با ما در ارتباط باشید: 0314566

شاخص ها و معیارهای متعددی برای ارزیابی لینک ها وجود دارد. به کمک این شاخص ها می توانید به ارزش لینک ها پی برده و بفهمید وقت و تلاشی که برای لینک سازی به کار برده اید ارزش آن را دارشته یا خیر و اینکه به چه منابعی برای لینک سازی نیاز دارید. همچنین به کمک این معیارها می توانید پروفایل لینک سازی خود را آنالیز کنید و تعداد و نوع لینک های خود و رقبا را بررسی کنید. این مقاله مهم ترین شاخص های عملکرد KPI  (Key Performance Indicator ) لینک سازی را به شما معرفی می کند. 

link building metrics 01 1

قدرت دامنه (Domain Strength)

قدرت دامنه، ارزش کلی دامنه را نشان می دهد. به جای بررسی ارزش تک تک دامنه ها، ما به دامنه کلی وب سایت دقت می کنیم . قدرت دامنه را می توان بوسیله دامین آتوریتی و اعتبار صفحه Page Authority صفحه اصلی تعیین کرد.

ما می توانیم از پیج رنک صفحه اصلی یک سایت برای به دست آوردن قدرت آن استفاده کنیم. اگرچه از لحاظ فنی این موضوع تنها نشان دهنده پیج رنک یک صفحه است اما هنوز هم شاخص و نشان دهنده قدرت یک دامنه است زیرا اکثر لینک ها به صفحه اصلی سایت اشاره خواهند داشت و پیج رنک از آنجا به سمت صفحات داخلی سایت جریان دارد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که تفاوت زیادی بین پیج رنک Toolbar و پیج رنک واقعی که توسط گوگل مورد استفاده قرار می گیرد وجود دارد. پیج رنک تولبار معمولاً زمانی نشان داده می شود که گوگل تولبار را بر روی مرورگر خود نصب کنید یا از افزونه هایی استفاده نمایید که داده ها و اطلاعات را از منابع یکسانی به دست می آورند.

پیج رنک تولبار هر 3 الی 4 ماه یکبار توسط گوگل بروزرسانی می شود (البته قابل ذکر است که گوگل دیگر این تولبار را بروزرسانی نخواهد کرد) و از پیج رنک واقعی متفاوت است. پیج رنک واقعی معمولاً به طور مداوم توسط گوگل به روزرسانی می شود تا الگوریتم رتبه بندی را تغذیه نماید.

به همین خاطر، پیج رنکی که شما در تولبار خود مشاهده می کنید می تواند مربوط به ماه ها قبل باشد (یعنی به تازگی به روزرسانی نشده باشد). به همین خاطر نیز سایت های جدید پیج رنک صفر دارند. آنها باید منتظر به روزرسانی تولبار گوگل بمانند.

اعبتار دامنه یا همان Domain Authority توسط Moz محاسبه می شود و میزان آن از 0 تا 100 قرار دارد. در اینجا خزنده های Moz از سیگنال هایی برای بررسی نحوه عملکرد سایت استفاده می کند.
در لینک سازی قدرت سایت معیار خوبی برای ارزش گذاری لینک هاست زیرا شما می خواهید از سایت های پرقدرت لینک دریافت کنید. لینک از سایت های قوی رتبه سایت شما را افزایش می دهد. این موضوع به گوگل نشان می دهد که سایت شما یک سایت خوب و قوی است و ارزش رتبه بالا را دارد. مثلا سایت بزرگی مانند CNN دارای پیج رنک 8 و قدرت دامنه 99 است. بسیاری از سایت ها به CNN لینک می دهند زیرا سایت خوبی است و اعتبار بالایی دارد. به همین صورت CNN به وب سایت های کم کیفیت لینک نخواهد داد ولی اگر شما یک لینک از CNN بگیرید به گوگل نشان می دهید که سایت خوبی بوده اید که چنین سایتی به شما لینک داده است.

از ابزارهای زیر می توانید برای اندازه گیری قدرت دامنه خود استفاده کنید.

 

link building metrics 02


قدرت صفحه (Page Strength)

موقعیت هایی وجود دارد که در آن شما می توانید در برخی از صفحات یک سایت اقدام به لینک سازی کنید. این صفحات برای یک آیتم خاص ایجاده نشده اند و مانند پُست های وبلاگ یا اخبار موجود در آن جدید نیستند. نمونه ای از این صفحات می تواند لیستی از انواع مختلف محصولات باشد. مثلاً ممکن است لینک وب سایت کافی شاپ شما در صفحه ای با عنوان بهترین کافی شاپ های تهران اضافه شود.
بعضی مواقع می خواهید قدرت یک صفحه که از آن لینک می گیرید را بسنجید تا مطمئن شوید وقت و تلاشی که صرف می کنید به هدر نرود. در این زمینه دو نوع معیار وجود دارد که شبیه معیار قدرت دامنه هستند : PageRank و Page Autgiority.
ما درباره PageRank صحبت کردیم. Page Authority هم مانند Domain Authority است با این تفاوت که تنها برای یک صفحه به کار می رود نه کل دامنه .هر چه اعتبار صفحه و رتبه صفحه بالاتر باشد نشان می دهد صفحه دارای رتبه بالاتری است.
قدرت صفحه را می توان با ابزارهای زیر اندازه گرفت:

  • PageRank extension for Chrome
  • Google Toolbar for PageRank (for Internet Explorer)
  • MozBar for measuring Page Authority

 link building metrics 03


انکرتکست (Anchor Text)

اگر ما با عبارتی مثل نکات سلامتی به یک صفحه لینک می دهیم احتمال دارد آن صفحه حاوی اطلاعاتی در مورد آن لینک باشد. گوگل از این اطلاعات به عنوان بخشی از رتبه بندی خود استفاده می کند. گوگل در این مورد تصمیم می گیرد که صفحه ای که به آن لینک شده را بنا به عبارت نکات سلامتی و معادل های آن رتبه بالاتری اختصاص دهد. یا مثلا اگر سایت شما یک فروشگاه اینترنتی پوشاک است، در حالت معمول اشخاص هنگام معرفی فروشگاه شما به یکدیگر، عباراتی نظیر فروشگاه لباس، فروشگاه پوشاک، خرید لباس یا عباراتی مشابه نوشته و سپس آن عبارت را به فروشگاه شما لینک می‌کنند. در این صورت گوگل می‌تواند ادعای شما مبنی بر فروشگاه اینترنتی پوشاک بودن را معتبر و اثبات شده بداند.
برای سال ها ارسال مقادیر زیادی لینک به وب سایت از طریق انکر تکست ها روش خوبی برای بالا بردن رتبه بود. اما بااین حال به نظر می رسد قدرت این معیار در حال کم شدن است. شاید علت این امر به دلیل بهینه سازی زیاد انکر تکست ها باشد . به همین خاطر بهتر است در مورد استفاده از انکر تکست ها دقت به عمل آید. سعی نکنید از انکر تکست های مشابه آن هم به تعداد زیاد به صفحه ای لینک دهید. مخصوصا اگر لینک ها کیفیت بالا نداشته باشند مانند لینک هایی که از سایت هایی که دارای انکر تکست های زیاد است و یا قدرت دامنه کم دارد . شما باید پروفایل خود را طبیعی نگه دارید .این یعنی از نام برند یا شرکت خود به عنوان تکست انکر استفاده کنید.
از ابزارهای زیر می توانید برای اندازه گیری انکر تکست ها خود استفاده کنید.

 

link building metrics 04 


تعداد لینک ها

در هنگام لینک سازی مطمئنا می خواهید وضعیت لینک های خود را بررسی کنید. همچنین میخواهید وضعیت لینک سازی خود را با رقبایتان بررسی کنید و ببینید چه قدر از آنها پیشی گرفته اید. تعداد خام لینک هایی که به وب سایت شما اشاره می کنند یک سیگنال قوی برای رتبه بندی است. باید توجه کنید که کیفیت هم به همان اندازه مهم است.آگاهی از 
تعداد لینک ها برای دو رش اصلی هستند:

  • برای اندازه گیری میزان موفقیت کمپین لینک سازی
  • مقایسه بین وب سایت شما و وب سایت رقبا

در هر دو این روش ها کیفیت نیز باید در نظر گرفته شود. وقتی تعداد لینک های خود را با تعداد لینک های رقبا اندازه گیری کنیم می توانیم شکاف موجود و تفاوت خود را با آنها ملاحظه کنیم. وقتی شما از کلمه میز چوبی برای رتبه بندی استفاده می کنید و وب سایت های اولین صحفه نتایج گوگل دارای 10000 دامنه لینک دهنده هستند به شما می گوید که آن کلمه دارای بار رقابتی بالا است و شما باید برای رتبه بندی در این میان لینک سازی خود را بالا ببرید.
ابزارهای اندازه گیری تعداد لینک ها:

  • Open Site Explorer
  • Majestic SEO
  • AHREFs

 

link building metrics 05
دامنه های لینک دهنده اصلی

این را با تعداد لینک های ارجاع داده شده اشتباه نگیرید. وقتی می گوییم دامنه های لینک دهنده اصلی منظورمان تعداد دامنه های مجزایی است که به ما لینک داده اند نه تعداد خام لینک ها.
مثلا اگر CNN از 5 اخبار مختلف به شما لینک دهد تعداد لینک ها 5 خواهد بود اما دامنه لینک اصلی فقط یک عدد است.
اگر BBC از یک داستان به ما لینک دهد یک لینک از یک دامنه اصلی به حساب می آید.
تعداد دامنه های لینک دهنده سیگنال قوی تری نسبت به تعداد خام لینک است زیرا نشان دهنده شهرت و اعتبار بیشتر سایت است. اگر بخواهیم به لینک ها به عنوان یک رأی از طرف گوگل نگاه کنیم آن گاه هر دامنه لینک دهنده یک رأی به حساب می آید. مهم نیست آن دامنه چه تعداد لینک به شما داده است همه آنها یک رأی محسوب می شود.
تعدد لینک از یک دامنه می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. می تواند در نتیجه لینک از چند محتوا باشد. اما محتمل ترین راه لینک سازی در کناره های سایت یا Site wide است. لینک سایت ممکن است در المان های قالب بندی سایت مانند پاورقی و هدر و گوشه های سایت قرار گیرد. نمونه رایج این لینک ها Blogroll است که تقریبا در هر صفحه سایتی وجود دارد.
در کل این لینک ها به اندازه لینک های داخل محتوا ارزشمند نیستند . برخی از این لینک های کناره سایت می توانند اسپم باشند و یا لینک خریداری شده باشند که باب میل گوگل نیستند. بنابراین باید در مورد آنها جانب احتیاط را رعایت کنید و لینک ها را تنها از سایت های باکیفیت بگیرید و خیلی هم در زمینه انکر تکست ها زیاده روی نکنید.
از ابزارهای زیر می توانید برای اندازه گیری دامنه های اصلی لینک دهنده استفاده کنید.

  • Open Site Explorer – کلیک بر روی "linking domains" tab
  • Majestic SEO
  • AHREFs

مرتبط بودن صفحه لینک دهنده

اینکه مرتبط بودن یک سیگنال قوی برای لینک ها محسوب شود هنوز مورد بحث است. منطق به ما می گوید باید سیگنال مرتبط باشد. زیرا دریافت لینک از سایتهای مرتبط امری طبیعی است. بااین حال اگر شما یک لینک از صفحه BBC دریافت کنید اما سایت شما راجع به قهوه باشد چه؟ شما آن لینک را رد نخواهید کرد چون از یک سایت قوی می آید هرچند سایت BB راجع به قهوه نباشد.
اگر کمی از موضوع لینک سازی بیرون بیاییم شما با هم دلتان می خواهد ترافیک سایت خود را افزایش دهید و بازدیدکنندگان را به سمت سایت خود هدایت کنید. تنها به همین دلیل شما قصد می کنید لینک خود را در وبسایت هایی قرار دهید که مشتریان زیادی دارد. این یعنی ارزش لینک سازی فراتر از سئو است و هدف اصلی شما سئو نیست بلکه کسب در آمد است.
همانطور که در مبحث انکر تکست بیان کردیم گوگل توجه خود را کم کم از روی انر تکست ها به عنوان یک سیگنال قوی بر می دارد و در عوض از آنالیز کل صفحه برای مرتبط بودن لینک استفاده می کند. اگر این گونه باشد آنگاه لینک از صفحات مرتبط سیگنال قوی رتبه بندی خواهد بود.
هم اکنون بهترین کار این است که بر کیفیت تمرکز کنید تا اطمینان یابید لینک های بی غرض و مرتبط می سازید و هدفتان تنها افزایش ترافیک صحیح به سایت شماست.

همکاران ما در پونه مدیا هر گونه سوال شما را راجع به لینک سازی پاسخ می دهند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست

link building metrics 06
محل قرار گیری لینک ها در صفحه

فرض کنید در شهر اصفهان زندگی می کنید و یک بلاگ کافی شاپ دارید. شما می خواهید یک لینک برای خوانندگان خود به مغازه قهوه فروشی نزدیک خود که بهترین قهوه ها را ارائه می دهد به اشتراک بگذارید. این لینک را در کجای صفحه می گذارید؟
اگر می خواهید خوانندگان لینک را ببینند باید جایی قرار دهید که به چشم بیاید. شاید جایی در وسط صفحه یا نزدیک بالای صفحه با حتی داخل محتوایی راجع به بهترین مغازه قهوه فروشی.
شما لینک را در قسمت هدر یا فوتر قرار نمی دهید . درست است؟ چون خیلی از کاربران به پایین اسکرول نمی کنند و تا انتها نمی روند چون انتظار ندارند لینک خوب از آنجا به دست آید.
گوگل نیز می تواند موقعیت لینک در صفحه را به طور کلی بررسی می کند. به عنوان مثال اگر متوجه شود 50 درصد لینک هایی که به شما اشاره دارد در قسمت فوتر قرار دارد به منزله لینک سازی ضعیف است و باعث می شود گوگل نگاه نزدیک تری به این قضیه بیندازد.
اگر گوگل متوجه شود که 50 درصد لینک هایی که به شما اشاره دارد در قسمت کناره سایت قرار دارد شاید قانونی باشد اما به گوگل می گوید شاید لینک ها خریدنی هستند. خیلی از دلالا ن لینک آنها را  به جای متن در کناره ها قرار می دهند.

به همین خاطر باید مطمئن باشید که لینک های خود را از سایت هایی دریافت می کنید که با علاقه به وب سایت شما لینک می دهند و آنها را در داخل محتوا قرار می دهند. اگرچه تعداد اندک لینک ها در سایدبار مشکلی به وجود نخواهد آورد اما تعداد زیاد آن نشان از ضعف شما در ساخت لینک دارد. پس به این موضوع دقت داشته باشید

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
8 شاخص کلیدی عملکرد سئو یا KPI برای سال 2022
امتیازی ثبت نشده است.

سوالات متداول ترفند های سئو

مهم ترین ترفند های سئو چه مواردی هستند؟

انتخاب و استفاده از کلمه کلیدی هدف (با توجه به موضوع سایت)، تحلیل رقبا، تولید محتوا درجه یک برای سایت، کلمات کلیدی را در عنوان، محتوا، متا دسکریپشن ها، توضیح تصاویر و... خود استفاده کنید، لینک سازی داخلی را فراموش نکنید، از ایندکس شدن سایت اطمینان حاصل کنید، دامنه سایت را تغییر ندهید، زمان لود سایت را کاهش دهید و لینک سازی خارجی انجام دهید. این موارد از مهم ترین ترفند های سئو هستند.

به روز بودن ترفند های سئو سایت مهم است؟

همیشه گفته می‌شود که تکنیک های سئو باید به روز باشند چون الگوریتم های گوگل، هر روز پیشرفت بیشتری می‌کنند و هر بار از آگومان‌های خاصی برای جستجو استفاده می‌کنند. پس یک متخصص سئو باید مطالعه دقیق و به روزی داشته باشد. ممکن است امروز یک ترفند برای سئو جواب بدهد و رتبه سایت شما را بالا ببرد و بعد از مدتی همین ترفند تبدیل به جریمه شود.