با ما در ارتباط باشید: 0314566
چک لیست سئو

آن‌چه در این مطلب می‌بینید، چک‌لیستی است که ما در تمام پروژه‌های سئو پونه مدیا از آن استفاده می‌کنیم. این چک‌لیست به شما کمک می‌کند تا بدون این‌که هیچ مرحله‌ای را از قلم بیندازید، تمامی مراحل سئو یک سایت را پابه‌پای متخصصان سئو ما پیش بروید.

چک لیست سئو چیست

چک لیست سئو یک لیست از کارهایی است که باید برای هر پروژه سئو انجام دهید. چک لیست ها به شما کمک می‌کنند که کارها را مرحله به مرحله پیش ببرید و چیزی را از قلم نیندازید. چرا این موضوع مهم است؟ فکر کنید در هر مرحله از پروژه سئو چیزی را فراموش کنید یا کاری را در زمان مشخص انجام ندهید. آن هم سئو که برای نتیجه دادن به خودی خود زمان زیادی می‌برد. معلوم است که هر قدم اشتباهی یا هر فراموشکاری کوچکی یک عقبگرد بزرگ در پروژه شماست.

چک لیست سئو به شما یادآوری می‌کند که باید در هر مرحله چه کاری را در چه زمانی انجام دهید. این چهارچوب دقیق علاوه بر این که به شما نظم می‌دهد، کار مستندسازی را هم بر عهده می‌گیرد و در نتیجه شما برای هر پروژه تصویر دقیقی از مراحل کارتان دارید.

چرا چک لیست سئو پونه مدیا؟

سابقۀ استفاده از این چک لیست سئو برای ما در پونه مدیا بسیار طولانی است. پیش از این‌که این چک‌لیست را بنویسیم و در اینترنت منتشر کنیم، مدت‌ها بود که از آن استفاده می‌کردیم و نتیجۀ فوق‌العادۀ آن را هم در پروژه‌های سئو مشتری‌های‌مان دیده بودیم.

ماجرای انتشار چک لیست سئو پونه مدیا اما از آن‌جا شروع شد که متوجه شدیم سئوکارهای بسیاری هستند که پروژه‌های خود را با اتکا به حافظه و سلیقۀ شخصی پیش می‌برند و هیچ مرجعی ندارند تا بر اساس آن کارها را انجام دهند. شاید یکی از دلایل سرعت آهستۀ پیشرفت سئو در سایت‌های فارسی‌زبان هم همین باشد؛ اتکا به حافظه و سلیقۀ فردی. این موضوع باعث می‌شود تا با خارج شدن هر فرد از سیستم و ورود نیروی جدید، سلیقه و حافظۀ جدید بر فرایند سئو شرکت‌ها اعمال شود و این یعنی خطری به نام هرج‌ومرج سیستماتیک.

چرا چک لیست سئو پونه مدیا؟

این موضوع باعث شد تا به فکر بیفتیم که روال دقیق و منظمی را که در طی سال‌ها با مطالعه و آزمون و خطا به آن رسیده بودیم، در اختیار سئوکارهای جوان‌تر هم قرار دهیم تا به کمک آن، پروژه‌های سئوشان را منظم‌تر پیش ببرند. با این وجود لازم بود تا با مطالعۀ چندباره و بررسی تمام چک‎لیست‌های موجود در سطح وب، از صحت اطلاعاتی که می‌خواستیم در اختیار شما بگذاریم، مطمئن شویم.

دست به کار شدیم و تمام چک‌لیست‌های انگلیسی‌زبانی را که بزرگان سئو دنیا نوشته بودند، بررسی کردیم. برای مثال به سراغ Backlinko و مؤسس آن، آقای برایان دین (Brian Dean)، رفتیم. چک لیست جاشوا هاردویک (Joshua Hardwick) را هم به طور کامل بررسی کردیم تا ببینیم مدیر محتوایی Ahref درباره‌ی چک لیست این غول سئو چه می‌گوید. از Semrush نباید غافل شد. همین حالا که شما در حال خواندن این متن هستید، ابزار سئو این شرکت، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که ما در پونه مدیا از آن استفاده می‌کنیم. پس بدون شک Semrush برای درست کردن چک لیست سئو در لیست مطالعاتی ما هست.

نتیجه این شد:

چک‌لیست‌های سئو انگلیسی بسیار خوب هستند، اما در بیشتر موارد برای سایت‌های فارسی‌زبان جوابگو نیستند.

درباره‌ی چک لیست‌های فارسی هم که دست روی دل‌مان نگذارید؛ در بهترین حالت یک ترجمۀ خوب از همین منابع انگلیسی‌زبان هستند که ردپای تجربه و نیاز کاربر فارسی‌زبان در آن‌ها دیده نمی‌شود.

حالا چک لیست سئو پونه مدیا در اختیار شماست؛ راهنمایی جامع که حاصل مطالعه و تجربۀ 20 سالۀ بزرگ‌ترین متخصصان سئو فارسی است که به صورت رایگان در دسترس شماست.

چطور از چک لیست سئو پونه مدیا استفاده کنید؟

از آن‌جایی که این چک لیست حاصل ماجراجویی 20 سالۀ ما در سئو و تجربۀ اتفاقاتی است که با آغاز هر پروژۀ سئو از سر گذرانده‌ایم، لازم است تا اصطلاحات و مبانی آن را به صورت کامل برایتان توضیح دهیم. کافی است این مطلب را تا آخر دنبال کنید. در انتهای این مطلب یک لینک گوگل شیت قرار دارد که با کلیک روی آن، می‌توانید قالب آمادۀ چک لیست سئو پونه مدیا را ببینید و از آن برای پروژه‌های خودتان استفاده کنید.

آماده‌اید؟

بیایید شروع کنیم.

چک لیست اتصال به ابزارهای آنالیز

پیش از شروع هر کاری روی هر وبسایتی، باید ابزارهایی را برای خودتان دست و پا کنید تا کار را ساده‌تر و حرفه‌ای تر پیش ببرید.

البته بگذارید همین اول کار یک هشدار جدی به شما بدهیم. مجهز بودن به ابزار، خوب و حتی فراتر از آن، مهم است اما حواستان به وابستگی باشد. وابستگی به هیچ چیز خوب نیست و وابسته شدن به ابزار برای یک سئوکار یعنی غلبه کردن حاشیه بر اصل کار و از بین رفتن خلاقیت. ابزارها باید در خدمت ما باشند نه این‌که با ریختن سیل اطلاعات روی سرمان، ما را از هدف دور کنند.

خب... مزایا را گفتیم، هشدارها را دادیم و حالا باید ببینیم کدام ابزارهای سئو باید در چک لیست سئو قرار بگیرند. حرفه‌ای که به ماجرا نگاه کنید، می‌بینید که سئو بیش از هرچیزی بر مدار گوگل می‌چرخد، پس احتمالاً ابزارهایی که گوگل در اختیار سئوکارها قرار می‌دهد، بهترین امکانات را به آن‌ها می‌دهد. اما راستش را بخواهید، جدای از این بحث حرفه‌ای، ما عاشق گوگل هستیم. گوگل آن‌قدر درباره‌ی همه‌ی ما می‌داند که با قاطعیت می‌شود گفت که گاهی ما را از خودمان هم بهتر می‌شناسد. خب... عقل سلیم حکم می‌کند که به چنین دانای کلی اعتماد کنیم و از ابزارهایی استفاده کنیم که خودش برای ما ساخته.

ما در پونه مدیا پیش از شروع کار بر روی هر سایتی، آن را به این ابزارهای آنالیزی متصل می‌کنیم:

  • وب مستر (Google Search Consule)
  • گوگل آنالیتیک (Google Analytics)
  • گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)
  • Google Trends

ابزارهای خیلی زیادی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا کارتان را در هریک از مراحلی که در ادامه پیش رو داریم، راحت‌تر کنید، اما این چهار ابزار لازمۀ کار شما هستند. مابقی عملاً ابزارهایی با کارکردهای مشابهند که تعددشان می‌تواند شما را سردرگم کند.

یک چیز جالب را هم وقتی در چک‌لیست سئو Ahrefs، Backlinko و Semrush می‌گشتیم، فهمیدیم. هرکدام از این غول‌های سئو سعی داشتند ابزارهای سئو خودشان را معرفی کنند که طبیعتاً استفاده از آن‌ها رایگان نیست. بهشان حق می‌دهیم که بخواهند ابزارهای‌شان را جهانی کنند، اما آیا این ابزارها و هزینه‌های اضافی برای کاربر ایرانی که هر روز با تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید دست‌وپنجه نرم می‌کند، فایده‌ای دارد؟ البته از حق نگذریم. ابزار سئو Semrush در نوع خودش کم‌نظیر است و اگر بتوانید به نحوی از آن استفاده کنید، میانبر شما برای رسیدن به هدف‌های‌تان است. با این حال باید بتوانید تحریم آن را دور بزنید و راهی هم برای پرداخت ارزی پیدا کنید تا بتوانید از همه‌ی امکانات آن استفاده کنید.

چک لیست سئو فنی

وقتی سایت‌را به ابزارهای آنالیز سئو مجهز کردید، نوبت آن می‌‎رسد تا مسائل فنی را بررسی کنید. چک لیست فنی پونه مدیا اساسی‌ترین الزاماتی را که در ابتدای مسیر سئو باید به آن‌ها توجه کنید، به شما گوشزد می‌کند.

  1. اتصال به اس اس ال

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از معرفی سایت‌تان به مشتری بکنید، امن کردن اتصال آن با سرور است. پروتکل SSL با رمزگذاری بر داده‌های مبادله شده بین سایت شما و سرور، کانال ارتباطی اینترنت را برای کاربران شما ایمن می‌کند.

اتصال سایت به اس اس ال آن‌قدر مهم است که در چک لیست سئو فنی پونه مدیا رتبه اول را دارد. شما هم وقت را تلف نکنید و دریافت گواهی SSL را به فردا نیندازید.

  1. بررسی و اصلاح تگ های هدینگ صفحات

وقتی سایتی از زیر دست تیم ui بیرون می‌آید، باید بلافاصله توسط تیم سئو بررسی شود. مواردی مثل اهمیت تگ‌های هدینگ، مسائل تخصصی سئو هستند که ممکن است طراح ui از آن غافل بماند. بعد از اتصال به اس اس ال، دومین کار مهم شما این است که تمام صفحات سایت را از نظر تگ‌های هدینگ بررسی کنید تا مطمئن شوید که هدینگ‌ها درست هستند.

  1. ریدایرکت 301

برای درک بهتر ریدایرکت 301 به این مثال توجه کنید:

کاربران مختلف ممکن است آدرس سایت ما را به روش‌های مختلفی وارد کنند:

  • poonehmedia.com
  • www.poonehmedia.com
  • http//poonehmedia.com
  • https//poonehmedia.com
  • http//www.poonehmedia.com
  • https//www.poonehmedia.com

ریدایرکت 301 باعث می‌شود تا نتیجه‌ی بازکردن تمامی 6 آدرس بالا، هدایت شدن یک صفحه‌ی واحد و ایمن باشد.

  1. cononical url

فرض کنیم که سایتی که سئو آن را به عهده دارید، یک سایت فروشگاهی بزرگ با تعداد زیادی محصول است. مشتری شما چندین و چندبار اسم هر محصول را عوض می‌کند و این یعنی تغییر مدام آدرس url هر محصول به ازای هربار تغییر نام. به همین خاطر مهم است که در ابتدای کار خود، با استفاده از تگ های کنونیکال به گوگل نشان دهید که کدام آدرس را ایندکس کند و به مخاطب نشان دهد.

  1. بررسی آدرس‌های url

بررسی سلامت آدرس‌های url خیلی مهم است، اما در چک لیست پونه مدیا، این موضوع بیشتر برای سایت‌هایی اهمیت دارد که می‌خواهید آن‌ها را از یک CMS به CMS دیگر منتقل کنید. مثلاً برای ما (پونه مدیا) که جوملاکار هستیم، بسیار پیش می‌آید که بخواهیم بعضی از سایت‌های وردپرسی را به جوملا منتقل کنیم. مهم‌ترین کاری که ما بعد از انتقال CMS انجام می‌دهیم، بررسی urlهای جدید و اطمینان از صحت وسلامت آن‌هاست.

  1. تنظیمات فوتر

فراموش نکنید که لینک‌های مهم سایت‌ را در فوتر قرار دهید. وجود این لینک‌ها در فوتر به آن‌ها ارزش افزوده زیادی می‎‌دهد.

  1. نقشه سایت

برای این‎که سایت را بهتر به گوگل نشان دهید، لازم است نقشۀ آن را تهیه کنید و در سایت قرار دهید. به کمک این نقشه، گوگل ساختار کلی سایت شما را بهتر درک می‌کند و این موضوع به صورت غیرمستقیم باعث بهبود سئو سایت می‌شود.

  1. فعال‌سازی اسکماهای صفحات

اسکما را برای همۀ صفحات سایت فعال کنید.

  1. موبایل فرندلی صفحات

مورد بعدی که باید در چک لیست سئو تیک بزنید، موبایل فرندلی بودن تمام صفحات سایت است. این مورد را از طریق وبمستر  و در قسمت Mobile Usability پیگیری کنید.

  1. فعال سازی برد کرامب

قبلاً یک بار به صورت کامل دربارۀ بردکرامب صحبت کرده‌ایم. این قابلیت به بازدیدکنندۀ شما کمک می‌کند تا در هر صفحه‌ای از سایت که باشد، بتواند بدون نگاه کردن به url جایش را در سایت پیدا کند. به سرچ کنسول بروید و در قسمت Breadcrumbs خطاهای احتمالی آن را بررسی کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بردکرامب (Breadcrumb) چیست و چه تاثیری بر روی سئو دارد

  1. بررسی زبان سایت

اگر مسئول سئو یک سایت دو یا چندزبانه هستید، باید بررسی کنید که با تغییر زبان سایت، این تغییر بر تمامی بخش‌های آن اعمال شود. به فرض ممکن است که شما زبان سایتی را از فارسی به انگلیسی تغییر دهید و ببینید که نام محصول، آدرس صفحه یا هر چیز دیگری هنوز فارسی باشد. این خطا را به سرعت برطرف کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

  1. سرعت سایت

ابزارهای بررسی سرعت سایت بسیار متنوعند که می‌توانید از هرکدام که به آن راحت‌ترید، استفاده کنید. ما از PageSpeed Insights استفاده می‌کنیم. هرآن‌چه را که در چنته دارید به کار ببرید تا سرعت سایت افزایش پیدا کند.

  1. گوگل مپ

در قدم بعدی باید برند مشتری را در گوگل مپ ثبت کنید تا به سئو محلی آن هم کمک کرده باشید.

  1. فعال‌سازی نظرات

کامنت مارکتینگ در سئو سایت شما بسیار مهم است. بخشی از فرایند سئو خارجی هم بر کامنت‌گذاری تأکید دارد. اما پیش از آغاز کامنت مارکتینگ باید در چک لیست سئو فنی، فعال کردن امکان کامنت‌گذاری را تیک بزنید.

  1. رفع خطاهای موجود در وبمستر

در شیت چک لیست سئو فنی پونه مدیا چند ردیف را به بررسی خطاهای احتمالی‌ای اختصاص داده‎‌ایم که در سرچ کنسول گوگل خواهید دید. با مراجعه به وبمستر، موارد زیر را بررسی کنید و در دستور کار قرار دهید:

  • رفع خطاهای Core Web Vitals
  • رفع خطاهای Coverage
  • رفع خطاهای Products
  • رفع خطاهای Review snippets
  1. بررسی وضعیت ایندکس صفحات

باید بررسی کنید که همۀ صفحه‌های سایت ایندکس شده باشند. در قسمت Coverage سرچ کنسول، می توانید ببینید که گوگل کدام صفحه‌ها را کراول کرده، اما ایندکس نه! اگر صفحه‌ای دارید که ایندکس نشده، باید علت آن را بررسی کنید.

  1. اتصال آیکون شبکه‌های اجتماعی

آیکون شبکه‌های اجتماعی را روی سایت قرار دهید تا مخاطبان بتوانند به راحتی آن را در شبکه‎های اجتماعی هم دنبال کنند.

  1. نمایش alt تصاویر سایدبار

گاهی پیش می‌آید که شما برای تصاویرتان alt می‌گذارید، اما این alt در thumb nail نشان داده نمی‌شود. بررسی کنید که alt در هر صورت نمایش داده شود.

  1. حذف فیلترهای غیرکاربردی سایت

فیلترهای غیرکاربردی سایت شما را بی جهت شلوغ می‌کنند و باعث کند شدن سایت و سردرگمی می‌شوند. این فیلترها را حذف کنید.

  1. چک کردن کارایی جست‌وجو

آیا بخش جست‌وجو در سایت شما به خوبی کار می‌کند؟ اگر نه، مشکل را به سرعت برطرف کنید.

  1. چیدمان منو

اگر چیدمان منو به هم ریخته یا مطابق میل‎تان نیست، آن را اصلاح کنید.

  1. درخت سایت

از درخت سایت برای معرفی بهتر سایت‌تان استفاده کنید.

  1. مانیتورینگ ماهانه سرور

سرورهای شما باید به صورت ماهانه بررسی شوند تا در صورت بروز مشکل، بتوانید به سرعت آن را حل کنید.

  1. مانیتورینگ و به روز رسانی های سیستم مدیریت محتوا

فرقی ندارد که از کدام CMS استفاده می‌کنید. شما بایدبه صورت مداوم در حال بررسی سیستم مدیریت محتوای خود باشید تا در بهترین زمان ممکن آن را آپدیت کنید.

  1. بررسی به‌روزرسانی‌هایی که گوگل ارائه داده و نیاز است در سایت باشد

یک سئوکار خوب هر روز در حال مطالعه است. باید خودتان را به منابع معتبر آموزشی و پژوهشی وصل کنید تا در جریان به روزرسانی‌های گوگل قرار بگیرید تا بتوانید الگوریتم‌های گوگل را در سایت‌تان پیاده کنید.

  1. آنالیز صفحات سایت از لحاظ فنی

تمام صفحات سایت شما باید از نظر فنی آنالیز شوند تا کوچک‌ترین مشکلی از این نظر وجود نداشته باشد.

  1. بهینه‌سازی کدها

کدها را به صورت کامل بررسی و در صورت نیاز بهینه کنید. بهینه بودن کدهای سایت شما، یکی از مهم‎‌ترین ارکان سئو تکنیکال آن است.

  1. بهینه سازی robots.txt

یکی از کارهایی که متخصصان سئو برای بهینه کردن سایت می‌کنند، ساختن فایل robots.txt و بهینه‌سازی آن است. کار فایل robots.txt این است که به ربات‌های گوگل بگوید کدام‌یک از صفحات سایت را ایندکس کنند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

فایل Robots.txt چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد؟

  1. ساختن صفحه 404 سفارشی

صفحه 404 سایت شما هم باید مثل هر صفحۀ دیگری، طراحی منحصربه‌فرد خودش را داشته باشد؛ صفحه‌ای که طراحی و ظاهر آن مطابق با قالب سایت، رنگ غالب و سایر المان‌های بصری برند شما باشد.

  1. چک کردن حجم صفحه

حجم هر صفحه تأثیر به‌سزایی در سرعت لود شدن آن دارد. باید حجم تمام صفحه‌ها را بررسی کنید تا المان‌های پرحجم را حذف کنید یا حجم‌شان را کاهش دهید. به این ترتیب سرعت سایت به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

  1. چک کردن استاندارد های W3C

اگر خودتان را برنامه‌نویس، طراح سایت یا متخصص سئو می‌دانید، باید با تغییرات و به روزرسانی‌های کدنویسی همراه باشید. وب‌سایت W3C مدرسۀ webdeveloperهاست برای آن‎که کدهای‌شان را با استانداردهای روز تطبیق دهند.

  1. چک کردن نمایش صحیح وب سایت در مرورگرهای مختلف

سایت شما باید در تمام مرورگرهای موجود به درستی نمایش داده شود. کاربر شما ممکن است با هرکدام از مرورگرهای موجود، سایت را باز کند و به‌هم‌ریختگی در ظاهر صفحه باعث می‌شود تا بدون وقت تلف کردن از آن خارج شود.

چک لیست رقبا

کار بعدی که باید در لیست‌تان تیک بزنید، این است که روی رقبا کار کنید. شما در هر حوزه‌ای که کار کنید، رقیب‌هایی دارید که بعضی چیزها را از شما بهتر بلدند و بعضی چیزها را نه. باید همۀ این نقاط ضعف و قوت را بدانید و در کار خودتان استفاده کنید. رقیب‌های شما بعد از مخاطبان‌تان، بهترین منبع برای ایده گرفتن هستند.

کاری که ما در هر پروژه برای آنالیز رقبا می‌کنیم این است:

  1. شناسایی رقبا
  2. تهیۀ لیستی کامل از رقبا
  3. بررسی رقبا از نظر فنی
  4. بررسی سایت رقبا از نظر محصولات
  5. بررسی سایت رقبا از نظر مجموعه‌ها
  6. بررسی سایت رقبا از نظر محتوای بلاگ
  7. بررسی تعداد محتواهای رقبا
  8. بررسی منابع لینک سازی خارجی و انتشار رپورتاژ رقبا
  9. بررسی نقاط ضعف و قوت رقبا

هرکدام از این مراحل علاوه بر این‌که به شما کمک می‌کنند تا رقبا را بشناسید، در شناخت بهتر خودتان و ایده گرفتن برای حل مسئله هم هم تأثیر دارند.

چک لیست کلمات کلیدی

برای چه سایت می‌زنیم؟ چرا سئو می‌کنیم؟ اصلا تمام مراحل قبل را آمدیم که چه بشود؟

آهان! رسیده‌ایم به اصل ماجرا. ما همۀ این کارها را می‌کنیم که وقتی مشتری ما در اینترنت دنبال موضوعی مرتبط با کار ما می‌گردد، گوگل اسم ما را به او نشان دهد. این اتفاق هم ممکن نیست، مگر این‌که کلمه‌های کلیدی مهمی را که مخاطب با آن‌ها در اینترنت دنبال ما می‌گردد، پیدا کنیم، با استفاده از آن کلمه‌ها محتوا تولید کنیم، آن محتواها را در سایت بگذاریم و سایت را سئو کنیم.

تمام مراحلی که قبلاً گفتیم، قرار است ما را برای این قسمت از کار آماده کنند: محتوا

اما پیش از این که کار تولید محتوا را شروع کنید، باید کلمات کلیدی بیزنس‌تان را پیدا کنید و برای این کار به یک چک‌لیست جامع کلمات کلیدی نیاز دارید. ما در پونه مدیا برای این قسمت از کارمان، 11 مرحله کار دقیق و برنامه‌ریزی شده داریم:

  1. شناسایی مخاطب
  2. تغیین هدف مخاطب از دنبال کردن سایت
  3. پیدا کردن سوال های عمده و اساسی مخاطب
  4. تعیین کلمات کلیدی اصلی کسب و کار مربوطه
  5. پیدا کردن کلمات کلیدی به کمک related serach گوگل
  6. پیدا کردن کلمات کلیدی به کمک  suggestionهای گوگل
  7. استفاده ازgoogle keyword planner  برای پیدا کردن کلمات پرجست و جو
  8. بررسی رقابت و سختی برای هر کلمه
  9. پیدا کردن کلمات کلیدی کم رقابت برای پیشی گرفتن از رقبا
  10. پیدا کردن کلمات کلیدی پررقابت برای رسیدن به رقبا
  11. استخراج عنوان برای تولید محتوا

بعد از این، لیستی از عنوان‌های خوب و کاربردی دارید که قرار است به مهم‌ترین سؤال‌های مخاطبان‌تان جواب دهند. حالا باید دست به کار تولید محتوا شوید.

چک لیست محتوا

چک لیست تولید محتوا پونه مدیا قرار است به شما یادآوری کند که در مرحلۀ تولید محتوای سایت، باید به چه نکاتی توجه کنید. یعنی در این قسمت از کار، کلیات برای ما مهم‌تر از جزئیات هستند. کلیات چک لیست تولید محتوا، نکات مهم کلی هستند که باید آن‌ها را رعایت کنید، اما ممکن است شیوۀ شما در اجرای جزئیات با ما متقاوت باشد.

برای مثال داشتن یک تقویم محتوایی مدون، اصلی ضروری است، اما ممکن است که تقویم محتوایی شما با ما در شکل و شمایل و اجرا  بسیار متفاوت باشد. یا مثلاً ما ترجیح می‌دهیم که کار تولید محتوا را به دست یک تیم مستقل کاربلد بسپاریم؛ چون معتقدیم تولید محتوا یک فرایند گروهی است و با یک نفر کارشناس تولید محتوا نمی‌شود آن را به نحو احسن انجام داد. اما ممکن است شما این نظر را نداشته باشید. این به شیوۀ تفکر استراتژیک و هدف‌گذاری شما بستگی دارد. آن‌چه که مهم است، این است که تولید محتوای باکیفیت و حرفه‌ای را جدی بگیرید و نکات زیر را از قلم نیندازید:

  1. تحقیق درباره مخاطب
  2. ساخت تقویم محتوا براساس چک لیست کلمات کلیدی
  3. سفارش محتوا
  4. عناوین جذاب و کاربردی
  5. مقدمه جذاب
  6. عناوین فرعی کاربردی و راهگشا
  7. استفاده از تصویر
  8. جمله‌ها و پاراگراف‌های کوتاه
  9. وجود راهنمای مطالعۀ متن در مطالب
  10. پرسش و پاسخ
  11. پوشش دادن 0 تا 100 هر موضوع در محتوا

چک لیست سئو داخلی

وقتی از سئو صحبت می‌کنیم، بیشتر آدم‌ها اقدامات سئو داخلی را به یاد می‌آورند. این بخش از سئو شاید برای سئوکارها جذاب‌ترین قسمت کار باشد. سئو داخلی بیش از هرچیزی تحت تأثیر تجربه است که پیشرفت می‌کند. تجربۀ بیش از هزار پروژۀ سئو به ما ثابت کرده که پیش رفتن بر اساس این چک لیست و مانیتورینگ مداوم سایت از نظر سئو داخلی، سرعت بالا آمدن شما را در گوگل به شکل قابل توجهی افزایش می‎دهد.

url غنی شده با کلمات کلیدی

از urlهایی استفاده کنید که با کلمات کلیدی غنی شده‌اند. این کار ارتباط معنایی عنوان و محتوای شما را به گوگل نشان می‌دهد و کمک می‌کند تاگوگل بهتر متوجه موضوع محتوای شما شود. نام مستعاری که برای این عنوان استفاده می‌کنید (یا همان url صفحه) باید به‌طور کامل گویای عنوان مطلب شما باشد. پیشنهاد ما این است که عنوان‌های خود را در گوگل ترنسلیت وارد کنید و از ترجمه انگلیسی آن (با کمی دستکاری، برای این‌که از خطای گرامری جلوگیری شود) به‌عنوان نام مستعار استفاده کنید.

فرض کنیم عنوان اصلی یکی از محتواهای شما این باشد: چگونه مشتری را از دل چت آنلاین بیرون بکشیم؟

در این صورت آدرس url شما می‌تواند این باشد: how-get-customer-out-of-online-chat

url  را کوتاه و بامعنی انتخاب کنید.

مراقب باشید که آدرس url هر صفحه صحیح، بامعنی باشد. بنابراین اگر دیدید که ترجمۀ عنوانی در گوگل ترنسلیت نامفهوم و بی‌ربط است، خودتان آن را اصلاح کنید. از طرفی url مطالب شما باید کوتاه باشد. پس وقتی عنوانی بلند و چندبخشی مثل «مزایا و اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟ فراتر از تکنیک های دیگر» دارید، نباید همه‌ی آن را ترجمه و به نام مستعار تبدیل کنید. مهم‌ترین بخش این عنوان همان عبارت «مزایا و اهمیت دیجیتال مارکتینگ» است. از همان قسمت برای url استفاده کنید تا آدرس صفحه علاوه بر بامعنی و مرتبط بودن، کوتاه هم باشد.

عنوان اصلی گیرا و به روز

عنوان اصلی شما علاوه بر گیرایی و جذابی، باید به روز باشد. اگر از تاریخ روز در عنوان‌های خود استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که در پایان تاریخ مقرر، مقاله و عنوان آن را به روز کنید. برای مثال ممکن است در سال 1398 مقاله‌ای را تحت عنوان «به روز ترین تکنیک های سئو در سال 1398» نوشته باشید. برای این محتواهای تاریخ‌دار، یک تقویم جدا درست کنید تا یادتان نرود که در پایان هر سال، محتوای آن صفحات را به روز کنید.

به کار بردن کلمات کلیدی در ابتدای متن

سعی کنید طوری محتوا بنویسید که در همان پاراگراف ابتدایی، کلمات کلیدی مهم را بیاورید.

هشدار: در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید. دوران اهمیت چگالی کلمات کلیدی تمام شده. فقط کافی است طوری محتوا بنویسید که کلمه کلیدی به درستی در آن به کار رفته باشد.

متادیسکریپشن کاربردی و حاوی کلمه کلیدی

متادیسکرپشن شما باید حاوب اطلاعات سودمند برای خواننده باشد. چه بهتر که بتوانید به نحوی از کلمه کلیدی اصلی هم در متن آن استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در h2 و h3

عناوین فرعی شما باید به گوگل نشان دهند که متنی مرتبط و کاربردی برای مخاطب آماده کرده‌اید. وجود کلمات کلیدی در متن کار شما را برای راهنمایی گوگل ساده‌تر می‌کند.

بهینه سازی تصاویر

تصاویر را بهینه کنید. برای بهینه‌سازی تصاویر، به این نکات دقت کنید:

  • وجود alt در همۀ تصاویر
  • یکسان و استاندارد بودن ابعاد تصاویر
  • وضوح تصاویر
  • بهینه‌سازی حجم تصاویر (بهتر است حجم تصاویر را به زیر 100K برسانید.)

استفاده از کلمات و عبارت های هم معنا با کلمه کلیدی

در بحث سئو داخلی عبارتی داریم به نام LSI که مخفف عبارت Latest Semantic Indexing است. ترجمۀ ساده‌اش می‌شود: عبارات هم‌معنی.

 بگذارید یک مثال بزنیم.

یکی از پرتکرارترین کلمات کلیدی در حوزۀ کاری ما « سئو» است. اما آیا همه این عبارت را با همین یک نام می‌شناسند؟ مطمئناً نه!

سئوکارها و کاربرانی که تخصصی‌تر با مسئله درگیرهستند، احتمالاً همان سئو را گوگل می‌کنند. کسانی که کمی در این باره مطالعه کرده باشند اما حرفه‌ای نباشند، احتمالاً با عبارت «بهینه‌سازی موتور جستجو» این خدمت را جست‌وجو می‌کنند. اما تکلیف یک مشتری که هیچ اطلاعاتی از سئو ندارد و می‌خواهد سایتش را در گوگل بالا بیاورد چیست؟ ساده است. چنین شخصی درخواست یا سؤالش را مستقیماً از گوگل می‌پرسد و احتمالاً می‌نویسد: «چطور سایتم را در گوگل بالا بیاورم؟»

این سه عبارت، یعنی «سئو»، «بهینه‌سازی موتور جستجو» و «چطور سایتم را در گوگل بالا بیاورم؟» عبارت‌های LSI هستند؛ عبارت‌هایی هم‌معنی که کاربر شما ممکن است هریک از آن‌ها را سرچ کند. پس بهتر است همۀ این عبارت‌ها را در متن‌تان به‌کار ببرید تا گوگل با تمام این کلمات شما را به مخاطب معرفی کند.

لینک سازی داخلی

در مقالات مختلف به صفحه‌های مهم و مرتبط لینک بدهید. لینک‌سازی داخلی باعث می‌شود تا صفحات شما زودتر ایندکس شوند.

پرسش و پاسخ

از سؤالات متداول غافل نشوید. برای هر مطلب به تعداد لازم سؤالات متداول طراحی کنید و به صورت جامع و دقیق به آن‌ها پاسخ دهید. کاری کنید تا مخاطب بدون جواب از صفحۀ شما بیرون نرود.

لینک‌های شکسته و رفع خطاهای 404

لینک‌های شکسته‎ای که ارور 404 می‎‌دهند، سم مهلک سایت شما هستند. این لینک‌ها را پیدا و مشکل را برطرف کنید.

چک کردن لینک های نامعتبر

در قدم بعدی باید لینک‌های نامعتبر را پیدا کنید تا بتوانید قبل از این که کار از کار بگذرد، آن‌ها را حذف یا با لینک‌های معتبر جایگزین کنید.

چک لیست لینک سازی خارجی

رسیدیم به آخرین چک‌لیست. چک لیست سئو خارجی به شما یادآوری می‌کند که از کدام منابع خارجی برای لینک‌سازی استفاده کنید. کار کردن روی موارد زیر باعث می‌شود تا در سئو خارجی قدرتمند ظاهر شوید و از بیرون برای سایت‌تان لینک بگیرید:

  • مشارکت در فروم‌ها
  • کامنت مارکتینگ
  • ساختن وبلاگ و تولید محتوا برای آن به منظور لینک سازی برای سایت اصلی
  • تولید محتوای رپورتاژ آگهی و انتشار آن در سایت‌های پربازدید
  • فعالیت مستمر و بابرنامه در شبکه‌های اجتماعی
  • مذاکره با سایت های برتر برای انتشار لینک
  • لینک سازی خارجی در سایت‌های مرتبط

تمام شد. همان‌طور که گفتیم، این چک لیست حاصل مطالعه و تجربۀ کاری متخصصان سئو پونه مدیا است. از طریق لینک زیر می‌توانید به چک لیست سئو ما دسترسی داشته باشید، از آن کپی بگیرید و برای پروژه‌های سئو خودتان استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید کار مهمی در سئو هست که ما از آن غافل شده‌ایم، برای‌مان بنویسید و کمک کنید تا این چک لیست را با هم به کامل‌ترین شکل ممکن دربیاوریم.

چک لیست سئو پونه مدیا را از این‌جا ببینید.



5 از 5
4 سال قبل
نظر
عالی بود بسیار کامل و جامع یک نکته را برای دوستانی که چک لیست سئو را مطالعه می کنند بگم که اگر هر کدام از این موارد را بدرستی انجام ندهید با مشکلات جدی رو به رو خواهید شد.
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
4 سال قبل
نظر
thanks for good article about seo.
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند

سؤالات متداول سئو سایت

بعد از شروع سئو، چقدر طول می‌کشد تا به صفحه اول گوگل برسم؟

پروژه سئو، یک فرایند پیوسته است که به تلاش، مداومت و صبر نیاز دارد. علاوه بر این عواملی مانند میزان رقابت در حوزۀ کاری شما، سختی کلمات کلیدی، بودجه و ... هم در سرعت رسیدن شما به صفحه اول گوگل تأثیر دارد.

قیمت سئو سایت من چقدر می‌شود؟

قیمت سئو هم مانند زمان رسیدن شما به رتبه 1 گوگل به مواردی بستگی دارد که در پروژه‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. برای مثال قیمت سئو برای پروژه یک سایت فروش جواهرات، با قیمت سایت آهن آلات به کلی متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از قیمت پکیج‌های سئو پونه مدیا می‌توانید به صفحه قیمت سئو در سایت مراجعه کنید یا با کارشناسان ما در پونه مدیا تماس بگیرید.

کدامیک از خدمات سئو پونه مدیا برای من بهتر است؟

جواب این سؤال کاملاً به شرایط کسب‌وکار شما بستگی دارد. باید ببینید که در چه حوزه‌ای کار می‌کنید و رقبای شما در چه سطحی هستند. از طرفی بودجه شما هم در انتخاب خدمات تعیین‌کننده است. پیشنهاد می‌کنیم که با ما تماس بگیرید تا بتوانیم با بررسی کامل شرایط شما بهترین پکیج خدمات سئو را به شما پیشنهاد کنیم.

آیا واقعاً به سئو نیاز داریم؟

صددرصد! بدون سئو صدای شما به گوش هیچ کس نمی‎رسد. سئو شما را به صفحه اول گوگل می‌آورد و در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد. همین دیده شدن احتمال تبدیل مخاطب به مشتری را به وضوح افزایش می‌دهد.