با ما در ارتباط باشید: 0314566
رتبه بندی گوگل | فاکتورهای رتبه بندی گوگل 2021

سال 2021 هم از راه رسید و رتبه بندی گوگل از چنان اهمیتی برخوردار است که ما هنوز می خواهیم در این مورد با شما صحبت کنیم. سال 2020 کمک کرد که خیلی از افرادی که هنوز به اهمیت سایت ها و کسب و کار اینترنتی اعتقاد نداشتند به این موضوع باور پیدا کنند. بسیاری از افراد در این سال از کار بی کار شدند و رو به کسب و کارهای اینترنتی آوردند اما برای اینکه این افراد بتوانند به موفقیت برسند سایت آن ها مانند هر وبسایت دیگری باید دیده می شد. در اینجاست که رتبه بندی گوگل اهمیت زیادی پیدا می کند. ما در این مطلب به شما کمک می کنیم با فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال 2021 بهتر آشنا بشوید.

رتبه بندی گوگل چیست؟

همانطور که می دانید سئو (seo) مخفف بهینه سازی موتور جستجو است که به رتبه بندی بهتر سایت ها کمک می کند. اما رتبه بندی یعنی چه؟
در سئو رتبه بندی به موقعیت قرار گیری محتوای شما در صفحه نتایج موتور جستجو اشاره دارد. رتبه 1# یعنی وقتی فردی با یک عبارت موضوعی را جستجو می کند صفحه شما را زودتر از بقیه می یابد. قرار گرفتن در بین 3 رتبه اول عالی است زیرا بیش از نیمی از کلیک ها در هر صفحه نتایج در بین سه مورد اول اتفاق می افتد. حتی قرار گرفتن در بین 10 رتبه اول نیز خوب است. زیرا 95 درصد افراد هرگز به صفحه دوم نمی روند.

هدف گوگل از رتبه بندی چیست؟

گوگل هدف خود را سازماندهی اطلاعات و در دسترس عموم قرار دادن آن می داند. در این خصوص ارائه نتایج مرتبط بخش بزرگی از این هدف را تشکیل می دهد. بر اساس رتبه بندی کیفیت جستجو گوگل در زمان اندیس گذاری محتوا عواملی مانند زیر را در نظر می گیرد:

  • حوزه تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن محتوا
  • کیفیت و کمیت محتوا
  • شهرت وب سایت

گوگل به طور کلی از این عوامل برای رتبه بندی سئو سایت ها استفاده می کند.

فاکتور های رتبه بندی گوگل در سال 2021

همانگونه که می دانید گوگل با استفاده از الگوریتم های متفاوت سایت های شما را رتبه بندی می کند. هیچکس به طور دقیق نمی داند که گوگل از چه فاکتورهایی برای این رتبه بندی استفاده می کند اما بعد از گذر زمان شناسایی بعضی از این فاکتورها برای سئوکاران راحت تر شده است. اگر شما نیز می خواهید در سال 2021 رتبه های بهتری در نتایج گوگل بدست بیاورید بهتر است موارد زیر را در سایت های خود رعایت کنید.

  • استفاده از Https به جای Http برای بالا بردن امنیت

یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل امنیت یک سایت است. اگر سایت شما از دید گوگل نا امن به نظر برسد به طور حتم شما رتبه های پایین تری کسب خواهید کرد.
استفاده از https

  • محتوای با کیفیت

احتمال زیاد شما در 9 تا از 10 مطلبی که مطالعه می کنید، می خوانید که محتوا یکی از مهمترین قسمت های یک سایت را تشکیل می دهد. اگر شما در سایت خود محتوایی تولید کنید که تازه، خاص و مفید برای کاربران باشد گوگل شما را در صفحه نتایج جستجو در رتبه بالاتری قرار خواهد داد. برای تولید محتوای با کیفیت از نظر گوگل و کاربر یک استراتژی محتوا درست انتخاب کرده و با توجه به این استراتژی تولید محتوا را آغاز کنید.

  • لینک سازی یا بک لینک

محتوا و بک لینک دست در دست هم دارند. هرچه محتوای شما بهتر باشد احتمال دریافت بک لینک بیشتری خواهد داشت. گوگل شما را با استفاده از این بک لینک ها پیدا می کند، هرچه تعداد بک لینک های بیشتری داشته باشید از نظر گوگل اعتبار بیشتری دارید. البته به یاد داشته باشید که به خاطر دریافت بک لینک دست به سئو کلاه سیاه نزنید چرا که گوگل شما را شناسایی خواهد کرد و دچار جریمه گوگل می شود.

  • اهداف جستجو

یکی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال 2021 اهداف جستجوی کاربر است. گوگل روز به روز باهوش تر می شود و این هوش به او برای رساندن جواب به کاربر کمک می کند. برای مثال اگر شما بهترین افزونه وردپرس را در گوگل جستجو کنید 10 نتیجه اول به شما نشان می دهد کاربر به دنبال چه مطلبی است. پس اگر شما نیز تصمیم گرفتید یک محتوا در این خصوص تولید کنید باید از همین جنس باشد.

  • سرعت سایت

سرعت صفحه یکی از فاکتورهایی است که از ماه می 2021 جز فاکتورهای هسته ای گوگل حساب می شود. فاکتورهای هسته ای گوگل آن دسته از مواردی هستند که برای بالا بردن تجربه کاربری از اهمیت بالایی برخوردارند. برای بررسی سرعت سایت ابزارهای متفاوتی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید از جمله MonsterInsights، GTMetrix و ....

  • بهینه سازی باکس اطلاعات

در سال 2021 شما برای اینکه بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید باید اطلاعات مورد نیاز کاربر در مورد خود را در اختیار گوگل قرار دهید. کاربر شما می خواهد بداند شما کی هستید، چه خدمت یا کالایی به او ارائه می دهید و وی چگونه می تواند به شما اعتماد کند. شما باید سعی کنید تمام اطلاعات گفته شده را در Knowledge graph گوگل در اختیار کاربر بگذارید به صورتی که او بتواند با جستجوی برند شما اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کد.

  • بهینه سازی برای گوشی های همراه

بررسی موبایل فرندلی بودن دیگر به یک نیاز تبدیل شده است. سایت شما باید بتواند به راحتی در تمام تلفن های همراه باز شود و ظاهری مناسب داشته باشد. این موضوع در سال 2021 به قدری اهمیت پیدا کرده است که شلی فگین مدیر کمپانی Highly Searched اعلام کرد: در این سال می توان اعلام کرد گوگل نسخه دسکتاپ سایت شما را کاملا کنار گذاشته و بیشتر روی ریسپانسیو بودن سایت در گوشی های موبایل تمرکز کرده است.
پس اگر شما هم از آن دسته ای هستید که سایت خود را با کمترین استاندارد گوشی های موبایل بهینه کردید و روی بهبود برای دسکتاپ تمرکز کردید وقت آن رسیده که دست بکار بشوید و تمام جزئیات موبایل فرندلی بودن سایت خود را بررسی کنید. مطمئن بشوید که تمام عکس های شما به راحتی در گوشی های موبایل باز میشوند، محتوایی که برای مخاطب پنهان باشد وجود ندارد، به راحتی می توان با هر گوشی مسیر یابی را در سایت انجام داد و ....
نکته: ایرادی ندارد که نسخه موبایل و دسکتاپ شما متفاوت باشد، اما گوگل دیگر این دو را جدا از هم رتبه بندی نمی کند پس اگر شما نسخه ی موبایلی جدایی دارید الان زمان آن رسیده از ریسپانسیو بودن آن مطمئن بشوید.

  • هوش مصنوعی نقش پر رنگ تری در رتبه بندی گوگل ایفا می کند.

هوش مصنوعی (AI) باعث شده است نحوه برقراری ارتباط کاربر با محتوای آنلاین تغییر کند. الگوریتم رنک برین گوگل در این سال اهمیت بیشتری پیدا کرده است و نقش مهمی در رتبه بندی سایت شما در گوگل ایجاد می کند. سوالی که پیش می آید این است که چطور برای رنک برین سایت خود را بهینه کنید. با اینکه گوگل در این خصوص اطلاعاتی را در اختیار ما قرار نداده است اما شما می توانید با رعایت فاکتورهای سئو احتمال بهبود رتبه را بالا ببرید.

  • جستجوی صوتی روی نتایج کوئری ها تاثیر خواهد گذاشت

با تشکر از اختراعاتی مانند دستیار گوگل (Google Assistant)، Siri از شرکت اپل و الکسا از شرکت آمازون، جستجوی صوتی راه زیادی را در این سال ها طی کرده است. هر چقدر تکنولوژی دستخوش پیشرفت های بیشتری می شود راه های استفاده از آن نیز طرفداران بیشتری پیدا می کنند. با توجه به تحقیقات تعداد خانواده هایی که تا سال 2022 یک اسپیکر هوشمند می خرند 55% پیشبینی شده است. به همین دلیل شما باید در سال 2021 برای جستجوی صوتی سایت خود را بهینه کرده و از رقبا جلو بزنید. برای بهینه سازی مطالب خود با توجه به جستجوی صوتی باید از عبارت هایی استفاده کنید که افراد از آنها هنگام صحبت استفاده می کنند، به طور مثال به جای "رتبه بندی گوگل 2021" متن خود را برای "چگونه در سال 2021 رتبه بهتری در گوگل پیدا کنم؟" بهینه کنید.

  • استفاده از فیچر اسنیپت گوگل

نترسید! شما نیازی ندارید برای قرار گرفتن در بالای رتبه بندی گوگل محتوا های طولانی و اختصاصی تولید کنید. ریچ اسنیپت که در سال 2017 از طرف گوگل معرفی شد یک میانبر برای قرار گرفتن در رتبه های بالاتر گوگل است. به فیچر اسنیپت رتبه صفر گوگل می گویند. شما معمولا فیچر اسنیپت ها را قبل از نتایج اصلی گوگل مشاهده می کنید. اگر بتوانید در این نتایج خودی نشان بدهید خیلی سود خواهید کرد. اسنیپت ها معمولا یک قسمتی از اطلاعات، سوال و جواب ها یا مطالب چگونگی انجام کاری هستند. برای ساخت اسنیپت بهتر است از کوئری های سوالی استفاده کنید. مثلا: "چطور کیک شکلاتی بپزم؟"

  • استفاده از ویدئو یک استراتژی موفق در سال 2021

ویدئو های آنلاین یکی از راه های موفقیت هستند. یوتیوب بیش از یک بیلیون کاربر دارد. اگر شما هنوز هم دست به ساخت محتوای ویدئو ای نزده اید، الان زمان آن فرا رسیده است. به گفته شرکت سیسکو محتوای ویدئو ای قرار است از تمام انواع محتوا پیشی بگیرد. پس تولید محتوای ویدئویی و سئو ویدئو را فراموش نکنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

سئو ویدیو | تکنیک ‌های سئو ویدئو در سال 2020

  • بهینه سازی تصاویر در رتبه بندی گوگل نقشی اساسی پیدا خواهد کرد

جستجوی تصاویر پیشرفت های زیادی را مشاهده کرده است. در گذشته کاربر فقط می توانست عکس را مشاهده کند اما جستجوی تصویری به سمتی در حال حرکت است که شما بتوانید با استفاده از عکس محصول خود را پیدا کنید و آن را خریداری کنید. بهینه سازی تصاویر یکی از اهداف بلند مدت گوگل است. برای سئو عکس از تصاویر مرتبط، اسم های درست، Alt تصویر مرتبط و ... استفاده کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو

رتبه بندی سایت در گوگل برای جستجوی محلی

وقتی شما به رتبه بندی در اینترنت فکر می کنید در بیشتر مواقع کل کره زمین مد نظر شماست اما حقیقت این است که بیشتر مردم برای خدمات به دنبال مراکز محلی می گردند. به همین دلیل در سال 2021 اهمیت سئو محلی بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. شما باید سایت خود را با توجه به مراجعه کنندگان محلی نیز سئو کنید تا بتوانید رتبه های بهتری بدست بیاورید. قرار گرفتن در لوکال پک، نقشه گوگل، بهینه سازی برای GMB و ... را فراموش نکنید.

5 از 5
5 سال قبل
نظر
عرض سلام. سایتتون مطالبش خیلی مفیده. ممنون.
یه سوالی دارم اگه بتونید راهنمایی کنید. من یه سایت دارم که هاستش خارج ایرانه. وقتی با فێلترشکن سرچ میکنم رتبه گوگلم خیلی بالاست. در حالت عادی که از فیلترشکن استفاده نمیکنم اینطور نیست. هاستم رو به ایران تغییر بدم نتایجم بهتر میشه؟
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند