با ما در ارتباط باشید: 0314566
اخذ مالیات و عوارض از خدمات دیجیتالی تا 50 درصد

یکی از اخباری که در اواخر سال 98 باعث نگرانی کسب و کارهای دیجیتال و مدیران وب سایت ها شده "اخذ مالیات و عوارض از خدمات دیجیتالی تا 50 درصد" است. این موضوع بعد از قطع اینترنت و چالش هایی که رمز پویا بر سر راه کسب و کارهای آنلاین گذاشته بود، بسیاری از صاحبان وب سایت و به خصوص فروشگاه های آنلاین را نگران کرده است. خلاصه این خبر را در ادامه این مطلب از سایت پونه مدیا با هم بررسی کرده و جنبه های مختلف آن را برای افراد فعال در این زمینه روشن می کنیم. دانستن مواردی که به شما خواهیم گفت بی شک به شما کمک می کند که چشم انداز واضح تری از آینده کسب و کار خود داشته باشید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

نحوه ساخت و راه اندازی اکانت گوگل ادوردز

اخذ مالیات و عوارض از خدمات دیجیتالی تا 50 درصد

در تاریخ 3 اسفند 1398 یک بند جدید به تبصره 15 تصویب شده توسط کمیسیون تنظیم بودجه سال 99 اضافه شد که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین را نگران وضعیت پیش رو کرد. تصویب شدن این تبصره بی شک برای کسب و کارهای آنلاین و حتی کسب و کارهای سنتی که قصد گسترش کسب و کار خود را دارند چالشی بزرگ خواهد بود. به طور خلاصه می توان گفت که بر اساس این بند جدید کسب و کارهایی که قصد استفاده از تبلیغات گوگل را دارند، باید 50 درصد کل هزینه ای را که برای تبلیغات گوگل در نظر می گیرند، به عنوان مالیات پرداخت کنند و گفته شده است که این مالیات در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد تا با استفاده از وضعیت کودکان کار خیابانی سازماندهی شود.

در این میان مدیران کسب و کارهای مختلف در دنیای اینترنت انتقادهایی نسبت به این موضوع داشته اند و سوال هایی مطرح کردند که منطقی به نظر می رسد و در ادامه آنها را با هم بررسی می کنیم:

  • چرا مجلس و دولت باید پیشنهاد هایی که تا این حد دور از ذهن است را مطرح کنند و به متشنج شدن فضای کسب و کارها، آن هم در وضعیت فعلی دامن بزنند؟
  • در صورتی که این طرح تایید شد آنها چگونه میخواهند با شرکت گوگل در این زمینه همکاری داشته باشند؟ شرکت گوگل هیچ دفتری در ایران ندارد که مسئولین اخذ این مالیات بتوانند بر روی پرداختی کسب و کارهای مختلف به گوگل نظارت کنند.
  • معیار دولت و مجلس برای تعیین عدد "50 درصد" چه بوده است؟

از طرفی طبق گفته خبرنگار سایت ایرنا، وقتی با نمایندگان کمیسیون تلفیق تماس گرفته شده و از آنها سوال هایی در این خصوص پرسیدند هیچ کس پاسخگو نبوده و حتی برخی از این نمایندگان اظهار بی اطلاعی می کرده اند. در ادامه ما بیشتر در مورد این بند اصلاحیه صحبت خواهیم کرد.

اخذ مالیات از تبلیغ دهندگان در گوگل (گوگل ادز)

اخذ مالیات از تبلیغ دهندگان در گوگل (گوگل ادز)

اصلاحیه مربوط به اخذ مالیات و عوارض از کسب و کارهای دیجیتال در سال 99 در ابتدای کار با یک مقدمه توجیه می شود، این مقدمه به صورت خلاصه می گوید که طبق آمار های به دست آمده دولت انگلستان 2 درصد، دولت اسپانیا 3 درصد و دولت ترکیه 7.5 درصد درآمد شرکت های فعال در عرصه دیجیتال را به عنوان مالیات از آنها دریافت می کند. پس می توان تا اینجای کار فهمید که دلیل تصویب چنین لایحه‌ای به این دلیل بوده است که بقیه کشورها از این طریق مالیات می گیرند و ایران هم باید این کار را انجام دهد. در این لایحه به صورت واضح آمده است که می توان از شرکت ها و کسب و کارهایی که از سیستم های تبلیغاتی (مانند تبلیغات گوگل) برای محصولات خود استفاده می کنند عوارض و مالیات دریافت کرد. در ضمن این اصلاحیه در مقدمه مشخص کرده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول شناسایی کسانی است که از تبلیغات گوگل استفاده می کنند و باید بعد از شناسایی این کسب و کارها به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند.

این بند الحاقی به این موضوع هم اشاره دارد که بیشترین میزان جستجوی انجام شده در ایران در انحصار شرکت آمریکایی گوگل می باشد و بررسی انجام شده توسط مجلس و دولت نشان می دهد که کسب و کارهای اینترنتی که دارای مشتریان زیادی هستند به طور متوسط بین 300 هزار تومان تا 600 میلیون تومان برای تبلیغات هزینه می کنند و به این صورت شرکت گوگل درآمد بسیار زیادی از کسب و کارهایی ایرانی کسب می نماید.

نتیجه گیری: نظر شما در خصوص این خبر چیست؟ به نظر شما چرا در این زمینه با کسب و کارها و نمایندگان صنفی مشورتی انجام نشده است؟ چه پژوهش های برای این منظور و در نهایت تصمیم گیری درباره این موضوع انجام شده است؟ آیا شما با اخذ مالیات از تبلیغ دهندگان در گوگل (گوگل ادز) موافقید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران پونه مدیا به اشتراک بگذارید.

امتیازی ثبت نشده است.