با ما در ارتباط باشید: 0314566
کپی رایت طراحی سایت و حقوق طراح سایت چیست؟

همه ما ایده‌های درخشانی داریم و برخی از این ایده‌های درخشان برای کسب درآمد ارزش بهره‌برداری دارند. بی‌شک ما نمی‌خواهیم دیگران ایده‌هایمان را کپی کنند. با این وجود، ایده‌ها را نمی‌توان محافظت کرد، بلکه فقط می‌توان آنها را برای دزدیده نشدن بیان نکرد! ایده همان محصول فکری است و حفاظت از آن به عنوان مالکیت معنوی شناخته می‌شود. مالکیت معنوی یک اصطلاح جمعی برای انواع دارایی‌ها از جمله حق چاپ، ثبت اختراع، حقوق ‌طراحی و سایر موارد دیگر است. این دارایی‌ها نامشهودند، اما باتوجه به اینکه از حمایت قانونی برخوردار هستند می‌توانند بسیار ارزشمند باشند.

مروری بر کپی رایت

کپی رایت (حق چاپ) به معنای ایجاد توازن بین حقوق نویسندگان (خالق یک اثر) و حقوق عمومی برای استفاده از اثر بدون کسب مجوز یا پرداخت حق امتیاز است. تحت قانون کپی رایت، نویسندگان حق دارند با استثنائاتی که طبق قانون مجاز است، استفاده از آثار خود را کنترل کنند. اگر استفاده عموم از چنین استثنائاتی فراتر رود می‌تواند منجر به پرداخت خسارت نقدی (مسئولیت مدنی) و/یا زندان (مسئولیت کیفری) شود.

مروری بر کپی رایت 

رایج‌ترین مشکلات کپی رایت در طراحی سایت

کپی رایت طراحی سایت و حقوق طراح سایت موضوعاتی ناشفاف هستند که جواب قاطعی ندارند. همان طور که درک تفاوت میان سرقت ادبی و ادای احترام اغلب گیج کننده است، مرز بین استفاده ناقض و عدم نقض مطالب دارای کپی رایت نیز همین طور است. با وجود اینکه از طراحان سایت انتظار می‌رود از ترکیب عناصر و خلاقیت‌های بصری سایت‌های دیگر در طراحی سایت خود استفاده کنند، باز هم آنها باید خطرات ریسک کپی رایت در طراحی سایت را درک کنند و از آنها آگاهی کامل داشته باشند. در ادامه مطلب رایج‌ترین مشکلات مربوط به کپی رایتی را که طراحان سایت با آن روبرو هستند را بررسی می‌کنیم.

تصاویر
رایج‌ترین مشکلی که بسیاری از طراحان سایت با آن روبرو می‌شوند مربوط به تصاویری است که در طرح بندی خود استفاده می‌کنند. برای برخی از طراحان، معمول است که تصاویر مورد نیاز خود را با جستجوی گوگل یا برداشتن یک تصویر غیرمجاز موجود در سایت‌های دیگر پیدا کنند. همانطور که خود گوگل هشدار می‌دهد، این تصاویر معمولاً توسط حقوق کپی رایت محافظت می‌شوند و استفاده از آنها به عنوان بخشی از طرح بندی به طور حتم نقض محسوب می‌شود. برای جلوگیری از این کار می‌توان به سایت‌هایی که فایل‌های رایگان را به طراحان ارائه می‌دهند مراجعه کرد.

HTML/سورس کد
انتظار می‌رود اکثر طراحان سایت برخی از سورس کدهای خود را از سایت‌های دیگر یا کارهای قبلی خود تهیه کنند. مشکل این است که کد HTML، حتی اگر با کمک ابزار ایجاد شده باشد و از کپی رایت برخوردار باشد درست مانند نرم افزار رایانه، یک اثر اصلی تألیف محسوب می‌شود. اگرچه نمی‌توانید از ظاهر کلی سایت محافظت کنید، اما می‌توانید از کدهایی که آن سایت را ایجاد کرده‌اند محافظت کنید.

اشتباهات سورس باز
زمانی این اشتباه رایج رخ می‌دهد که طراحان سایت از آثار مبتنی بر کد سورس باز، به ویژه کد GPLed (که شامل بسیاری از موضوعات وردپرس می‌شود) استفاده می‌کنند. هنگامی که طراحان این کدها را منتشر می‌کنند، فراموش می‌کنند که اطلاعات مجوز را حفظ کنند و یا کد اصلاح شده خود را وارد GPL نمی‌کنند.

لوگوها
لوگوی گرافیکی معمولاً به عنوان یک اثر هنری اصلی محافظت می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین نقض‌های کپی رایت توسط طراحان سایت بهره‌گیری از لوگوی سایت‌های دیگر است که با ایجاد تفاوت ناچیزی سعی دارند لوگو را منحصر به فرد و شخصی‌ سازی شده جلوه دهند.

رایج‌ترین مشکلات کپی رایت در طراحی سایت 

مالک اصلی سایت چه کسی است؟

حتی اگر شما مالک نام دامنه یا محتوای سایت خود باشید، حقوق مالکیت طراحی سایت و عناصر موجود در آن ممکن است به صورت جداگانه در اختیار سازنده باشد. در این صورت، مجوز ضمنی و غیر انحصاری برای استفاده از سایت و عناصر موجود در آن به شما داده می‌شود. اگر طراح یا شخص ثالث دیگری را برای طراحی و ایجاد سایت استخدام کرده‌اید، ممکن است حق چاپ را برای سایت شما داشته باشد، در غیر این صورت حق کپی رایت به او تعلق دارد. در اصل مشتری فقط مجوز استفاده از سایت (به طور ضمنی یا غیر) را دریافت می‌کند. این بدان معناست که مشتری نمی‌تواند بدون رضایت طراح سایت هیچ تغییری در سایت ایجاد کند.

انتقال کپی رایت

کپی رایت باید به صورت سند منتقل شود و البته لازم نیست این سند محضری باشد. توجه داشته باشید که یک قرارداد استاندارد کتبی کافی است و علاوه بر آن سند باید توسط طرف انتقال دهنده (در اینجا: طراحان سایت) امضا شود و توسط گیرنده (در اینجا: مشتری) پذیرفته شود. یک راه حل عملی برای مشتری ترتیب انتقال کپی رایت در قرارداد اولیه‌ای است که مابین طراح سایت و مشتری تنظیم می‌شود. اهمیت مالکیت کپی رایت در این است که مشتری می‌تواند بدون اینکه مجبور باشد از طراح سایت اجازه بگیرد، تعیین کند که با سایت چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

مالک اصلی سایت چه کسی است؟ 

سایت شما بدون شک دارایی شماره یک کسب و کار شما به شمار می‌رود. سایت شما منبع اطلاعاتی است که از طریق بررسی آنها می‌توانید درآمدتان را افزایش دهید! پس باید مطمئن شوید که صاحب آن هستید. اگر نیاز به کسب آگاهی در مورد کپی رایت طراحی سایت و حقوق طراحی سایت دارید با کارشناسان ما در رسانه پونه تماس بگیرید و با آگاهی نسبت به قوانین کپی رایت در مسیر اینترنتی کردن کسب و کارتان قدم بردارید.

5 از 5