با ما در ارتباط باشید: 0314566
دسته کردن کلمات کلیدی (Keyword Clustering) چیست؟

اگر هنوز هم برای یک کلمه کلیدی بهینه سازی می کنید، در این کار تنها نیستید. اما صنعت در حال پیشرفت به سوی تاکتیک متفاوتی است که به شما کمک می کند درک بهتری از موقعیتتان داشته باشید و محتوایی با کیفیت عالی تولید کنید و این تاکتیک، استفاده از دسته کردن کلمات کلیدی است. در ادامه چگونگی آن را توضیح می دهیم.
بهینه سازی برای یک کلمه ی کلیدی خاص مدت زمان زیادی است که به کار میرود. به یاد دارید که برای کوچک ترین تفاوت های کلمه ی کلیدی صفحه ای جداگانه داشتیم؟ در آن زمان برای بهینه سازی “Restaurants in Italy” و “Italy Restaurants” از دو صفحه ی متفاوت استفاده می کردیم. تقریبا همه ی ما این گونه شروع کردیم و رشد و نمو ترافیک و صعود رتبه ی خود را دیدیم (و در بعضی مواقع همچنان می بینیم). آن زمان، زمان جالبی بود اما نهایتا خوشحالی ما به پایان رسید.
الگوریتم های گوگل بروز رسانی شدند و بهینه سازی برای یک کلمه ی کلیدی را کنار زدند. البته ممکن است این روش همچنان کارایی داشته باشد. در واقع اغلب افزونه های سئوی وردپرس جدید و محبوب همچنان بر پایه ی همان روش «یک کلمه کلیدی» بنا شده اند، بنابراین بیشتر وبلاگ نویس ها به آن متکی هستند. اما الگوریتم های پیچیده تر فراتر از محدوده ی یک کانون تک موضوعی بسط داده شده اند.
حتی یک تحقیق از کلمات کلیدی که نقطه ی مطلوب ایده آل بین محبوبیت و اشباع را پیدا کند نیز دیگر تضمینی برای موفقیت نیست. امروزه محتوای عمیقی که تنوعی از مفاهیم و موجودیت های مرتبط را پوشش دهد، در بیشتر اوقات پیروز است.
استفاده از خوشه کردن کلمات کلیدی را توسط سایت هایی که اغلب در بالای لیست نتایج جستجو قرار دارند و ترافیک زیادی را به خود اختصاص می دهند، روز به روز بیشتر مشاهده می کنیم. به عبارت دیگر، مردان بزرگ در حال استفاده از سلاح های بزرگ هستند و ما باید آنان را الگو قرار دهیم. 

دسته کردن کلمات کلیدی به چه معناست؟

خب، این موضوع واقعا موضوع جدیدی نیست. به طور مثال پیش تر در سال 2007 تاکتیکی به نام گروه بندی کلمات کلیدی معرفی شد، پیش از آن که اصطلاح «دسته کردن کلمات کلیدی» رایج شود، با این حال برای آن تاکتیک به جای ابزار بسیار ساده تر امروز از اکسل استفاده شده بود.

اگر بخواهیم تعریف عمیقی از دسته کردن کلمات کلیدی ارائه کنیم، بدین صورت خواهد بود: جداسازی کلمات کلیدی مرتبط و قرار دادن آن ها با یکدیگر در یک گروه. این گروه ها با یکدیگر همکاری می کنند تا تم وبسایت شما به شکل کاملا طبقه بندی شده درآید که این موضوع باعث می شود تا وبسایت به هدف خود یعنی رسیدن به بالای لیست نتایج جستجوی گوگل نزدیک شود.

نمونه ای از دسته کردن کلمات کلیدی

فرض کنیم اصطلاح و کلمه کلیدی اصلی شما «برنامه غذایی سالم» باشد (که یک کلمه کلیدی سخت برای رتبه گیری در گوگل است). اگر آن را از طریق ابزار جستجوی کلمات کلیدی اجرا کنید، به لیستی شامل صدها «خوشه کلمه ی کلیدی» می رسید که موجب سردرگمی تان خواهد شد. مانند نمونه زیر.

رشته کلمات کلیدی مرتبط با رژیم غذایی سالم

  • چگونه قرار است برای همه ی این اصطلاحات محتوای خود را بهینه سازی کنید؟

نگران نباشید، از عهده ی این لیست بر آمدن، نیازی به انجام فرایند دستی ندارد. ابزارهایی برای گروه بندی کلمه ی کلیدی وجود دارند که کار را بسیار ساده تر می کنند. نمونه ای از این ابزار، «Serpstat» است که یکی از بهترین ابزار موجود در بازار در زمینه ی سئو است. با این حال، ارائه دهندگانی دیگری همچون «Wordstream» و «Spyfu» نیز ابزار گروه بندی کلمات کلیدی مناسبی را دارند، در نتیجه باید گزینه ای را انتخاب کنید که با ابزار موجود و جریان کاری شما بیشترین تناسب را داشته باشد. به طور مثال با Serpstat می توانید کلمات کلیدی را در ابزار دسته بندی کپی پیست کنید که با انجام این کار، لیست برای شما به صورت گروه بندی شده در می آید.

ابزار دسته بندی کلمات کلیدی

این یک سیستم خودکار دسته بندی کلمات کلیدی است که کارهای بسیاری را برایتان انجام می دهد. به جای گروه بندی کلمات کلیدی از طریق تمرکز بر روی اصطلاح خاص (همان کاری که اغلب ابزارهای دسته بندی انجام می دهند)، Serpstat همچنین از استاندارد «قدرت اتصال» مخصوص به خود استفاده می کند که مشاهده می کند کوئری های جستجو، چه تعداد URL یکسان را اجرا می کنند. به معنای ساده تر اگر اصطلاحات شما در بیشتر سایت ها با یک صفحه محتوا ارائه شده بود یعنی این کلمات از نظر کاربر یک معنی را دارند و نیاز به صفحات جدا ندارند. 

چگونه محتوا را با توجه به دسته بندی کلمات کلیدی بهینه کنیم؟

بگذارید در ابتدا یک موضوع را واضح بگوییم: نه، نیازی نیست یکی از این گروه ها را بردارید و محتوای خود و تمام کلمات کلیدی آن را در این گروه بریزید.

کاری که به جای آن می توانید انجام دهید: کلمات کلیدی را مشاهده کرده و مفاهیم اصلی را برای پوشاندن محتوایتان انتخاب کنید. هر گروه می تواند راهنمای جداگانه ای برایتان باشد، یا می تواند به منزله ی یک عنوان فرعی (زیر عنوان) در یک مقاله ی جامع تر باشد.
دسته کردن کلمات کلیدی یک تکنیک بهینه سازی نیست و همچنین موضوع پایه ای جدیدی را به راهبرد سئو اضافه نمی کند. شما همچنان نیاز است محتوایی با کیفیت بالا که به خوبی در مورد آن تحقیق صورت گرفته را با هدف گرفتن نیاز کاربران تولید کنید. کاری که دسته کردن کلمات کلیدی انجام می دهد این است که کمک می کند تا رشته های کلمات کلیدی منطقی به نظر برسند و آن ها را به مفاهیم معنادار تبدیل می کند.

دسته کردن کلمات کلیدی چطور می تواند به من کمک کند؟

هر موقع که دسته کردن کلمات کلیدی را انجام دهید، در حال ارتقای سئوی خود هستید، تمام! به جای تلاش برای بهینه سازی با یک اصطلاح، کلمات کلیدی را صفحه به صفحه و بر اساس مجموعه اصطلاح های هر تم، هدف قرار خواهید داد. این کار چگونه به شما کمک خواهد کرد؟ مشخص است: رتبه بندی بهتر و ترافیک بیشتر. مخصوصا در برابر رقبایی که مطمئنا از قبل از این روش سئو استفاده می کردند (که یکی از دلایلی است که اکنون جایگاه بهتری از شما دارند)، در نتیجه شما با رتبه بندی بهتر و ترافیک بیشتری مواجه خواهید شد.
این روش همچنین تاکتیک های شما را متنوع می سازد. زمانی داشتن ثبات در یک مدل واحد، نکته ی کلیدی بود اما اکنون شرایط تغییر کرده است. یعنی الگوریتم پیچیده تری که در بالا ذکر شد نیازمند استراتژی های بهتر و پیچیده تری است که ادامه دار باشند.
در نهایت می توانیم اینطور بگوییم که گروه بندی کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا درک بهتری از موقعیت خود داشته باشید. این روش شما را وادار می کند تا نسبت به آنچه که پیش از انجام این روش فکر می کردید، مفاهیم بیشتری را پوشش دهید و سوالات بیشتری بپرسید. در نتیجه مهم ترین مزیت دسته کردن کلمات کلیدی این است که این روش باعث بهتر شدن، مفیدتر شدن، قابل اعتمادتر شدن و مفهومی-تر شدن محتوایتان (و در نتیجه سایتتان) خواهد شد.

امتیازی ثبت نشده است.