با ما در ارتباط باشید: 0314566
داستان دیجی کالا

دیجی کالا، نام یکی از سایت‌های پرطرفدار در زمینه فروشگاه آنلاین است. دفتر مرکزی این شرکت در بلوار صبا در منطقه جردن واقع شده، دفتر دوم که مربوط به بازاریابی و تأمین کالا است در خیابان گاندی، و دفتر سوم که دفتر پردازش نام دارد در جاده قدیم کرج واقع شده است.
سایت دیجی کالا روزانه بیش از ۲ میلیون بازدید کننده دارد و به رتبه سوم الکسا در ایران رسیده است. (رتبه اول گوگل، رتبه دوم آپارات). در حال حاضر (سال ۱۳۹۷)، ۲۴۰۰ نفر در استخدام دیجی کالا هستند، همچنین دیجی کالا، چندین زیر مجموعه به نام دیجی استایل، فیدیبو، دیجی پی و دیجی فرش دارد.

برای اینکه همه چیز را درباره دیجی کالا بدانید با این مطلب همراه شوید.

قبل از دیجی کالا

دیجی کالا توسط برادران دوقلو به نام سعید و حمید محمدی تاسیس شد. این دو برادر متولد سال ۱۳۵۸ هستند. وقتی درباره داستان تاسیس دیجی کالا و چگونگی شکل گرفتن این ایده از آن‌ها سؤال شد، پاسخ جالبی داشتند. مانند تمام کسانی که در اواخر دهه پنجاه به دنیا آمدند و بزرگ شدند، همزمان شدن دوران نوجوانی با جنگ تحمیلی و بعد از آن محرومیت‌های مختلف، در بوجود آمدن ایده ابتدایی دیجی کالا، بی تأثیر نبود چرا که برادران محمدی، در دوران کودکی علاقه زیادی به ساختن مدل‌های کوچک از اتومبیل داشتند ولی به دلیل نبودن مرجع و راهنما، همیشه به تجربیات خود تکیه می‌کردند و ساختن این مدل‌ها، زمان بسیاری می برد. سال‌ها گذشت و هر دو برادر در زمینه تحصیلی راه‌های مختلفی را انتخاب کردند ولی در یک چیز علاقه مشترک داشتند و آن هم عکاسی دیجیتال بود. البته به گفته خود ایشان، به جنبه‌های فنی عکاسی دیجیتال، بیش از جنبه‌های هنری علاقه داشتند.
بالاخره این دو برادر تصمیم گرفتند یک دوربین دیجیتال حرفه‌ای تهیه کنند، برای این کار مدت‌ها تحقیق کردند البته به یاد داشته باشید که یک مرجع کامل و قابل دسترس وجود نداشت که بتوان ویژگی‌های دوربین‌های دیجیتال را با هم مقایسه کرد، برای همین تنها راه این بود که وقت زیادی صرف کنید تا بهترین و مناسب‌ترین دوربین را بخرید.

برادران محمدی هم بعد از مدتی تحقیق یک دوربین با لنز حرفه‌ای خریدند ولی بعد از مدتی متوجه شدند که لنز آنالوگ است و به صورت دست دوم و تعمیری روی دوربین بسته شده. بعد از آن بود که سعید و حمید محمدی، متوجه شدند که جای یک مرجع معتبر برای خرید و مقایسه محصولات دیجیتال، شدیداً خالیست و این اولین جرقه بوجود آمدن دیجی کالا بود.

سرانجام در بهمن ماه ۱۳۸۵ دیجی کالا با ۵ کارمند و ۱۰ میلیون تومان سرمایه، شروع به کار کرد.

دیجی کالا

تاسیس دیجی کالا

خب همان‌طور که گفتیم، در سال ۱۳۸۵ دیجی کالا با ۵ کارمند شروع به کار کرد. این ۵ کارمند شامل ۲ تولید کننده محتوا، یک حسابدار، یک مسئول خرید و یک پیک بودند. در آن زمان که دیجی کالا تاسیس شد، دسترسی به اینترنت تقریباً برای همه ممکن بود، ولی همچنان سایت‌های ایرانی دارای محتوای مفید و واقعی نبودند. مشکل خرید دوربین دیجیتال هم که برای برادران محمدی بوجود آمد به دلیل همین نبود محتوا بود، از این رو در تاسیس دیجی کالا یک شعار مهم وجود داشت و آن هم 'content is The King' بود که حالا تبدیل به 'contetn is The Kingdom' شده است. منظور اینکه دیجی کالا تصمیم داشت محتوای مفید و واقعی ارائه بدهد و این هم یکی از مهم‌ترین وجوه متفاوت این شرکت بود.
دیجی کالا در زمانی بوجود آمد که اینترنت قدرتمند و محتوا ضعیف بود و به خاطر همین توانست خیلی سریع رشد کند و رتبه خوبی در نتایج موتور جستجو بدست بیاورد. البته تنها دلیل موفقیت دیجی کالا این خلأ نبود. دیجی کالا در ابتدای فعالیت خود سعی کرد نسبت به بازار‌های آفلاین، تکیه کمتری به سود دهی داشته باشد و تمرکز خود را روی تأمین محصولات بیشتر گذاشت و همچنین هر محصولی که قرار بود ارائه بدهد همراه با توضیحات کامل فنی بود. غیر از این موارد از سال‌های ابتدایی فعالیت تا به امروز، دیجی کالا سعی کرده هزینه‌های اضافی و غیر ضروری بپرهیزد و از بهترین روش‌ها برای تأمین کالا و سفارش استفاده کند.

ساختمان دیجی کالا

سال‌های تثبیت دیجی‌کالا

از آنجاییکه دیجی کالا بیشترین سرمایه‌گذاری را روی محتوا و تأمین سفارش ها قرار داده بود، در سه ماهه اول فعالیت خود، توانست سود دهی داشته باشد. همچنین بعد از این زمان دیجی کالا سعی کرد، محصولات موجود در بازار را خریداری کرده و در انبار نگهداری کند و در سال‌هایی که قیمت ارز بالا رفت، دیجی کالا همچنان می‌توانست سفارش‌ها را با قیمت مناسب به مشتریان تحویل دهد و حتی بعد از سال ۱۳۸۸ و بالا رفتن قیمت دلار، دیجی کالا با تکیه بر موجودی انبار خود، سفارش‌های مشتریان را با قیمت معقول و بعضا کمتر از بازار ارائه می‌کرد.

بعد از آن هم در سال ۱۳۹۰ در جهت ارتقا تولید محتوا، دیجی کالا تی وی هم به رسانه‌های دیجی کالا اضافه شد. غیر از بوجود آمدن رسانه ویدیویی دیجی کالا، اتفاقی دیگری هم در سال ۱۳۹۰ افتاد و این بود که دیجی کالا دیگر تمام محصولات دیجیتال و الکترونیک را پوشش می‌داد و در سایت شرکت می‌توانستید هر محصول الکترونیکی مد نظر دارید بخرید یا با انواع دیگر مقایسه کنید. با شروع دهه ۹۰ بود که قدرت فروشگاه‌های اینترنتی و اهمیت محتوا برای بسیاری روشن شد و تعداد زیادی پروژه استارتاپی به عنوان رقیب دیجی کالا، با طراحی فروشگاه اینترنتی شروع به کار کردند.

دیجی کالا

سرمایه‌گذاری‌های دیجی کالا

در اوایل دهه ۹۰ بود که نام دیجی کالا به عنوان یک کسب و کار پر سود، نظر بسیاری از مجلات و خبرنامه‌های اقتصادی را به خود جلب کرد. برای مثال یک شرکت چند ملیتی به نام Naspers پیشنهاد سرمایه‌گذاری را به دیجی کالا ارائه کرد ولی بعد از مذاکرات نهایی، به دلیل شرایط سیاسی در آن زمان، قرارداد انجام نشد. ولی این تنها شانس و پیشنهاد موجود برای دیجی کالا نبود. غیر از سرمایه گذاران خارجی، یک صندوق داخلی به نام سرآوا هم به دیجی کالا پیشنهاد سرمایه‌گذاری ارائه کرد و در همان سال این قرارداد انجام شد. بعد از این سرمایه‌گذاری بود که دیجی کالا با قدرت بیشتری فعالیتش را ادامه داد.
برای اینکه دیجی کالا همواره بزرگترین فروشگاه اینترنتی باشد، لازم بود تغییر کند و فعالیت خود را گسترش دهد. یعنی با وجود تعداد زیادی پروژه استارتاپی که شروع به کار کرده بودند، دیجی کالا باید از تمام پتانسیل‌های موجود استفاده می‌کرد تا جایگاهش را حفظ کند. بعد از سیاست گذاری‌ها و مطالعه‌های مختلف، دیجی کالا، لوازم خانگی را هم به لیست محصولاتش اضافه کرد.

انبار دیجی کالا

در سال ۱۳۹۴ بود که دیجی کالا دور بعدی جذب سرمایه را شروع کرد و در این زمان توانست سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری شرکت IIIC هلندی را جذب کند. حالا وقت آن بود که دیجی کالا به هدف بعدی خود یعنی ایجاد فروشگاه اینترنتی جامع، دست پیدا کند. با عملی شدن این هدف، دیگر برای خرید هر چیزی می‌توانستید به دیجی کالا مراجعه کنید.

زیر مجموعه‌های دیجی کالا

بعد از آنکه دیجی کالا از شرکت خارجی، سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری را جذب کرد، وقت این بود که رؤیای تبدیل شدن به فروشگاه آنلاین را پیاده کند. برای همین هولدینگ دیجی کالا تاسیس شد و با حمایت این هولدینگ دو زیر مجموعه دیجی کالا به نام دیجی استایل (زمینه مد و پوشاک) و فیدیبو (کتاب و محتوای الکترونیک) نیز به وجود آمدند.
فیدیبو، خود یک پروژه استارتاپی بود که نظر دیجی کالا را به خود جلب کرد و بعد از آن با سرمایه‌گذاری دیجی کالا، زیر ساخت مناسب برای رشد فیدیبو نیز بوجود آمد. همچنین امکانات قدرتمند دیجی کالا در زمینه نرم افزاری به رشد فیدیبو بسیار کمک کرد.

انبار دیجی کالا

رکورد‌های دیجی کالا

- روزانه۱/۷ تا ۲ میلیون بازدید از سایت دیجی کالا .

- بزرگترین بازار خرده فروشی آنلاین ایران.
- بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه.
- ارزشمند‌ترین کسب و کار اینترنتی ایران.
- روزانه ۲ هزار سفارش و بیش از ۱ میلیارد تومان فروش.

- خدمات دیجی کالا تنها در سال ۹۵ باعث صرفه جویی در ۶۰۰ میلیون دقیقه وقت شده است.
- طول نوار نقاله به کار رفته در مرکز پردازش دیجی کالا حدود ۲ کیلومتر است و این مرکز توان پردازش ۳۰۰ هزار سفارش را به صورت روزانه دارد.

دیجی کالا

جمع‌بندی

با اینکه دیجی کالا تنها در عرض ۱۲ سال رشد بسیاری خوبی داشته ولی نمی‌توانیم بگوییم این شرکت بی‌نقص است. برای مثال سفارش هایی که در سایت دیجی کالا انجام می‌شوند همیشه در زمان مناسب به دست مشتریان نمی‌رسند همچنین قیمت ها همیشه معقول و یا کمتر از قیمت بازار آفلاین نمی‌باشد. بهر حال هر سیستمی نقص‌های خاص خود را دارد. درست است که دیجی کالا در حال حاضر ۸۵ درصد از بازار آنلاین را در دست دارد ولی در ایران تنها ۱ درصد از خرید‌ها از طریق آنلاین انجام می شود، پس همچنان پتانسیل های زیادی در بازار ایران وجود دارد. دیجی کالا هم در نظر دارد در سیستم خود، تغییراتی ایجاد کند و در منطقه خاورمیانه اول شود. شما هم اگر نظر یا تجربه‌ای در رابطه با خرید از دیجی کالا دارید با ما در میان بگذارید.

5 از 5
5 سال قبل
نظر
[quote name="فرشید"]جالبه خوده برادران محمدی گفتن که ما تا 2 سال اول حتی هزینه تبلیغاتمونم بخوبی در نمیومد حالا شما چجوری میگید که تو 3 ماه سود دهی داشتن خیلی جالبه!!![/quote]
سود دهی عنوان شد در این مقاله منظور مالی نمی باشد و اگر همان بخش را مجددا مطالعه کنید در مورد محتوا در فضای اینترنت صحبت شده است و منظور از سوددهی در سه ماه، نفوذ در اینترنت می باشد
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
جالبه خوده برادران محمدی گفتن که ما تا 2 سال اول حتی هزینه تبلیغاتمونم بخوبی در نمیومد حالا شما چجوری میگید که تو 3 ماه سود دهی داشتن خیلی جالبه!!!
نمایش بیشتر
1 از 2 نفر این نظر را مفید دانسته اند