با ما در ارتباط باشید: 0314566
استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یا استراتژی بازاریابی محتوا مسئول تأمین نیازهای تجاری از طریق تولید و توزیع محتوا است. افراد زیادی وجود دارند که در دنیای وب تولید محتوا میکنند اما استراتژی محتوا یک عمل با فکر و هدف است. به این معنی که شما قبل از هر کاری تصمیم میگیرید که چه محتوایی را کجا بنویسید. 

تعریف استراتژی محتوا-ویکی پدیا

ویکی پدیا استراتژی محتوا را اینگونه تعریف می کند:
«در صنعت وب هر چیزی که اطلاعات معناداری را به کاربران ارائه دهد را محتوا می‌گویند. همه وب سایت‌ها محتوا دارند، چه یک وب سایت کوچک، چه یک پایگاه تحقیقاتی آنلاین. طبیعتاً وب سایت‌های کوچک به نویسندگان کمتری نیاز دارند. اما وب سایتی که ده‌ها محتوای مختلف را ارائه می‌کند، به کسانی نیاز دارد که تصمیم‌گیری زمان و چگونگی ارائه محتوا را بر عهده بگیرند. همچنین به اشخاصی نیاز دارد که بتواند بهترین روش برای ارائه محتوا و اینکه توسط چه کسی نوشته شوند را تعیین کند. این شخص استراتژیست محتوا خوانده می‌شود.
در بحث مدیریت محتوا، وقتی از استراتژی محتوا حرف می‌زنیم، با قسمت برنامه‌ریزی آن کار داریم. محتوا باید در تمام طول عمر خود مدیریت شود. همچنین باید دائماً با هدف‌های کسب و کار و تحلیل‌های مرتبط با آن، همسو شود. استراتژی محتوا در مورد تمام مراحل مرتبط به زندگی یک محتوا نظر می‌دهد و بر روی آن تأثیر دارد. ایده‌های اولیه آن، تولید و توسعه آن، ارائه آن، ارزیابی آن و در نهایت حذف و کنار گذاشتن آن. استراتژی محتوا مشخصاً هم ارز جنبه‌های اجرای فنی آن نیست.
استراتژی محتوا قرار است محتوای مناسب و مفید و کاربردی متناسب با «یک تجربه از پیش طراحی شده برای مخاطب» را تولید و گردآوری کرده و آن‌ها را تحویل مخاطب داده و مدیریت کند.
استراتژی محتوا فرایند تولید، ذخیره و توزیع محتوا بر اساس یک برنامه سازمان‌یافته حول یک محور و مأموریت مشخص و بر اساس مخاطب‌های مشخص است. موفقیت این فرایند باید در تمام چرخه عمر محتوا، بر اساس شاخص‌های شفاف عددی پایش و اندازه‌گیری شود. استراتژی محتوا مسئول طراحی هویت محتوا از لحاظ ساختار و سبک است و باید این چارچوب را برای کلیه دپارتمان‌های یک سازمان تعیین کند.
مدیریت محتوا، یک مدل ذهنی، فرهنگ و رهیافت است که بر اساس آن، تلاش می‌شود اطلاعاتی که مشتری نیاز دارد در همهٔ محل‌هایی که او به دنبال آن‌ها می‌گردد و در کلیهٔ مراحل خرید، در اختیار او قرار گیرد. این شیوه، یک نوع نگرش استراتژیک برای مدیریت محتوا به عنوان یک دارایی است و بر اساس آن، مدیریت به شیوه‌ای اعمال می‌شود که نرخ بازگشت سرمایه آن به صورت عددی، قابل سنجش باشد.»

استراتژی تولید محتوا چیست؟ 

استراتژی محتوا (که به عنوان "استراتژی بازاریابی محتوا" نیز شناخته می شود) رویکرد سطح بالای سازمان برای تولید و بازاریابی محتوا است. یک استراتژی برای ایجاد محتوا شامل انتخاب موضوع ، قالب های محتوا ، سبک نوشتن ، طراحی و تبلیغ است.

استراتژی محتوا (تکنیک ها و روشها)

هنگامی که شما یک استراتژی محتوا تهیه می کنید، چند سوال را باید پاسخ دهید.

1. چه کسی مطالب شما را می خواند؟

مخاطبین محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند مخاطب محتوا ایجاد می کنید؟ همانطور که تجارت شما ممکن است بیش از یک نوع مخاطب داشته باشد، استراتژی محتوای شما می تواند بیش از یک نوع خواننده یا بیننده را تأمین کند.
استفاده از انواع متنوعی از کانال ها به شما کمک می کند محتوای متفاوتی را به هر نوع مخاطبی که در ذهن دارید ارائه دهید و هر کسی را که مخاطب شما قرا می گیرد را درگیر کنید.

2. چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟

در حالت ایده آل، محصول یا خدمات شما مشکلی را حل می کند که می دانید مخاطبین شما با آن مواجه هستند. با همین حساب، محتوای شما با شناسایی مشکل شروع و در ادامه مشکل را به صورت گام به گام حل خواهد کرد.

یک استراتژی محتوای صحیح هم از شما و هم از مخاطب شما پشتیبانی می کند از تجربه ی کسانی که هنوز با چالشهای مد نظر شما درگیرند و کسانی که در حال حاضر برای غلبه بر این چالش ها از محصول شما استفاده می کنند درخواست همکاری کنید. محتوای شما قرار است راه حل ارائه شده توسط شما را تقویت کند و باعث شود مخاطبین شما استفاده ی با کیفیت تری از محصول شما داشته باشند.

3. چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

رقبای شما احتمالاً محصولی مشابه با شما دارند، این بدان معناست که مشتریان بالقوه شما باید بدانند که نقطه قوت شما چیست. اینجاست که محتوا اهمیت پیدا میکند زیرا قرار است واسطه ای برای انتقال پیام مهمی همچون تفاوت شما با دیگری باشد.

4- روی چه قالب های محتوایی تمرکز خواهید کرد؟

محتوای شما به چه شکل هایی در می آید؟ اینفوگرافیک؟ فیلم؟ محتوای متنی؟ نوع محتوای خود را باید طبق موضوع محتوا انتخاب کنید تا به بهترین شکل آن موضوع را بیان کنید.

5- کانال های توزیع محتوا را انتخاب کرده اید؟

شما طی روند برنامه ریزی برای تولید محتوا باید کانال های توزیع محتوا را نیز انتخاب کنید. باید شناسایی کنید که برای چه موضوع هایی چه نوع کانال توزیعی مناسبتر است.

6. ایجاد و انتشار محتوا را چگونه مدیریت خواهید کرد؟

تصمیم گیری درمورد نحوه ایجاد و انتشار کلیه مطالب می تواند کاری دلهره آور باشد. برای یک استراتژیست محتوا مهم است که تمام عوامل نشر محتوا را از قبل مشخص کند. اینکه چه کسی قرار است محتوا را از چه کانالی منتشر کند و تمام عناصر دیگر که در انتشار محتوا دخیل هستند طی برنامه ریزی از قبل باید مشخص شوند.

چرا بازاریابان نیاز به استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟

داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا مهم است زیرا به شما کمک می کند بازاریابی محتوای سایت خود را برنامه ریزی کنید. بدون استراتژی ، بسیاری از افراد از یک روش به روشی دیگر می پرند. یک هفته آنها پست های وبلاگ می نویسند. هفته بعد آنها ویدیوهای YouTube تولید میکنند. 

اما با داشتن یک استراتژی بازریابی شما میتوانید اهداف خود را مشخص و آنها را دنبال کنید. 

البته توجه داشته باشید که داشتن یک استراتژی تثبیت شده نیز به نفع شما نیست و باید با توجه به اهداف اجازه تغییرات را در این استراتژی بدهید. 

چگونه استراتژی بازاریابی محتوا داشته باشیم؟- تعیین استراتژی محتوا

در اینجا ما لیستی از تاکتیکهای اساسی استراتژی بازاریابی محتوا برای شما آماده کرده ایم.

1. هدف خود را مشخص کنید.

هدف شما از تهیه یک برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می خواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟ قبل از شروع برنامه ریزی، اهداف خود را بشناسید و زمانی را برای تعیین بهترین گزینه برای استراتژی خود اختصاص دهید.

2. انجام تحقیقات پرسونا

برای تهیه یک برنامه موفق، باید مخاطبان محتوای خود را به روشنی مشخص کنید.
این به ویژه برای کسانی که شروع به کار می کنند یا تازه وارد بازاریابی می شوند مهم است. با شناختن مخاطبان هدف خود، می توانید محتوای مرتبط و ارزشمندتری تولید کنید که آنها مایل به خواندن و به اشتراک گذاری آن باشند.

اگر یک بازاریاب باتجربه باشید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد. آیا می خواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می خواهید همان مخاطب را حفظ کنید؟ بازبینی سالانه پارامترهای مخاطبین بسیار مهم است.

3. ممیزی محتوا را انجام دهید.

بیشتر افراد کار خود را با ارسال مطالب وبلاگ آغاز می کنند، اما اگر می خواهید فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کنید و محتوای جدید و متنوعتری را تولید کنید، در مورد جزئیات نیز با دقت تصمیم گیری کنید.

به عنوان مثال، اگر در طول یک سال گذشته پست های هفتگی در وبلاگ ارسال میکردید، ایجاد یک کتاب الکترونیکی که تمام پست های وبلاگ شما را به یک راهنمای نهایی جمع بندی می کند، یکی از راه های ارائه اطلاعات در قالب دیگر است.
اگر مدتی مشغول تجارت هستید، با اجرای ممیزی محتوا، تلاش های بازاریابی محتوا و نتایج حاصل از آن را در سال گذشته مرور کنید. مشخص کنید که چه کار متفاوتی می توانید در سال آینده انجام دهید و اهداف جدیدی را برای رسیدن به آن تعیین کنید. اکنون زمان مناسبی است تا اهداف تیم خود را با بقیه اهداف سازمان خود هماهنگ کنید.

4- سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید.

سیستمی مشخص داشته باشید که بتوانید محتوای خود را ایجاد، مدیریت و ردیابی کنید. چند بخش حیاتی مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و تجزیه و تحلیل محتوا کاملا باید تحت نظر شما باشد.

5. ایده پردازی کنید 

اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایده پردازی مربوط به پروژه محتوای بعدی خود را شروع کنید. طوفان فکری یا همان یادداشت تمام ایده هایی که به ذهنتان می رسند بهترین روش برای تبیین استراتژی برای تولید محتواهای آینده شما هستند.
با این حال برای یک استراتژیست محتوا لازم است که دوره استراتژی محتوا را طی کند تا به نتیجه ی مورد نظر خود برسد.

5 از 5
5 سال قبل
نظر
خيلي عالي بود
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند