با ما در ارتباط باشید: 0314566

گوگل مشکلی با وجود چند تگ h1 در صفحات سایت‌ها ندارد!

این جوابی است که جان مولر (John Mueller) تحلیلگر ارشد گوگل در پاسخ به سؤال یکی از کاربران توئیتر داده. حالا ماجرا چیست و سؤال چه بوده است؟

شرکت گوگل کانالی به اسم AskGoogleWebmasters در یوتیوب دارد. جان مولر، در سلسله ویدئوهای کوتاه این کانال به سؤالات پرتکرار کاربران توئیتر درباره گوگل و سئو جواب می‌دهد. در یکی از ویدئوهای AskGoogleWebmasters که در سال 2019 منتشر شد، جان مولر به این سؤال جواب می‌دهد که بهترین راه برای قرار دادن هدینگ‌ها در متن چیست؟ بسیاری از صفحات هستند که چند تگ h1 دارند و به جز یکی از آن‌ها، بقیه از دید پنهان هستند. آیا وجود چند h1 در صفحه، به سئو آسیب می‌زند؟

هدینگ های ساختارمند درک محتوای شما را برای گوگل آسان‌تر می کنند

این که آیا وجود چند h1 در صفحه، به سئو آسیب می‌زند یا خیر، موضوعی است که سئوکارهای مختلف همیشه بر سر آن اختلاف نظر داشته‌اند. خوشبختانه گوگل برای همیشه به این منازعه پایان داده. مولر به صراحت می‌گوید که وجود چند h1 در صفحه، سیستم گوگل را به اشتباه نمی‌اندازد. امکان وجود چند H1 مرتبط در صفحه و پنهان کردن آن‌ها (به جز یکی‌شان) از دید کاربر ساختاری است که شبکه وب با آن سازگار است. اما آیا این کار در سال 2023 هم منطقی است؟ به روزرسانی‌های جدید گوگل در این باره چه می‌گویند؟

گوگل در سال 2023 چطور از هدینگ ها استفاده می کند؟

مولر می‌گوید: «ما از هدینگ‌ها برای درک بهتر بخش‌های مختلف یک متن در صفحه استفاده می‌کنیم. وجود هدینگ‌های واضح و مرتبط با هم در یک متن، درک آن متن را برای گوگل ساده‌تر می‌کند.» با این حال صفحاتی هم هستند که این ساختار را رعایت نمی‌کنند و رتبه خوبی هم می‌گیرند. جان مولر می‌گوید که گوگل به ساختارهای html خیلی حساس نیست. آن‌چه برای گوگل اهمیت دارد، نظر کاربر و پاسخ دادن به سؤال اوست و فرقی نمی‌کند که در یک متن چند تگ H1 بگذارید، از یک H1 استفاده کنید یا حتی متنی بنویسید که پاراگراف بندی شده باشد، اما هیچ ساختار htmlی در آن به کار نرفته باشد.

جان مولر توضیح می‌دهد که مخاطب کاری با ساختار html ندارد. برای گوگل این مهم است که کاربری که به صفحه شما وارد می‎شود، جواب سؤالش را بگیرد و متنی خوب بخواند که به سؤالش جواب دهد. از آن‌جایی که تمام تمرکز گوگل روی کاربران سایت‌هاست، نباید درگیر مسائلی مثل وجود چند تگ H1 در صفحات باشید.

جان مولر باز هم به صراحت می‌گوید که به جای تمرکز بر قواعد قدیمی سئو یا حواشی‌ای مثل این، تمرکز را بر کیفیت محتوا بگذارید و این‌که متنی که می‌نویسید برای مخاطب قابل درک باشد و به سؤال‌هایش جواب دهد.

تجربه پونه مدیا می‌گوید که وجود یک تگ H1 در صفحات، بهترین حالت است. حتی گوگل در آخرین به‌روزرسانی‌هایش گفته که چیزی را از دید کاربر پنهان نکنید، چون معیار رتبه‌بندی، آن چیزهایی است که مخاطب می‌بیند. پس وجود چند تگ H1 پنهان شده از دید کاربر در صفحه‌ها عملاً بیهوده است و تگ‌های H1 متعدد و قابل رؤیت هم تأثیر خاصی روی بهتر دیده شدن سایت شما ندارد. اما اگر سئوکار هستید و روی سایتی کار می‌کنید که در تمام یا بیشتر صفحات آن از چند تگ H1 استفاده شده، وقت‌تان را برای تغییر این صفحات تلف نکنید. وقتی گوگل می‌گوید که وجود این تگ‌های متعدد برایش مهم نیست، چرا باید برای تغییر صفحات قدیمی با این ویژگی زمان بگذارید؟

به جای این کار، بر محتواها و صفحات جدید تمرکز کنید و محتواهایی بنویسید که واقعاً به نیاز مخاطبان‌تان پاسخ دهند.

5 از 5