با ما در ارتباط باشید: 0314566
نحوه رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو

نحوه رتبه بندی سایت‌ها در موتور‌های جستجو به طور کلی از قوانین مشابهی تبعیت می‌کند. تمام موتور‌های جستجو، یک هدف اصلی را دنبال می‌کنند و آن هم این است که بهترین نتیجه را به کاربران نمایش بدهند. بنابراین هر موتور جستجو باید توانایی این را داشته باشد که از بین میلیون‌ها صفحه وب، مناسب‌ترین پیشنهاد‌ها را برای کاربران بیابد و به ترتیب ارزش، آن‌ها را در لیستی نمایش بدهد. در حال حاضر محبوب‌ترین و قدرتمند‌ترین موتور جستجو، گوگل است. گوگل از الگوریتم‌های پیشرفته و هوشمندی برای رتبه بندی وب سایت‌ها استفاده می‌کند، به کمک این رتبه بندی‌ها یا بهتر بگوییم دسته بندی‌ها، گوگل سعی می‌کند بهترین نتیجه را برای سرچ‌های کاربران خود، نمایش بدهد. برای مثال اگر کاربری، جستجویی با عنوان «آموزش سئو» انجام دهد، پردازشگر گوگل به سراغ دسته بندی‌های خود رفته و آن‌هایی که مرتبط با این کلمات کلیدی هستند را می‌یابد سپس به ترتیب، آن‌هایی که رتبه‌های بالا‌تری گرفته‌اند، نمایش می‌دهد. به عبارتی لیست نتایج در موتور‌های جستجو به صورت نزولی و بر اساس رتبه بندی آنها، مرتب می‌شود. گفتیم که تمام موتور های جستجو در یک هدف مشترک هستند. به همین صورت از الگوریتم‌های مشابهی هم استفاده می‌کنند تا به اهداف خود برسند، با این حال الگوریتم‌های گوگل همواره بروز‌تر و پیشرفته‌تر هستند. بدیهی است که مطالعه و تحقیق درباره عملکرد گوگل، در زمینه سئو، مهم‌تر از مطالعه موتور‌های جستجوی دیگر است. در این مطلب قصد داریم نحوه رتبه بندی سایت‌ها در موتور‌های جستجو را بررسی کنیم و به دلایلی که ذکر شد، مرجع مطالعات خود را موتور جستجوی گوگل، در نظر می‌گیریم. نحوه رتبه بندی در موتور‌های جستجو، در اکثر مواقع بستگی به فاکتور‌هایی دارد که تقریباً بین تمام موتور‌های جستجو مشابه هستند. در ادامه مطلب قصد داریم این فاکتور‌ها را بررسی و میزان اهمیت هر یک را مشخص کنیم.

عواملی که در رتبه بندی سایت در موتور جست و جو تاثیر دارند

فاکتور‌های رتبه سایت در موتور‌های جستجو شامل بیش از 200 مورد است. در‌ واقع کشف، مطالعه و پیاده‌سازی این فاکتور‌ها به عهده متخصص سئو است. وقتی این فاکتور‌ها در طراحی و مدیریت وب سایت به کار برده شوند، پس از مدتی وب سایت، امتیاز بالا‌تری از موتور‌های جستجو می‌گیرد و در لیست نتایج در رده‌های بالا‌تری نمایش داده می‌شود. بنابراین یک متخصص سئو ابتدا فاکتور‌های مورد نیاز را بررسی می‌کند. برای آگاهی از بروز ترین فاکتور‌های سئو، باید از آخرین تغییرات الگوریتم‌های موتور جستجو و به‌ خصوص گوگل اطلاع داشته باشید. گاهی اوقات، گوگل به صورت رسمی، چگونگی عملکرد الگوریتم‌های خود را اعلام می‌کند ولی گاهی هم متخصص سئو، با بررسی دقیق عملکرد گوگل، متوجه می‌شود که چه نکاتی برای گوگل، حائز اهمیت است. با این حساب می‌توانیم بگوییم که فاکتور‌های رتبه بندی سایت‌ها در موتور‌های جستجوی مختلف، مشابه است مگر در مواقعی که موتور جستجو از الگوریتم‌های خاص خود استفاده می‌کند. برای مثال الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم پنگوئن، الگوریتم کبوتر و … را در نظر بگیرید که بسته به نوع جستجوی کاربر، نتایج مناسبی را برای او نمایش می‌دهند.

نحوه رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو

تأثیر دامنه در رتبه بندی سایت

فاکتور‌های رتبه بندی سایت مربوط به دامنه یکی از مواردی است که در مراحل اولیه به آن می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم تا چه حد در زمینه سئو تأثیر گذار است. البته در این بخش مواردی را نام می‌بریم که هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی وب سایت تأثیر می‌گذارند.

عمر دامنه

عمر دامنه هر چقدر بیشتر باشد، رتبه بالا‌تری برای وب سایت بدست می‌آورد. حتماً در لیست نتایج گوگل مشاهده کرده‌اید که وب سایت‌های قدیمی‌تر، در رده‌های بالا‌تر نمایش داده می‌شوند.

نام دامنه

نام دامنه نیز بر رتبه بندی وب سایت در موتور‌های جستجو تأثیر می‌گذارد هر چند این مورد به میزان کمی مؤثر است ولی بد نیست که بدانیم هر چقدر نام دامنه کوتاه‌تر و با معنی‌تر باشد امتیاز بیشتری می‌گیرد. همچنین اگر نام دامنه شامل یک یا دو کلمه کلیدی باشد تأثیر مثبت آن بیشتر خواهد بود.

سابقه دامنه

سابقه دامنه یعنی تاریخچه‌ای که گوگل از کاربرد دامنه می‌داند. برای مثال دامنه‌هایی که در طول عمر خود چندین بار خرید و فروش شده و مدام موضوع کاربری خود را تغییر داده‌اند، از نظر گوگل ارزش پایینی دارند و امتیاز بالایی نمی‌گیرند.

پسوند دامنه‌

پسوند دامنه بسیار مهم است چرا که اگر این پسوند مختص کشوری خاص باشد، در رتبه بندی‌های جهانی، امتیاز بالایی نمی‌گیرد. برای مثال دامنه‌های با پسوند ir تنها در محدوده کشور ایران، ممکن است که رتبه‌های بالایی بگیرند.

نحوه رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو

تأثیر محتوا در رتبه بندی سایت

فاکتور‌های رتبه بندی سایت مربوط به محتوا یکی از مهم‌ترین مواردی است که حتی می‌توان تنها با تکیه بر آن، رتبه بالایی در موتور‌های جستجو، بدست آورد. البته وقتی این اتفاق می‌افتد که محتوای تولید شده از هر نظر خاص، با کیفیت و مفید باشد. تولید چنین محتوایی نیاز به سرمایه‌گذاری طولانی مدت و جدی دارد که با هزینه‌های کم یا حتی متوسط، ممکن نیست. وب سایت‌های بسیاری وجود دارند که اصلاً به نکات مربوط به سئو توجه نکرده و تمام تمرکز خود را بر روی تولید محتوای با کیفیت، قرار می‌دهند و در نهایت در رده‌های بالای لیست نتایج جستجو، نمایش داده می‌شوند. توجه داشته باشید که علاوه بر صرف هزینه‌ها و منابع، این موفقیت در طولانی مدت و به کمک استمرار در فعالیت، بدست می‌آید. با این حساب بسیاری از کسب و کار‌ها به‌ خصوص آن‌هایی که به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند، نمی‌توانند تنها بر تولید محتوا تکیه کنند. به همین خاطر در ادامه مواردی را نام می‌بریم که بر رتبه بندی سایت تأثیر دارند و به نوعی مربوط به تولید محتوا می‌باشند اما این موارد باید در کنار دیگر فاکتور‌های سئو به کار برده شوند تا نهایتاً رتبه وب سایت را بالا ببرند.

کیفیت محتوا

کیفیت محتوا شامل مواردی مانند خاص بودن محتوا، کپی نبودن، ارزشمند و مفید بودن و … می‌باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که محتوایی تولید کنید که بروز بوده و موضوع پرطرفداری داشته باشد.

بروز رسانی صفحات

بروز رسانی صفحات نیز از نکات مربوط به تولید محتوا می‌باشد که بر رتبه بندی وب سایت‌ها تأثیر می‌گذارد. این مورد به‌ خصوص برای قسمت‌هایی مانند بلاگ، اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی صفحات وب سایت، طبق یک برنامه‌ریزی منظم، بروز شوند، گوگل این نکته را نشانه فعالیت مستمر شما در نظر می‌گیرد و در رتبه بندی، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

تراکم کلمات کلیدی

تراکم کلمات کلیدی همواره جز فاکتور‌های تولید محتوا برای وب سایت‌ها بوده است اما می‌دانید که دیگر مانند گذشته نمی‌توانید به صرف افزایش کلمات کلیدی، محتوای خود را محبوب کنید. گوگل خیلی سریع متوجه می‌شود که تراکم کلمات کلیدی در محتوای صفحات وب سایت، چه میزان است و اگر آن را بیش از حد تشخیص بدهد، یک امتیاز منفی برای شما در نظر گرفته می‌شود و در آینده‌ای نزدیک دچار پنالتی می‌شوید. بنابراین بهتر است محتوایی تولید کنید که ارزشمند باشد و بر کلمات کلیدی تکیه نکند بلکه تنها به اندازه‌ای قابل قبول، کلمات کلیدی را در خود جای دهد و با استفاده از تکنیک‌های کپی رایت، این کلمات را برجسته‌تر کند.

طولانی بودن محتوای متنی

طولانی بودن محتوای متنی به شرطی که مطلب، مفید و ارزشمند باشد، امتیازی مثبت در نظر گرفته می‌شود. در تولید این‌گونه محتوا بایستی بر تراکم کلمات کلیدی هم توجه کنید.

نکات دیگر برای تولید محتوا

  • وجود کلمات کلیدی در تگ‌های H1 تا H3
  • وجود کلمات کلیدی در تگ عنوان
  • وجود کلمات کلیدی در Meta description
  • عدم وجود صفحات تکراری یا Duplicate content در وب سایت‌

نحوه رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو

تأثیر تجربه کاربری در رتبه بندی سایت

فاکتور‌های رتبه بندی سایت مربوط به تجربه کاربری مربوط به عملکرد تیم فنی و طراحی وب سایت می‌باشد. تقریباً اکثر مواردی که نام بردیم در زیر مجموعه‌ای از این مورد قرار می‌گیرند، زیرا اولین چیزی که کاربر از وب سایت مشاهده می‌کند، در جلب نظر او تأثیر دارد. وقتی تجربه کاربری صفحات وب سایت بالا باشد، کاربران تشویق می‌شوند که مدت زمانی بیشتری در وب سایت بمانند و مطالب مورد نظر خود را جستجو کنند. در ادامه تعدادی از این فاکتور‌ها را نام می‌بریم.

زمان بارگذاری صفحات وب سایت

زمان بارگذاری صفحات وب سایت از وظایف تیم فنی است و هر چقدر زمان بارگذاری صفحات کمتر باشد، امتیاز بهتری از موتور‌های جستجو می‌گیرید.

ساختار و قالب وب سایت‌

ساختار و قالب وب سایت، بایستی به کمک بروز‌ترین امکانات موجود طراحی شود تا بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند. همچنین از نظر ربات‌های موتور‌های جستجو، استاندارد باشد تا بتوانند به طور دقیق‌تری این ساختار را درک کرده و در آن بخزند. در ضمن این فاکتور بر فاکتور قبلی هم تأثیر می‌گذارد زیرا یک ساختار مناسب به سرعت بارگذاری صفحات کمک می‌کند.

میزان نرخ کلیک

میزان نرخ کلیک قطعاً برای وب سایت‌های قدیمی‌تر بیشتر است و همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، وب سایت‌های قدیمی‌تر، رتبه‌های بالاتری می‌گیرند با این حال با رعایت تمام نکاتی که گفتیم می‌توانید وب سایت خود را در صفحه اول لیست نتایج قرار دهید و با تولید محتوای مناسب، میزان نرخ کلیک را بالا ببرید.

نحوه رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو

میزان علاقه کاربران

میزان علاقه کاربران، بر اساس مقدار زمانی که در صفحات وب سایت، می‌مانند، محاسبه می‌شود. بدیهی است که هر چقدر کاربر بیشتر در صفحات وب سایت بماند، موتور‌های جستجو، آن را امتیازی مثبت در نظر می‌گیرند که نشانه محتوای مفید و ارزشمند وب سایت شما است.

میزان دفع بازدید

میزان دفع بازید (Bounce Rate) در‌ واقع میزان دافعه صفحات وب سایت شما را تعیین می‌کند. برای مثال اگر کاربران زیادی بر روی لینک وب سایت شما در گوگل، کلیک کنند ولی در زمانی کوتاه، صفحه وب سایت شما را ترک کنند، گوگل نتیجه می‌گیرد که محتوای وب سایت شما مناسب نیست و کاربران به آن نیازی ندارند. بنابراین میزان دفع بازدید بایستی پایین باشد تا نهایتاً باعث بالا رفتن رتبه وب سایت شود.

تأثیر سایر فاکتور‌ها بر رتبه بندی سایت

تعداد بک لینک‌ها (موضوع مربوط به بک لینک‌ها خود نیازمند مطلبی مفصل است).

  • عدم وجود تخلف در سابقه وب سایت. درست است که در صورت تخلف، امتیاز منفی می‌گیرید و سقوط می‌کنید ولی می‌توانید بعد از آن با رعایت قوانین فعالیت خود را ادامه دهید ولی آگاه باشید که موتور‌های جستجو، به صورت دقیق‌تری شما را زیر نظر می‌گیرند و امتیاز‌های منفی شما را چند برابر تأثیر می‌دهند.
  • هر چقدر تعداد کاربرانی که مشترک RSS شما هستند، بیشتر باشد، امتیاز مثبت می‌گیرید.
  • و  …

رتبه بندی سایت های دنیا

حالا که با عوامل تأثیرگذار بر رتبه سایت آشنا شدید، وقت آن است تا ببینیم برترین سایت های دنیا از نظر رتبه بندی کدامند. قبل از هرچیز این را بدانید که معیار این رتبه بندی، میزان ترافیک ورودی ارگانیک این سایت‌ها و درآمدی است که از این ترافیک به دست می‎آورند.

رتبهدامنهترافیک ارگانیک
1 google.com 13.48B
2 facebook.com 6.22B
3 amazon.com 4.39B
4 imdb.com 3.60B
5 apple.com 3.12B
6 merriam-webster.com 2.87B
7 pinterest.com 1.50B
8 yelp.com 1.32B
9 tripadvisor.com 1.18B
10 wiktionary.org 1.16B

 

نتیجه گیری

در آخر می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که تمام مواردی که نام بردیم در نهایت بر رتبه بندی وب سایت شما تأثیر می‌گذارند و بر همین اساس می‌توان گفت که اداره یک وب سایت و تلاش برای رسیدن به رتبه‌های بالا‌تر، نیازمند هزینه و سرمایه‌گذاری طولانی مدت است و تازه وقتی که به رتبه‌های قابل قبول رسیدید باید در تلاش باشید تا رتبه خود را حفظ نمایید. به شما پیشنهاد می‌کنیم از گروه‌های مجرب و حرفه‌ای برای ساخت و اداره وب سایت خود کمک بگیرید.

 

5 از 5