با ما در ارتباط باشید: 0314566
تاثیر جاوا اسکریپت در سئو

وقتی گوگل رسما اعلام کرد، قابلیت crawl شدن کد‌های جاوا اسکریپت و CSS به عنوان امتیاز مثبت برای سایت‌ها در نظر گرفته می شود، بسیاری از متخصصان سئو، در رابطه با کد‌های جاوا اسکریپت، تجدید نظر کردند. چرا که پیش از اعلام رسمی گوگل، کد‌های جاوا اسکریپت برخی از سایت‌ها به صورت مستقیم از دست موتور‌های جستجو مخفی می‌شد، ولی حالا، وضعیت فرق کرده و بلاک کردن کد جاوا اسکریپت در برابر crawlerها، در رتبه دهی سایت‌ تأثیری منفی خواهد داشت.

برای اینکه بتوانیم تأثیر جاوا اسکریپت را بر روی سئو دقیق‌تر بررسی کنیم، لازم است آشنایی اولیه با جاوا اسکریپت داشته باشیم.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی بسیار محبوب است، البته شاید نام آن کمی گمراه‌کننده باشد چون تقریباً هیچ ربطی به زبان برنامه نویسی جاوا ندارد. جاوا اسکریپتی که برای طراحی صفحات وب به کار می رود، به صورتی است که بر اساس رفتار کاربر بر روی عناصر صفحه عمل می‌کند. همچنین تعداد متنوعی از فریم ورک‌های آزاد و غیر آزاد وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها به زبان جاوا اسکریپت، کدنویسی کرد.
این فریم ورک ها دارای کتابخانه‌های قدرتمندی هستند که با هم اشتراکات و تفاوت‌هایی نیز دارند. برای چند سال پی در پی، جاوا اسکریپت به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی انتخاب شده است و بسیاری از متخصصان در زمینه طراحی وب، همچنان جاوا اسکریپت را مهم و قدرتمند می‌دانند و تصور می‌کنند در آینده هم این محبوبیت باقی خواهد ماند، پس به هیچ وجه نمی‌توانیم جاوا اسکریپت را دست کم بگیریم.

جاوا اسکریپت و سئو

در ابتدا که جاوا اسکریپت معرفی شد تنها برای برنامه نویسی در front-end کارایی داشت و به نظر عده‌ای این یک نقص بود تا اینکه در حال حاضر به کمک فریم ورک های جدید می‌توان برای back-end یا سمت سرور هم کدنویسی کرد.

یکی از تکنیک‌های مهم که توسط جاوا اسکریپت پیاده‌سازی می‌شود و در زمینه طراحی صفحات وب اهمیت زیادی دارد، ایجکس می‌باشد.

ایجکس چیست؟

ایجکس مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که به وب سایت و یا اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهند، بدون ایجاد اختلال در عمل‌کرد و ظاهر صفحه وب، به کار خود در پس زمینه، ادامه بدهند.

یکی از امکاناتی که توسط ایجکس، ارائه می‌شود به روز رسانی صفحه بدون رفرش کلی آن است. یعنی تنها عناصری که تغییر کرده‌اند رفرش می‌شوند و کاربر می‌تواند متوجه تغییرات شود بدون اینکه زمانی را صرف رفرش صفحه کند، همچنین نیاز نیست که صفحه برای تمام مطالب و تصاویر صفحه، به سرور درخواست بفرستد.

چگونه جاوا اسکریپت بر سئو تأثیر می‌گذارد؟

جاوا اسکریپت از چند جنبه می‌تواند بر سئو تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. این تأثیر ها شامل موارد زیر است:

تأثیر جاوا اسکریپت بر لینک های داخلی

در حالت معمول، لینک‌های داخلی به موتور‌های جستجو کمک می‌کنند که ساختار سایت را درک کنند، وقتی با کمک لینک های داخلی، ارتباط صفحات سایت مشخص شود، رتبه دهی سایت توسط موتور های جستجو بالاتر می‌رود. حالا اگر بخواهید این لینک های داخلی را با استفاده از جاوا اسکریپت به رفتار کاربران وابسته کنید، ارتباط را در نظر crawlerها از بین می‌برید و بدیهیست که امتیاز منفی در رتبه بندی سایت بگیرید.

تأثیر جاوا اسکریپت بر سرعت بارگذاری سایت

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که جاوا اسکریپت روی سئوی سایت دارد، مربوط به سرعت بارگذاری آن است. وقتی قرار باشد برای یک سایت کد‌های جاوا اسکریپت بنویسید دقیقاً مانند نوشتن کد‌های CSS باید کد‌های جاوا اسکریپت را در فایلی ذخیره کرده و سپس فایل را به فایل HTML اصلی متصل کنید. باز هم دقیقا مانند CSS اتصال با فایل جاوا اسکریپت در تگ html مشخص می‌شود.
وقتی می‌خواهیم از سایتی بازدید کنیم، ابتدا همین تگ html بررسی می‌شود تا مرورگر بداند برای نمایش سایت به چه منابعی نیاز دارد، حالا اگر فایل جاوا اسکریپتی که نوشته‌اید حجم زیادی داشته باشد یا از منابع زیادی استفاده کرده باشد، بارگذاری سایت کند می‌شود، یعنی ممکن است حتی عناصر صفحه به نمایش در نیایند و همچنان مرورگر در حال بارگذاری فایل جاوا اسکریپت باشد.

راه حل این مشکل،کم کردن میزان منابع جاوا اسکریپت است. حتی می‌توانید به جای اتصال فایل جاوا اسکریپت با HTML ، کد جاوا اسکریپت را مستقیماً در کد HTML بنویسید.
یک راه حل دیگر هم وجود دارد: تگ async را به کد جاوا اسکریپت اضافه کنید تا این فایل به صورت غیر هم‌زمان بارگذاری شود.

جاوا اسکریپت و سئو

قابلیت Crawl شدن جاوا اسکریپت توسط Crwaler ها

چندین تکنیک وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها جلوی crwal کردن کد‌های جاوا اسکریپت را بگیرید. یعنی به Crawler ها اجازه ندهید که در کد جاوا اسکریپت بخزند و آن‌ها را درک کنند. این کار باعث می‌شود که Crwalerها متوجه شوند چیزی در سایت وجود دارد که قادر به خواندن آن نیستند و ممکن است آن را خطرناک یا منفی برداشت کنند، که این موضوع مستقیماً روی رتبه دهی سایت شما تأثیر خواهد داشت. پس بهتر است هیچ کدی را برای Crawlerها بلاک نکنید.

تأثیر جاوا اسکریپت بر URL

اگر تجربه‌هایی در رابطه با سئو داشته باشید، قطعاً می‌دانید، با معنی و مرتب بودن URLهای سایت روی سئو آن تأثیر دارد. در‌ واقع گوگل پیشنهاد می‌دهد از URLهای مرتب و با معنی استفاده کنید همچنین قانون سلسله مراتب را در آن‌ها حفظ کنید، به این شکل ربات‌های موتور جستجو، خیلی بهتر می‌توانند موضوع محتوای سایت و ارتباط آن‌ها را با هم درک کنند، پس URL به این شکل روی سئو تأثیر دارد.
حالا اگر از جاوا اسکریپت در طراحی صفحات وب استفاده کنید می‌بینید که به صورت پیش‌فرض از کراکتر‌هایی مانند #در URL استفاده می‌کند که از نظر گوگل برای URL مناسب نیست. برای همین ما پیشنهاد می‌کنیم از برخی برنامه‌های جانبی موجود استفاده کنید که به جاوا اسکریپت امکان ایجاد URLهای با معنی و مرتب بدهید و به این ترتیب تأثیر مثبت روی سئو را ببینید.

تست کد جاوا اسکریپت

مانند هر کدنویسی، بعد از اتمام کار بهتر است تمام صفحات را چک کنید و مطمئن شوید که این کد‌ها در بهینه‌ترین حالت نوشته شده‌اند همچنین چک کنید که تمام صفحاتی که دارای کد جاوا اسکریپت هستند، قابلیت Crwal شدن داشته باشند. اگر پیچیدگی در کد جاوا اسکریپت باشد، گوگل قادر است آن را درک کند ولی برای اطمینان بهتر است از روش مناسبی برای کدنویسی استفاده کنید که مطمئن شوید برای ربات‌های گوگل، قابل فهم باشند.

جاوا اسکریپت و سئو

نتیجه‌گیری

با مطالعه این مطلب دانستید که استفاده از کد‌های جاوا اسکریپت بهینه شده، به سئوی سایت کمک می‌کند. در‌واقع موتور جستجویی مانند گوگل در رابطه با کد‌های جاوا اسکریپت بسیار با حساسیت تصمیم می‌گیرد، زیرا قصد دارد سایت‌ها را به سمتی ببرد که بیشترین اهمیت برای کاربران در نظر گرفته شود، یعنی اگر قرار است سایتی در رتبه‌های بالا باشد و در صدر نتایج دیده شود، به دلیل محتوای مفید و ارزشمند آن باشد، باز هم مانند تمام نتیجه‌گیری‌های مربوط به مطالب سئو، باید بگوییم برای موفقیت سایت بیشتر از هر چیزی روی تولید محتوای مناسب سرمایه‌گذاری کنید، تا بهترین نتیجه را بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است.