با ما در ارتباط باشید: 0314566
سیگنال‌ کاربری (User Signals) چیست؟

ماموریت گوگل، سازماندهی اطلاعات و ایجاد دسترسی به این اطلاعات از سرتاسر جهان است. بنابراین گوگل می‌خواهد تا حد امکان بهترین نتایج را به کاربرانش نشان دهد. نتایجی که تناسب کامل را با عبارت مورد جستجو دارند. یکی از روش‌های مورد استفاده گوگل برای دستیابی به این هدف، ارزیابی رفتار کاربران در قبال نتایج به دست آمده است. این روش را تحت عنوان سیگنال‌های کاربری می‌شناسیم و در این مطلب سعی می‌کنیم با مفاهیم آن بیشتر آشنا شویم.

سیگنال‌ کاربری به چه چیزی گفته می شود؟

به آن دسته از الگوهای رفتاری کاربران که توسط گوگل برای رتبه بندی وبسایت‌ها در نتایج جستجو استفاده می‌شود سیگنال‌های کاربری می‌گوییم. به عنوان مثال: کلیک کاربران روی یکی از نتایج موتور جستجو و سپس بازگشت سریع آن‌ها به صفحه جستجوی گوگل. این می‌تواند سیگنالی از مناسب نبودن سایت مورد نظر در راستای نتایج مورد انتظار کاربر باشد. گوگل از این نوع اطلاعات برای تخمین نتایج قابل نمایش برای جستجوی کلمات و عبارات مشخص، استفاده می‌کند.

مهم‌ترین سیگنال‌های کاربری کدامند؟

مهم‌ترین سیگنال‌های کاربری شامل نرخ پرش (Bounce rate) و نرخ کلیک (CTR) می‌باشد. این موارد برای بهبود کمپبن سئو بسیار مهم هستند. چرا که گوگل اهمیت زیادی به آن‌ها می‌دهد. در کنار این مساله، سیگنال‌های کاربری برای تجربه کاربری هم بسیار تعیین کننده هستند. در ادامه این دو مورد را به شکل دقیق‌تری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • نرخ پرش

نرخ پرش، نشان‌دهنده تعداد کاربرانی که روی لینک سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPs) کلیک کرده و سپس به گوگل برگشته‌اند، می‌باشد. اگر مقدار این نرخ زیاد باشد نشانه این است که کاربران نتوانسته‌اند نتایج مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کنند.
مشخص کردن دقیق دلایل بالا رفتن نرخ خروج کاربر، کار مشکلی است. این مساله اول از همه به نحوه اندازه گیری این معیار بستگی دارد. پلتفرم گوگل آنالاتیکس معیار نرخ خروج کاربر را در صورت کلیک نکردن کاربر روی دیگر لینک‌های موجود در سایت و ماندن او در یک صفحه خاص، محاسبه می‌کند. اما آیا می‌توان گفت کسی که برای دقایقی در یکی از صفحات سایت مانده است تا آن را به صورت کامل مطالعه کند را هم باید در این معیار مورد محاسبه قرار داد؟ دیگر پلتفرم‌های تحلیلی، تعریف متفاوتی را برای نرخ خروج کاربر ارائه می‌کنند.
مساله بعدی این است که بالا یا پایین بودن این نرخ، وابستگی مستقیمی‌ به نوع سایت شما هم دارد. اگر یک وبلاگ داشته باشید، احتمالا دارای نرخ خروج بالایی هم خواهید بود. زیرا بیشتر افراد فقط به خواندن یکی از پست‌ها کفایت کرده و سپس به گوگل برمی‌گردند تا دیگر پست‌های مربوط به موضوع مورد جستجو را پیدا کنند. همچنین اگر در سایت خود اقدام به فروش محصول خاصی می‌کنید، احتمالا از نرخ خروج بسیار پایینی برخوردار هستید.
علیرغم مشکل بودن محاسبه نرخ خروج کاربر، نباید آن را نادیده بگیرید. شما باید نظارت کاملی بر این معیار داشته و حتی مقادیر متفاوت نرخ خروج صفحات مختلف سایت را مورد بررسی قرار دهید. اگر یکی از صفحات سایت، از نرخ خروج بالایی برخوردار باشد باید به دنبال علت آن باشید. از راه‌های‌ ترغیب کاربران به ماندن در سایت می‌توان به ایجاد لینک‌هایی به دیگر صفحات یا استفاده از دکمه‌های CTA (فراخوان عمل) اشاره کرد.

  • نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یک صفحه برابر با تعداد افرادی است که روی لینک سایت شما در نتایج جستجو کلیک می‌کنند. اگر ریچ اسنیپت سایت بسیار متقاعد کننده باشد یا در مکان مناسبی قرار گرفته باشد، افراد بیشتری مایل به کلیک کردن روی آن خواهند بود. هرچه تعداد این افراد بیشتر باشد، گوگل این صفحه از سایت شما را به عنوان پاسخی مناسب برای جستجوی کاربران، شناسایی می‌کند. هرچه CTR بالاتر باشد، رتبه بهتری در نتایج جستجو دریافت می‌کنید.
برای سئو، باید روی نرخ CTR صفحات مختلف سایت خود نظارت داشته باشید. شما می‌توانید مقدار نرخ کلیک هر صفحه از سایت را در سرچ کنسول گوگل مشاهده کنید. صفحاتی با مقدار نرخ کلیک پایین‌تر را مورد توجه قرار دهید. شاید توضیحات متای این صفحه به خوبی نوشته نشده باشد. نوشتن اسنیپت‌ها به بهترین و متقاعد کننده ‌ترین شکل ممکن، می‌تواند راهی عالی برای جلب نظر کاربران و کلیک بیشتر روی لینک سایت شما باشد.

نحوه استفاده وبمسترها از سیگنال‌های کاربری

برای به دست آوردن سیگنال‌های کاربری به مثبت‌ترین شکل ممکن، می‌توانید از معیارهای زیر در کمپین سئوی سایت خود بهره ببرید:

  1. بهبود محتوا: بهبود مستمر محتوا و کاهش خطاهای موجود در آن می‌تواند موجب بهبود تجربه کاربری هم شود. اگر کاربران همان چیزی را که می‌خواهد پیدا کنند مدت طولانی‌تری در سایت مانده و تمایل کمتری به خروج از آن نشان می‌دهند. این می‌تواند یک سیگنال مثبت کاربر تلقی شود.
  2. بهبود توضیحات متا: هرچه توضیحات متای موجود در اسنیپت، تطابق بیشتری با هدف سایت داشته باشد میزان نرخ خروج از آن هم کاهش پیدا می‌کند. در همین حین، محتوا هم نقش مهمی ‌در اینجا ایفا می‌کند.
  3. بهینه سازی زمان بارگذاری و فناوری سایت: سرعت بارگذاری سایت، تاثیر مستقیمی ‌بر میل کاربر برای ماندن در آن ایفا می‌کند. بارگذاری کند می‌تواند نرخ خروج سایت را افزایش دهد. همین مساله درباره خطاهای فنی سایت هم صدق می‌کند.
  4. بهینه سازی سایت برای موبایل: اگر یک سایت برای دستگاه‌های موبایل بهینه نشده باشد، نرخ خروج آن افزایش قابل توجهی خواهد داشت. این می‌تواند سیگنالی منفی برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو باشد. در نتیجه سایت شما از رتبه خوبی در نتایج جستجوی موبایلی نسبت به جستجو در کامپیوترهای دسکتاپ، برخوردار نخواهد بود.

سنجش وضعیت سیگنال‌های کاربری با بررسی رفتار کاربران

برای مشخص کردن میزان کیفیت سیگنال‌های کاربری در یک سایت، ابزارهای معمول تحلیل وب، نظیر گوگل آنالاتیکس می‌تواند به شما کمک کند. این ابزارها داده‌های دقیقی از نحوه استفاده از سایت مثل نرخ خروج، میزان دقایق بازدید یا نرخ کلیک در اختیار شما می‌گذارند. با کنار هم گذاشتن این داده‌ها می‌توان به تخمین مناسبی از وضعیت سیگنال‌های کاربری رسید. راه‌های مختلفی برای اجتناب از سیگنال منفی کاربر وجود دارد. به عنوان مثال، نرخ خروج بالا را می‌توان به محتوای ضعیف یا بی ربط به عنوان ربط داد.
توجه به سیگنال‌های کاربری می‌تواند راه خوبی برای شروع کمپین بهینه سازی سئوی سایت و شکل‌دهی تجربه کاربری مناسب در سایت مدنظرتان باشد.

منابع:

  1. اصول SEO: سیگنال کاربری چیست؟
  2. سیگنال های کاربر
امتیازی ثبت نشده است.