با ما در ارتباط باشید: 0314566
محتوای 410 بدون هدر

هنگام پاک کردن یک صفحه از سایت خود، در واقع یک یا چند URL نیز همراه با آن پاک می‌شوند؛ به گونه‌ای که اگر یک کاربر اقدام به باز کردن چنین صفحاتی کند با خطای 404 مواجه می‌شود. مسئله‌ای که هرگز نمی‌تواند تجربه خوبی برای یک کاربر باشد. آیا به عنوان ادمین سایت چنین چیزی را می‌خواهید؟ قصد دارید که دیدگاه کاربران نسبت به سایت شما تغییر کند؟ البته که نه!
ممکن است است قصد شما از انجام چنین کاری، هدایت کردن (ریدایرکت) صفحه به یک آدرس جدید بوده باشد. و یا اینکه واقعا قصد حذف آن از سایت خود را داشته‌اید. اما، تا زمانی که هدف اصلی خود را به درستی به موتورهای جستجوی گوگل نفهمانید، آن‌ها تصور می‌کنند که برای صفحه شما مشکلی پیش آمده است. بنابراین، بهتر است از کد 410 برای حذف صفحات خود استفاده کنید.

هدایت کردن صفحه به آدرس جدید یا حذف کامل آن؟

تصور کنید که شما به عنوان یک کاربر بر روی یک لینک مورد نظر کلیک کرده و با خطای 404 مواجه می‌شوید. مطمئناً هرگز این مسئله برایتان خوشایند نخواهد بود. پس اگر ادمین یک سایت هستید و قصد پاک کردن یک صفحه را دارید، بهتر است یک صفحه معادل جهت ریدایرکت کردن آن پیدا کنید. توصیه می‌شود صفحه‌ای را برای ریدایرکت کردن پیدا کنید که دقیقا مطالب مشابه را داشته باشد و بتواند انتظار کاربر را برطرف کند. مثلا، اگر صفحه‌ای که حذف کرده‌اید مربوط به مطالب کرونا بود، بهتر است صفحه‌ای را برای ریدایرکت انتخاب کنید که موضوع آن نیز درباره کرونا باشد.
طبق گفته وب‌سایت یوست، حتی اگر صفحه‌ای از لحاظ محتوا تشابه کمی با صفحه پاک شده دارد، بهتر است صفحه پاک شده را به این صفحه جدید ریدایرکت کنید. درست است که چنین صفحه‌ای مطابق انتظار کاربر نیست، اما بهتر از آن است که کاربر با خطای 404 مواجه شود.

محتوای 410 بدون هدر

فرایند هدایت کردن صفحه را به درستی انجام دهید

به یاد داشته باشید که اگر فرایند هدایت کردن یا همان ریدایرکت صفحه را به درستی انجام ندهید، گوگل و سایر موتورهای جستجو را با مشکل مواجه کرده و این امر موجب از بین رفتن سئو سایت شما می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که از از ریدایرکت 301 برای هدایت کردن صفحه به آدرس جدید، استفاده کرده باشید. ریدایرکت‌های مختلفی وجود دارند، اما ریدایرکت 301 به معنی هدایت کردن قطعی و همیشگی صفحه است. این امر موجب می‌شود تا گوگل و سایر موتورهای جستجو، اعتبار محتوای لینک قبلی را بدون هیچ تغییری، به لینک جدید هدایت و حتی بر ارزش آن افزوده کنند.

آیا تصمیم به حذف دائمی صفحه خود دارید؟

اگر به این نتیجه رسیدید که هیچ صفحه مشابهی برای ریدایرکت کردن صفحه پاک‌شده ندارید، بهتر است آن را برای همیشه پاک کنید. البته می‌توانید صفحه خود را به مطالب جدیدتری ارتقا دهید (ویرایش متن)، اما اگر تصمیم قطعی خود مبنی بر حذف آن صفحه را گرفته‌اید، بهتر است آن را با هدر HTTP مناسبی، یعنی هدر 410 پاک کنید.

محتوای 410 بدون هدر

هدرهای HTTP 404 و 410

به طور کلی، تفاوت بین کدهای 404 و 410 بسیار ساده است؛ به گونه‌ای که کد 404 به معنای عدم پیدا شدن صفحه توسط موتورهای جستجو است و کد 410 که مفهوم دقیق‌تری دارد به معنای حذف دائمی صفحه است. اگر صفحه‌ای با کد 410 پاک شود، گوگل مطمئن خواهد شد که صفحه به طور قطع و با قصد قبلی پاک شده و آن را از ایندکس خود خارج خواهد کرد.
بهتر است برای حذف صفحات سایت خود، از افزونه یوست استفاده کنید. این افزونه بسیار کاربردی است و هنگام پاک کردن صفحه، دو راه پیش روی شما قرار می‌دهد. یک راه، ریدایرکت کردن صفحه است و راه دوم ارائه دادن یک محتوای 410 بدون هدر است. هر دو روش کاربردی و به صورت خودکار توسط یوست ارائه می‌شوند و بسته به نیاز کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
طبق گفته وب‌سایت یوست، حتی با ارائه دادن محتوای 410 نیز نمی‌توان به طور قطع یک صفحه را حذف کرد. چراکه گوگل و سایر موتورهای جستجو این محتوا را نیز به مثابه خطای 404 می‌دانند. بنا به ادای وب‌سایت یوست، آن‌ها بارها این موضوع را با گوگل در میان گذاشته‌اند، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند. بنابراین، فعلاً بهتر است صفحات خود را به جای حذف دائمی، به صفحات مشابه ریدایرکت کنید.

محتوای 410 بدون هدر

آسیب‌های احتمالی پس از حذف یک صفحه از سایت

هنگامی که اقدام به حذف یک یا چند صفحه از سایت می‌کنیم، به تبع آسیب‌هایی نیز به سایت خواهیم زد؛ فرض کنید چند صفحه از سایت، که دارای تگ‌های خاصی هستند را پاک کرده‌اید. طبیعتاً آن تگ در حال حاضر خالی است و موتورهای جستجو آن را با خطای 404 نشان می‌دهند؛ به گونه‌ای که حتی اگر صفحات پاک‌شده را نیز با استفاده از محتوای 410 ریدایرکت کنید، باز هم تگ‌های آن صفحه با خطای 404 مواجه هستند. بنابراین، باید فکری به حال چنین تگ‌هایی کرد.
به یاد داشته باشید که اگر یک صفحه را به صفحه جدید ریدایرکت کردید، این بدان معنا نیست که تمام تگ‌ها و اطلاعاتی که به این صفحه ارجاع داده شده‌اند نیز ریدایرکت شوند. آن اطلاعات و تگ‌ها هر کدام URL خود را دارند؛ به این معنی که اگر صفحه‌ای که این تگ‌ها به آن ارجاع داده شده‌اند، ریدایرکت شود، URL تمام آن تگ‌ها نیز باید به صورت جداگانه به صفحه جدید هدایت شوند، که این امر موجب می‌شود تا یک زنجیره‌ی خطا ایجاد شود؛ به طوری که تگ‌های این صفحات و همین طور تگ‌های بعدی نیز با خطای 404 مواجه می‌شوند.
بهتر است سایت خود را مانند یک دومینو تصور کرده و هر کدام از صفحات را نیز به عنوان قطعات دومینو در نظر بگیرید. اگر یکی از این دومینوها را حرکت بدهید، در ادامه تمام دومینوها به نوبت حرکت خواهند کرد و این امر می‌تواند سایت شما را به طور حتم زمین بزند.

محتوای 410 بدون هدر

نتیجه گیری
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حذف کردن یا هدایت کردن یک صفحه به صفحه جدید، می‌تواند مشکلات آن‌ها را بر طرف کند. اما، این امر ممکن است با خود مشکلات جدی‌تری را به همراه داشته باشد. پس هنگام انتشار مطالب خود نهایت دقت را داشته باشید، تا مجبور به حذف یا ریدایرکت کردن آن‌ها نباشید.

امتیازی ثبت نشده است.