با ما در ارتباط باشید: 0314566
کاهش رتبه بندی الکسا

خیلی از افراد از ما سوال میکنند که چطور میشود رتبه الکسا سایتم را بهتر کنم؟ ما میدانیم که این رتبه برای خیلی از افراد و بیزنس ها از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که خیلی از شرکت ها برای همکاری با شما رتبه الکسا را بررسی خواهند کرد به همین دلیل ما درک میکنیم که چرا افزایش رتبه الکسا برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. 
برای افرادی که تازه با رتبه الکسا آشنا شده اند. رتبه الکسا یک معیار واحد است که خلاصه ای سریع از عملکرد یک سایت (شما یا رقیبان شما) را نسبت به سایر سایتهای وب ارائه می دهد. شما با بررسی این رتبه میتوانید تلاش کنید که صفحات سایت خود را برای رتبه بندی در موتورهای جستجو بهینه کنید. در الکسا هر چه رتبه ی شما پایین تر باشد سایت شما از محبوبیت بیشتری برخوردار است. شما میتوانید با نصب اکستنشن الکسا رتبه سایت خود را مشاهده کنید.

رتبه الکسا چیست؟ رتبه الکسا چگونه محاسبه میشود؟

الکسا عنوان سرویسی است وابسته به سایت amazon.com که در آدرس Alexa.com ارائه می شود. هدف از این سرویس رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) می باشد که با در نظر گرفتن یک سری معیار های محاسباتی و آماری، نهایتا سایت های مختلف را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آنها، رتبه بندی می کند.

رتبه شما در الکسا با توجه به محبوبیت شما نسبت به تمام سایت های دیگر در اینترنت محاسبه میشود. رتبه الکسا جوابی به سوال "نسبت به بقیه سایت ها عملکرد سایت من چگونه است؟" است. الکسا یک پنل داده شامل میلیون ها نفر در جهان دارد بر اساس اطلاعاتی که از این داده ها استخراج میکند تعداد بازدید کننده های یک سایت را محاسبه میکند. این یک محاسبه پیچیده است که شامل اصلاح تعصبات (رتبه بندی سایت ها به صورت بی طرف) و همچنین شناسایی و دور ریختن ترافیک جعلی یا اسپم است.
هر روز الکسا بازدید کننده های یک سایت در سه ماه گذشته را بررسی میکند. بهترین سایت رتبه 1 و ضعیف ترین سایت رتبه ای حول 30 میلیون دریافت میکند. اگر در سه ماه گذشته کسی از سایت بازدید نکرده باشد این سایت رتبه ای دریافت نخواهد کرد.

چه فاکتورهایی روی رتبه الکسا تاثیر گذار هستند؟

از جمله فاکتورهایی که در الگوریتم الکسا نقش دارند میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.
- ترافیک افرادی که از اکستنشن الکسا استفاده میکنند
- تعداد صفحات بازدید شده
- زمانی که هر کاربر در سایت سپری میکند
- نرخ پرش و CTR
- تعداد بک لینک ها
- سرعت سایت
- اشتراک گذاری، لایک و کامنت در شبکه های اجتماعی
- تجربه کاربری

چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی دارد؟ و آیا این رتبه بندی دقیق است؟

در واقع آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدودی مبتنی بر محاسبات فرضی و احتمالی است،چرا که منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و در واقع پشتوانه آن،نوار ابزار یا تولباری است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می شود، به فرض ممکن است اکثر کاربران پایگاهی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را،اکثر آنها نصب کرده باشند،اما با وجود همه ی این تفاسیر نباید سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت!خواسته یا ناخواسته،رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و مخصوصا تجارت الکترونیک پیدا کرده است.به طور مثال تبلیغ دهندگان بیشتر تمایل دارند که با سایت های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آنها همکاری کنند.از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان،می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت،تعیین کننده باشد.

متاسفانه برخی با استفاده از روش های متقلبانه نیز اقدام به افزایش رتبه سایت خود می کنند.به فرض به تعدادی از دوستان خود می گویند که با تولبار الکسا به طور مرتب از آدرس آنها دیدن کنند و واضح است که این نوع کارها جزء هدر دادن وقت و به اصطلاح گول زدن خود،ارزش دیگری ندارد و معمولا این گونه افراد پس از مدتی از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی خود را نیز از دست می دهند.

تعداد بازدید کننده چگونه روی رتبه الکسا تاثیر میگذارد؟

اگر شما بازدید کننده های سایت را نسبت به رتبه الکسا سایت در یک نمودار نشان بدهید. این نمودار به شکل زیر خواهد بود.

بازدیدکننده نسبت به رتبه الکسادر این نمودار گوگل در سمت چپ و بالای نمودار قرار دارد چرا که رتبه یک در الکسا و بیشترین بازدید کننده ها را دارد. در این نمودار هرچه شما از بالاترین رتبه الکسا (30 میلیون) بخواهید سایت خود را به سمت رتبه های اول هدایت کنید باید تعداد بازدید کننده های سایت شما نیز بیشتر بشود.

تغییر رتبه سایت با افزایش بازدید کنندهچگونه رتبه الکسا سایت را کاهش دهیم؟

راه های متفاوتی برای کاهش رتبه در الکسا وجود دارد. به طور کلی بهینه سازی سایت با توجه به فاکتورهای سئو گوگل به کاهش رتبه الکسا سایت به شما کمک خواهد کرد در زیر چند تا از مهمترین این فاکتورها را با توجه به معیار رتبه بندی در سال 2020 برا شما آورده ایم.

- محتوای جذاب و جدید تولید کنید: محتواهایی که به درد کاربر شما نخورند باعث جذب کاربر نخواهد شد. هنگامی که شما محتوای با اهمیت تولید کنید کاربر از این استفاده خواهد کرد و آن را به اشتراک خواهد گذاشت. این عمل هم برای شما کاربر جدید تولید میکند هم باعث بالا بردن نرخ تبدیل میشود.

- لینک سازی: یکی از راه هایی که شما میتوانید اهمیت و اعتبار سایت خود را نشان بدهید دریافت لینک مرتبط است. هرچه تعداد لینک های سایت شما بیشتر باشد موتورهای جستجو بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. لینک هایی که از سایت هایی با رتبه بالا دریافت میکنید برای شما از ارزش بیشتری برخوردار است.

- لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی مسیر حرکت در وبسایت را مشخص میکند و کاربر را در وبسایت شما فعال میکند. باز هم اشاره میکنم که محتوای عالی ارزش لینک های سایت را بالا میبرد. چرا که اگر به مطالب بی اهمیت لینک سازی کنید کاربر از سایت شما خارج خواهد شد.

- از کلمات کلیدی که رقبای شما با آنها رتبه کسب کرده اند استفاده کنید: شما با توجه به آنالیز کلمات کلیدی رقبا می توانید سایت خود را برای این کلمات بهینه کنید و رتبه بهتری بدست بیاورید. مثلا می توانید یک محتوا در خصوص یک کلمه کلیدی خاص با کیفیتی بهتر از رقیب خود بنویسید.

- از موفق ترین تکنیک های سئو استفاده کنید: تکنیک ها و استراتژی های مختلفی برای سئو سایت در اینترنت مشاهده می کنید شما می توانید با پیاده سازی این تکنیک ها به کاهش رتبه سایت در الکسا کمک کنید.

- سئو فنی سایت را بررسی کنید : بهبود سئو تکنیکال (سرعت، نقشه سایت، کدهای وضعیت ، URLها و ...) نیز یکی از عواملی است که به تبدیل یک کاربر به مشتری کمک میکند و در نتیجه رتبه الکسا را کاهش خواهد داد. برای مثال اگر شما سرعت سایت خود را نسبت به رقبا افزایش بدهید کاربر به جای اینکه برای لود سایت رقیب شما صبر کند از سایت شما بازدید خواهد کرد.

-آنالیز سئو سایت را فراموش نکنید: شما با آنالیز سایت میتوانید نقات ضعف خود را شناسایی کرده و آنها را بهبود ببخشید. ابزارهای متفاوتی برای آنالیز سایت وجود دارد که میتوانید از هر کدام از آنها استفاده کنید. 

مزایای رتبه بندی الکسا

  • ترافیک الکسا را می توان به عنوان یک ابزار رقابتی هوشمند به کار برد اما شما باید این حقیقت را در نظر داشته باشید که حجم نمونه مخاطبان بسیار کوچک است. تنها کافیست آدرس سایت رقیب خود را در بخش آنالیز رقبا وارد کنید و تلاش های بازاریابی خود را با سایر رقبا بسنجید.
  • برخلاف پیج رنک گوگل، در سیستم رتبه بندی الکسا هر چقدر عدد بدست آمده کوچکتر باشد بهتر است.
  • این گزینه به وبمسترها و تبلیغ کنندگان کمک می کند پتانسیل واقعی بازاریابی را در سایت خود مشاهده کنند.هرچقدر رتبه الکسای سایت شما بهتر باشد، افراد تمایل بیشتری برای خرید فضای تبلیغات در سایت شما خواهند داشت.
  • صفحات شخصی یا وبلاگ ها نیز همانند سایت های معمولی در نظر گرفته می شوند و به روش یکسان مورد مطالعه و بررسی الکسا قرار می گیرند.آنها حتی علامت متمایز (*) را نیز دریافت می کنند.
  • از آنجایی که رتبه بندی الکسا اطلاعاتی را در مورد سایت در اختیار شما قرار می دهد پس یک ابزار خوب برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر خواهد بود.

معایب رتبه بندی الکسا

  • همه افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، تولبار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب نکرده اند، بنابراین ممکن است سایتی میلیون ها بازدید کننده داشته باشد و ترافیک قابل توجهی را به سمت خود بکشد اما در الکسا مورد بررسی قرار نگیرد.
  • بیشتر سئو کاران معتقدند که الکسا ابزار دقیقی نیست و ترافیک الکسا به شدت می تواند تحت تاثیر سایر موارد قرار گیرد..
  • Subdomainها به صورت جداگانه رتبه بندی نمی شوند.حتی زیر صفحاتی که در داخل یک دامنه قرار دارند نیز رتبه بندی جداگانه ای نخواهند داشت. ترافیک کلی برای دامنه سطح بالا محاسبه می شود. (در تمام صفحات سایت شما یک رتبه را نشان داده میشود)
امتیازی ثبت نشده است.