با ما در ارتباط باشید: 0314566
واینر کیست؟

اگر اکانت اینستاگرام دارید حتما یک یا چند واینر را هم دنبال می‌کنید یا شاید به طور اتفاقی در شبکه‌های اجتماعی دیگر آنها را دیده‌اید. واینر‌ها(vyner) همان افراد با مزه‌ای هستند که در اینستاگرام یا یوتیوب، ویدیو‌های سرگرم کننده درست می‌کنند، به ویدیو‌های آنها هم واین(vyne) گفته می‌شود. موضوع و سوژه این کلیپ‌ها هم بسیار متنوع است ولی بعضی از آنها آنقدر پر بیننده می‌شوند که تا مدت‌های طولانی تکیه کلام آنها را از اطرافیان می‌شنوید. این واینر‌ها در واقع کمدین‌های دنیای مجازی هستند. چرا تصمیم گرفتیم مطلبی درباره واینر بنویسیم؟ با این مطلب همراه باشید تا قدرت واینرّها را در دنیای مجازی درک کنید.

واینر کیست؟

تاریخچه تولید واین

شاید تولید واین یا ویدیو‌های سرگرم کننده در ایران به همین چند سال گذشته برگردد ولی در آمریکا خصوصا موضوع به این شکل نیست. در کشوری مانند امریکا استفاده از چهره‌های شناخته شده یا همان سلبریتی، سابقه طولانی‌تری دارد و فقط محدود به فضای مجازی نیست. هزاران جوان، به دنبال آرزو‌های خود برای سلبریتی شدن درس و دانشگاه را رها می‌کردند چون وجود سلبریتی‌ها در تمام جنبه‌های زندگی آمریکایی واضح و پر رنگ بود. خیلی از جوانان موفق می شدند خیلی هم نه. ولی با بوجو‌د آمدن شبکه‌های اجتماعی، بستری برای عرض اندام همه فراهم شد.می‌توان گفت از فیسبوک و یوتیوب این نوع سرگرمی‌ها بوجود آمدند و عده زیادی به صورت اتفاقی تبدیل به سلبریتی‌های تاثیر گذار دنیای مجازی شدند.

در کشور ما هم تقریبا با زیاد شدن طرفداران اینستاگرام، انواع مختلفی از صفحات سرگرم کننده به وجود آمدند. شاید اگر چند سال پیش این کلیپ‌ها را می‌دیدید چند دقیقه سرگرم می‌شدید و اصلا فکر نمی کردید که پشت صحنه این کلیپ‌های بامزه، ممکن است تجارتی بوجود بیاید. شاید همه ما این ویدیو‌ها را محض سرگرمی می‌دانستیم و فکر نمی‌کردیم تولید‌کنندگان آنها از همین طریق درآمد زایی کنند.

 

موضوع ویدیو های واینر‌ها چیست؟

واینر‌ها درباره همه چیز ویدیو می‌سازند از کلیشه‌های رابطه‌های دختر و پسر تا درس و دانشگاه. ولی نقطه مشترک بین تمام آنها این است که این موضوعات به روز هستند و تقریبا همه مخاطبان با آن روزانه برخورد دارند. حتما همین الان نام تعدادی واینر ایرانی در ذهن شماست. حتی اکثر این کلیپ ها با کمترین امکانات ساخته می‌شوند. موضوع‌ها هم اکثرا روزمره و بانمک هستند. از دعوا‌های عادی با پدر و مادر‌ها، موضوع گرانی، قبول شدن در دانشگاه، کمبود آب و هر چیزی ممکن است سوژه‌ای برای ساخت کلیپ‌های سرگرم کننده اینستاگرام باشد.

برای واینر شدن چه چیز‌هایی لازم است؟

همین الان چند تا از واینر‌های موفق و پر طرفدار ایرانی را در اینستاگرم جستجو کنید. چه می‌بینید؟ واقعا نیاز نیست حتی سر رشته‌ای در بازیگری داشته باشید. کافیست کلیپی تهیه کنید که مخاطب بی حوصله اینستاگرام، به دیدن کلیپ شما علاقه نشان دهد.
متاسفانه مانند هر کاری ممکن است عده‌ای بدون حتی پیام یا سرگرمی این صنعت را به سمت ابتذال ببرند، که ما درباره تاثیرات این گونه کلیپ‌ها در اینجا صحبت نمی کنیم و فقط به بررسی واینر‌های صرفا سرگرم کننده می‌پردازیم.

 

شاید برای تهیه کلیپ‌های سرگرم کننده به دانش خاص یا امکانات زیادی نیاز نباشد ولی این کار از دست همه هم ساخته نیست. شما باید استعداد طنز داشته باشید و همین طور از موضوعات داغ روز و معضلات عمومی مردم مطلع باشید تا بتوانید کلیپی تهیه کنید که بین این همه کلیپ در فضای مجازی دیده شود.

برای واینر شدن چه چیز‌هایی لازم است؟

واینرها و اینفلوئنسرمارکتینگ

وقتی تعداد دنبال کنندگان این واینر‌ها زیاد باشد روی مارکتینگ تاثیر زیادی خواهند داشت. اغلب هم متوجه شده‌اید که در کلیپ‌های بامزه مستقیما برندی به عنوان اسپانسر معرفی می‌شود و یا در کپشن اینستاگرام، تبلیغاتی وجود دارد.
شاید این صنعت در ایران نوپا باشد ولی با همه اینها مبالغ زیادی در صنعت واینرینگ جا به جا می شود که شاید شگفت انگیز باشد. محبوبیت واینر‌ها باعث قدرت تاثیر‌گذاری آنها در سلیقه جمعی می شود. هر چند واضح است که این تاثیر صرفا روی بازار و اقتصاد نیست و گاهی پیام های فرهنگی و اجتماعی واینر ها هم مورد قبول بسیاری از طرفداران است. وقتی این واینر‌ها می‌توانند این همه طرفدار داشته باشند و هر پست آنها هزاران بار دیده شود پس قطعا در بازاریابی تاثیر گذار یا اینفلوئنسرمارکتینگ موفق خواهند بود. چون دنبال کنندگان این واینر‌ها خودآگاه یا ناخودآگاه از سلبریتی‌های خود پیروی می‌کنند. کافیست ویدیوی شما جالب باشد و تعداد اندکی آن را ببینند و  به اشتراک بگذارند و بعد اصطلاحا ویدیوی شما وایرال یا پر بیننده خواهد شد.

واینرها و اینفلوئنسرمارکتینگ

انیمیشن واینرینگ

یکی دیگر از انواع واین هم تولید انیمیشن است. در انیمیشن امکانات هنرمند برای خلق شخصیت‌ها و وضعیت‌ها بسیار بیشتر از ویدیو ‌های واقعیست ولی خب برای ساخت آن نیاز به مقداری تخصص در زمینه انیمیشن سازی خواهید داشت.

 

انیمیشن واینرینگبه صفحه سروش رضایی یا همان سوری لند در اینستاگرام سری بزنید و تعداد دنبال کننده ‌ها را ببینید. شاید طراحی شخصیت ها بسیار ساده بنظر برسد ولی خالق آنها بسیار ریز بین است و با سوژه قرار دادن موضوعاتی که تقریبا برای همه شناخته شده است کلیپ‌های جالبی می‌سازد که تا مدت‌ها برای مخاطب جذاب است.

 

واینر‌های حرفه‌ای

بهرحال همیشه هم به این شکل نیست که با کمترین امکانات و استراتژی واین تولید شود. گاهی برای تولید واین‌های تاثیر گذار از فیلمنامه نویس و کارگردان و...کمک می ‌گیرند و قطعا نتیجه کار بسیار حرفه‌ای تر و موفق‌تر خواهد بود. موضوع فقط مخاطب است که باید کلیپ شما مورد علاقه مخاطب باشد و او وقت عزیزش را برای دیدن ویدیوی بامزه شما صرف کند. حالا تصور کنید که با قدرت واین می‌توانید تا چه حد بازار‌یابی کنید و به کسب و کار خود در صفحات مجازی مسلط باشید.

مثال‌هایی از واینر‌های موفق

در آمریکا زمینه فعالیت واینر‌ها بسیار گسترده است و گاهی قدرت تاثیرگذاری آنها بیشتر از بازیگران هالیوود می‌شود. برای مثال خانمی خانه دار در اقدامی بامزه، از ویدیو‌های تبلیغاتی مانکن‌های معروف کپی برداری می‌کند و تفاوت زندگی‌واقعی افراد با مدل‌ها را نشان می‌دهد. شاید برای بار اول که پست‌های این خانم را در اینستاگرام ببنید فکر کنید چقدر مسخره! ولی همین خانم با ظاهر عادی و گاهی ناآراسته در حال حاضر باکمپانی‌های مشهور کار می‌کند و شاید به اندازه‌مدل‌های معروف تبلیغاتی، در آمد دارد. انواع بسیاری از این واینر‌ها در حال فعالیت هستند و نقطه مشترک همه آنها این است که برای موفق شدن نیاز به ایده جدید و ارزشمند دارند تا بین یک عالمه ویدیو در دنیای مجازی دیده شوند.

برای مشاوره سئو و اینستاگرام در پونه مدیا

5 از 5
3 سال قبل
نظر
بد نبود
نمایش بیشتر
11 از 15 نفر این نظر را مفید دانسته اند
4 سال قبل
نظر
عالی بود
نمایش بیشتر
7 از 12 نفر این نظر را مفید دانسته اند
4 سال قبل
نظر
ممنون واقعا عالی بود
نمایش بیشتر
7 از 9 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
ممنون از مطلبتون واقعا عالی بود.
نمایش بیشتر
7 از 9 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
مقاله بسیار عالی و جامعی بود. ممنو از اطلاعاتی که دادید
نمایش بیشتر
7 از 9 نفر این نظر را مفید دانسته اند