با ما در ارتباط باشید: 0314566
حمله سئو منفی چیست

شاید تا به حال اسم سئو منفی ( Negative SEO ) یا همان حملات سئو به گوش شما خورده باشد و در مورد این موارد کنجکاو باشید. دلیل حساس شدن این مبحث زمانی اتفاق می افتد که اشخاصی به خاطر سخت شدن رقابت بر سر کلمات کلیدی و نداشتن مهارت کافی برای رقابت سعی میکنند حریف خود را از میدان خارج کنند.بنابراین در زمینه سئو سایت موضوع سئو منفی هر روز بیشتر از دیروز داغ می شود. امیدوارم که به دنبال استفاده از تکنیک های سئوی منفی نباشید و تنها برای کسب تخصص و اطلاعات بیشتر این مطالب را بخوانید.

سئو منفی - Negative SEO چیست؟

سئو منفی هر اقدامی است که بر علیه سایت شما به منظور پایین کشیدن رتبه سایت در موتورهای جستجو صورت میگیرد. نمیتوان به طور قطع گفت که بهینه سازی منفی موتور جستجو (سئو منفی) به خاطر رقبای شما صورت میگیرد بعضی اوقات سئو منفی نتیجه ناراحتی یک فرد از شما و سایت شما یا حتی اقدامات اشتباه از سمت خودتان است.

سئو منفی به مجموعه ای از اقدامات داخلی و خارجی  گفته می شود که به موجب آن رتبه سایت در موتورهای جستجو کاهش می یابد و روز به روز از تعداد بازدیدکنندگان سایت کم می شود و اگر صاحبان وب سایت ها متوجه این موضوع نشوند ممکن است که سایت آنها از موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر به طور کامل حذف شود. این فعالیت همانطور که گفتم می تواند در سایت و توسط خودتان و تیم منفی به صورت سهوی و عمدی صورت بگیرد و یا اینکه توسط رقیبانتان این تکنیک های سئو روی شما پیاده سازی شود.راه ها و تکنیک های زیادی برای سئو منفی وجود دارد. با اینکه این کار به دور از اخلاق حرفه ای است اما هرچند گاهی توسط برخی از افراد اجرا می شود. در این مطلب علاوه بر آشنا شدن با برخی از تکنیک های سئو منفی ، راه های مقابله با آن را نیز شرح خواهیم داد.

سئو منفی چقدر رایج است؟

گوگل تلاش های زیادی کرده است تا دست یابی به سئو منفی را غیر ممکن کند در حقیقت پیاده سازی و دست یابی به سئو منفی کاری زمان بر، نیازمند منابع زیاد و اطلاعات علمی بالا است.
حمله به سایت یک امر طبیعی نیست و بیشتر مواقع رفتارهایی که برای سایت شما اتفاق می افتد طبیعی هستند. به عنوان مثال اگر لینک هایی که به سایت شما زده میشود (لینک هایی از رنج عالی تا بد) بیشتر لینک های نامناسب باشند (مثلا لینک هایی که به مطلب شما ارتباطی ندارند) یک لینک بد دیگر میتواند باعث بشود سایت شما نزول داشته باشد و شما توسط الگوریتم های گوگل جریمه بشوید. شما ممکن است تصور کنید که کسی به سایت شما حمله کرده است اما در حقیقت این اتفاق از سهل انگاری شما صورت گرفته است.
گوگل بیشتر لینک های بدرد نخوری که به شما زده میشود را در نظر نخواهد گرفت چرا که هر کسی میتواند به شما بدون اجازه لینک بزند گوگل نمی آید شما را برای لینک هایی که از یک سایتی دریافت کردید جریمه کند. چرا که هرچه قدرت سایت شما بالاتر برود احتمال دریافت لینک های نا مربوط بیشتر خواهد شد و گوگل به این لینک ها توجه نمیکند.اما اگر تعداد این لینک ها از یک سایت خاص زیاد باشد در اینجاست که شما توانسته اید توجه گوگل را به خود جلب کنید. 

آیا سئو منفی وجود دارد؟

جواب این سوال به طور ساده مثبت است. سئو منفی وقتی اتفاق می افتد که یک فرد یا شرکت میخواهد شما را از بالای لیست موتور جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص حذف کند. در هر بازه زمانی ممکن است این اتفاق رخ بدهد چه هنگامی که شما تازه شروع به کار کرده اید و چه زمانی که چندین سال از فعالیت شما گذشته است. اما همانطور که در قسمت بالا گفتیم سئو منفی به آن اندازه که تصور میکنید رایج نیست.

شک نکنید سئو منفی واقعاً وجود دارد و هزاران وب‌سایت وجود دارند که ناخودآگاه دچار این مسئله شده‌اند و حتی بعضی‌ها نیز مجبور شدند که سایت خود را ببندند. پس این مسئله یک تهدید جدی است و باید سعی کنید در دام آن گرفتار نشوید. اما نیازی نیست با هر اتفاق و تغییر کوچکی در سایت تصور کنید مورد حمله قرار گرفته اید. 

اینفوگرافی سئو منفی , سئوکار

آیا شما تحت تاثیر سئو منفی قرار گرفته اید؟

اگر این تصور را دارید که تحت تاثیر سئو منفی قرار گرفته اید برای اطمینان موارد زیر را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ کدام از آنها دلیل افت رتبه شما نیست. در زیر سه موضوع که در بیشتر مواقع با سئو منفی اشتباه گرفته میشود برای شما لیست شده:

1. وبسایت شما هک شده است.
2. لینک هایی به شما زده شده که در حقیقت برای شما ضرری ندارند.
3. فردی برای کمک به شما دارد لینک سازی میکند.

1. شناسایی یک سایت هک شده:

وقتی سایت شما از توی نتایج گوگل پاک میشود اولین فکری که به ذهنتون میرسد اینه که "وای یه نفر به سایت من حمله کرده" در صورتی که ممکن قضیه چیز دیگه ای باشد و شما به یک دلیل دیگه جریمه شده باشید.

نمونه سایتی که مضر است
این ممکن است مشکل سایت شما نباشد و نشان دهنده هک شدن سایت شما باشد و به همین دلیل از نتایج جستجو حذف شده اید تا سایت شما به سایت های دیگر آسیب نرساند.
شما میتوانید با ابزار وبمستر تولز چک کنید که آیا پیامی مبنی بر هک شدن دریافت کرده اید یا خیر. بعد از اینکه سایت خود را بررسی کردید و مشکل هک را برطرف کردید میتوانید از گوگل درخواست کنید تا سایت شما را دوباره بررسی کند و در نتایج قرار دهد.

2. لینک هایی که برای شما ضرر ندارد:

ما قبلا هم گفتیم لینک های نا آشنایی که به سایت شما زده میشود یک قسمت اینترنت هستند. این لینک ها در صورتی برای شما مشکل بوجود خواهند آورد که با انکرتکست اسپم زده شوند یا هزاران بار به شما لینک بزنند. ممکن است شما فکر کنید دارند به سایت شما آسیب می رسانند اما در حقیقت گوگل به آنها توجهی نخواهد کرد.
اگر خیلی نگران این لینک ها هستید میتوانید آنها را Disavow کنید. البته در هنگام این عمل نهایت دقت را به خرج دهید تا به اشتباه لینک هایی که برای شما اعتبار به همراه دارند را Disavow نکنید.

3. فردی برای کمک به شما لینک میسازد:

این موضوع از دو تای دیگه بیشتر اتفاق می افتد و یکی از معمول ترین دلایلی است که باعث میشود افراد فکر کنند رقبا به آنها حمله کرده اند. وقتی گوگل آنها را جریمه میکند و فرد میبینند که لینک های زیادی از یک منبع دریافت کردند. با خود این افراد می گویند ما درخواست این لینک ها را ندادیم. اما حقیقت این است که بعضی شرکت های خدمات سئو به دوستان، آشنایان، کارمندان خود میگویند به شما لینک بزنند چرا که فکر میکنند دارند به شما کمک میکنند در صورتی که این لینک ها در طولانی مدت برای شما مشکل ساز خواهند بود و این شما هستید که از خدمات آنها استفاده میکند. و به خاطر اینکه شرکت شما همیشه از اقدام این افراد آگاه نیست زمانی طول میکشد تا از نتیجه کار آنها آگاه بشوید. پس هیچوقت به افرادی که میگویند در کوتاه مدت و با هزینه کم میتوانند رتبه ی شما را بالا ببرند اعتماد نکنید.

چطور بفهمیم کسی به ما حمله سئو منفی کرده یا نه؟

یک مدیر سئو و وبمستر ماهر می تواند با استفاده از برخی از ابزار ها تشخیص دهد که آیا حمله سئو منفی روی سایت او انجام شده است یا خیر .  شما می توانید با استفاده از ابزاری مانند سرچ کنسول گوگل رفتارهای منفی رقیبان علیه سایت خود را بررسی کنید. نمونه هایی از این نشانه های به وجود آمده عبارتند از:

• دریافت تعداد زیادی بک لینک از دامنه هایی مانند biz ، .p. و xyz… . دریافت لینک از این سایت ها در تعداد کم جای نگرانی نیست اما اگر تعداد این سایت ها زیاد شود ممکن است مشکلاتی برای شما پیش بیاید. برای مثال برای سایت های ایرانی عجیب است که تعداد زیادی لینک از این دامنه ها دارند.
• دریافت لینک های زیاد از سایت هایی که به کسب و کار شما مرتبط نیستند.
• دریافت لینک از سایت های غیر اخلاقی به گوگل بیان می کند که این سایت نیز دارای محتوای غیر اخلاقی است بنابراین گوگل سیاستی جدید را برای نمایش این سایت اتخاذ می کند.

این موارد تنها برخی از روش های ساده است و ممکن است رقیبانتان با هزینه اندک تعداد زیادی لینک را به سمت سایت شما سرازیر کنند. افت بازدید و افزایش تعداد صفحات مشاهده شده در سایت توسط کاربر ؛ مدت زمان حضور کاربر در سایت یا آمارهای به دور از ذهن نیز می تواند برخی از نتایج سئو منفی باشد.

آیا سئو منفی واقعاً یک تهدید برای کسب و کار شماست؟ 

از آنجا که، سئو منفی (negative seo)، به مجموعه ای از اقدامات سیاهی گفته می شود که سهوا توسط شما یا رقبا باعث کاهش بازدید می شود همواره یک تهدید برای هر کسب و کاری به شمار می آید. 

از آنجا که سئو منفی نقطه مقابل سئو کلاه سفید است و گوگل در صورت استفاده دامنه و سایت را پنالتی می کند و به شدت ورودی شما از موتورهای جستجو را کاهش می دهد از این رو همواره باید به سئو منفی توجه داشته باشید و مدام لینک های ورودی به سایت، امنیت سرور و .... را مورد بررسی قرار دهید. بنابراین به وجود سئو منفی شک نکنید چرا که هزاران وب سایت هستند که ناخودآگاه با این مسئله روبرو شده اند و حتی مجبور شدند اقدام به راه اندازی سایتی دیگر نمایند. با توجه به اهمیت این موضوع گوگل در تلاش است که با آپدیت الگوریتم های خود به شکلی جلوی این حملات را بگیرد بنابراین در آینده ای نزدیک باید شاهد این امر باشیم که دیگر کسی خارج از سایت نمی تواند کارهایی را به هدف لطمه زدن به سایت شما انجام دهد. البته توجه داشته باشید بحث هک کاملا یک بحث داخلی است.

تکنیک های سئو منفی

- تکنیک های سئو منفی به دو دسته کارهای داخلی و خارجی تقسیم می شود. کارهای داخلی همان مجموعه ای از اقدامات است که با نام سئو کلاه سیاه شناخته می شود. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
سئو کلاه سیاه چیست

- اما مجموعه دوم کارهایی است که توسط رقیبان شما انجام می شود این تکنیک ها اصولا در خارج از سایت شما انجام می شود. اما این روش ها چه هستند؟؟

انواع روش های سئو منفی و راه‌های مقابله با آن چیست؟

1- نفوذ هکرها 

هکرها افرادی هستند که با هدف تخریب و دزدیدن اطلاعات سایت اقدام به نفوذ به سایت می نمایند و به منظور بازگرداندن اطلاعات از صاحب سایت باج می خواهند. بنابراین امنیت مهم ترین گام برای هر کسب و کار اینترنتی می باشد. اگر سایت شما دارای باگ است بدانید که هکرها به آن رحم نخواهند کرد و با نفوذ به سایت شما می توانند موجب تخریب سایت شما شوند. در صورت هک شدن، در سریعترین زمان ممکن اقدام به اقدام به بازسازی سایت خود نمایند تا ربات های گوگل متوجه این موضوع نشوند.

مجموعه ای از اقدامات که هکرها میتوانند انجام دهند تا به سئو سایت شما آسیب وارد نمایند شامل موارد زیر است:

  •  قرار دادن لینک های اسپم شده و مخرب در سایت
  • حذف کردن بخشی از اطلاعات و اسناد موجود در سایت(مانند عکس، لینک و...) 
  • کپی کردن مطالب دیگران در سایت بدون رعایت قوانین کپی رایت
  • درج محتوای ضعیف در سایت
  • مخفی کردن برخی از کدهای html5

راه های مقابله با نفوذ هکرها

  • صرف نظر از اینکه از جوملا یا وردپرس استفاده میکنید. همواره در قسمت  ورود سایت، درج کامنت و سایر فرم ها از captcha جهت ارسال اطلاعات استفاده نمایید.
  • پسوردها و رمزهایی را که انتخاب می نمایید باید طولانی، ترکیبی از اعداد؛ کاراکترها و حروف بزرگ و کوچک باشد.
  • از تمام فایل های موجود در سایت خود پشتیبان داشته باشید
  • اگر سایت شما قسمت آپلود دارد بر روی سرور خود آنتی ویروس نصب داشته باشید.

2- لینک های اسپم شده

- خرید و فروش بک لینک یکی از کارهایی است که گوگل به آن زیاد اهمیت می دهد و در صورت استفاده نادرست از این روش ، وب سایت ها  را جریمه می کند .ساخت لینک به خودی خود کار منفی محسوب نمی شود اما در بعضی از موارد اگر کیفیت لینک ها خوب نباشد ممکن سایت ها را دچار جریمه کند. مزرعه لینک نیز یکی از راه های  دریافت لینک می باشد. در مزرعه لینک تعداد زیادی لینک از سایت های اسپمی قرار دارد که با قرار دادن لینک سایت خود در این سایت ها از این سایت ها بک لینک اسپم دریافت می نماید اما چطور می توان با لینک رتبه سایتی را کاهش داد؟؟ رقیبان ممکن است که تعداد زیادی لینک از تعدادی سایت اسپم برای سایت شما خریداری کنند. در این راه رقیبان در کلمه رقابتی مورد نظر برای شما انکر تکست ثبت می کنند. این باعث می شود که به دلیل بی کیفیت بودن لینک ها گوگل سایت شما را در آن کلمه کلیدی حذف کند. البته انتخاب سایت های اسپم نیز در صورت داشتن شرایط خاص می توانند رتبه سایت را کاهش دهند. عموما این روش کمتر اتفاق می افتد.

راه های مقابله با لینک اسپمی

بدون شک در امان بودن از سئوی منفی دست شما نیست. اگر تصمیم به خرید و یا لینک سازی دارید بدون شک باید در سایت های مرتبط اقدام به لینک سازی نمایید و در سرچ کنسول نیز ورودی ها را چک کنید در صورت مشاهده کردن لینک های اسپم سریعا می توانید آن ها را با بررسی و تحلیل حذف نماید.

3- محتوای کپی شده 

اگر شما نیز تصمیم به لینک سازی دارید بهتر است محتوای سایت خود و دیگران را برای لینک سازی کپی ننمایید زیرا اگر محتوای کپی شده زودتر از محتوای سایت شما ایندکس شود گوگل محتوای سایت شما را کپی شده تشخیص می دهد. 

راه های مقابله با محتوای کپی شده

 بهتر است محتوایی را که در سایت می گذارید در گام نخست ایندکس شود و سپس اقدام به کپی نمودن آن برای لینک سازی نمایید.

چگونه جلوی سئوی منفی را بگیریم؟

اگر به ابزارهایی که در اختیار یک سئو کار است اشنایی داشته باشید در  Google webmaster قسمتی به نام Disavow links وجود دارد که آدرس آن به شرح  (https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main) است. به وسیله این ابزار شما می توانید لینک های دریافت از سوی سایت های اسپم را برای خود حذف کنید نحوه کار این ابزار به این صورت است که شما یک لیست از سایت های اسپم را که در یک فایل متنی قرار دارد را در سیستم آپلود می کنید با وارد کردن اسامی سایت ها در این فایل گوگل تمام لینک های دریافتی از این سایت ها را برای وب سایت شما در نظر نمیگیرد و از آنها صرف نظر می کند.

 

5 از 5