با ما در ارتباط باشید: 0314566
Core Web Vitals  یا هسته حیاتی گوگل

هسته حیاتی گوگل یا Core Web Vitals را می توان یک ابزار نسبتا دقیق برای بررسی میزان دوست داشتنی بودن 😊 یک سایت نزد کاربران آن دانست. در واقع، هسته حیاتی گوگل مشخص می کند که میزان علاقه کاربران به یک سایت فروشگاهی، علمی، دینی و یا آموزشی چقدر است؟ این ابزار عمدتا از اطلاعات و آمار مربوط به گشت و گذار کاربران در بین صفحات وبسایت استفاده می کند. در این مطلب از پونه مدیا می خواهیم شما را با این مبحث مهم در دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.

Core Web Vitals  چیست؟

هنگام مراجعه به یک وبسایت، برای شما به عنوان یک کاربر چه معیارها و پارامترهایی مهم است؟ در واقع، چه ویژگی های مثبتی شما را تشویق می کند تا بین صفحات یک وبسایت بچرخید و محتوای آن را مطالعه کنید؟ مسلما سرعت بارگذاری صفحه، سرعت واکنش صفحه در هنگام کلیک کردن و میزان پایداری محتوای صفحه مهم ترین فاکتورهایی هستند که جستجو بین صفحات یک وبسایت را لذتبخش می کنند. احتمالا اهمیت این فاکتورها را هنگام گشت و گذار بین صفحات یک فروشگاه اینترنتی بیشتر حس کرده اید. این عوامل دقیقا همان هایی هستند که گوگل برای بررسی تجربه کاربری یک سایت اینترنتی از آن ها استفاده می کند. مجموعه این فاکتورها در کنار برخی پارامترهای متفرقه دیگر، تحت عنوان ابزار Core Web Vitals یا هسته حیاتی گوگل به کار می روند.

بررسی تجربه کاربری یک وبسایت از فاکتورهای کیفی در سئو به حساب می آید. با این حال، برای اینکه سایت ها از نظر میزان رضایت کاربران با یکدیگر قابل مقایسه باشند، گوگل از طریق امتیازدهی با اعداد و ارقام، میزان موفقیت هر وبسایت را تعیین می کند. برای مثال، وبسایتی که در کمتر از 2.5 ثانیه به طور کامل بارگذاری شود، نزد گوگل ارزش بالایی دارد. از سوی دیگر، اگر پس از کلیک کردن بر روی یک لینک در یک صفحه بیش از 300 میلی ثانیه زمان برای انتقال به مقصد لازم باشد، گوگل آن را یک نقص به حساب می آورد. هسته حیاتی گوگل همان ابزاری است که این گونه فاکتورها را به سئوکاران و طراحان وبسایت گوشزد می کند.

با پیشرفت هوش مصنوعی و کاربرد آن در بهبود الگوریتم های گوگل، ارزیابی کیفیت عملکرد یک وبسایت از دید کاربران عملی تر شد. در واقع، امروزه گوگل به کمک ابزارهای مختلف می تواند درک کند که کدام وبسایت ها از دید کاربران جذاب تر، کاربردی تر و مفیدتر هستند. مسلما بخشی از جذابیت و موثر بودن یک وبسایت در داشتن محتوای ارزشمند است. با این حال، پارامترهای دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت بارگذاری صفحات سایت (LCP)
  • سرعت پاسخگویی کلیک بر روی لینک های موجود در صفحه (FID)
  • میزان پایداری صفحه و محتوای آن (CLS)

البته به نظر می رسد که این نوع فاکتورها کیفی بوده و مقایسه آن ها برای وبسایت های مختلف قدری دشوار است. اما گوگل توانسته است با نسبت دادن مقادیر عددی استاندارد به این پارامترها، زمینه مقایسه آن ها را فراهم آورد.

برای مثال، در صورتی که پارامتر LCP مقادیری کمتر از 2.5 ثانیه داشته باشد، بهترین امتیاز را از گوگل دریافت خواهد کرد. البته وبسایت هایی که در مدت زمان کمتر از 4 ثانیه، عمده محتوای خود را به نمایش می گذارند نیز قابل قبول هستند. با این حال، این گونه وبسایت ها باید تلاش کنند تا زمان بالا آمدن محتوا را به کمتر از 2.5 ثانیه برسانند.

در نظر داشته باشید که رعایت معیارهای مربوط به Core Web Vitals نمی توانند جای محتوای باکیفیت را پر کنند. اما توجه به این نکات می تواند محبوبیت یک سایت را نزد کاربر و گوگل افزایش دهد.

Core Web Vitals  چیست؟

Core Web Vitals چگونه اندازه گیری یا ارزیابی می شود؟

پارامترهایی که به عنوان زیرمجموعه های هسته حیاتی گوگل یا Core Web Vitals اندازه گیری می شوند، به بهبود وضعیت سایت کمک خواهند کرد. اما سوال اصلی اینجا است که ابزار مورد استفاده برای اندازه گیری Core Web Vitals کدام است؟

به جرات می توان گفت که بهترین و دقیق ترین ابزار برای اندازه گیری Core Web Vitals سرچ کنسول گوگل است. زیرا این ابزار در ارتباط مستقیم با موتورهای جستجوی گوگل است و بنابراین، آمار دقیقی از ارتباط و تعامل کاربران با سایت های مختلف خواهد داشت. در نتیجه آمارها و ارزیابی های قابل اعتمادی ارائه خواهد داد. با این حال، ابزار متعدد دیگری نیز برای اندازه گیری معیارهای مختلف Core Web Vitals به کار می روند که برخی از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • لایت هاوس (Lighthouse)
  • ابزار Page Speed Insights
  • ابزار Chrome Ux Report
  • ابزار Web Vital Extension
  • Chrome Devtools

لازم است بدانید که برخی از ابزارهای اندازه گیری Core Web Vitals به صورت افزونه بر روی کروم یا وردپرس نصب می شوند. به این ترتیب، طراحان سایت و سئوکاران می توانند با کمترین زحمت از آن ها استفاده نمایند.

Core Web Vitals چگونه اندازه گیری یا ارزیابی می شود؟

چرا Core Web Vitals اهمیت دارد؟

در سال های اخیر، بخش مهمی از امتیازدهی گوگل و رتبه بندی وبسایت ها بر اساس تجربه کاربری آن ها انجام می گیرد. به معنای دیگر، هر چه رضایت کاربران از یک سایت بیشتر باشد، آن وبسایت از رتبه بالاتری در صفحه نتایج گوگل برخوردار خواهد بود.

با اینکه محتوای ارزشمند مهم ترین راز موفقیت یک وبسایت است، اما توجه به پارامترهای دیگر نیز اهمیت دارد. برای مثال، کاربر همواره تمایل دارد در هنگام تعامل با یک وبسایت، در کمترین زمان به هدف خود برسد. این نکته در دو مرحله اهمیت پیدا می کند: مرحله اول در هنگام بارگذاری یک وبسایت برای اولین بار (LCP) و مرحله دوم زمانی که کاربر قصد دارد از طریق یک لینک در صفحات سایت، به صفحه دیگری منتقل شود (FID). 

بر اساس معیارهای زمان بندی هسته حیاتی گوگل، برای مرحله اول بهتر است مدت زمان بارگذاری صفحه از ۲.۵ ثانیه بیشتر نشود. البته تا ۴ ثانیه نیز قابل قبول است، اما گوگل همواره به دنبال سریع ترین ها است. پس سرعت بارگذاری سایت خود را به زیر ۲.۵ برسانید. LCP عبارت است از مدت زمانی که طول می کشد تا بزرگترین بخش محتوای موجود در یک صفحه به صورت کامل بارگذاری شود.

برای مرحله دوم نیز سرعت واکنش سایت نباید از ۳۰۰ میلی ثانیه بیشتر شود. برای زمان های بالاتر از این مقدار باید برخی اصلاحات را اعمال کنید. بهترین زمان واکنش سایت به درخواست کاربر ۱۰۰ میلی ثانیه خواهد بود.

Core Web Vitals (هسته حیاتی گوگل) از طریق آمار و بازدیدهایی که از یک سایت یا صفحه انجام می گیرد، این پارامترها را اندازه گیری می کند. به این ترتیب موتور گوگل متوجه می شود که کدام وبسایت از دید کاربران دوست داشتنی تر است.

بهترین ابزارهایی که می توانند به سئوکاران و طراحان سایت کمک کنند تا بیشترین امتیاز را از هسته حیاتی گوگل بگیرند، سرچ کنسول گوگل (Google Search Consol) و لایت هاس (Lighthouse) هستند. البته ابزارهای دیگری نیز هستند که هر یک در نوع خود نقش بسزایی در بهینه سازی ویژگی های یک سایت دارند. Page Speed Insights یکی از همین ابزارها است.

با توجه به اینکه سرچ کنسول گوگل بر اساس آمار موتورهای جستجوی گوگل به روز رسانی می شود، بنابراین دقیق ترین نتایج را خواهد داشت. با این حال، ابزاری مانند Page Speed Insights نیز ضمن اعلام امتیازات سایت، نقاط ضعف و قوت صفحات را نیز مشخص می کند. به این ترتیب، سئوکار و طراح سایت می توانند اشکالات را رفع کرده و رتبه وبسایت خود را بالاتر ببرند.

Largest Contentful Paint (LCP)

یکی از معیارهای Core Web Vitals یا هسته حیاتی گوگل تحت عنوان LCP شناخته می شود. این معیار به سرعت بارگذاری محتوای وبسایت هدف، ارتباط پیدا می کند.

محتوایی که روی یک صفحه وبسایت قرار می گیرد عمدتا شامل متن، تصویر، ویدئو یا صوت خواهد بود. هنگامی که عنوان یک وبسایت در لیست نتایج گوگل قرار می گیرد و کاربر بر روی آن کلیک می کند، محتوای صفحه مورد نظر شروع به بارگذاری خواهد کرد. مدت زمانی که طول می کشد تا بزرگترین قسمت از محتوای صفحه (شامل متن، عکس و ...) تکمیل شده و به کاربر نشان داده شود را Largest Contentful Paint (LCP) می نامند. بخشی از رتبه دهی گوگل به وبسایت های مختلف بر اساس همین پارامتر انجام می گیرد.

به طور کلی، یک بازه زمانی استاندارد از دید Core Web Vitals برای مقدار LCP وجود دارد. وبسایت هایی که در کمتر از 2.5 ثانیه محتوای خود را به طور کامل بارگذاری می کنند، از امتیاز بالایی برخوردار خواهند بود. برخی وبسایت ها نیز برای بارگذاری صفحات خود به زمانی بیشتر از این مقدار نیاز دارند. در صورتی که مقدار LCP زیر 4 ثانیه باشد، از نظر گوگل قابل قبول خواهد بود. با این حال، طراح سایت باید تلاش خود را به کار گیرد تا سرعت سایت مورد نظر را بالاتر ببرد. سایت هایی با زمان های بارگذاری بیش از 4 ثانیه، نباید انتظار دریافت امتیاز مناسبی از جانب گوگل داشته باشند.

برای بهبود LCP چه باید کرد؟

برای افزایش سرعت بارگذاری محتوا یا همان LCP که از معیارهای مهم Core Web Vitals محسوب می شود، می توان اقدامات زیر را در پیش گرفت:

  • حذف کدهای نامربوط سایت یا کدهای اضافی
  • استفاده از هاست قدرتمند
  • استفاده از cdn
  • کم کردن حجم محتواهای تصویری شامل عکس و ویدئو تا حد امکان
  • اکتیو کردن عامل lazyloading برای تصاویر
  • کمتر کردن مقدار Cssها

برای بهبود LCP چه باید کرد؟

بهینه سازی هر یک از این عوامل در جای خود می تواند سرعت سایت را تا حد زیادی بالا ببرند. یک سئوکار حرفه ای باید بتواند مجموعه این اقدامات را تا حد امکان پیاده سازی کند. اگر به دنبال دریافت امتیاز بالایی از گوگل هستید تلاش کنید تا مقدار LCP خود را به زیر 2.5 ثانیه برسانید.

First Input Delay (FID)

یکی دیگر از پارامترهای مهم در ارزیابی Core Web Vitals مقدار FID وبسایت مورد نظر است. حتما تا کنون با این مورد برخورد داشته اید که بر روی یک لینک موجود در یکی از صفحات سایت کلیک کرده و مدت زمان طولانی برای انتقال به آن صفحه صبر کرده باشید. این بخش از تعامل بین کاربر و سایت بسیار اهمیت دارد. به طور خاص، در سایت های فروشگاهی که برای مشاهده انواع محصولات به کلیک های متعددی نیاز داریم، سرعت واکنش سایت به درخواست کاربر بسیار مهم است. به طوری که اگر سایت مورد نظر نتواند پاسخ مناسبی به کاربر بدهد، تمایل وی برای ماندن در سایت از بین رفته و از آن خارج می گردد. بدون شک در چنین مواردی گوگل امتیاز کمی به سایت یاد شده خواهد داد.

از نظر هسته حیاتی گوگل یا همان Core Web Vitals یک سایت خوب باید بتواند در کمتر از 100 میلی ثانیه کاربر را به صفحه هدف برساند. البته اگر این زمان تا 300 ثانیه هم طول بکشد، از نظر گوگل بلامانع است. اما سایت هایی که به دنبال دریافت امتیاز بالاتر هستند باید بتوانند مقدار FID را به کمتر از 100 میلی ثانیه برسانند. به این ترتیب، سایت هایی که در مدت زمانی بیش از 300 ثانیه به درخواست کاربر واکنش نشان می دهند، نباید انتظار دریافت امتیاز مناسبی داشته باشند.

آیا تجربه کاربری تنها شامل معیارهای Core Web Vitals است؟

با اینکه سه معیار اصلی LCP، FID و CLS از مهم ترین معیارهای ارزیابی Core Web Vitals محسوب می شوند، اما این معیارها کافی نیستند. برای مثال، امروزه بخش عمده ای از مراجعه به سایت های مختلف و جستجو در اینترنت از طریق گوشی تلفن همراه انجام می گیرد. بنابراین لازم است سایت ویژگی یوزر فرندلی را نیز داشته باشد تا محبوبیت خود را نزد کاربر حفظ نماید.

از سوی دیگر، کاربر باید مطمئن باشد که با مراجعه به یک سایت، امنیت اطلاعات خود را به خطر نمی اندازد. این مساله در دنیای امروز که انواع بدافزارها و هکرها در فضای اینترنت وجود دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. به این ترتیب، لازم است از طریق سرچ کنسول گوگل، از وضعیت امنیت سایت خود مطمئن شوید.

علاوه بر این، صفحات یک سایت باید از پروتکل Https پشتیبانی کنند تا نگرانی های مربوط به سلامت صفحه و سایت برطرف شود. نماد قفل در کنار آدرس یک صفحه، نشان دهنده سلامت آن صفحه خواهد بود.

به جرات می توان گفت که بعد از سرعت پایین بارگذاری صفحه، وجود پاپ آپ ها و بنرهای تبلیغاتی آزاردهنده ترین عامل در هنگام تعامل کاربر با یک سایت است. بنابراین در بحث ارزیابی و بهینه سازی Core Web Vitals لازم است حتما این پارامتر را نیز در نظر داشته باشید. هر چه میزان پاپ آپ ها، بنرها و لینک های مزاحم کمتر باشد، تمایل کاربر برای مراجعه به آن صفحه و سایت بیشتر خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که گاهی حتی با وجود تولید محتوای باکیفیت، وجود صفحات مزاحم پس از هر بار کلیک کردن، باعث فراری دادن کاربر خواهد شد.

رعایت تمام معیارهای Core Web Vitals در کنار عوامل یاد شده باعث می شود تا کاربر ارتباط خوبی با سایت شما برقرار نماید. طبیعی است که بهینه سازی تجربه کاربری یک سایت باعث جلب توجه گوگل نیز خواهد شد. در واقع، با اینکه تولید محتوای باکیفیت همچنان مهم ترین معیار رتبه بندی یک سایت یا صفحه است، اما رعایت پارامترهای مربوط به Core Web Vitals و ویژگی های دیگر نیز تاثیر بسزایی بر این موضوع خواهند داشت.

5 از 5