با ما در ارتباط باشید: 0314566
بخش پایانی کار با نرم افزار Adobe Audition

نویز گیری و روتوش صدا ؛
ممکن است در حین ضبط کردن توپوق زده باشید یا اینکه برای بهتر شدن کار یک جمله را مجددا تکرار کرده باشید و شاید هم در جایی مکثِ بیش از حدی داشتید، اصلا به هر دلیلی بخواهید قسمتی از صدای ضبط شده را حذف کنید. می‌خواهیم صدا را ویرایش کنیم، به راحتی از پنل Tools با انتخاب ابزار Time Selection قسمتی از صدا را که می‌خواهید حذف کنید مارک کرده و Delete کنید.

معمولا اگر از میکروفون های معمولی استفاده کنید تمام صدای ضبط شده نویز دارد و یا اینکه صداهای محیطی، همراه صدای شما ضبط می‌شود، اصلا نگران نباشید، نویز گیری تخصص آدیشن است. بعد از انجام کارهای ابتدایی مثل حذف قسمت های اضافی و مکث ها، یک قسمت از صدا را که در آن سکوت کرده اید، اما نیوز دارد را با time selection انتخاب کنید. از مسیر Effects < Noise Reduction > Noise Reduction (process) را انتخاب کنید (کلید های میانبر Ctrl+Shift+P ) و از منوی باز شده، Noise Reduction را بر روی ۹۰ و Reduce by را بر روی ۱۰ تنظیم کنید و کلید Select Entire File را بزنید. حالا Apply کنید. تمام شد، هیچ نویزی روی صدای شما نیست.

بعد از نویز گیری شاید بد نباشد کمی صدا را طنین انداز کنید و به آن لطافت ببخشید. از منوی Effects > Reverb > Studio Reverb را انتخاب کنید و حالا از منوی باز شده با جابجا کردن دکمه ها تغییرات را بشنوید. این یک جلوه ویژه برای صدای گویندگان است.
به مطالبی که برای ادیت صدا گفته شد بسنده نکنید و حتما از منو ها افکت و فیلتر ها را تست کنید، آدیشن امکانات بسیاری دارد. حالا بعد از اتمام مراحل اصلاحِ صدای ضبط شده آن را به عنوان یک فایل جدید ذخیره کنید.

ویرایش و ترکیب چند فایل صوتی در Multitrack ؛
با انجام مراحل قبل با استفاده از میکروفون توانستیم صدا را ضبط کنیم. معمولا استفاده از موسیقی در پادکست جذابیت آن را بیشتر می‌کند. برای این کار نیاز است فایل موسیقی که در نظر داریم وارد نرم افزار کنیم. بعد از فراخوانی قطعه موسیقی مورد نظرتان از پنل File و اضافه شدن آن در لیست، حالا ما یک فایل ضبط شده و یک فایل موسیقی داریم و می‌خواهیم از آنها به شکل خلاقانه ای یک پادکست بسازیم. همانطور که قبلا اشاره شد در آدیشن از دو محیط Editor می‌توان بهره برد. در اینجا برای ساخت پادکست و اضافه کردن موسیقی نیاز است از محیط Multitrack کمک بگیریم. با انتخاب کلید به محیط Multitrack هدایت می‌شوید. نرم افزار تنظیمات مورد نیاز را در ابتدا از شما می‌خواهد.پس از آن، نیاز است صدا‌ها را به لاین ها اضافه کنید. کافیست از پنل File موسیقی و صدای ضبط شده را داخل لاین های ادیتور Drag and Dropکنید ( هر فایل صوتی را در یک لاین ) یک لاین را به صدای ضبط شده و یکی را برای موسیقی در نظر بگیرید.

ویرایش های پایه ؛
بُرش:
با انتخاب ابزار Razor Selection از پنل Tools در هر موقعیت زمانی که در نظر دارید، کافیست یک کلیک کنید، بعد از این عمل، فایل صوتی موجود در کانال از قسمت کلیک شده به بعد، شده جدا می‌شود و می‌توانید با جابجایی، فاصله ایجاد کنید.
حذف، کات و کپی:
با انتخاب ابزار Time Selection محدوده مورد نظرتان را مشخص کنید وبا کلیک راست و انتخاب گزینه Delete، Cut، Copy این کارها را اعمال کنید. (ویدئو ۵)
Fade in و Fade out:
اگر دقت کرده باشید در بعضی از کارهای صوتی هنگام شروع، صدای موسیقی آهسته آهسته از کمترین میزان به میزان استاندارد می‌رسد و در پایان هم به آرامی کم شده و آن قطعه تمام می‌شود، به نظر برای پادکست کار جذابی باشد، اگر قرار است از موسیقی استفاده کنید بهتر است این کار را انجام دهید و شنونده را آرام پس از شنیدن قطعه‌ای موسیقی به شنیدن گفته های تان دعوت کنید. کار آسانی است. کافیست کلید مربع شکلی که در ابتدای و انتهای فایل شما که در کانال است، با موس حرکت دهید تا عمل Fade انجام شود.
کنترل Volume:
استفاده از موسیقی در پادکست به این شکل است که در هنگام شروعِ صدایِ گوینده، موسیقی به آرامی کم شده و خیلی ضیف ادامه پیدا می‌کند و یا کاملا قطع می‌شود و باز با تمام شدن صدای گوینده موسیقی به آرامی قوت می‌گیرد. با یادگیری این روش شما می‌توانید در هر نقطه زمانی از کارتان که نیاز بود این روش را پیاده کنید.

به فایل صوتی که در کانال ها قرار دادید دقت کنید، دو خط افقی، آبی و زرد رنگ وجود دارد، که به موازات همدیگر از ابتدا تا انتهای فایل ادامه دارند. خط آبی رنگ (پایین) بالانسِ صدا یا همان Pan را تنظیم می‌کند و خط زرد رنگ (بالا) شدت پخش و یا Volume صدا را کنترال می‌کند. این خطوط را بوسیله موس می‌توانید روی محور عمودی (بالا و پایین) جابجا کنید، با تست کردن، تغییرات را متوجه خواهید شد. حالا قرار است با شروعِ صدای گوینده، شدتِ صدای موسیقی را کم کنیم، درست از آنجایی که فایل صدای گوینده شروع می‌شود ۲ یا ۳ ثانیه قبل تر، بر روی خط Volume ( در کانال موسیقی ) با موس، نقطه‌ای که از آنجا قرار است صدا شروع به کم شدن کند را، روی خط با یک کلیک ایجاد کنید، حالا در ۲ یا ۳ ثانیه بعد، یک نقطه دیگر ایجاد کنید، این نقاط را می‌توانید با موس گرفته و جابجا کنید. نقطه دوم را به پایین ترین قسمت برسانید. عملکرد این روش به این شکل است که قوت صدا در حدفاصلِ بین این ۲ نقطه، آرام آرام به کمترین میزان خود رسیده و صدای بسیار کمی شنیده خواهد شد، و با کم شدن صدای موسیقی، صدای گوینده شروع می‌شود.

عکس این کار را در پایانِ شنیدنِ صدای گوینده، جایی که فایل تمام شده نیز تکرار کنید، یعنی به شکلی که با تمام شدن صدای گوینده موسیقی به آرامی قوت گرفته و با میزان استاندارد شنیده شود.
خروجی گرفتن از فایل :
در محیط Multitrack بعد از اعمال تمام ویرایش و تغییراتی که در سر داشتید، و همچنین اضافه کردن موسیقی، به نظر کار تمام شده است و می‌بایست از این پروژه خروجی بگیرید. از مسیر File > Export > Multitrack Mixdown > Entire Session با تنظیم مشخصات فایل ( نام – محل ذخیره شدن – فرمت – کیفیت )، می‌توانید یک خروجی از کل این پروژه بگیرید.

5 از 5
5 سال قبل
نظر
پوستر کار‌رو چطور وارد کنم؟
نمایش بیشتر
7 از 7 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
نرم افزارتون اکتیو نیست! اکتیوش کنید محیط براتون باز میشه و اگر باز نشد شما تنظیمات رو به درستی اعمال نکردید
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
[quote name="میلادیوسفوند"]من همه کارا رو انجام دادم اما گزینه Entire sessionخاموشه واسم که بخام ذخیره کنم باش[/quote]
سلام حتما در محیط Multitrack نیستی و در محیط waveforme هستی ، اول برو تو محیط Multitrack بعد.
نمایش بیشتر
2 از 4 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
من همه کارا رو انجام دادم اما گزینه Entire sessionخاموشه واسم که بخام ذخیره کنم باش
نمایش بیشتر
3 از 4 نفر این نظر را مفید دانسته اند