با ما در ارتباط باشید: 0314566
چگونه مانند یک متخصص در گوگل جستجو کنیم؟

شاید تمام لطف استفاده تکنولوژی در این باشد که حس کنید همه چیز سریع‌تر و با کیفیت‌تر انجام می شود. راستی تا چه حد زندگی شما با تکنولوژی و دنیای مجازی گره خورده است؟ آیا در حد وب‌گردی و بالا پایین کردن شبکه‌های اجتماعییست یا خیلی بیش از این حرف‌ها؟ اگر تخصص و شغل شما به شکلی با اینترنت و فضای مجازی مرتبط است که قطعاً می‌دانید که هر چقدر هم یاد بگیرید باز هم کم است و اگر حرفه شما ربط چندانی به اینترنت ندارد باز هم نمی‌توانید از این حقیقت فرار کنید که امروزه اینترنت همه چیز است!

خب شاید بهتر باشد با اغراق کمتری صحبت کنیم. ولی واقعاً تا چه حد توانایی کار کردن با تکنولوژی‌های اینترنت را دارید؟ برای مثال تصور می‌کنیم می‌خواهید یک گوشی موبایل بخرید، آیا می‌دانید چطور باید اطلاعات گوشی‌های مختلف را از گوگل بیرون بکشید؟ یا یک مثال دیگر، بسیاری از موزیک‌ها و فیلم و سریال‌ها در کشور ما منتشر نمی‌شوند و دسترسی فروشگاهی به آن‌ها نداریم، چقدر پیش آمده که بخواهید این محصولات را دانلود کنید ولی هیچ لینک مناسبی در گوگل پیدا نکرده‌اید، بعد از یک حرفه‌ای درخواست کرده‌اید و او با یک سرچ سریع به شما بهترین لینک را داده است؟

بله! در این مطلب می‌خواهیم یک جستجوی حرفه‌ای در گوگل را یاد بگیریم. به این ترتیب می‌توانیم در کمترین زمان بهترین و دقیق‌ترین نتیجه را بدست بیاوریم. با ما همراه باشید...

اپراتور‌های جستجوی گوگل

اپراتور‌های جستجوی گوگل (Google Search Operators) علایم و دستوراتی هستند که آن‌ها را در کوئری جستجوی خود وارد می‌کنید و به کمک آن‌ها نتایج دقیق‌ترین بدست می‌آورید. می‌توان گفت این اپراتورها به نوعی شبیه به فیلتر‌هایی عمل می‌کنند که نتایج مربوط به کوئری شما را یک غربال کرده و سپس به شما نمایش می‌دهند.
اگر از آن افرادی هستید که بسیاری از مطالعات خود را از اینترنت انجام می‌دهید با یاد گرفتن عمل‌کرد هر کدام از این اپراتور‌ها، یک عالمه در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد. این اپراتور‌ها معمولاً در جستجو های به زبان انگلیسی نتایج بهتری دارند ولی تا حد قابل قبولی روی محتوای فارسی هم نتیجه می‌دهند. البته همان‌طور که می‌دانید برای یک مطالعه جامع و به روز نیاز دارید که منابع به زبان انگلیسی را مطالعه کنید پس نا امید نشوید و با کمک اپراتور ها، نتایج ارزشمند را در دنیای مجازی پیدا کنید.

برای اینکه این اپراتور‌ها را یاد بگیرید لازم نیست که به یک‌باره آن‌ها را در ذهن خود حفظ کنید، به عنوان یک راهنما همیشه می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید همچنین اگر در مواقع لزوم و در شرایط واقعی از هر کدام از این اپراتور‌ها استفاده کنید قطعاً خود به خود در خاطر شما خواهند ماند.

اگر منظور از اپراتور‌های جستجو گوگل را متوجه نشده‌اید، نگران نباشید و مطلب را ادامه دهید...

مشاهده تمام نتایج گوگل

یکی از عادی‌ترین و معمولی‌ترین انواع جستجو همین نوع است که سؤال یا کلمه کلیدی را که مد نظر دارید در گوگل وارد می‌کنید و دکمه ENTER را می‌زنید یا جستجو را کلیک می‌کنید. با این کار تمام مطالب مرتبط با کوئری شما نمایش داده می‌شود که بر اساس رتبه بندی گوگل، مرتب شده‌اند. برای مثال در اینجا نام انیمیشن Attack on titan را سرچ کردیم:

 

مشاهده نتایج مرتبط با یک کلمه

ممکن است گاهی عبارت یا کلمه‌ای را جستجو کنید و نتایج مرتبط و غیر مرتبط با آن را ببینید برای مثال می‌خواهید درباره زبان برنامه نویسی جاوا جستجو کنید ولی در نتایج مطالب مرتبط با جاوا اسکریپت را هم می‌بینید برای اینکه به گوگل بفهمانید که فقط و فقط جاوا مد نظر شماست، کلمه جاوا را در دابل کوتیشن قرار داده و دکمه ENTER را بزنید.

 به این ترتیب فقط مطالبی به شما نمایش داده می‌شود که در عنوان آن‌ها کلمه جاوا وجود دارد.

حذف کردن یک کلمه از جستجو

این اپراتور را هم با یک مثال برای شما توضیح می‌دهیم. تصور کنید در آستانه برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا هستید و می‌خواهید درباره قاره آسیا مطالبی بدانید و مطالبی که مد نظر شما هستند هیچ ربطی به فوتبال و جام آسیا ندارند اما چون فوتبال و جام آسیا در آن زمان خاص، ترند هستند، نتایج هم تحت تأثیر آن قرار گرفته و بر خلاف میل شما فقط نتایج مربوط به مسابقات را می‌بینید:

 

 سرچ حرفه‌ای گوگل

 

حالا برای اینکه فوتبال را از نتایج خود حذف کنید کافیست کلمه آسیا را تایپ کرده یک فاصله تایپ کنید سپس علامت – را بگذارید و بدون فاصله کلمه فوتبال را بنویسید. به این ترتیب فوتبال از نتایج حذف خواهد شد:

 

سرچ حرفه‌ای گوگل

 

اگر بخواهید کلمات بیشتری را از جستجو حذف کنید کافیست همین روش را تکرار کنید و بعد از هر کلمه حذفی یک فاصله سپس خط تیره و کلمه بعدی را بنویسید.

ترکیب دو اپراتور (-) و ('' '')

شاید با اپراتور‌هایی که توضیح دادیم باز هم به نتیجه دلخواه خود نرسیدید می‌توانید اپراتور‌های مذکور را باهم ترکیب کنید. برای مثال با ترکیب اپراتور نقل قول و – می‌توانید عبارتی را به صورت دقیق و عیناً از نتایج جستجو حذف کنید.
باز هم مانند روش‌های قبل می‌توانید چند عبارت را به صورت دقیق از جستجو خارج کنید.

اپراتور جستجوی OR

در صورتی که می‌خواهید درباره دو موضوع مختلف ولی مربوط به هم سرچ کنید و می‌خواهید به نوعی این جستجو را مدیریت کنید می‌توانید از اپراتور OR استفاده کنید به این ترتیب که عبارت اول را تایپ می‌کنید یک فاصله و OR را با حروف بزرگ تایپ کرده و عبارت دوم را می‌نویسید و جستجو را انجام می‌دهید:

 

سرچ حرفه‌ای گوگل

 

همچنین به جای کلمه OR هم می‌توانید از علامت (|) استفاده کنید:

 

سرچ حرفه‌ای گوگل

 

برای اپراتور (OR) هم می‌توانید از اپراتور های دیگر استفاده کنید مثلاً عباراتی را که می‌خواهید سرچ کنید بین نقل قول قرار دهید تا به این شکل جستجو را مدیریت کنید.

اپراتور جستجوی (*)

یک جایگزین برای اپراتور * وجود دارد که با کمک آن می‌توانیم عمل‌کرد این اپراتور را بهتر توضیح دهیم. معادل این اپراتور AND یا & است یعنی می‌توانید دو عبارت را همزمان با هم سرچ کنید.

سرچ حرفه‌ای گوگل

اپراتور جستجوی (+)

این اپراتور دقیقاً مانند اپراتور – است:

 

سرچ حرفه‌ای گوگل

 

این اپراتور را هم می‌توانید با اپراتور‌های دیگر ترکیب کنید. برای مثال اپراتور نقل قول.

 

جستجوی کلمات کنار یکدیگر اپراتور  AROUND X

گاهی پیش می‌آید که مطلب یا مقاله‌ای را مطالعه می‌کنید و عنوان آن در ذهن شما نمی‌ماند و فقط تعدادی از کلمات آن را به خاطر می‌آورید برای اینکه بتوانید برای اساس همین اطلاعاتی که دارید مطلب مورد نظرتان را پیدا کنید، از اپراتور AROUND X استفاده کنید:

 سرچ حرفه‌ای گوگل

در مثال بالا می‌بینید که نتایج مربوط به دو کلمه خاص که ۴ کلمه با هم فاصله دارند نمایش داده می‌شود.

 برای این اپراتور هم می‌توانید از نقل قول استفاده کنید و جستجو را به جای کلمات برای عبارات انجام دهید.

 

جستجو در صفحات ایندکس شده یک سایت

برای اینکه فقط در محتوای یک سایت به‌خصوص، جستجو انجام دهید می‌توانید از اپراتور site: استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که این جستجو تنها در صفحات ایندکس شده سایت مذکور خواهد بود. همان‌طور که در مثال زیر مشاهده می‌کنید، کافیست در کادر جستجو اپراتور را به صورت site: تایپ کنید سپس بدون فاصله آدرس سایت را بنویسید و بعد با یک فاصله، عبارت یا کلمه مورد جستجو را وارد کرده و دکمه ENTER را بزنید.

سرچ حرفه‌ای گوگل

جستجوی وب سایت‌های مرتبط با هم

گاهی بر اساس محتوایی که از یک وب سایت در نظر دارید نیاز دارید سایت‌های مشابه را هم پیدا کنید برای این کار کافیست از اپراتور related: استفاده کنید. در مثال زیر مشاهده می‌کنید که باید در کادر جستجو کلمه related و : و سپس آدرس سایت مورد نظرتان را وارد کنید تا تمام سایت‌های مشابه برای شما نمایش داده شوند.

سرچ حرفه‌ای گوگل

اپراتور ($)

از این اپراتور برای جستجوی قیمت‌ها استفاده می‌شود.

اپراتور in

از این اپراتور برای تبدیل کردن یک واحد به واحد دیگر استفاده می‌شود.

سرچ حرفه‌ای گوگل

اپراتور intitle

به کمک این اپراتور می‌توانید جستجو را در عنوان صفحات انجام دهید، بعد از جستجو تمام صفحاتی که کلمه مورد نظر را در عنوان خود دارند به شما نمایش داده می‌شود.

سرچ حرفه‌ای گوگل

اپراتور allintitle

این اپراتور هم مانند اپراتور قبل است با این تفاوت که جستجو را به جای کلمه می‌توانید روی عبارتی که در عنوان صفحات وجود دارد، انجام دهید.

اپراتور inurl

با استفاده از این اپراتور می‌توانید کلمه‌ای را که در نظر دارید را در URLهای سایت‌های مختلف جستجو کنید. برای مثال می‌خواهید بدانید چه سایت‌هایی وجود دارند که از کلمه media در URL خود استفاده کرده اند.

سرچ حرفه‌ای گوگل

اپراتور allinurl

این اپراتور هم مانند اپراتور قبل است با این تفاوت که به جای کلمه می‌توانید یک عبارت را در URL تمام سایت‌ها جستجو کنید.

اپراتور (~)

با استفاده از این اپراتور می‌توانید یک کلمه را که مد نظر دارید وارد کرده و جستجو را برای تمام مترادف‌های این کلمه هم پیدا کنید.

سرچ حرفه‌ای گوگل

اپراتور inanchor

با استفاده از این اپراتور می‌توانید جستجویی روی تمام کلمات یا عباراتی که لینک شده‌اند انجام دهید. برای مثال می‌خواهید بدانید کلمه book در قالب لینک در چه سایت‌هایی وجود دارد:

سرچ حرفه‌ای گوگل

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم از تمام این اپراتور‌ها می‌توانید به صورت زنجیره وار و یا ترکیبی استفاده کنید و به این شکل، جستجویی کاملاً شخصی سازی شده داشته باشید. با کمک این اپراتور‌ها، انجام جستجو در گوگل بسیار راحت‌تر از پیش خواهد بود و نتایجی که به دست می‌آورید قطعاً دقیق‌تر هستند.

امتیازی ثبت نشده است.