با ما در ارتباط باشید: 0314566
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

موتور های جستجو ماشین های پاسخ دهنده هستند؛ آن ها به وجود آمدند تا بگردند، بفهمند و محتواهای اینترنت را دسته بندی کنند تا به نسبت چیزی که شما جستجو می کنید، بهترین جواب ها را به شما ارائه بدهند. به منظور حضور در نتایج جستجو، محتواهای شما باید اول برای موتورهای جستجو قابل دیدن باشند. شما میتوانید با انواع موتور جستجو در پونه مدیا بیشتر آشنا بشوید.
این مسئله قطعا مهم ترین قطعه پازل سئو است؛ اگر سایت شما پیدا نشود، شما به صفحات اصلی نتایج جستجو نخواهید رسید.

موتور جستجو چیست؟ 

موتورهای جستجو یا Search Engines ابزاری مبتنی بر وب است که به کاربران کمک میکند اطلاعات مورد نیاز خود را در شبکه جهانی وب پیدا کنند. هر وقت اسم موتور جستجو به میان میاد شما اولین فکری که به ذهنتان خطور میکند موتور جستجوی گوگل است. این درست است که گوگل یکی از بهترین موتورهای جستجو است اما تنها موتور جستجو نیست.
موتورهای جستجو با استفاده از نرم افزارهای مختلف (ربات ها یا اسپایدر ها) در فضای وب از یک لینک به لینک دیگر و از یک صفحه به صفحه ای دیگر حرکت میکنند. اطلاعاتی که این اسپایدرها و ربات ها در طول حرکت خود بدست می آورند در فهرست موتور جستجو ثبت میشود تا در موقع نیاز برای کاربران ارائه شود.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

روش کار موتور جستجو به طور کلی، به سه قسمت تقسیم میشود: 
1- خزش در سایت ها (Crawl) : کاوش اینترنت برای محتواها، بررسی محتواهای هر URLی که انتخاب کرده اند.
2- فهرست کردن (Index) : جمع آوری و طبقه بندی محتواهایی که از مرحله خزش جمع آوری کرده اند؛ وقتی یک صفحه به فهرست اضافه می شوند، در صفحات جستجو نمایش داده خواهد شد.
3- رتبه بندی (Rank) : فراهم کردن بهترین نتایج برای عبارت جستجوشده توسط کاربر؛ موضوعات در این بخش به ترتیب ارتباط با موضوع سرچ شده طبقه بندی می شوند.

خزش موتورهای جستجو به چه معناست؟ 

خزش فرآیندی است که در آن، موتور جستجو ربات هایی (که آن ها به نام خزندگان یا عنکبوت ها میشناسند) را به فضای اینترنت فرستاده و با آن ها محتواهای جدید و به روز را شناسایی می کند. محتواها خیلی زیاد هستند و می توانند شامل صفحات وب، عکس ها، ویدیوها، پی دی اف ها و ... باشند اما فارغ از فرمت، محتواها توسط لینک ها شناسایی می شوند.

خزش در موتورهای جستجو
ربات های گوگل با آوردن صفحات جدید کار را آغاز می کنند و از لینک های درون آن سایت ها برای رسیدن به URL های جدید استفاده می کند. با استفاده از این روش، خزنده می تواند محتواهای جدید استخراج کند و به فهرست خود که کافئین نام دارد، اضافه کند. پس از آن یک جستجوگر محتوای داخل URL را بررسی می کند تا خوب بودن آن را بررسی کند.

فهرست کردن یا ایندکس در موتورهای جستجو 

روندی که طی آن، موتورهای جستجو اطلاعات را دریافت و ذخیره می کنند، فهرست کردن نام دارد. ایندکس گوگل یک دیتابیس بسیار بزرگ از محتواهای نسبتا خوب است که توسط این موتورها شناسایی شده اند.

رتبه بندی موتورهای جستجو

وقتی شخصی جستجو انجام می دهد، موتورهای جستجو فهرست خود را برای نمایش دادن مرتبط ترین مطلب رصد می کنند و سپس، آن ها را به ترتیبی می چینند که مخاطب زودتر به جواب خود برسد. ترتیبی که یک موتور جستجو به نتایج می دهد، رتبه بندی نام دارد. در کل، شما می توانید این فرض را داشته باشید که هر سایتی در نتایج بالاتر است، احتمالا ارتباط بیشتری با جمله جستجو شده توسط شما دارد.
ممکن است که برای بخشی از سایت خود، کرالرها را بلاک کنید یا برخی از صفحه ها را از فهرست گوگل دور بگذارید؛ برای این کار ها البته دلایلی نیز وجود دارد اما اگر می خواهید که محتوای شما توسط سرچ کنندگان پیدا شود، باید در ابتدا از در دسترس بودن آن برای خزندگان موتورهای جستجو اطمینان داشته باشید و قابلیت فهرست شدن را نیز داشته باشد. در غیر این صورت، مطلب شما مخفی خواهد بود.

خزش؛ آیا موتورهای جستجو صفحات شما را پیدا می کنند؟

همانطور که آموختید، قابلیت خزش در سایت و فهرست بندی آن، اهمیت بسیار زیادی دارد و راه نمایان شدن سایت شما در صفحه نتایج جستجو است. اگر یک وبسایت دارید، شاید ایده خوبی باشد که ببینید چند صفحه شما در فهرست گوگل قرار دارد. این مسئله به شما کمک عظیمی در شناسایی صفحاتی می کند که گوگل در آن ها خزیده و آنها را ایندکس کرده است. 
یک راه برای این کار، جستجوی عبارت "Site: yourdomain.com" است؛ وقتی نتایج جستجوی گوگل نمایان شد، تعداد جستجوها صفحات فهرست بندی شماست. البته این تعداد دقیق نیست اما به شما ایده محکمی در مورد سایتتان و صفحاتی که در نتایج هستند را می دهد.
برای جواب دقیق تر، باید گزارش فهرست بندی سایت خود را دریافت کنید. این کار را می توانید با ثبت نام رایگان در سرچ کنسول گوگل انجام دهید؛ با این ابراز می توانید نقشه سایت خود را اعمال کرده و صفحاتی که در فهرست گوگل قرار گرفته اند را مشاهده کنید.
اگر صفحات شما در نتایج گوگل وجود ندارند، احتمالا به یکی از دلایل زیر است:

• سایت شما جدید است و هنوز خزندگان به آن وارد نشدند.

• سایت شما در هیچ سایت خارجی ای لینک داده نشده است

• نقشه سایت شما برای ربات های گوگل سخت است و نمی توانند در آن جستجو کنند

• سایت شما کد های ساده ای دارد که خزندگان را بلاک می کند

• سایت شما توسط گوگل جریمه شده است

بسیاری از مردم فکر می کنند که حضور بات های گوگل در تمام صفحات مهم است؛ اما برخی از صفحات هم هستند که شما نمی خواهید گوگل به آن ها برود زیرا شامل محتواهای ضعیف، لینک های بد و یا قدیمی است؛ برای این کار از Robots.txt استفاده کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
فایل Robots.txt چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد؟

پارامترهای URL را در کنسول جستجوی گوگل تعریف کنید

برخی از سایت ها (به خصوص فروشگاه های اینترنتی)، محتواهایی دارند که در همه صفحات وجود دارد؛ اگر شما خرید آنلاین انجام می دهید، معمولا فیلترهای جستجوی خود را محدود می کنید. مثلا برای کفش، سایر، رنگ و استایل آن را فیلتر می کنید و به تنظیمات مورد علاقه خود تبدیل می کنید. هر زمان که شما محله ای از این کار را انجام می دهید، URL سایت تغییری جزئی می کند.
گوگل به خودی خود، در شناسایی لینک اصلی خوب عمل می کند اما شما می توانید پارامترهای آن را در کنسول جستجوی گوگل اعمال کنید تا گوگل بداند به چه شکلی با صفحات شما برخورد کند. اگر شما به گوگل بگویید که در لینک هایی با عبارتی خاص وارد نشود، آن ها را در نتایج نشان نمی دهد. این کار باعث می شود که صفحات اضافه در نتایج گوگل و فهرست ها نشان داده نشوند.

آیا خزندگان همه اطلاعات مهم شما را پیدا می کنند؟

شما می دانید که چگونه باید خزندگان را از صفحات خاص خود دور نگه دارید؛ حالا بیایید در مورد بهینه سازی هایی صحبت کنید که بات های گوگل را به طرف صفحات مهم شما می کشاند.
برخی از اوقات، یک موتور جستجو می تواند بخشی از سایت را با استفاده از خزش پیدا کند اما صفحات یا قسمت های دیگر شاید از دید ربات ها دور بمانند. این مسئله مهم است که موتورهای جستجو به تمامی محتوای صفحه شما دسترسی داشته باشند و فقط صفحه اصلی شما را نبینند.
از خودتان بپرسید که آیا خزش در تمامی صفحات وبسایت شما انجام می شود یا خیر؟

آیا محتوای شما به دلیل عدم ثبت نام در سایت مخفی است؟ 

اگر کاربران شما نیاز به ثبت نام، پر کردن فرم یا پرسش نامه برای دیدن محتواهای شما دارند، موتورهای جستجو این صفحات را پیدا نمی کنند. یک خزنده قطعا در سایت شما ثبت نام نخواهد کرد.

آیا متن شما پشت محتوای غیر متنی شما مخفی شده است؟

محتواهای غیر متنی مثل عکس، فیلم و غیره نباید به صورت متن نمایان شوند تا گوگل آن ها را شناسایی کند؛ زیرا موتورهای عکس گوگل در حال حاضر قدرت زیادی دارد ولی متن را نخوانده یا متوجه نمی شود. همیشه بهتر است که متن را بین <HTML> در صفحه خود اضافه کنید.

آیا موتور جستجو می تواند تمام سایت شما را رصد کند؟

همانطور که یک خزنده از سایت های دیگر به سایت شما می رسد، شما نیز باید با قراردادن لینک سایر بخش ها در سایت خود، وی را به سایر صفحات هدایت کنید.اگر شما یک صفحه دارید که می خواهید موتورهای جستجو آن را پیدا کنند و در هیچ صفحه دیگری لینک نشده است، این صفحه مخفی است. بسیاری از سایت ها، این اشتباه کلیدی را در سایت خود انجام می دهند که باعث می شود صفحات آن ها در نتایج ظاهر نشود.

مسیریابی در سایت

اشتباهات رایجی که خزندگان را از دیدن کامل سایت شما باز می دارد:

• داشتن ورژن موبایلی که نتایج متفاوتی نسبت به نسخه دسکتاپ را دارد
• هر نوع طراحی ای که در آن ها، آیتم های منو به صورت HTML نبوده و مثلا جاوا اسکریپت باشد. گوگل در حال حاضر در شناسایی جاوا بهتر شده است اما این پروسه هنوز عالی نبوده و شناسایی این نوع مطالب برای گوگل کمی دشوار است.
• شخصی سازی یا داشتن طراحی ای خاص برای برخی از اعضا در مقابل سایرین که باعث می شود خزنده موتور جستجو به آن وارد نشود.
• فراموش کردن این نکته که لینک صفحه ای دائمی را در سایت خود داشته باشید- لینک ها باعث می شود که خزندگان به صفحات جدید بروند!

آیا سایت شما معماری اطلاعات صحیحی دارد؟

معماری اطلاعات، تمرینی برای سازماندهی و برچسب زنی محتواها در وبسایتتان است که نتیجه ای کاملا موثر برای کاربران دارد. بهترین نوع معماری اطلاعات، به صورت بصری است؛ به این معنا که کاربران کار سختی برای حضور در سایت شما و چرخش در آن را نداشته باشند.

آیا از نقشه های سایت استفاده می کنید؟

نقشه سایت دقیقا همانند اسمش معنا می شود؛ گروهی از URLها که خزندگان می توانند به آن ها دسترسی پیدا کرده و محتوای شما را فهرست بندی کنند. یکی از راحت ترین راه ها برای این که مطمئن شوید گوگل صفحات مهم شما را پیدا می کند، ساختن فایلی متناسب با استانداردهای گوگل و ثبت آن در کنسول سرچ گوگل است. در حالی که نقشه سایت، کار طراحی مناسب را انجام نمی دهد، می تواند کمک خوبی برای خزندگان موتورهای جستجو باید که به صفحات مهم شما دستیابی پیدا کنند.
اگر سایت شما، هیچ لینک خارجی ای ندارد، بهتر است که نقشه سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل وارد کنید؛ شاید این کار جواب ندهد اما به امتحان کردن می ارزد.

آیا خزندگان در راه رسیدن به URLهای شما با ارور مواجه می شوند؟

در فرایند خزش در سایت شما، برخی از صفحات ممکن است باز نشوند؛ شما می توانید با مراجعه به کنسول سرچ گوگل، گزارش ارورهای خزش را دریافت کنید که در آن، ارورهای سرور مشخص می شوند. همینطور فایل های log سرور، می توانند این مسئله را به شما نشان دهند که در کنار آن، چندین اطلاعات ارزشمند دیگر نیز به شما نمایش داده می شود که فرکانس خزش از جمله ان هاست.
پس ارورهای خزش باید حل شوند؛ مهم است که ارورهای سرور را بشناسید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
کد های وضعیت وب سایت یا کد ها وضعیت HTTP

فهرست بندی؛ چگونه موتورهای جستجو صفحه شما را ذخیره می کنند؟

وقتی که از خزش در سایت خود مطمئن شدید، باید از رسیدن آن به فهرست های گوگل نیز اطمینان حاصل کنید. بله درست فکر می کنید، فقط به خاطر این که سایت شما مورد رصد گوگل قرار گرفته، دلیل بر حضور آن در لیست این موتور جستجو نیست. در بخش خزش، در مورد رصد صفحه شما توسط موتورهای جستجو بحث کردیم اما گام بعدی، حضور این صفحه در فهرست این موتور است. بعد از این که یک خزنده صفحه شما را پیدا کرد، موتور جستجو محتوای آن را آنالیز می کند.

ایندکس صفحات

آیا می توانم بفهمم که یک ربات گوگل چگونه صفحه من را میبیند؟

بله، تصاویر ذخیره شده از آخرین حضور ربات های گوگل در صفحه شما در دسترس است. گوگل در سایت شما می خزد و با سرعت های مختلف، صفحات شما را بررسی می کند. هرچقدر که سایت شما بیشتر شناخته شود، خزش با سرعت و فرکانس بیشتری انجام می شود.

 در نتیجه شما می توانید آخرین صفحه خزش شده از سایتتان را در گوگل ببینید، فقط نیاز است که مطابق شکل زیر، عمل کنید.وقتی روی قسمت cached کلیک کنید میتوانید آخرین باری که گوگل در صفحه شما بوده و اینکه در آن زمان این صفحه به چه شکلی بوده را بررسی کنید.

cached

آیا صفحات از فهرست حذف می شوند؟

بله، صفحات می توانند از فهرست موتورهای جستجو حذف شوند؛ برخی از مهم ترین دلایل حذف یک URL به شرح زیر است:

  •  لینک شما دارای ارور 4xx یا 5xx باشد و تغییر مکان داده نشده باشد.
  •  لینک شما متا تگ noindex داشته باشد- این تک توسط صاحبان سایت اضافه می شود تا از حضور صفحه در فهرست موتورهای جستجو جلوگیری شود.
  •  لینک شما به دلیل نقض قوانین موتورهای جستجو، جریمه شده باشد.
  •  لینک برای خزش بلاک شده باشد یا قابل خزش نباشد.

اگر باور دارید که صفحه ای در سایت شما قبلا در لیست گوگل بوده و در حال حاضر نیست، شما می توانید از ابزار URL Inspection استفاده کنید تا وضعیت صفحه خود را بفهمید یا لینک خود را در گوگل، Fetch کنید.

به موتورهای جستجو بگویید که چگونه صفحه شما را فهرست بندی کنند

ربات های متا

دستورات متا (متا تگ ها)، دستورالعمل هایی هستند که شما می توانید به موتورهای جستجو بدهید تا طریقه برخورد با سایت شما مشخص شود.
شما می توانید به موتور جستجو بگویید که صفحات خاصی را فهرست نکند یا از لینک های صفحه صرف نظر نکند؛ این دستورالعمل ها می تواند توسط ربات های متاتگ در بخش <head> صفحه HTML شما اعلام شود یا در هدر HTTP توسط X-Robots-Tag به وجود آید.

این ربات ها می توانند تغییراتی را اعمال کنند که در زیر آنها را بررسی میکنیم: 

فهرست کردن/عدم فهرست کردن: این ربات ها به موتورها می گویند که آیا یک پیج باید مورد خزش قرار بگیرد یا خیر؛ اگر شما عدم فهرست کردن را انتخاب کنید، به ربات های موتور جستجوگر، دستور حذف این صفحه از نتایج جستجو را داده اید. البته استفاده از گزینه فهرست کردن لازم نیست زیرا این مسئله پیش فرض خزندگان است.

• وقتی از این قابلیت استفاده کنید که می خواهید یک پیج را از دسترس موتورهای جستجوگر دور کنید. اما می خواهید که کاربران آن را ببینند.

دنبال کردن/عدم دنبال کردن: این قسمت به موتورهای جستجو دستور دنبال کردن یا نکردن صفحه ای خاص را می دهد؛ اگر شما دنبال کردن را انتخاب کنید، بات ها لینک های موجود در صفحه شما را برسی می کنند و بالعکس؛ در این بخش نیز حالت پیشرفت ربات ها بر روی دنبال کردن تنظیم شده است.

• دنبال نکردن معمولا وقتی استفاده می شود که نمی خواهید مطلب شما فهرست شود و می خواهید که پیج از دسترس موتور جستجو دور باشد.

عدم بایگانی: این قابلیت برای محدود کردن موتورهای جستجو از ذخیره کردن کش یک صفحه استفاده می شود. موتور جستجو نسخه ای قابل دیدن از همه صفحاتی که فهرست کرده تهیه می کند و به کاربران نیز اجازه این کار را می دهد.

• اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و قیمت های شما معمولا تغییر می کند، از این تگ استفاده می کنید تا کاربران قیمت های قدیمی نبینند.
مثالی از تگ دنبال نکردن و فهرست نکردن را ببینید:

<!DOCTYPE html><html><head><meta name="robots" content="noindex, nofollow" /></head><body>...</body></html>

این مثال تمامی موتورهای جستجو را از دنبال کردن لینک های داخل این پیج، باز میدارد. اگر شما می خواهید که از چند خزنده موتورهای جستجو (مثلا گوگل و بینگ)، دور باشید، باید از چند ربات استفاده کنید.

رتبه بندی؛ چگونه موتورهای جستجو لینک های شما را رده بندی می کنند؟

روندی که موتورهای جستجو مطابق آن، در جواب یک عبارت به شما لینک هایی را نشان می دهند، رده بندی نامیده می شود؛ کاری که مرتب کردن نتایج جستجو از مرتبط ترین تا کم ارتباط ترین مسئله برای اتفاقی خاص است.

نحوه رتبه بندی در موتورهای جستجو
برای مشخص کردن ارتباط، موتورهای جستجو از الگوریتم ها استفاده می کنند؛ پروسه یا فرمولی که به کمک آن، اطلاعات استخراج شده و به شکل معناداری طبقه بندی می شوند. این الگوریتم ها رو به روز بهتر شده و روند نشان دادن نتایج جستجو را بهتر می کنند. برای مثال، گوگل هر روز الگوریتم خود را بهتر می کند اما برخی از آن ها پس از بروز مشکلی بزرگ، آن را تغییر می دهند.
چرا این الگوریتم دائما تغییر می کند؟ گوگل معمولا نمی گوید که چرا این کار را می کند اما چیزی که مشخص است این موضوع است که هدف انجام این کار، بهبود شدید کیفیت جستجو است. به همین دلیل، این شرکت در جواب به تغییر مدام الگوریتم جست و جو، می گوید: " ما می خواهیم که همیشه آپدیت های با کیفیتی بدهیم."

موتورهای جستجو چه چیزی از شما می خواهند؟

موتورهای جستجو همیشه از شما یک چیز می خواهند: به سوالات کاربران، جواب های به درد بخور بدهید و این کار را به بهترین شکل انجام دهید. اگر این درست باشد، پس چرا سئو در طول زمان های مختلف اینقدر تغییر داشته است؟
به این مسئله همانند آموزش یک زبان جدید نگاه کنید؛ در ابتدا، درک زبان جدید بسیار سخت است. آهسته آهسته، فهمیدن آغاز می شود و سرعت آموزش افزایش می یابد. معنای زبان و رابطه کلمه ها و عبارات درک می شوند و در نهایت، با تمرین به اندازه کافی، زبان فهمیده می شود و می توانید از آن استفاده کنید.
وقتی موتورهای جستجو در ابتدای یاد گرفتن زبان ما بودند، خیلی آسان تر بود که آن ها را گول بزنیم و مخالف دستوراتشان عمل کنیم. مثلا اگر می خواستید در جستجوی کلمه "جک خنده دار" بیایید، کافی بود چندین بار آن را در متن تکرار کنید و آن ها را بولد کنید. به نمونه زیر نگاه کنید:
"به دنیای جک خنده دار خوش آمدید! ما خنده دار ترین جک های دنیا را می گوییم. جک های خنده داری که خنده دار هستند. جک خنده دار مخصوص شما منتظر است؛ پس بنشینید و جک خنده دار بخوانید زیرا جک خنده دار می تواند شما را خوشحال تر و سرزنده تر کند. بعضی از خنده دارترین جک های خنده دار را می بینید."
این تاکتیک، برای کاربران بسیار نامناسب بود و آن ها را دیوانه می کرد؛ زیرا این متن برای خواندن سخت بود. شاید این کار در گذشته جواب می داد اما در حال حاضر، موتورهای جستجو این کار را قبول نمی کنند.

نقشی که لینک ها در سئو سایت ایفا می کنند

وقتی در مورد لینک ها صحبت می کنیم، دو منظور داریم: لینک های خارجی که در سایت های دیگر هستند و به وبسایت شما باز می شوند و لینک سازی داخلی که در سایت خودتان وجود دارد و شما را به صفحه دیگری در همان سایت می برد.

لینک سازی داخلی و خارجی
لینک ها از گذشته نقش مهمی را در سئو ایفا می کردند؛ در زمان قدیم، موتورهای جستجو برای اعتماد به یک URL، لینک هایی که به سمت آن باز می شوند را شمارش می کرد و اگر تعداد آن ها بالا بود، آن را در صفحه اصلی خود قرار می دادند.
لینک های خارجی شبیه به حرف های دنیای واقعی هستند؛ مثلا یک کافی شاپ را در نظیر بگیرید:

  • تایید از سوی سایرین = مثال خوبی از کیفیت (مثلا: بسیاری از مردم مختلف می گویند که این کافی شاپ، بهترین کافه شهر است."
  • تایید از سوی صاحب کافی شاپ = نشانه درستی برای خوب بودن نیست
  • تایید از منابع غیرقابل اعتماد یا کم کیفیت = نشانه ای برای خوب نبودن
  • بدون تایید = شرایط لینک مبهم

به همین دلیل، پیج رنک ، به عنوان بخشی از الگوریتم گوگل به وجود آمد که به افتخار لری پیج، موسس گوگل نامگذاری شد. رده بندی پیج اهمیت یک صفحه اینترنتی را با توجه به کیفیت و کمیت لینک های خارجی می سنجد. فرض بر این است که اگر لینک های خارجی زیاد باشند، آن صفحه قابل اعتماد تر، بهتر و با کیفیت تر است.
هرچقدر که لینک های خارجی واقعی و با کیفیت تری به دست آورید، سایت شما در جایگاه بالاتری قرار خواهد داشت.

نقشی که محتوا در سئو ایفا می کند

اگر محتوا نباشد، هیچ لینکی به هیچ جایی داده نمی شود؛ محتوا از یک کلمه مهم تر است. محتوا چیزی است که کاربر آن را جستجو می کند؛ می خواهد محتوای ویدیویی باشد، عکس باید یا نوشته های متنی! اگر موتورهای جستجوگر ماشین های پاسخ دهی باشند، محتواها چیزهایی هستند که پاسخ های آن ها را شامل می شوند.
هر زمان که شخصی جستجویی انجام می دهد، هزاران جواب محتمل وجود دارد پس چگونه یک موتور جستجو می فهمد که کدامیک برای جستجوگر مفید است؟ یکی از مهم ترین چیزایی که جایگاه صفحه شما را در نتایج جستجو تعیین می کند، کیفیت محتوایی است که در صفحه خود دارید. به بیان دیگر، این که صفحه شما ارزش حضور در جمع نتایج نخست را دارد یا خیر و این که می تواند پاسخگوی مخاطب باشد یا خیر، مسائل مهمی هستند.
به همین خاطر، هیچ محدودیتی نیست که محتوای شما چند کلمه باشد، چند بار از کلیدواژه در آن استفاده شده باشد و چه تگ هایی در آن استفاده شده باشد. همه این ها می تواند نقشی در عملکرد صفحه در جستجو کاربران ایفا کند اما تمرکز باید بر روی کاربرانی باشد که مطلب را می خوانند.
در حال حاضر، با توجه به صدها و حتی هزاران شاخصه برای رده بندی، سه شاخه اصلی تقریبا ثابت مانده است: لینک های خارجی به وبسایت شما، محتوا و RankBrain.

RankBrain چیست؟

RankBrain یک ماشین آموزش در الگوریتم گوگل است؛ ماشین آموزش یک برنامه کامپیوتری است که لحظه به لحظه در حال بهتر شدن است و همین باعث می شود که روند جستجوها نیز همیشه در حال بهتر شدن باشد.
برای مثال، اگر RankBrain لینکی را در ابتدا در جایگاه پایین تری در نتایج جستجو قرار داده باشد و آن را ارزشمند بداند، به سرعت نتایج را تغییر داده و جایگاه آن صفحه را تغییر می دهد.
هیچکس حتی کارمندان گوگل هم دقیقا نمی دانند که RankBrain شامل چه چیزهایی می شود و چگونه کار می کند.
به این دلیل که گوگل RankBrain را با قابلیت پیشرفت لحظه ای طراحی کرده است تا مطالب بهتر و موثرتر را بالاتر بیاورد، باید بیش از پیش به نیاز مخاطبان توجه کرد. بهترین اطلاعات ممکن را تهیه کرده و تجربه خوبی را به کسانی که در صفحه شما هستند بدهید. این کار اولین گام شما در دنیای بزرگ RankBrain خواهد بود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیست؟

معیارهای حضور در صفحه جستجو چیست؟

در رده بندی های گوگل، معیارهای حضور را می توان به همبستگی و ارتباط تقسیم کرد. وقتی در مورد این معیارها صحبت می کنیم، منظورمان اطلاعاتی است که کاربران با جستجوی آن به سایت شما می آیند. این مسائل شامل نکات زیر است:
• کلیک ها (بازدیدها در نتیجه جستجو)
• زمان روی صفحه (زمانی که یک بازدید کننده پیش از ترک صفحه، در آن می گذراند.)
• نرخ چرخش (درصدی که مخاطبان فقط در یک صفحه می مانند یا به صفحات دیگر می روند.)
• Pogo-sticking (کلیک کردن بر روی یک نتیجه و بازگشت سریع به صفحه جستجو برای انتخاب نتیجه ای دیگر)
بسیاری از تست ها، همانند تستی که وبسایت Moz انجام داده است، نشان می دهد که همبستگی بیشتر از ارتباط در رنکینگ تاثیر دارد اما این مسائل قابل بحث است.

سیر تکاملی نتایج جستجو

در گذشته که موتورهای جستجو پیچیدگی های فعلی را نداشتند، 10 لینک آبی نشان دهنده همه چیزی بود که به آن، صفحه نتایج موتور جستجو می گوییم. هر زمان که یک سرچ انجام می شود، گوگل با یک صفحه شامل 10 پاسخ خاص باز می گشت که همه فرمت مشابهی دارند.
تنها چیزی که این ده نتیجه را تعیین می کرد، سئو بود؛ اما با گذشت زمان، گوگل جزئیاتی را به صفحه نتایج اضافه کرد که به آن ها قابلیت های SERP گفته می شود. برخی از این قابلیت ها شامل موارد زیر می شوند:
• تبلیغات پولی
• اسنپیت ها
• قسمت سوالات دیگر مردم
• نقشه محلی
• قسمت اطلاعات
• Sitelinkها
اضافه کردن این قابلیت ها البته به دو دلیل مشکلاتی را به وجود آورد؛ نخست آن که نتایج خوب به جایگاه های پایین تری رفتتند و دلیل دیگر، کمتر کلیک خوردن لینک ها بود زیرا جواب جستجوی آن ها در صفحه نتایج وجود داشت.
پس چرا گوگل این کار را انجام داد؟ همه چیز به تجربه کاربران باز می گردد. رفتار کاربران نشان داد که این قابلیت ها راضی کننده بوده پس گوگل نیز آن ها را نگه داشت.

جستجوهای محلی

یک موتور جستجو مثل گوگل، اطلاعات خود را در مورد کسب و کارهای محلی دارد تا برای بازدیدکنندگان آن، نتایج خوبی را به ارمغان بیاورد.
اگر شما سئو محلی را برای یک کسب و کاری که بازدید حضوری داشته یا به سفر مربوط است، انجام دهید شما می توانید به صورت رایگاه در لیست کسب وکارهای گوگل قرار بگیرید. وقتی موضوع محدود به کسب و کارهای محلی می شود، گوگل سه معیار دارد:
1- ارتباط
2- فاصله
3- امتیاز

ارتباط

ارتباط به معنای این است که کسب و کار شما چقدر به چیزی که جستجو شده مربوط است. برای این که بتوانید در این مسئله موفق عمل کنید، باید تمامی اطلاعات کسب و کار خود را دقیق و کامل یادداشت کنید.

فاصله

گوگل از لوکیشن شما برای ارائه نتایج محلی بهتر استفاده می کند. نتایج جستجوی محلی نسبت به مجاورت حساسیت زیادی دارند.
نتایج جستجوی اصلی، نسبت به موقعیت مکانی جستجوگر حساس است و مطابق آن نمایان می شود.

امتیاز

امتیاز یک فاکتور دیگر است، گوگل به کسب و کارهای شناخته شده در دنیای واقعی جایزه می دهد. به علاوه، گوگل در این بخش به چند فاکتور دیگر نگاه می کند که آن ها را بررسی می کنیم.

نظرات

نظراتی که در گوگل نوشته می شوند، برای این موتورجستجو بسیار مهم بوده و معیار رده بندی نتایج محلی هستند.

Citations

Citations یک کسب و کار، برنامه ای اینترنتی برای کسب و کارهاست که با اسم، آدرس و شماره تلفن آن ها و براساس پتلفرمی محلی کار می کند.
رنکینگ های محلی، به تاثیر از Citationها هستند. وقتی گوگل چندین منبع را با توجه به اسم، آدرس و شماره تلفن یک کسب و کار شناسایی می کند، آن را در لیست مورد اعتماد خود قرار می دهد و در نتایج جایگاه بالاتری را به آن می دهد.

رده بندی اصلی

مهم ترین تکنیک های سئو همچنین در سئوی محلی نیز کارآمد هستند زیرا گوگل جایگاه سایت یک کسب و کار محلی در نتایج را برای قرار دادن آن در صفحه جستجو مورد اهمیت قرار می دهد.

احتیاجی نیست که شما زیر و روی الگوریتم های گوگل را بلد باشید اما مطمئنا با مطالعه این مطلب توانستید نحوه عملکرد گوگل از پیدا کردن اطلاعات تا رتبه بندی آنها را بهتر یاد بگیرید. با استفاده از این اطلاعات شما میتوانید رتبه خود را در نتایج گوگل بهبود ببخشید.

امتیازی ثبت نشده است.

سوالات متداول ترفند های سئو

مهم ترین ترفند های سئو چه مواردی هستند؟

انتخاب و استفاده از کلمه کلیدی هدف (با توجه به موضوع سایت)، تحلیل رقبا، تولید محتوا درجه یک برای سایت، کلمات کلیدی را در عنوان، محتوا، متا دسکریپشن ها، توضیح تصاویر و... خود استفاده کنید، لینک سازی داخلی را فراموش نکنید، از ایندکس شدن سایت اطمینان حاصل کنید، دامنه سایت را تغییر ندهید، زمان لود سایت را کاهش دهید و لینک سازی خارجی انجام دهید. این موارد از مهم ترین ترفند های سئو هستند.

به روز بودن ترفند های سئو سایت مهم است؟

همیشه گفته می‌شود که تکنیک های سئو باید به روز باشند چون الگوریتم های گوگل، هر روز پیشرفت بیشتری می‌کنند و هر بار از آگومان‌های خاصی برای جستجو استفاده می‌کنند. پس یک متخصص سئو باید مطالعه دقیق و به روزی داشته باشد. ممکن است امروز یک ترفند برای سئو جواب بدهد و رتبه سایت شما را بالا ببرد و بعد از مدتی همین ترفند تبدیل به جریمه شود.