با ما در ارتباط باشید: 0314566
چگونه سایت را تحلیل کنیم؟ چک کردن سئو سایت

شما در انجام هر فعالیتی قصد رسیدن به هدف خاصی را دارید. حال اگر فعالیت شما مربوط به اداره یک کسب و کار باشد قطعاً قصد دارید مشتریان بیشتری را جذب کنید و تجارت خود را گسترش دهید. در اینجا بحث ما بیشتر بر کسب و کار‌های آنلاین متمرکز است و برای همین تأکید می‌کنیم که برای پیشرفت خود باید چشم انداز دقیقی از وضعیت فعلی بازار داشته باشید این چشم انداز با بررسی دقیق بازار و تجزیه و تحلیل درست آن بدست می آید. اما این موضوع به اینجا ختم نمیشود شما برای اینکه موفقیت دائم داشته باشید باید هر چند وقت یک بار سایت خود را آنالیز کنید و با توجه به نتایج بدست آمده تغییرات لازم را روی آن پیاده سازی کنید.

چک کردن سئو وبسایت به چه معناست؟

چک کردن یا تحلیل یک سایت معانی مختلفی دارد و در مراحل مختلف برای یک وبسایت پیاده سازی می شود شما قبل از اینکه یک سایت را طراحی کنید آنالیز رقبا و تحقیق کلمات کلیدی انجام میدهید اما این تحلیل در هنگام اداره سایت نیز رخ میدهد. یک تحلیل وبسایت بررسی میکند که سایت تا چه اندازه اهداف شرکت را ساپورت میکند. و در صورتی که شما به اهداف خود نرسیده اید بعد از این بررسی، استراتژی مناسب را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب خواهید کرد. 
در مطالب مربوط به تحلیل و چک کردن سئو سایت مشکلی که به آن برمیخورید مطالب مختلفی است که این کلمه کاور میکند. آنالیز سایت میتواند سرعت صفحات، بررسی خطاها، بررسی دقیق سایت و .... را شامل باشد. اما برای اینکه سایت خود را کامل تجزیه و تحلیل کنید شما باید تمام این جوانب را بسنجید.

چگونه به بررسی سئو سایت بپردازیم؟

سئو کاران این سوال را زیاد می شنوند. به عنوان یک سئوکار مشتریان شما می خواهند از نحوه عملکرد شما مطلع باشند به همین دلیل آن ها علاقه دارند خودشان کارکرد شما را بررسی کنند. از طرفی ممکن است افرادی که این سوال را از می پرسند مشتریان احتمالی باشند. مسلما مشتریان احتمالی قبل از خرید پکیج های سئو شما می خواهند از میزان موفقیت شما مطمئن باشند، سئو یک خدمت نسبتا گران است و شما نمی توانید از آن ها انتظار داشته باشید با چشمان بسته به شما اعتماد کنند. برای بررسی سئو سایت ابزارهای زیادی وجود دارد که در ادامه ما برخی از آن ها را برای شما ارائه داده ایم.
بعضی از افراد انتظار دارند سایتی که شما سئو آن را انجام داده اید با تمام کلمات کلیدی که به ذهن آن ها خطور می کند اول باشد و فقط این موضوع را مساوی با یک سئو موفق می بینند. اگر فردی کمی از سئواطلاع داشته باشد، می داند که چنین انتظاری کاملا غیرمنطقی است. پس قبل از اینکه مشتریان خود را به نحوه بررسی سئو هدایت کنید، بهتر است از آن ها بخواهید کمی در مورد سئو مطالعه کنند و سپس آن ها را با ابزار های آنالیز سایت آشنا کنید.

چگونه تجزیه و تحلیل وب سایت را انجام بدهیم؟

تجزیه و تحلیل سایت یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که به عنوان مدیریت وب سایت باید انجام دهید. اما چگونه سایت را تحلیل کنیم؟ ابزار‌های مختلفی برای چک کردن وب سایت وجود دارند که در ادامه مطلب تعدادی از این ابزارها را نام می‌بریم و روش کار با آن‌ها را توضیح می‌دهیم. اگر واقعاً می‌خواهید در کسب و کار آنلاین خود پیشرفت کنید باید به صورت تمام وقت در حال فعالیت باشید زیرا تعداد رقبا زیاد است و از هر امکاناتی برای جذب مشتریان بیشتر، استفاده می‌کنند. در همین جهت، لازم است که فعالیت رقبای خود را هم زیر نظر داشته باشید یا حتی از الگو‌های خارجی موفق برای پیشبرد منافع خود، ایده بگیرید.

تجزیه و تحلیل وب سایت

بعد از اینکه متوجه شدیم چگونه سایت را تحلیل کنیم باید استراتژی‌های مناسبی برای رفع کمبود‌ها داشته باشیم و ابتکار عمل را بدست بگیریم. لازم به ذکر است که در تحلیل سایت اطلاعاتی مانند تعداد بازدید‌های روزانه، میزان ترافیک در بازه‌های زمانی خاص و … کسب می‌کنیم که هر کدام نقش کلیدی در موفقیت کسب و کار آنلاین دارند. با ادامه مطلب همراه باشید تا برخی از ابزار‌های تحلیل سایت را بررسی کنیم.

ابزار تحلیل وب سایت

ابزار‌های تحلیل سایت امکاناتی برای شما فراهم می‌کنند که می‌توانید از جایگاه سئوی سایت برای هر کلمه کلیدی، ترافیک سایت، میزان بازدید کاربران در بازه‌های زمانی خاص و … آگاه شوید. اگر از ابزار خوبی برای تحلیل سایت استفاده کنید اطلاعات بدست آمده بسیار ارزشمند و قابل اطمینان خواهند بود که به کمک آنها، نقاط ضعف و قوت وب سایت را بهتر درک می‌کنید و بر اساس اهدافی که دارید می‌توانید استراتژی مناسب‌تری پیاده کنید. برخی از بهترین ابزار‌های تحلیل سایت عبارتند از:

1.Alexa (الکسا)
الکسا یک ابزار تحلیل سایت رایگان است که در قالب وب سایت به کاربران، خدمات ارائه می‌کند. الکسا در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده و در طی این سال‌ها، به فعالیت‌های مختلفی مانند موتور جستجو روی آورده است ولی بیشتر تمرکز این شرکت بر روی رتبه‌بندی و تحلیل سایت‌ها می‌باشد. همان‌طور که گفتیم الکسا رایگان است و همین خصوصیت باعث شده که برای وب سایت‌های نوپا و دارای بودجه اندک، مناسب باشد. مجموعه خدمات الکسا را می‌توانیم به ۵ دسته تقسیم کنیم:

  • معرفی وب سایت‌های برتر: در این قسمت، ابزار الکسا پر‌بازدید‌ترین وب سایت‌ها را در سطح جهانی معرفی می‌کند.
  • مشخصات وب سایت‌ها: در این قسمت، الکسا تعداد متنوعی از مشخصات وب سایت‌ها (site info) را ارائه می‌کند که جز کامل‌ترین کتابخانه در سطح جهانی است.
  • whst's hot: الکسا در این بخش معروف‌ترین صفحات اینترنت را مشخص می‌کند و هر ۵ دقیقه این اطلاعات را بروز می‌نماید.
  • نوار ابزار الکسا: این نوار ابزار مشهور‌ترین بخش الکسا است که به صورت افزونه بر روی بسیاری از مرورگر‌ها قابل نصب می‌باشد. وقتی این افزونه را روی مرورگر خود نصب کنید، می‌توانید رتبه تمام وب سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، مشاهده نمایید.
  • برای مدیران وب سایت‌ها: این قسمت برای مدیران وب سایت‌ها (for website owner) در نظر گرفته شده که مدیران می‌توانند با وارد کردن اطلاعاتی درباره وب سایت خود، به تحلیل سایت بپردازند.

 

تحلیل سایت با ابزار Alexa

یک نقطه ضعف برای ابزار الکسا وجود دارد و آن هم اینکه، الکسا رتبه بندی وب سایت‌ها را بر اساس اطلاعات خود، ارائه می‌دهد و این آمار از کاربرانی گرفته می‌شود که افزونه الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده‌اند. به همین دلیل بود که در سال‌های گذشته برخی از سایت‌های ایرانی برای دریافت اعتبار بیشتر، در این زمینه تقلب‌هایی انجام دادند. با این تقلب‌ها، رتبه سایت در الکسا بالا می‌رفت که البته قابل اطمینان نبود. با تمام ضعف‌هایی که الکسا دارد می‌توانید اطلاعاتی مانند اصالت کاربران بازدیدکننده از سایت، بهترین کلمات کلیدی که ترافیک طبیعی به سایت هدایت کرده‌اند، وب سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند و … را مشاهده کنید. رایگان بودن الکسا باعث شده برای کسب و کار‌های نوپا ابزار مناسبی برای تحلیل سایت باشد، زیرا اطلاعاتی که ارائه می‌دهد به هیچ هزینه‌ای نیاز ندارد.

2.SIMILAR WEB
یکی از دقیق‌ترین ابزار‌هایی که برای تحلیل سایت، پیشنهاد می‌دهیم، وب سایت SIMILAR WEB است. می‌توانید از خدمات این وب سایت به صورت رایگان استفاده کنید که در سه بازه زمانی ۲۸ روزه، ۱ ماه و ۳ ماهه، اطلاعاتی از عملکرد وب سایت به شما ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید با کمک SIMILAR WEB وب سایت رقیبان خود را نیز تا حدودی رصد کنید و از آن‌ها ایده بگیرید. به علاوه با استفاده از SIMILAR WEB متوجه می‌شوید چه وب سایت‌هایی بازدید بیشتری دارند و برای درج تبلیغات، مناسب‌تر می‌باشند.

تحلیل سایت با ابزار SIMILAR WEB


اطلاعات دیگری که SIMILAR WEB ارائه می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • تعداد بازدیدکنندگان در یک ماه
  • میانگین زمانی که بازدیدکنندگان در هر صفحه از وب سایت حضور داشته‌اند
  • نرخ پرش و به طور کلی تمایلات کاربران
  • ترافیک طبیعی که از موتور‌های جستجو دریافت کرده‌اید
  • کلید‌واژه‌هایی که باعث ترافیک طبیعی شده‌اند
  • وب سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند (وب سایت‌های مرجع)

3.QUANTCAST
با استفاده از QUANTCAST اسکریپت‌های به صفحات وب سایت شما اضافه می‌شود که به کمک این اسکریپت‌ها، اطلاعاتی از بازدیدکنندگان وب سایت، جمع آوری می‌گردد. این اطلاعات می‌تواند شامل سن یا جنسیت کاربران باشد. همچنین با اندازه‌گیری میزان حضور آن‌ها در هر صفحه، تمایلات آن‌ها را به صورت آماری در اختیار مدیر وب سایت قرار می‌دهد. می‌توان گفت که با استفاده از ابزار کوانت کست، شما متوجه می‌شوید بیشتر چه قشری به مطالب وب سایت علاقه‌مند هستند و به این ترتیب در آینده با استراتژی‌هایی که پیاده می‌کنید جامعه مشتریان بالقوه‌ای که بیشتر مد نظر دارید، به وب سایت، جذب خواهید کرد.

تحلیل سایت با ابزار QUANTCAST

4.MOZ
یکی از مشهور‌ترین ابزاری که برای تعیین جایگاه سئوی سایت می‌توانید استفاده کنید MOZ است. می‌توانید با استفاده از ابزار MOZ رتبه وب سایت خود را برای کلیدواژه‌های مورد نظر خود بررسی کنید. MOZ به مدت ۳۰ روز به صورت رایگان به شما خدمات ارائه می‌دهد ولی بعد از آن به ازای هر ماه بایستی مبلغ ۹۹ دلار پرداخت کنید.

تحلیل سایت با ابزار MOZ

در این مطلب سعی کردیم تعدادی از بهترین ابزار‌های چک کردن سئو سایت را معرفی کنیم. در نظر داشته باشید که اطلاعاتی که ابزار‌های تحلیل سایت به شما ارائه می‌دهند به خودی خود کاربردی نیستند بلکه مطالعه دائمی رفتار کاربران و همچنین راهکار‌های رقبا است که به شما کمک می‌کند در برنامه‌ریزی بهتر برای آینده کسب و کارتان، موفق باشید. تحلیل سایت تا حدودی وابسته به ابزار است ولی بخش مهمی از این فعالیت بستگی به خلاقیت و نکته سنجی شما خواهد داشت. به علاوه اینکه اطلاعات آماری درباره هر سایت، اطلاعات دائمی و ثابت نیستند و با گذر زمان، تغییر ترند‌ها و علاقه جامعه، تغییر می‌کنند. بنابراین بایستی به عنوان یک مدیر سایت، همواره در حال تحلیل عملکرد وب سایت خود باشید. اگر نیاز به مشاوره حرفه ای سئو دارید می‌توانید با گروه پونه مدیا تماس بگیرید و از تجربیات مؤثر این گروه، استفاده کنید.

نتیجه گیری :
برای چک کردن سئو سایت خودتان راه های زیادی وجود دارد اما از آنجایی که ابزارهای گوناگونی برای تحلیل سئو سایت ارائه شده است می توانید بهترین راه های چک کردن سئو سایت را با ما بشناسید. تیم پونه مدیا طبق تجربه و بررسی هر یک از این ابزارها تصمیم گرفت تا 4 مورد از بهترین ابزارهای کاربردی تحلیل سایت را برای شما معرفی کند. هر کدام از این ابزارهایی که در این بخش معرفی شده اند اطلاعات متفاوت و کاملی در اختیار شما قرار می دهد که به واسطه ی این اطلاعات می توانید وب سایت خودتان را بهینه سازی کنید.

5 از 5
1 سال قبل
نظر
سایت الکسا که تعطیل شده و سایت بقیه همه فیلتر شده
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند