با ما در ارتباط باشید: 0314566

حذف لینک های اسپم یکی از مهمترین مواردی هستند که هر وبمستری باید به آن توجه کند زیرا برای افزایش رتبه گوگل به لینک سازی نیاز داریم, اما در این میان برخی بک لینک ها بدون اطلاع ما به وبسایت ما ارائه می شوند که رتبه خوبی ندارند و در واقع هیچ فایده ای ندارند و باید نسبت به حذف آنها اقدام کنیم. بعضی ها فکر می کنند که هیچ راهی  برای پاک کردن این بک لینک ها وجود ندارد و فقط می توانند از صاحب وب سایت بخواهند که بک لینک را پاک کند و یا nofollow کند. اما وب مستر گوگل خود ابزاری به نام Disavow backlinks راه اندازی کرده که می توانید برای حذف لینک های  اسپم از آن کمک بگیرید.
در این آموزش کاربردی، قصد داریم از صفر تا صد نحوه استخراج لینک های سایت و حذف اثر لینک های بی کیفیت و لینک های اسپم به سایت شما را بیان کنیم. مطمئن باشید تا انتها می خوانید.

ابزار Disavow چیست؟


گوگل ابزار Disavow خود را در سال 2012 معرفی کرد تا از آن طریق سایت ها بتوانند لینک های بد و اسپمی که باعث آسیب به رتبه بندی سایت ها می شد را شناسایی و نسبت به رفع و حذف آنها اقدام کنند. ابزار  Disavow گوگل اجازه می دهد وبمسترها به گوگل بگویند که نمی خواهند لینک های خاصی از سایت های خارجی برای رتبه بندی وب سایت آنها در نظر گرفته شود. از این رو با کمک ابزار Disavow به گوگل این مشکل را گزارش می دهند تا گوگل از این به بعد آن لینک‌ها را به صورت کلی نادیده بگیرد.

 لینک های بد کدام لینک ها هستند؟

لینک بد لینکی است که به طور عمدی سعی دارد رتبه بندی سایت را دست کاری کند و یا الگوریتم PageRank را بازی دهد. این کار تخطی از قوانین گوگل است و جریمه به دنبال دارد. لینک‌هایی که تنها با هدف دستکاری رنکینگ سایت و بهبود رتبه بندی سایت در نتایج گوگل ایجاد می‌شود بعنوان لینک غیر طبیعی شناخته می‌شوند و شامل لینک های ورودی به سایت و خروجی از آن میشود که برخلاف اصول webmaster گوگل است. سایت هایی با هدف بک لینک شدن و فروختن بک لینک ایجاد می‌شوند و مطالب بی‌ارزش بر روی خروجی آن درج می شود، این سایت ها، احتمالا از آغاز فعالیت شروع به لینک دادن به یک سایت خاص می‌کنند، در نتیجه نه تنها بک لینک ها جریمه می شوند که سایت لینک داده شده نیز در معرض خطر ربات‌های جستجوگر گوگل قرار می‌گیرد. 

 لینک های بد به قرار زیر هستند:

  •  لینک های خریداری شده (Paid Links)

گوگل لینک های خریداری شده از جمله لینک های بدون ویراستار (non-editorial) و لینک های دوفالو (Dofollow) که به طور واضح قصد دارند الگوریتم PageRank را دور بزنند جریمه می کند. ردیابی لینک های خریداری شده ممکن است کمی دشوار باشد. لینک های زیر جز لینک های این دسته هستند:

  1.  لینک های دوفالو با تکست انکسر کاملا تطبیق داده شده.
  2. لینک های دوفالو از سایت ها یا محتوای غیر مرتبط.
  3.  لینک دوفالو از صفحاتی که مشخصا برچسب “Sponsored Post” دارد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست
  •  شبکه های خصوصی بلاگ (PBNs)

شبکه های خصوصی بلاگ شبکه ای از سایت هاست که به سایت اصلی که به واقع درآمد زاست لینک می دهند تا رتبه آن را بالا ببرند. گوگل در سال 2014 لینک های PBNs را از ادنیس خود حذف کرد. این لینک ها هنوز هم وجود دارند ولی این نوع لینک ها جز استراتژی لینک سازی کلاه سفید نیستند.

  •  دایرکتوری های کم کیفیت

برای شناسایی دایرکتوری های کم کیفیت از خود سوال کنید: آیامی خواهید از این لیست لینک مرجع دریافت کنید؟ اگر جواب شما منفی بود این یعنی آن دایرکتوری بی کیفیت است.

  •  لینک های اسپم از فروم ها و بخش کامنت ها

کامنت در سایت ها و فروم های معتبر و مرتبط و لینک سازی در آنها نه تنها بدنیست بلکه از طرف گوگل تشویق می شود. مشکل در فرآیند خودکار آنهاست. برخی سیستم ها به طور پیش فرض این لینک ها را نوفالو می کنند به همین خاطر این لینک ها نه خطری دارند و نه سودی.

  •  سایت های هک شده

در مورد این سایت ها هیچ منطقه زردی وجود ندارد. لینک از سایت های هک شده جریمه گوگل را حتمی می کند. و فعالیت هکر سازی نیز شما را به دردسر بدی می اندازد. این کار کاملا غیر قانونی است.

  • سئو منفی

رایج ترین نوع سئو منفی، اسپم سازی لینک هاست و یا به عبارتی لینک به یک رقیب از هزاران وب سایت کم کیفیت به قصد کاهش رتبه وب سایت توسط رقبا.
اگر در Site Explorer با کاهش یک باره رتبه خود و نموداری مانند زیر مواجه شدید بدانید که مورد حمله قرار گرفته اید.

 سئو منفی

 

  • لینک های Site-wide (لینک هایی که در تمامی صفحات تکرار می شوند مانند لینک هایی که در Header, Footer و یا در Sidebar سایت ها قرار میگیرند).
  • لینک هایی که همه با یک Anchor Text به یک صفحه داده می شوند .
  • لینک هایی که از دامنه هایLink farm و Content Farm داده می شوند.
  • لینک هایی که صفحات بالای صد External Link داده شده اند (یعنی یک صفحه بیش از ۱۰۰ لینک خروجی داشته باشد).
  • لینک هایی که از دامنه های با Spam Score بالای ۵ داده می شوند.
  • لینک های پست مهمان (در بعضی مواقع!)
  • لینک های تبادلی
  • لینک هایی که توسط Link Blast (نرم افزار های ساخت بک لینک) ساخته می شوند


دریافت هزاران لینک اسپم در یک دوره کوتاه شک گوگل را برمی انگیزاند و به جریمه منتهی می شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

 

چرا باید در مورد Disavow با احتیاط رفتار کرد؟

این لینک خوب است. آن لینک بد است!!!! حتی در این مرحله هم خطر disavow وجود دارد. ممکن است شما لینکی را بد تشخیص داده باشد اما باز هم برای سایت شما مفید بوده است.

گوگل در این زمینه می گوید که با احتیاط عمل کنید:
" Disavow کردن یک عملیات پیشرفته است و باید با احتیاط با آن برخورد کرد. در صورت استفاده نادرست این ابزار می تواند عملکرد سایت شما را کاهش دهد. ما توصیه می کنیم در صورتی لینک های خود را disavow کنید که تعداد قابل توجهی لینک بی کیفیت و اسپم و یا لینک مصنوعی دارید و مطمئن هستید که این لینک ها برای شما مضر هستند. در اغلب موارد گوگل بدون راهنمایی بیشتر این لینک های اسپم را شناسایی می کند. بنابراین سایت های معمولی نیازی به استفاده از این ابزار ندارند. "

 مشاوران ما در پونه مدیا به هر گونه سوال شما در خصوص حذف لینک های اسپم به شما کمک می کنند. 

چه زمانی باید disavow انجام دهیم؟

در دو زمان باید disavow انجام داد:

  •  زمانی که افت رتبه بندی سایت پس از ارجاع تعداد زیاد لینک بد اتفاق افتد.
  •  اگر پروفایل لینک ها اسپم است و از سایت های نامرتبط و ضعیف خودتان شروع به لینک سازی کرده اید یا به  شما لینک داده شده است. با این حال اگر سایتی در دست تعمیر و یا به روز رسانی باشد یا سرویسی را در سایت خود حذف کند دیگر نیازی به disavoaw کردن لینک ها ندارد.

چطور لینک های بد را شناسایی و disavow کنیم؟

توصیه مهم گوگل : توصیه اول ما به شما این است که نخست لینک های بی کیفیت را از سایت خود حذف کنید. با وب مسترها تماس بگیرید و از آنها بخواهید لینک بد را حذف کنند. با اینکه این کار به ندرت اتفاق می افتد اما این کار را اول امتحان کنید. بعد از اینکار مراحل زیر را انجام دهید.

گام اول: بررسی کلی لینک ها

یک بررسی کلی نشان می دهد که آیا واکاوی عمیق تر نیاز هست یا خیر. در Site Explorer این کار به سه طریق انجام می شود: نمودار دامنه های ارجاع دهنده، ابر انکر (Anchor Cloud) ، توزیع CTLDs.

این گزارش ها به طور نسبی ارزیابی انجام می دهند و نه مطلق.

  1. نمودار دامنه های ارجاع دهنده:

    نمودار دامنه های ارجاع دهنده یک قله در لینک ها شناسایی می کنند که اغلب به دلیل وجود لینک های اسپم است (مثلا به دلیل سئو منفی و یا دایرکتوری دستی).

    در هر صورت هر نوع شتاب لینک باید مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.

referring domains spike

 

   2. ابر انکرها (Anchors Cloud): 

ابر انکر به شناسایی لینک های مشکوک و بیش از حد بهینه شده کمک می کند. مثال زیر ابر انکر نام برند  Blanchard است.



ابر انکر

تکست های انکربرای نام برند اشکالی ندارد و نشان می دهد که پروفایل لینک طبیعی است .حال این ابر انکر را در سایت هک شده زیر مشاهده کنید:

anchor cloud 2


اگر یکی دو عبارت شک شما را برانگیخت شما یاید به سراغ گزارش Anchors و Details بروید تا بتوانید دامنه های ارجاع دهنده و بک لینک های انکر تکست را مشاهده کنید:

anchor

3- نقشه توزیع CTLDs: نقشه دامنه های برتر کشور نیز یک راه سریع برای شناسایی پروفایل بک لینک هاست.

  • مثال زیر دردسر ساز است. وب سایت متعلق به تامین کننده  نرم افزار (Saas) است که پایگاه مشتری آن صرفا ایالات متحده است اما اغلب CTLDs آن از کلمبیا و لیبی و روسیه است.

ahrefs ctld map
اگر در مراحل قبل مشکلی وجود نداشت باید مشکل را در جای دیگر جستجو کنید. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

شما باید نگاه عمیق تری به بک لینک های خود بیاندازید و شروع به disavow آنها کنید. مراحل زیر را دنبال کنید.

گام دوم: دانلود لینک ها از منابع موجود

شما در این مرحله می توانید تمام لینک های ارجاع دهنده خود را با استفاده از گوگل وب مستر دانلود کنید. به آدرس زیر در کنسول گوگل بروید:

Search Traffic --> Links to your site --> More


اکنون بر روی گزینه More کلیک کنید تا تمامی لینک ها نمایش داده داده شوند.

حذف  لینک های اسپم

در صفحه جدید، گزینه ای مبنی بر دانلود لینک ها وجود دارد که باید روی download more smaple links و Download latest links کلیک کنید. بعد از انجام این مراحل شما دو لیست از بک لینک هابه صورت فایل csv خواهید داشت که باید دو لیست را یکی کنید.

disavow tool

 
چگونه لینک های با کیفیت و بی کیفیت سایت را تشخیص دهیم؟

حال که فهرستی ار بک لینک ها تهیه کردید باید کیفیت آنها و احتمال اسپم بودن آنها را دریابید. برای این منظور روش های بسیاری وجود دارد اما در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

1- از طریق رتبه ایران و جهانی الکسا سایت و همچنین بررسی بک لینک های آنها

2- از طریق بررسی PAGE AUTHORITY و دامین آتوریتی سایت (هر چه اعداد به ۱۰۰ نزدیکتر باشد بهتر است) که در ادامه این مورد توضیح داده می شود:

سایت MOZ میزان اعتبار صفحه و میزان اعتبار دامنه که مجموع امتیاز یا اعتبار صفحات دیگر سایت می باشد را جهت بررسی در اختیار شما قرار میدهد.

ابتدا برای استفاده از این ابزار وارد سایت moz.com شوید. در بخش بالا سمت چپ روی گزینه free SEO tools کلیک کنید.

در صفحه جدید باز شده روی open site explorer کلیک کنید. open site explorer

 

 همانطور که می بینید در این بخش رتبه دامنه و رتبه صفحه  نمایش داده می شود. این اعداد هر چقدر به عدد 100 که عدد نهایی است نزدیک تر باشد یعنی سایت ازامتیازارت بهتری برخوردار است
فقط وبسایت های بسیار بزرگ امتیازات بالای 50  دارند و در ایران معمولا این امتیازات از 70 بالاتر نمی رود.
شما میتوانید با بررسی زبان وبسایت لینک داده دهنده, حوزه فعالیت , و همینطور میزان اعتبار و امتیازات سایت بررسی کنید که آیا این دامنه تاثیر خوبی در وبسایت شما دارد یا خیر.
spam Square به معنای نزدیک بودن سایت به اسپم است اگر عدد بالایی برای یک وبسایت دیدید می توانید آن را در لیست disavow قرار دهید.
تاکید میکنیم که در شناسایی بک لینک های بی کیفیت بسیار احتیاط کنید.

analyz domain


گام سوم: یک فایل .txt ایجاد کنید و آن را باز کنید.

 بعد از شناسایی لینک های اسپم باید تمام لینک ها را در یک فایل txt با encoding UTF-8 ذخیره کنید.
توجه کنید که در هر خط باید یک لینک قرار دهید. و همینطور اگر میخواهید یک دامنه را به طور کامل Disavow کنید باید از پیشوند Domain  استفاده کنید.
همینطور برای قرار دادن توضیحات برای بک لینک میتوانید از علامت هشتگ (#) استفاده کنید و در جلوی آن توضیحات را قرار دهید.

 

Page Disavow#

/spamdomain.com/spamlinks

Domain Disavow#

/domain:spamdomain.com

محتویات فایل Disavow.txt شما باید به دو قسمت تشکیل شود، قسمت اول Page Disavow و قسمت دوم Domain Disavow.

در قسمت اول لیست صفحاتی که میخواید لینکتان از آن توسط گوگل Crawl نشود را قرار می دهید و در قسمت دوم لیست دامنه هایی که میخواید تمامی لینک هایش در تمامی صفحات توسط گوگل Crawl نشود را قرار میدهید.

اگر بخواهیم به صورت شفاف با یک مثال توضیح دهم اینگونه بیان می کنم که: اگر دامنه ای هست که شما از ۱۰ صفحه آن لینک با کیفیت گرفته اید یا خود مدیر سایت آن لینک ها را به شما داده است و از ۱۰ صفحه ۹ صفحه لینک با کیفیت دریافت کرده اید اما یکی از صفحات آن سایت Link farm است.

در اینجا دیگر لازم نیست تا تمامی لینک های آن دامنه به دامنه خود را Disavow کنید و لینک های با کیفیت را از دست دهید بنابراین فقط صفحه اسپم را در لیست Page Disavow قرار دهید. اما اگر از دامنه ای لینک اسپم دریافت کردید یا رقیب ناباب که هر روز مثل علف هرز هم در حال رشد هستند به شما لینک داده است بهتر است تا آدرس دامنه را در بخش Domain Disavow قرار دهید تا کار را یکسره کنید.

 گام چهارم :  فایل .txt را در ابزار Disavow گوگل آپلود کنیم.


بعد از اینکه فایل را با اینکدینگ UTF-8 ذخیره کردید باید آن را به گوگل بفرستید.

با این کار در واقع به گوگل می فهمانیم که لینک های این سایت ها را جزء بک لینک های سایت محاسبه نکند!

برای این کار به آدرس وب مستر گوگل در زیر بروید:


https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main


پس از آن در کادر نام دامنه خود را وارد کنید و بعد گزینه قرمز رنگ را انتخاب کنید.

ابزار disavow


در مرحله اول، به شما پیامی می دهد مبنی بر اینکه از کاری که می خواهید انجام بدهید مطمئن هستید یا نه! روی گزینه Disavow Links کلیک کنید. در این قسمت یک پنجره پاپ آپ برای شما باز می شود باید در اینجا فایلی که در مرحله قبل درست کرده بودید را جستجو کرده و choose file را زده فایل Txt را انتخاب و آپلود کنید.
و سپس submit کنید .

Disavow File


کار تمام شد. شما به طور موفقیت آمیز فایل های اسپم خود را برای گوگل ارسال کرده اید. دیگر هیچ ارزش مثبت و منفی ای از این وبسایت ها به شما منتقل نمی شود در این قسمت شما یک ایمیل تایید از طرف گوگل دریافت می کنید که فایل شما با موفقیت ارسال شده است.

Disavow link confirmation


ارزیابی نتیجه

زمانی که فایل لینک های اسپم خود را در گوگل وب مستر ارسال کردید به تغییرات موقعیت رتبه بندی خود در صفحه نتایج گوگل دقت کنید. شما تا موقعی که خزنده های گوگل به سایت شما و لینک ها بخزند باید صبور باشید. ممکن است این روند حدود یک ماه طول بکشد تا یک لینک کامل disavow شود. طولانی ترین مدت می تواند سه ماه باشد و برای اینکه تمام لینک های شما disavow شود حتی یکسال نیز به طول بیانجامد. ممکن است در این مدت با نوساناتی رو به رو شوید. اگر شاهد افت بودید نشان می دهد شاید شما با تبر به جان لینک های خود افتاده بودید و کمی در این راه زیاده روی کرده اید. شما بک لینک دامنه ای که از نظر گوگل اسپم نبوده را اسپم تشخیص داده اید و در لیست Disavow شما قرار داده اید و با این کار وضعیت سایت تان را نه تنها بهبود پیدا نداده بلکه به مراتب بدترهم کرده اید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید لینک های بد را از سایت خود به درستی تشخیص داده و حذف کنید. و همیشه این گفته شکسپیر را به یاد داشته باشید که می گوید:

" هیچ چیز بد یا خوب نیست اما اتصال ها به آن برچسب می دهد".

در لینک دادن به سایت ها و صفحات، از پشتیبانی سایت خود غافل نشوید. بد افزارها و لینک های ناامن در کمین شماست.

5 از 5
4 سال قبل
نظر
عالی بود ممنون وقتی گذاشتید و تولید محتوا خوب کردید
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
4 سال قبل
نظر
دنبال چنین مطلبی بودم ممنون از شما جامع و کاربردی بود.
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند