با ما در ارتباط باشید: 0314566
برچسب یا تگ Tag چیست و نحوه استفاده آن چگونه است

برچسب یا تگ (Tag) چیست؟

برای پی بردن به مفهوم برچسب یا تگ ابتدا باید دسته بندی را تعریف کنیم، دسته بندی همانطور که می دانید گروه بندی هایی است که بر اساس موضوع محتوا انتخاب می شود و می توان آنها را به صورت مجموعه هایی در نظر گرفت که زیر مجموعه های آنها محتواهایی با موضوع های مرتبط و تا حدودی یکسان است. استفاده از این دسته بندی ها علاوه بر این که مخاطبان شما کمک می کند که مطالب مورد نظرشان را راحتتر پیدا کنند، به شما و نویسنده های وب سایتتان کمک می کند که عناوین خود را با دقت و تمرکز بیشتری انتخاب کنید و از مسیری که به عنوان هدف بازاریابی محتوا در نظر گرفته اید خارج نشوید.

خب، زمان آن است که به سراغ سوال اصلی برویم: "برچسب چیست؟"

برچسب های دسته بندی های کوچکتر و خاص تری را برای شما انجام می دهند و نحوه استفاده از برچسب به این صورت است که شما مطالبی که ارتباط موضوعی دقیق و مشخصی دارند را با دسته بندی های کوچکتر تقسیم بندی می کنید. برای فهم درست این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

ما در پونه مدیا دسته بندی های مختلفی داریم که یکی از آنها مطالب آموزش سئو است که مطالب بسیار زیادی دارد و همانطور که می دانید دامنه آموزشات سئو بسیار گسترده است، در این مجموعه یک بر چسب به نام آموزش GTMETRIXداریم که در آن 5 مطلب در خصوص آموزش GTmetrix قرار دارد.
خب همانطور که مشاهده می کنید این برچسب باعث شده است که یک دسته مطلب که از نظر موضوعی با هم ارتباط دارند در یک دسته بندی قرار بگیرند و به این صورت هم دسترسی مخاطب به سایر مطالب دارای این برچسب راحت می شود و هم درک مطلب برای کاربران سایت شما ساده تر می گردد.

در ادامه اصولی که باید در زمان استفاده از برچسب ها در نظر بگیرید را برای شما توضیح می دهیم.

 دسته بندی مجموعه و برچسب

نحوه استفاده از برچسب یا تگ (Tag)

 

1. برچسب یا تگ را کوتاه انتخاب کنید.

اولین قانون برچسب گذاری این است که شما باید برچسب خود را کوتاه انتخاب کنید. به عنوان مثال در زبان فارسی بهتر است که تگ یا برچسبی که انتخاب کرده اید حد اکثر سه کلمه باشد. دلیل این موضوع این است که وقتی شما از عبارت های طولانی برای برچسب استفاده می کنید، تگ ها به عنوان متن شناسایی می شود و کاربران شما نمی توانند برچسبی که آنها را به مطالبی مشابه راهنمایی می کنند را تشخیص دهند.

 

2. برای نوشته های خود از برچسب های کمی استفاده کنید.

زمانی که شما یک مطلب در مورد سئو نوشته اید این موضوع به هیچ عنوان نمی تواند همزمان در مورد روانشناسی هم باشد! به عبارت دیگر هر مطلب دارای موضوعی مشخصی است که با برچسب گذاری مطالبی که دارای ارتباط موضوعی نزدیکی هستند را کنار هم قرار می دهید تا کار مخاطبان خود را ساده کنید.
حالا فرض کنید شما به جای استفاده درست تعداد زیادی برچسب بی ربط برای مطلب خود استفاده کنید. خب، در این صورت نتیجه چه می شود؟
نتیجه بر چسب گذاری شما علاوه بر این که کاربران را راهنمایی نمی کند، آنها گیج و سر درگم می کند.

 

3.از تگ ها برای شناسایی مطالب پرطرفدار استفاده کنید.

شما می توانید با استفاده از بررسی کردن بازدید کننده ها در مطالب موجود در برچسب یا تگ های مختلف موضوعاتی که کاربران بیشتر دوست دارند را پیدا کنید و تولید محتوای خود را هدفمندتر و هوشمندانه تر انجام دهید. به همین دلیل شما باید همان ابتدای کار در زمان انتخاب برچسب ها دقت داشته باشید که برچسب ها خیلی خاص و تخصصی نباشند و بتواند مطالب دیگری هم برای آنها استفاده کرد.

 

4. از نام دسته بندی ها به عنوان نام برچسب استفاده نکنید.

یکی از نکاتی که در زمان استفاده از برچسب ها باید به یاد داشته باشید این است که نام آنها را با دسته بندی ها و مجموعه های یکی نکنید. بگذارید که دسته بندی ها یا مجموعه ها عملکردشان ازبرچسب ها به طور کامل جدا باشد، به این صورت شما هم از دسته بندی ها و هم از تگ ها برای راهنمایی کاربران و مخاطب های خود استفاده کرده اید.
ولی اگر نام بر چسب ها و نام مجموعه های شما یکی باشد شما با این کار محتوا هایی یکسان را در دو صفحه متفاوت قرار داده اید و به این صورت خودتان را درگیر محتوای تکراری و جریمه های مربوط به آن کرده اید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
محتوای تکراری یا duplicate content چیست؟

 

اشتباه های رایج در استفاده از تگ یا برچسب ها

 

ایجاد محتوای تکراری یا duplicate content

زمانی که شما از برچسب هایی استفاده می کنید که محتوای یکسان دارند، در اصل با دستان خود محتوای تکراری تولید کرده اید. بگذارید تا این موضوع را با یک مثال برای شما توضیح دهیم:
فرض کنید شما دو برچسب "بازاریابی محتوا" و "بازاریابی محتوایی" ایجاد می کنید و مطالبی که در آنها قرار می دهید، یکسان هستند. به همین دلیل دو صفحه مختلف با مطالب و محتوای کاملا یکسان تولید می شود و این موضوع باعث افت کیفیت سئو شما خواهد شد.

 محتوای تکراری در برچسب ها

ایجاد تشابه موضوعی بین صفحات

زمانی که شما مطالبی که با هم تشابه زیادی دارند یا مفهوم مشابهی دارند را با برچسب های مختلف منتشر می کنید، گوگل هر دو محتوای شما را مشابه تشخیص می دهد و از آنجایی که نمی تواند درستی و صحت مطالب را با هم مقایسه کنید نسبت به هر دوی آنها بی اهمیت می شود و همین باعث کاهش رتبه این صفحات و کاهش رتبه سایت شما به صورت کلی خواهد شد.

 

صفحات بی ارزش یا Zombie pages

صفحه هایی که در وب سایتها به برچسب ها تعلق دارند از نظر گوگل ارزش بالایی دارند و احتمال حضور آنها در نتایج جستجو گوگل بالاست، ولی شما نمی توانید کلمات دلخواه خود را به صورت برچسب مورد هدف قرار دهید و با این کار سعی در به دست آوردن رنبه در صفحه نتایج گوگل باشید. اگر برچسب مورد استفاده شما بسیار عمومی مثل "دانلود" "خرید" و... باشد، صفحه ای که با این برچسب ها تولید شده است کاملا بی ارزش است که به آن صفحه زامبی هم می گویند.
همچنین زمانی که سایت شما صفحات زامبی زیادی داشته باشد، این موضوع زمان زیادی از موتور های جستجو و خزنده های آنها خواهد گرفت و همین موضوع باعث می شود که زمان ایندکس شدن سایت شما بالا برود که همین قضیه باعث افت سئو سایت شما خواهد شد.

 

نتیجه گیری

استفاده از برچسب یا تگ یکی از ابزار های است که در اختیار دارید و استفاده ی اصولی و حرفه ای از آن می تواند برای شما بسیار مفید باشد. ولی نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که استفاده غیر اصولی و نادرست از برچسب ها می تواند برای شما و سئو سایتتان بسیار مضر خواهد بود.

 

تمرین:

برای درک بهتر دسته بندی یا مجموعه و برچسب ها برای سایت خود 5 مجموعه با 10 برچسب فرضی بسازید و در قسمت نظرات آنها را بنویسید تا متخصصان ما و سایر خوانندگان نظراتشان را در مورد آنها بیان کنند.
به این صورت یک مشاوره رایگان در مورد انتخاب مجموعه و برچسب دریافت کرده اید.

5 از 5