با ما در ارتباط باشید: 0314566

برچسب و محتوای تکراری ضرر تگ در سئو سایت

تاثیر برچسب ها در سئو سایت

 تصور بسیاری از افراد درباره Tag (برچسب) در سیستم های مدیریت محتوا و وبلاگ ها، در سال های گذشته باقی مانده است و حتی روی تگ یا برچسب، خیلی وسواس به خرج داده می شود .

توی یکی دو ماه اخیر، در سایت ها و ایمیل ها ، خیلی از ما درباره برچسب و تگ گذاری سوال پرسیده شد که به دلیل مفصل بودن پاسخ، نمی توا نستیم جواب جامعی  بدهیم.

قبل از مطالعه این مطلب و سایر مطالب سئو وب سایت پونه مدیا، ذهنتون رو از همه باور ها و عادت های رایج در سئو وب سایت دور کنید. تگ، سالهاست از نظر سئو منسوخ شده است و جز دردسر و حذف ایندکس های شما، هیچ فایده ای ندارد.

مگراینکه در شرایط و با رعایت اصول خاص برچسب ها، خونخوار های رتبه و ایندکس وب سایت شما هستند!

به خاطر بحث Duplicate Content (ایجاد محتوای تکراری). اصلا برچسب چه کاربردی داره و به چه هدفی ساخته شده؟ اصل و اساس ماهیت برچسب و تگ، به معنی کلمات کلیدی پست ها و صفحات وب سایت شماست.

اما نه کلمه کلیدی برای موتور جستجو!

بلکه برای جستجوی داخلی وب سایت شما!

تگ از نظر فنی دقیقا چگونه عمل می کنه؟

تگ ها، یک صفحه با URL جدید که اون URL ، دقیقا همون عبارت تگ هست، ایجاد می کنند و باعث میشه وقتی در داخل وب سایت، اون عبارت جستجو میشه، از تگ ها برای نمایش نتایج جستجوی داخلی وب سایت، استفاده بشه.

برای مثال در این مطلب در پونه مدیا، درباره تگ و برچسب و محتوای تکراری صحبت شده و ما میخوایم اگر کاربر در داخل وب سایت پونه مدیا ، کلمه Duplicate Content رو جستجو کرد، لینک این پست، در نتایج جستجوی داخلی سایت ما، نشون داده بشه.در این صورت ما از تگ، استفاده می کنیم.

وقتی از برچسب(تگ) استفاده می کنید، محتوای یکسانی با محتوای پست اصلی به وجود میاد.یعنی یک صفحه با URL متفاوت که عینا همون محتوا رو داره.برای مثال، این مطلب، یک صفحه با عنوان “برچسب و محتوای تکراری  ضرر تگ در سئو سایت” هست که اگر براش برچسب “Duplicate Content” رو وارد کنیم، باعث میشه همین محتوا این بار با URL این تگ یعنی (duplicate-content) ایجاد بشه.این یعنی Duplicate Content که گوگل یکی از URL ها رو حذف می کند.

به طور خلاصه یک صفحه جدید که کلمه کلیدی مد نظر ما عینا در URL اون وجود داره و محتواش هم، همون محتواست ساخته میشه و باعث میشه در جستجوی داخلی وب سایت ما، اون کلمه کلیدی وارد شده در برچسب، تاثیر گذار شود.

چرا نباید تگ و برچسب ها رو ابزاری برای افزایش رتبه و ورودی گوگل بدونیم؟

سالها قبل که سئو اینقدر پیچیده نشده بود و گوگل به اندازه امروز هوشمند نبود، از همین تگ ها که برای جستجوی داخلی بودند، به منظور سئو و افزایش رتبه بهره گرفته میشد.اون زمان، وجود کلمه کلیدی در URL به شدت حائز اهمیت بود و بحث Duplicate Content (محتوا یا ایندکس های تکراری یک سایت) مطرح نبود و رقابت و هوشمندی و اطلاعات در سطح وب، در کل دنیا، به اندازه امروز نبود.

به همین دلیل وقتی از تگ استفاده می کردید، برای گوگل، اگر خوشایند نبود، بد هم نبود که با صفحاتی که URL اونها حاوی کلمات کلیدی بود و به یک محتوا اشاره داشت، مواجه می شد و در بسیاری مواقع منجر به نتیجه می شد. اما الان دیگه اون زمان گذشته و انقدر فاکتور های سئو، متعدد و گسترده و پیچیده تر شدند که گوگل و یک موتور جستجوی قوی، با دیدن کلمه کلیدی در URL خوشحال نمی شود .چه برسد به اینکه محتوای تکراری (Duplicate Content) هم ایجاد شده باشد.

استفاده از تگ، بدون آگاهی و درج کلمات کلیدی هر پست در تگ ها، نوعی از Over Optimization (بهینه سازی بیش از حد معمول )هست.یعنی تصمیم می گیرید ابروشو درست کنید، می زنید چشمشم کور می کنید!

از تگ چطور استفاده کنیم که ضرر نداشته باشه؟ هر جوری که دوست دارید استفاده کنید اما با این خط قرمز که محتوای تکراری ایجاد نشود! همین!

چطور می تونیم از تگ استفاده کنیم که محتوای تکراری ایجاد نشود ؟

اصلا تگ غیر تکراری یا منحصر به فرد ایجاد نکنید.برای مثال، اگر در پونه مدیا، ۸ آموزش مرتبط با گوگل وب مستر تولز (سرچ کنسول) وجود داشته باشه و در عین حال، صفحه ای مرتبط با گوگل وب مستر تولز که همه مطالب مرتبط با “آموزش گوگل مستر تولز” رو نشان دهد ، وجود نداشته باشد(مثل دسته آموزش “گوگل وب مستر تولز”)، برای همه این ۸ مطلب، می شه از برچسب “آموزش گوگل وب مستر تولز” استفاده کرد.به بیان بهتر، استفاده از برچسب، برای وصل کردن صفحات به هم دیگر می تواند مفید باشد.اما تگی که کلا یک بار در کل سایت به کار رفته، بدترین و بیهوده ترین و بی معنا ترین تگ هست و اگر شما اینطور از تگ ها استفاده می کنید به این معنی هست که ماهیت Tag رو به درستی درک نکردید. اگر شما برای هر پست، با کلمات کلیدی دلخواهتون که دوست دارید، تو گوگل بالا بیاد، تگ ایجاد کنید و noindex یا canonical به صفحه اصلی اون مطلب هم نباشد، در حال ایجاد صفحات با محتوای تکراری هستید و حداقل ضررش ، تلف شدن وقت شما و موتور جستجو هست و حداکثر ضررش، آسیب دیدن سایت شما به خاطر وجود صفحات با محتوای تکراری بسیار زیاده که به صورت کلی موجب حذف ایندکس های تکراری و کاهش رتبه صفحات مشابه میشود. کلمات کلیدی شما در عنوان، Meta Description و محتوای شما وجود دارند.لازم نیست برای تک تک کلمات کلیدیتون تگ ایجاد کنید که منجر به ایجاد صفحات تکراری شود!

نکته خیلی مهم:

بسته به تنظیمات قالب و فنی و ساختار ظاهری وب سایت ها، بعضی سایت ها، بخش زیادی از محتوای تگ رو به صورت لیستی نشان می دهند.یعنی بخش زیادی نوشته های خود مطلب در صفحه تگ وجود داره که با کلید ادامه مطلب، وارد صفحه اصلی اون مطلب می شود. در عین حال، در بعضی از سایت ها، فقط بخش کمی از مطلب (مثلا سه خط) از محتوای هر پست مرتبط با اون تگ وجود داره و مطالب به شکل خیلی خلاصه و تیتر وار در صفحات تگ، لیست می شوند.در صورت عدم رعایت نکات بالا،

در حالت اول، ریسک به وجود اومدن Duplicate Content به خاطر شباهت زیاد محتوای صفحات تگ با خود مطلب اصلی، خیلی بالا می رود.

در حالت دوم هم، به دلیل کوتاه و خالی بودن یا بی ربط شدن صفحه تگ، به کلمه کلیدی، موجب به وجود اومدن صفحات زیاد ضعیف و بی کیفیت از نظر موتور جستجو میشه. اگر جزو کسانی بودید که مشکل ایندکس نشدن درست صفحاتتون رو داشتید و صفحات برچسب به جای مطلب اصلی یا برعکس در نتایج گوگل نمایش داده می شد، حالا دیگه دلیل ایندکس نشدن صفحاتتون و مشکلاتی که خودتون با دست خودتون برای سایتتون ایجاد می کردید رو متوجه شدید.امیدوارم دیگه با باور های نا اگاهانه و اشتباه و بی اساس سئو مثل “برای هر مطلب N تعداد برچسب با کلمات کلیدی قرار بده” یا “برای هر مطلب بیشتر از N تعداد کلمه کلیدی در قسمت برچسب ها قرار نده” خداحافظی کنید.

چون اصلا مشکل این نیست که تگ زیاد بذارید یا کم بذارید! 

5 از 5

سوالات متداول طراحی وب سایت شرکتی

چرا از وبسایت شرکتی استفاده کنیم؟
به دو دلیل عمده داشتن وبسایت شرکتی با اهمیت است: 1- بازاریابی و شناخت بیشتر مردم از شرکت شما 2- توسعه شرکت و کسب و کار خود
وب سایت شرکتی شامل چه قسمت هایی است؟
قسمت خدمات یا محصولات، کاتالوگ، تماس با ما، اهداف شرکت
آیا قالب های وبسایت اماده شرکتی مناسب است؟
به دلیل متفاوت بودن فضای رقابتی در مشاغل مختلف و متفاوت بودن مشتریان شرکت ها، بهتر است برای هر شرکت و سازمانی با توجه به اهداف و خمات ارائه شده، قالبی منحصر بفرد با المان های اختصاصی ، سایت شرکتی طراحی نمود.
طراحی وبسایت شرکتی چقدر هزینه دارد؟
با توجه به اندازه و خدمات مورد نیاز و ریسپانسیو بودن و داینامیک بودن سایت، هزینه طراحی محاسبه می گردد.