات تماس مربوط به مالک آن را در اختیار داشته باشیم.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
مالکیت دامنه سایت

چطور بفهمیم دامین کجا ثبت شده؟

برای این که بفهمیم یک دامین کجا ثبت شده، می توانیم از سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند استفاده کنیم و به این صورت اطلاعاتی مانند نام و سرور، آدرس مالک، شماره تماس، Registrant، تاریخ انقضا و تاریخ ثبت دامین را به راحتی به دست بیاوریم. با داشتن این اطلاعات شما می توانید تصمیم گیری درست تری در خصوص انتخاب دامنه (دامین) خود داشته باشید. در ادامه تعدادی از سایت هایی را که در این زمینه می توانند به شما کمک کنند، معرفی خواهیم کرد.

  • سایت های مرجع برای دریافت اطلاعات دامین
    http://www.internic.net/whois.html
    http://www.register.com/whois.rcmx
    http://who.is
    http://www.whois.com/whois
  • سایت مورد نظر برای دریافت اطلاعات دامین با پسوند .ir
    http://www.nic.ir/Whois
  • سایت مورد نظر برای دریافت اطلاعات دامین با پسوند .co
    http://whois.co

 چطور بفهمیم دامین کجا ثبت شده؟

روش دریافت اطلاعات دامین

این که از کجا بفهمیم دامین کجا ثبت شده، در اصطلاح Whois گرفتن نامیده می شود. بنابراین هر موقع به عبارت "اطلاعات Whois" برخورد کردید، به یاد داشته باشید که منظور اطلاعات ثبت دامین است. برای بهتر فهمیدن روند whois گرفتن از دامین ما یک مثال را برای شما بررسی می کنیم تا به این صورت بتوانید روش فهمیدن اطلاعات دامین را به صورت عملی یاد بگیرید. اما قبل از همه چیز به یاد داشته باشید که در ادامه ما از آدرس poonehmedia.com به عنوان مثال استفاده می کنیم تا با روند کار بهتر آشنا شوید.

  1. ابتدا مرورگر خود را باز کرده و آدرس http://www.internic.net/whois.html را در آن وارد میکنیم.
  2. سپس نام دامنه خود را (poonehmedia.com) در فیلد خالی در نظر گرفته شده وارد می کنیم.
  3. بعد از نوشتن نام دامین گزینه submit را انتخاب می نماییم.
  4. بعد از چند ثانیه شاهد این خواهید بود که اطلاعات ثبتی دامنه مورد نظر در اختیارتان قرار گرفته است.

نکته مهمی که در این میان باید به یاد داشته باشید این است که امکان دارد برخی از سایت هایی که برای گرفتن اطلاعات یک دامین در اختیار شما قرار دارند، اطلاعات کمتر یا بیشتری را نسبت به دیگری ارائه دهند، به همین دلیل پیشنهاد متخصصان پونه مدیا به شما این است که برای اطمینان بیشتر بهتر است از سایت هایی دیگری که در این زمینه هستند نیز استفاده نمایید. در ادامه روش استفاده یکی دیگر از این وب سایت ها را با هم بررسی می کنیم.

  1. ابتدا در مرورگر خود وارد آدرس http://www.whois.com/whois شوید.
  2. سپس در فیلد خالی آدرس مورد نظر خود (به عنوان مثال poonehmedia.com) را وارد نمایید.
  3. گزینه whois Lookup را انتخاب کنید تا اطلاعات مورد نیازتان را ببینید.
  4. برای به روزسازی صفحه و مشاهده آخرین تغییرت می توانید صفحه مورد نظرتان را refresh کنید.

 روش دریافت اطلاعات دامین

نکات مهم در خصوص فهمیدن اینکه دامین کجا ثبت شده

وقتی اطلاعات دامنه در اختیار شما قرار می گیرد، شما باید بتوانید بفهمید که هر بخش به چه موضوعی اشاره دارد، به همین دلیل در ادامه برخی از اصطلاحات مهم در این زمینه را برای شما نام برده و توضیح می دهیم:

  • ایمیل وارد شده در قسمت Administrative: این ایمیل رسمی مالک دامین است.
  • Status: این گزینه وضعیت دامین در بازه های زمانی مختلف را به شما نمایش می دهد. یک دامنه دارای وضعیت های مختلفی است که عبارتند از:
    دوره حذف یا pending Delete
    دوره جریمه دار یا Redemption Period
    دوره منقضی یا expired
    دوره باز بودن دامین یا ok
    دوره قفل بودن دامین یا locked
  • Last updated: این مورد آخرین تاریخ به روزرسانی را به شما نمایش می دهد.
  • Expiration Date: تاریخ انقضا دامین
  • Server name: در این قسمت اسم شرکتی را که به عنوان هاست دامنه شناخته می شود، مشاهده می کنید.
  • Registrant: این قسمت نام شرکتی را که به عنوان نماینده بین مالک دامنه و شرکت ارائه دهنده خدمات دامنه است، می بینید، به عنوان مثال برای سایت هایی که پونه مدیا اقدام به گرفتن دامنه برای آنها می کند، این قسمت با سایت پونه مدیا پر شده است.
  • Registrar: نام شرکتی که دامین را در ICANN به ثبت رسانده است.

نتیجه گیری: در این مطلب درباره روش های دریافت اطلاعات ثبت دامین و موارد مرتبط با آن صحبت کردیم. اگر شما سایت های دیگری را نیز می شناسید که اطلاعات whois را در اختیار کاربران قرار می دهند، در قسمت نظرات همین مطلب با سایر کاربران پونه مدیا به اشتراک بگذارید. همچنین اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، در بخش کامنت ها ما را از این موضوع مطلع کنید.

5 از 5
1 سال قبل
نظر
سلام از کجا بفهمیم ادرس دامین قبلا ثبت شده یا نه؟ منظورم این هست که بنده به تازگی یک دامین ثبت کردم ولی قبلا فیلتر بوده و الان به مشکل برخوردم امکان داره شخصی قبلا یک آدرس داشته بوده و فیلتر هم شده و حالا شخص دیگری این ادرس رو ثبت میکنه و بعد از فعال سازی ssl متوجه فیلتر بودنش میشه راهی هست که بفهمیم؟
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند