با ما در ارتباط باشید: 0314566
سئو محتوا چیست؟ | محتوای سئو شده چیست؟

مسئله‌ی ما با محتوای سئو شده مسئله‌ی بغرنجی است. موضوع این است که SEO در دیده شدن content بسیار موثر است و اصلا اگر سئو نباشد، احتمال این که گوگل محتوای ما را ببیند و به مخاطب نشان دهد، بسیار کم است. پس چرا هربار که در جلسات مصاحبه نویسنده‌ای روبه‌روی ما می‌نشیند و ادعا می‌کند که سئو محتوا می‌داند، تن و بدن‌مان می‌لرزد؟ چه می‌شود که خیلی از حرفه‌ای‌های دیجیتال مارکتینگ ترجیح می‌دهند با نویسنده‌هایی کار کنند که در نگارش حرفه‌ای هسنتد، اما از سئو چیزی نمی‌دانند؟

جواب ساده است: هرکسی را بهر کاری ساختند!

محتوا و سئو مثل موتور و چرخ‌های یک اتوموبیل هستند؛ دو وسیله‌ای که اگر هرکدام‌شان نباشند، اتوموبیل ما (سایت‌مان) از جایش تکان نمی‌خورد. محتوا موتور محرکه‌ی سایت ماست و سئو چرخ‌هایی است که نیروی محتوا آن را به حرکت درمی‌آورد تا ماشین کار کند. با این حال هرکدام از این دو وسیله در کارخانه‌های مجزا و با خط تولیدهای متفاوتی تولید می‌شوند. چرخ را کارخانه لاستیک‌سازی می‌سازد و موتور را کارخانه‌ای منحصربه‌فرد و مجزا.

پس نویسنده باید کارش را به بهترین شکل انجام دهد و محتوایی یونیک، کاربردی و مفید بنویسد، کارشناس سئو هم باید در جای درست نقشش را در بهینه بودن آن ایفا کند تا نتیجه نهایی، یک محتوای سئو شده باشد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم که هرکدام از این دو نفر (نویسنده و سئوکار) چه نقشی در این عملیات مهم دارند و چگونه می‌توان چنین اثری را خلق کرد.

SEO content یا محتوای سئو شده چیست؟

SEO content محتوایی است که با هدف رتبه گرفتن در گوگل منتشر می‌شود. مطلب بلاگ، مجموعه محصول، محصول، کاتالوگ، لندینگ پیج، ویدئو یا هرچیز دیگری هم می‌تواند باشد. این محتوا تولید می‌شود که در موتورهای جست‌وجو رتبه خوبی به دست بیاورد. پس باید برای بهینه کردنش وقت گذاشت و تخصص خرج کرد.

چرا سئو محتوا مهم است؟

درست است که ما محتوا را برای مخاطب تولید می‌کنیم، اما فعلا (و مادامی که موتورهای جست‌‌وجو به این شکل عمل می‌کنند) گوگل واسطه‌ی ما و مخاطبان‌مان است. پس این‌طور که پیداست، چیزی که ما منتشر می‌کنیم، باید هم برای کاربران‌مان مفید و جذاب باشد و هم گوگل آن را بفهمد تا به کاربر نشان دهد.

از آن‌جایی که سئو، سایت ما را برای گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو قابل فهم می‌کند، باید کاری کنیم که گوگل آن را بفهمد و به مخاطب نشان دهد.

چگونه محتوای سئوشده بنویسیم؟

قبل از هرچیز این نکته را به یاد داشته باشید که تولید چنین محتوایی، حاصل یک کار تیمی است. در مقدمه اشاره کوتاهی کردیم که این کار حداقل به دو تیم یا نیروی متخصص نیاز دارد:

  • تولید محتوا
  • سئو

در ادامه می‌‎بینید که هریک از این افراد یا تیم‌ها در کدام‌یک از مراحل این پروسه وارد بازی می‌شوند و بدون تداخل با کار دیگران، نقش خود را به بهترین شکل ایفا می‌کنند تا محتوایی سئو شده منتشر شود. آماده‌اید؟

 رکن اول: عنوان خوب

یا به قول حضرت سعدی: «حسن عنوان چنان‌که معلوم است، خبر خوش بود به نامه درش»

تیم سئو باید در وهله اول تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهد. بعد از آن، لیستی از مهم‌ترین موضوعات را در اختیار داریم که نشان می‌دهد مخاطبان ما چه سوال‌هایی دارند، چه چیزهایی برای‌شان مهم است و انتظارشان از ما چیست. حالا این لیست باید به صورت مجزا بررسی شود تا هر کلمه کلیدی به یک عنوان خوب و تاثیرگذار (Long-tail keyword) تبدیل شود؛ عنوانی که هم شامل آن کلمه کلیدی مهم باشد و هم مخاطب با دیدن آن برای کلیک کردن روی سایت ما ترغیب شود.

 رکن دوم: انگیزه یا نیت مخاطبان از جست‌وجو

یا به قول خیالی بخارایی «تو چه دانی که در این سجده چه نیت دارد»

 دانستن انگیزه یا نیت مخاطب از سرچ، به ما کمک می‌کند که بدانیم او دقیقا دنبال چه چیزی است. محتوای ما باید از هر نظر با انگیزه کاربری که وارد سایت‌مان می‌شود، هم‌راستا باشد. برای بعضی از موضوعات، تحقیق کلمات کلیدی تا حد زیادی انگیزه‌ی مخاطب را هم نشان می‌دهد. مثلاً عنوانی مثل «نکات کلیدی سئو سایت برای استارت آپ ها» را در نظر بگیرید. این عنوان به خودی خود حامل نیت کاربر است. مخاطبی که این کلیدواژه را سرچ می‌کند، می‌خواهد لیستی از نکات کلیدی سئو را که به درد استارتاپ ها می‌خورد، بداند.

اما همه موضوع‌ها انقدر سرراست نیستند. مثلاً برای موضوعاتی مثل «لباس دخترانه مجلسی» شیوه بازی کمی فرق می‌کند. این‌جا نمی‌توان به تنهایی تصمیم گرفت که هدف کاربر از جست‌وجوی این عبارت، اطلاعات درباره لباس فروشی‌هاست یا خرید محصول یا ست کردن لباس و ... برای چنین کلیدواژه‌هایی باید رقبا را بررسی کنید و ببینید هرکدام چگونه به موضوع پرداخته‌اند و گوگل کدام را برای کاربر مفیدتر دانسته و رتبه بهتری به آن داده. برای این‌که رقبا را بررسی کنید:

  1. نوع محتوای رقبا را بررسی کنید. ببینید که محتوا به چه شکلی نوشته شده؟ متن بلاگ، صفحه محصول، مجموعه محصول، لندینگ پیج یا چه؟
  2. فرمت محتوای رقبا را بررسی کنید. فرمت محتوا چیست؟ آموزش؟ لیستی از توصیه‌ها و ایده‌ها، دستورالعمل...
  3. مزیت رقابتی رقبا را بررسی کنید. بررسی کنید که رقبا برای نشان دادن برتری خودشان به مشتری از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اند. مثلاً شاید به این اشاره کرده باشند که خرید از آن‌ها یا استفاده از خدمات محصولات‌شان بسیار ساده است، یا مثلاً تخفیف‌های ویژه‌ای را برای مشتری در نظر گرفته‌اند و ...

 خب فرض کنیم که ما در حوزه آشپزی کار می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین و پرجست‌وجوترین کلمات کلیدی‌مان هم «خمیر پیتزای ایتالیایی» است. می‌خواهیم برای این کلمه محتوایی تولید کنیم. قبل از هرچیزی تیم سئو ما باید انگیزه‌ی جست‌وجوی مخاطب را بررسی کند. باید بدانیم کاربری که وارد سایت ما می‌شود، می‌خواهد خمیر پیتزای ایتالیایی بخرد، می‌خواهد طرز آماده کردن آن را بداند یا دنبال این است که بداند این خمیر چیست.

بیایید ببینیم رقبا چطور عمل کرده‌اند و گوگل چه محتوایی را در بالای لیستش قرار داده.

 تحقیق درباره انگیزه مخاطبان از جست‌وجو  یا Search Intent

خب همان‌طور که می‌بینید، رتبه 1 گوگل با این کلمه کلیدی، «طرز تهیه خمیر» را یاد داده است. پس گوگل طبق بررسی رفتار کاربران با سایت‌های مختلف، تشخیص داده search intent کاربری که این کلمه را سرچ می‌کند، دانستن روش درست کردن خمیر است.

رکن سوم: تجربه و تخصص

یا به قول جناب حافظ «پیران، سخن ز تجربه گویند گفتمت، هان ای پسر که پیر شوی پند گوش کن»

گوگل همیشه راهکارهایی دارد که بفهمد محتوای شما تخصصی و برآمده از تجربه هست یا نه. پس اگر در مورد خاصی تخصص ندارید، دورش را خط بکشید و از چیزهایی بنویسید که تخصص و تجربه‌اش را دارید.

قبلاً زمانی که درباره الگوریتم E-A-T صحبت کردیم، توضیح دادیم که:

مرحله سوم: پیشروی براساس تجربه و تخصص

با این حساب ما دو دسته موضوع داریم که می‌توانیم هنگام تولید محتوا به آن‌ها بپردازیم:

  • موضوعات YMYL: موضوعاتی که تخصص و تجربه جدی و حرفه‌ای در آن‌ها مهم است. پس اگر به موضوعات تخصصی یا حیاتی برخوردید، برحسب این‌که تخصص دارید یا نه، تصمیم بگیرید. اگر تخصص ندارید، بهتر است تولید محتوا برای این موضوعات را به متخصصان برون‌سپاری کنید.
  • موضوعات غیر YMYL: موضوعاتی که داشتن تجربه روزمره در آن‌ها، برای تولید محتوا کافی است. پس اگر شما یا نویسنده‌های تیم‌تان به‌طور روزمره با این موضوعات سروکار دارید و می‌توانید اظهار نظر تخصصی کنید، همه‌چیز خوب است.

حالا تصویر زیر را ببینید تا متوجه شوید که در چه مواردی باید از تولید محتوا برای موضوعی خاص، صرف‌نظر کنید.

مرحله سوم: پیشروی براساس تجربه و تخصص

رکن چهارم: جامعیت و پوشش دادن همه‌جانبه موضوع

 یا به قول صفی‌علی‌شاه «جمال مطلق است آن حسن جامع»

از این مرحله به بعد، کم‌کم پای نیروی تولید محتوا هم به بازی باز می‌شود، اما هنوز با متخصصان سئو کار داریم. تا پیش از این مرحله، تمام تمهیدات لازم را فراهم کرده‌ایم که بتوانیم برویم سراغ تولید محتوا. اما کارشناسان سئو ما هنوز باید در کنار نویسنده باشند تا قسمتی از راه را به او نشان دهند. اشتباه نکنید. منظور این نیست که نویسنده توان لازم را ندارد و نیاز به راهنما دارد تا بتواند خوب بنویسد. ماجرا از این قرار است که نویسنده‌ها عموماً با آدم‌های واقعی و احساسات انسانی سروکار دارند و زبان رباتی گوگل را نمی‌دانند. پس طبیعی است که برای گردش در شهر ربات‌ها، به یک مترجم نیاز داشته باشند. بهتر است کاری کنیم که متخصص سئو برخی از قسمت‌های مسیر را که به گوگل مربوط است، به او نشان دهد و بقیه راه را که در ارتباط با مخاطب انسانی است، به عهده خود نویسنده بگذارد.

اما چطور؟

کارشناس سئو باید علاوه بر عنوان اصلی، عنوان‌های فرعی را هم در اختیار نویسنده قرار دهد و به او بگوید که برای نوشتن محتوا، از چه مسیری برود و در نهایت به کجا برسد. این وظیفه تیم سئو است که پس از یافتن انگیزه و نیت سرچ توسط کاربر، همه جوانب را بسنجد، بفهمد که کاربر دقیقا دنبال دانستن چه چیزهایی است و همه آن چیزها را در قالب عنوان‌های فرعی به نویسنده تحویل دهد.

نویسنده باید بداند که محتوا را برای چه صفحه‌ای می‌نویسد (بلاگ، محصول، لندینگ پیج و ...). گاهی حتی لازم است توضیحات تکمیلی برای او گذاشته شود تا هیچ ابهامی باقی نماند. این‌ها همه مواردی هستند که به نویسنده کمک می‌کنند در شهر رباتی گوگل گم نشود و مسیر را با دقت پیش برود.

رکن پنجم: یونیک بودن و یکتایی

یا به قول ابوسعید ابوالخیر «یکتایی من بود به عالم مشهور»

 خب رسیده‌ایم به رسالت نویسنده. حالا دیگر نویسنده مجهز است و می‌تواند به دل جاده بزند و مسیر را ادامه دهد.
بررسی کردن رقیب‌ها و سایت‌هایی که در رتبه‌های بالای گوگل قرار دارند، واقعاً ضروری است. اما این بررسی می‌تواند یک خطر بزرگ را هم برای ما داشته باشد. اگر همه‌چیز را طبق محتوای این سایت‌ها پیش ببریم، چیزی بیش از یک مقلد نیستیم. مقلدها هم جایی در رتبه‌های برتر نتایج جست‌وجو ندارند.

یادتان باشد که یونیک بودن در تولید محتوا بسیار مهم است.

خیلی از همکاران ما فکر می‌کنند همین که یک متن کپی یا اصطلاحاً duplicate نباشد، کافی است.

این اشتباه است.

کپی نبودن فقط قسمتی از یونیک بودن است. محتوای یونیک باید در تمامیتش بی‌همتا باشد. از فرم روایت گرفته تا لحن و زبان، شیوه ارائه پیام، چیدمان صفحه و ... باید رد پای ما در محتوای‌مان دیده شود.

بله. لازم است رقبا را بررسی کنیم و ببینیم که گوگل چه فرمت، چه نوعی از محتوا و چه موضوعاتی را از فیلتر رد می‌کند و به کاربر نشان می‌دهد، اما خلاقیت، یونیک بودن و ایجاد ارزش افزوده، چیزی است که باعث می‌شود بتوانیم جایگاه‌های برتر را تصاحب کنیم. وگرنه چرا وقتی مطلبی جامع و کامل در رتبه 1 وجود دارد و کاربر از آن استفاده می‌کند، گوگل باید جایش را به سایتی بدهد که همان حرف‌ها را با جمله‌بندی دیگری زده؟

 مرحله پنجم: یونیک بودن

رکن ششم: جذابیت محتوا و قلاب انداختن

یا به قول حضرت سعدی «ای بی‌بصر من می‌روم؟ او می‌کشد قلاب را»

در بحث نوشتن، کانسپتی داریم به اسم: قلاب انداختن. یعنی چه؟ قلاب انداختن یعنی طوری بنویسیم، ادامه دهیم و به پایان ببریم که انگار خواننده، ماهی‌ گرسنه‌ای است که طعمه (محتوا) به دهانش افتاده. یعنی او را دنبال خودمان بکشیم.

گوگل رفتارهای مخاطبان ما را آنالیز می‌کند. مثلاً بررسی می‌کند که هر کاربر بعد از کلیک کردن روی سایت ما چه مدت در آن می‌ماند، چقدر در آن گشت‌وگذار می‌کند و چقدر روی CTAهای ما کلیک می‌کند. اگر گوگل ببیند که مخاطب جذب محتوای ما نشده، رتبه ما را کاهش می‌دهد.

خب حالا چطور یک محتوای جذاب بنویسیم که قلابش را در دهان خواننده بیندازد و او را تا آخر با خودش بکشد؟

  • ساده و روان بنویسید. هیچ فضیلتی در سخت حرف زدن و به کار بردن جمله‌های دشوار و پیچیده نیست. هرچه ساده‌تر بنویسید، یعنی مسلط‌تر هستید.
  • از تصاویر استفاده کنید. هرازگاهی در بین پاراگراف‌های مختلف، از المان‌های تصویری استفاده کنید و به چشم مخاطب استراحت دهید.
  • با زبان مخاطبان‌تان با آن‌ها حرف بزنید. در زندگی روزمره، همان‌طور با پزشک‌تان حرف می‌زنید، که با خانواده و دوستان‌تان؟ لحن شما در نوشتن محتوا باید با توجه به مخاطبی که دارید تغییر کند و متناسب با خوشایند و درک آن‌ها باشد.

رکن هفتم: به‌روزرسانی و تازگی محتوا

یا به قول استاد سخن «درخت کهن میوه‌ای تازه داشت، که شهر از نکویی پرآوازه داشت»

محتوای ما همیشه تازه، به‌روز و خواندنی نیست. بنابراین اگر می‌خواهیم رتبه خوبی را که به دست آورده‌ایم حفظ کنیم، باید دائماً در حال به‌روزکردنش باشیم. اگر مدام ارزش افزوده ایجاد نکنیم، دیر یا زود کسی جای ما را می‌گیرد.

موارد فنی برای نوشتن محتوای سئو شده

سئو تکنیکال یک بحث کاملا جداست، اما از آن‌جایی که بخشی از تجربه کاربر از مواجه شدن با محتوای ما به مسائل فنی برمی‌گردد، باید موارد مرتبط با آن را بهبود داد. خب کار نویسنده تمام شده و باید دوباره از تیم سئو بخواهیم که فرمان را دست بگیرند.

موارد فنی زیر در موفقیت محتوای ما بسیار تأثیرگذار است:

  1. سرعت بارگذاری صفحه. بالا آمدن محتوا نباید بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد. مطمئن شوید چیزی باعث نشود که محتوا دیر به کاربر نمایش داده شود.
  2. ریسپانسیو بودن. متخصصان سئو باید بررسی کنند که آیا محتوای ما در تمامی دستگاه‌های موجود در بازار به خوبی و به شکلی استاندارد نمایش داده می‌شود یا خیر. فراموش نکنید که بخش قابل توجهی از کاربران ما با موبایل وارد سایتمان می‌شوند.
  3. درج صفحه محتوا در نقشه سایت. به گوگل کمک کنید محتوای شما را پیدا کند و آن را بفهمد تا زودتر به کاربران نشان دهد.
  4. استفاده از لینک‌های داخلی در محتوا. لینک‌سازی داخلی هم به مخاطب کمک می‌کند که ساده‌تر در سایت پیمایش کند، و هم باعث می‌شود خزنده‌های گوگل ارتباط ساختاری و محتوایی صفحات شما را بهتر درک کنند و با سرعت بیشتری آن را ایندکس کنند.
  5. استفاده از URL های کوتاه. صفحات برتر، عموماً URL کوتاه‌تری دارند.

ویژگی های محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئوشده برخلاف تصور بیشتر همکاران ما، محتوایی نیست که برای گوگل نوشته شده باشد. خود گوگل هم اعلام کرده که حالا همه‌چیز حول محور مخاطب می‌گردد و درواقع دیگر این کاربر است که پادشاه است. پس نقش گوگل چیست؟ خیلی ساده! گوگل یه واسطه یا رابط بین ما و کاربران‌مان است. کافی است اقدامات جزئی ساده‌ای را انجام دهیم تا گوگل محتوای ما را ببیند، بفهمد و بشناسد. مابقی (یعنی عملاً همه‌ی) تلاش‌های ما در تولید محتوا و سئو کردن آن، متمرکز بر رضایت مخاطب و جواب دادن به سؤال اوست.

  1. به معنای واقعی کلمه، جواب سؤال مخاطب را بدهید.
  2. کاربر را تا انتها با خود همراه کنید.
  3. کاری کنید که محتوا به اقدام (خرید، کلیک، عضویت و ...) توسط کاربر ختم شود.
  4. کاری کنید که محتوا برای افراد آن حوزه قابل فهم باشد.
  5. محتوا باید قابل اشتراک گذاری باشد. یک قدم به عقب برگردید. آیا محتوای خوتان را به اشتراک می‌گذارید؟ آیا دکمه‌هایی برای اشتراک‌گذاری تعبیه کرده‌اید؟
  6. محتوایی خوب است که بتوان آن را با یک نگاه اسکن کرد. از پاراگراف های کوتاه، متن‌های برجسته (Bold) شده، شماره گذاری، بولت‌گذاری، فهرست بندی و هر امکان دیگری استفاده کنید تا متن به چشم خواننده قابل اسکن کردن باشد.
  7. متا دیسکریپشن خوب بنویسید. این تگ، توضیح مختصری درباره آن صفحه به گوگل و مخاطب می‌دهد و احتمال کلیک گرفتن را افزایش می‌دهد.
  8. محتوای سئو شده شما باید از محتواهای موجود در SERP بهتر باشد. رقابت را زیاد کنید. ارزش افزوده خلق کنید.
  9. بدون غلط بنویسید. محتوایی که غلط نگارشی و دستوری داشته باشد، نویسنده‌‌اش را زیر سؤال می‌برد.
  10. حقایق را بگویید و اگر حرفی می‌زنید، سندش را ارائه کنید.
  11. از اصطلاحات انسانی استفاده کنید. گوگل هر روز در حال یادگیری اصطلاحات مرتبط با کلمات هر زبان است. با کاربران حرف بزنید.

کلام آخر

سئو محتوا خود را با مراحل گام به گام ذکر شده آغاز کنید و ماشین سایت‌تان را به راه بیندازید. وقتی که چرخ‌ها و موتور با هم کار کنند با سرعت به مقصد می‌رسید.

نمونه محتوای سئو شده

برای این که بدانید یک محتوای سئو شده دقیقا چه شکلی است و چطور نوشته می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید. چک لیست سئو پونه مدیا نمونه ای از یک محتوای سئوشده استاندارد است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
چک لیست سئو

 

 

5 از 5