با ما در ارتباط باشید: 0314566
چگونه سئو را شروع کنیم

اگر به تازگی واژه سئو به گوشتان خورده باشد، احتمال اینکه آن را در گوگل سرچ کرده باشید و وارد اولین سایت شده باشید بسیار زیاد است. احتمال بعدی من این است که پس از دریافت اطلاعات مورد نظرتان در خصوص سئو می خواهید بدانید سئو را چطور شروع کنید. بیایید با هم اهمیت سئو را بررسی کنیم. به طور خلاصه، سایت‌هایی که به دنبال افزایش ترافیک ارگانیک یا همان ترافیک رایگان هستند و قصد دارند در طولانی‌ مدت کسب و کارشان را گسترش دهند بر روی خدمات سئو سرمایه‌گذاری می‌کنند. دریافت ترافیک ارگانیک به معنی بازدید مشتریان بالقوه بسیار زیاد و بدون محدودیت زمانی است. البته اگر سایت مورد نظر بتواند رتبه خود را در گوگل حفظ کند! اگر به دنبال دیده شدن سایتتان هستید یا از علاقه‌مندان به فناوری و سئو هستید، من در این مطلب قصد دارم چگونگی ورود به کسب و کار سئو را به شما آموزش دهم. قلم و کاغذ را کنار دستتان بگذارید و آماده شوید.

چگونه سئو را شروع کنیم

شروع سئو با مقالات آموزشی

دسترسی به مقالات آموزشی بی‌شمار رایگان بهترین چیزی است که در مورد سئو وجود دارد. با وجود اینکه سئو یکی از تخصص‌های دشوار حوزه فناوری به شمار می‌رود، سایت رسمی گوگل برای تسهیل فرایند سئو مقالات بسیار ارزشمندی را به صورت رایگان در اختیار سئوکاران مبتدی و متخصص قرار داده است.
اگر آموزش سئو را از صفر شروع می‌کنید، باز هم می‌توانید از این مقالات تخصصی استفاده کنید و برای ورود به سئو آماده شوید. علاوه بر سایت گوگل، شما می‌توانید از مقالات سایت‌هایی نظیر Udemy ‌و MOZ برای آموزش سئو استفاده کنید. پونه مدیا به شما پیشنهاد می‌کند از ویدئوهای حرفه‌ای‌های یوتیوب و که توسط افراد متخصص تهیه شده‌اند، غافل نشوید. افرادی مثل جان مولر John Mueller، برایان دین Brian Dean و جاشوا هاردویک Joshua Hardwick از جمله افراد تأثیرگذار در زمینه سئو هستند که دیدن ویدئوها و دنبال کردن پست‌های‌شان خالی از لطف نیست.

یکی دیگر از سایت‌هایی که می‌توانید با خیال آسوده از آن برای یادگیری سئو استفاده کنید سایت پونه مدیا است. برای دسترسی به مقالات آموزشی ما تنها کافی است کلمه کلیدی سئو را در سایت پونه مدیا جستجو کنید. اگر برای انتخاب منابع معتبر سئو دچار شکل و تردید هستید، در انتهای این مطلب تعدادی از برترین منابع آموزشی برای شما عزیزان گردآوری شده‌اند.

چگونه سئو را شروع کنیم

شروع سئو با کارآموزی سئو

اگر قصد دارید به عنوان یک سئوکار حرفه‌ای درآمدتان را افزایش دهید، حضور در شرکت ها به عنوان کارآموز سئو را جدی بگیرید. در حالی که دوره‌های آموزشی بسیاری برگزار می‌شوند، هیچ چیز مثل یک دوره کارآموزی عملی نمی‌تواند شما را در مسیر صحیح سئو قرار دهد. به یاد داشته باشید که دوره‌های آموزش سئو رایگان نیز می‌تواند برای شروع کار گزینه مناسبی برای شما باشد. شما همچنین می‌توانید پس از گذراندن این دوره‌ها رزومه‌تان را هم پربارتر کنید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید دوره‌های آموزشی Udemy‌ و Google را در اولویت قرار دهید و بعد از آن وارد شرکت‌ها شوید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

چگونه سئو را شروع کنیم

شروع سئو با راه اندازی سایت

اگر می‌خواهید مهارت‌های خود را در سئو به چالش بکشید، حتماً برای راه‌اندازی سایت اقدام کنید. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، سئو یکی از چالش‌برانگیزترین تخصص‌های عصر حاضر است. این بدان معناست که کسب تجربه و مواجهه با چنین چالش‌هایی شما را آماده همکاری با پروژه‌های بزرگ سئو می‌کند. اگر می‌خواهید بیشترین سود را از راه‌اندازی سایت ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سایت شخصی خود را با عنوان سایت یک سئوکار متخصص راه‌اندازی کنید. شما علاوه بر اینکه با این کار مهارت‌های خود را به چالش می‌کشید، در نهایت از سایت شخصی خود برای دستیابی به اهداف مالیتان استفاده خواهید کرد. از همه مهم‌تر اینکه انگیزه‌تان با راه‌اندازی سایت شخصی بیشتر می‌شود و در زمان مواجهه با دشواری‌های سئو دلسرد نخواهید شد.

به عقیده ما ترکیب تمامی موارد ذکر شده در این بخش شما را به یک سئوکار خوب تبدیل می‌کند. اگر برای شروع کار بودجه محدودی دارید، از مقالات و سایت‌های معتبر انگلیسی و فارسی استفاده کنید، دوره‌های رایگان سئو را جایگزین دوره‌های پولی کنید و در نهایت برای راه‌اندازی سایت شخصی از گوگل استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تمامی سؤالات شما در گوگل پاسخ داده می‌شوند، پس این موتور جستجوی محبوب را دست کم نگیرید.

چگونه سئو را شروع کنیم

Search Engine Optimization  یا سئو چیست

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو شامل فعالیت‌های تخصصی می‌شود که سایت‌ها را با توجه به الگوریتم‌‌های گوگل آماده قرارگیری در صفحه اول نتایج گوگل می‌کند.

هدف افراد از ساخت و راه‌اندازی هر سایت با هر مضمونی قرارگیری در صدر نتایج گوگل است. حال یک کسب و کار آنلاین را تصور کنید. اگر قرار باشد این کسب و کار در بازار رقابتی سایت‌های موفق و بزرگ به حیات خود ادامه دهد، باید برای رسیدن به اهدافش روی سئو سرمایه ‌گذاری کند.

برای مثال، اگر من به دنبال خرید بلیت سینما باشم، فیلم مورد نظرم یا سینمای مورد نظرم را در گوگل سرچ می‌کنم. گوگل با بررسی این کلمات و محتوای سایت‌های موجود مناسب‌ترین سایت را به من پیشنهاد می‌دهد. پس زمانی که سایت شما در صدر نتایج گوگل قرار بگیرد، با توجه به اعتماد بسیار زیادی که کاربران گوگل به این موتور جستجو دارند، این افراد بی‌درنگ وارد سایت شده و در آن پیمایش می‌کنند. پس هر چقدر سایت شما بیشتر در معرض دید افراد جدید قرار بگیرد، احتمال اینکه آن ها به مشتریان دائم شما تبدیل شوند، بسیار زیاد است. افزایش آگاهی از برند، اعتمادسازی و تبلیغ و توضیح محصولات و خدمات کسب و کارها اهدافی هستند که در این مسیر به واقعیت تبدیل می‌شوند.

Content is the King

Content is King یا محتوا پادشاه است، یکی از جمله‌های معروف در بازاریابی دیجیتال است؛ جمله‌ای از بیل گیتس که در واقع روی محتوا و ارزش آن تأکید دارد. در حالی که روش‌های بسیار زیادی برای ترغیب و تشویق کاربران موتورهای جستجو به ورود به سایت‌ها وجود دارد، محتوا دقیقاً آن چیزی است که بر مخاطبان هدف کسب و کارها تأثیر می‌گذارد. پس اگر می‌خواهید هزینه تبلیغات را از بودجه‌تان کسر نکنید، به شما پیشنهاد می‌کنم فعالیت‌هایتان را روی دریافت ترافیک ارگانیک متمرکز کنید. همان‌طور که پیش از این اشاره کردم، محتوای صفحات شما از طریق سرچ کلمات کلیدی در گوگل قابل مشاهده می‌شوند. هر چه محتوای شما دست اول‌تر و باکیفیت‌تر باشد و بتواند به سؤالات و نیازهای تخصصی‌تری از کاربران گوگل پاسخ دهد، تجربه کاربری مناسبی را برای افراد خلق می‌کند.

زمانی که بازدیدکننده در صفحات مختلف سایت بالا و پایین می‌رود و بر لینک‌های سایت کلیک می‌کند، گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت کاربردی و ارزشمند شناسایی می‌کند. به خاطر داشته باشید که این عامل به همراه عوامل دیگر باعث قرارگیری سایت شما صدر نتایج گوگل می‌شود.

محتوای مرتبط و مداوم در حالی که با لحن و سبک مناسب مخاطبان هدف منتشر شود، ارتباط تنگاتنگی با مشتریان بالقوه برقرار خواهد کرد. در واقع، محتوای مرتبط ارتباط شخصی‌تری با مخاطبان برقرار می‌کند و بر اساس سلیقه‌ها، نیازها و خواسته‌های آنها تولید می‌شود. زمانی که مخاطب شما احساس کند چیزی از شما یاد گرفته‌ یا به سؤالاتش پاسخ داده شده است، با توجه به احساس رضایتی که به دست آورده در روزهای آینده مجدداً به سایت شما سر خواهد زد. به بیانی دیگر، عبارت «محتوا پادشاه است» نشان از تأثیر چشمگیر محتوا بر مخاطبان هدف دارد. برنامه ریزی، تحقیق کلمات کلیدی، استفاده از منابع موثق و تولید محتوای استاندارد در نهایت در طول زمان منجر به ایجاد ترافیک ارگانیک خواهد شد.

Off-Page SEO

سئو خارجی یا Off-Page SEO به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با هدف ارتقای سئو سایت در خارج از سایت انجام می‌شوند. هدف ما از این فعالیت‌ها علاوه بر دریافت لینک خارجی افزایش مشاهده پذیری سایت در صفحه نتایج گوگل است. در ادامه این مطلب برخی از کاربردی‌ترین تکنیک‌های سئو خارجی را برای شما عزیزان توضیح می‌دهم.

شبکه‌های اجتماعی: در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی نقش پر رنگی در زندگی ما ایفا می‌کنند. به طوری که ما در طول روز چندین ساعت را صرف گشت و گذار در آنها می‌کنیم. اینستاگرام، توییتر، لینکدین و فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی امروز هستند. زمانی که بر روی فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی متمرکز می‌شود، کاربران آنها را به سمت سایت خود هدایت می‌کنیم. از مهم‌ترین مزایای حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌توانم به مقرون به صرفه بودن هزینه تبلیغات و تأثیرگذاری بسیار زیاد اشاره کنم.

بازاریابی ویدئو: ویدئو بیشترین تأثیر را بر مخاطبان خود می‌گذارند. در نتیجه با سرمایه‌گذاری در تولید ویدئوهای حرفه‌ای و انتشار آنها در پلتفرم‌هایی نظیر آپارات و یوتیوب، علاوه بر اینکه می‌توانیم پیام تجاری خود را ساده و روشن بیان کنیم، می‌توانیم لینک این پلتفرم‌ها را به سایتمان پیوند دهیم و لینک خارجی بسازیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ: یکی دیگر از فعالیت‌های Off-Page SEO اینفلوئنسر مارکتینگ نام دارد. این تکنیک که در حال حاضر طرف‌داران بی‌شماری دارد و روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند، نقش مهمی در افزایش ترافیک ارگانیک ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید به جامعه هدفت کسب و کارتان دسترسی پیدا کنید، بدون شک همکاری با اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی شما را به اهدافتان می‌رساند.

On-Page SEO

بر خلاف Off-Page SEO، سئو داخلی یا On-Page SEO عوامل داخل سایت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. محتوای صفحات و ساختار کلی سایت عواملی هستند که در سئو داخلی پیگیری می‌شوند. اگر داخل سایت شما وضعیت مطلوبی نداشته باشد، فعالیت‌هایی که بر روی سئو خارجی انجام می‌دهید بی‌نتیجه خواهند بود. در واقع، ما از طریق سئو داخلی این پیام را به گوگل انتقال می‌دهیم که محتوای سایت ما در مورد چه چیزی است و چگونه با کاربران گوگل ارتباط برقرار می‌کند. در حالی که الگوریتم‌‌های گوگل بر اساس تجربه کاربری تعیین می‌شوند، لازم است ما از روش‌هایی استفاده کنیم که تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربری می‌گذارند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

سئو داخلی | on page seo

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یا فنی در حوزه سئو داخلی قرار می‌گیرد. مهم‌ترین پارامترهای سئو فنی شامل مواردی مانند استفاده از متاتگ‌ها، عناوین صفحات طبق اصول سئو، استفاده از قالب‌های واکنش‌گرا، افزایش سرعت بارگذاری صفحات، ایجاد نقشه سایت و ایجاد لینک‌های داخلی سایت می‌شود.

سئو محتوا

سئو محتوا نیز همانند سئو تکنیکال تأثیر قابل‌توجهی بر گوگل و تجربه کاربری می‌گذارد. به شما پیشنهاد می‌کنم پس از مطالعه این بخش یک بار دیگر بخش Content is the King را در همین مطلب مطالعه کنید. زمانی که ما به وسیله کلمات کلیدی و الگوریتم گوگل به تولید و انتشار محتوا می‌پردازیم، گوگل را مجاب خواهیم کرد که محتوای ما با نیازهای کاربرانش همسو است و می‌تواند به سؤالات و نیازهای این افراد پاسخ دهد. به عنوان مثال، استفاده از کلمات کلیدی در عناوین اصلی نقش مؤثری در سئو داخلی ایفا می‌کند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

سئو محتوا چیست؟ | محتوای سئو شده چیست؟

منابع مناسب برای آموزش سئو چیست

اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، به شما منابع زیر را پیشنهاد می‌کنم:

راهنمای سئو مبتدی MOZ: در این راهنما می‌توانید به مطالب ارزشمندی دست پیدا کنید که توسط برترین بازاریابان موتورهای جستجو نوشته شده‌اند.

راهنمای سئو Backlinkio: این سایت یک راهنمای ساده و روان برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو و یک سایت بی‌نظیر برای یادگیری مفاهیم سئو داخلی و خارجی است.

سایت های دیگری مثل ahref، SEMrush و Search Engine Journal هم هستند که مطالعه منابع آن‌ها برای یادگیری سئو بی نظیر است.

اگر به دنبال منابع آموزشی معتبر سئو فارسی زبان هستید، سایت‌های زیر را دنبال کنید.

منابع آموزشی سئو در Poonehmedi: وب‌سایت Poonehmedia با توجه به اینکه به طور تخصصی بر روی سئو و تولید محتوا متمرکز است، یکی از منابع ارزشمند در زمینه آموزش سئو است.

منابع آموزشی سئو در websima: وب‌سایت websima یکی از سایت‌های مرجع مملو از منابع آموزش سئو است.

استفاده از منابع مناسب آموزشی برای یادگیری هر تخصصی توصیه می‌شود. اگر با انبوهی از منابع آموزشی سئو مواجه شده‌اید و نمی‌دانید منابع مناسب برای آموزش سئو چیست، در این بخش به معرفی برترین منابع آموزشی سئو می‌پردازم. در حالی که بسیاری از منابع آموزشی سئو رایگان هستند و یا می‌توانید از طریق عضویت در سایت‌های برتر آموزشی سئو آنها را دانلود کنید، دستیابی به فهرست منابع مناسب برای آموزش سئو فرایند یادگیری این تخصص درآمدزا را هدفمندتر می‌کند.

4.5 از 5