با ما در ارتباط باشید: 0314566
شادوبن اینستاگرام

تقریباً از ۵ سال گذشته تا به حال، اینستاگرام، به ابزار مهمی برای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. همان‌طور که می‌دانید اینستاگرام، امکانی برای کسب و کار‌ها بوجود آورده است که از طریق تولید محتوای تصویری، با مخاطبان خود ارتباط داشته باشند. اما حالا بعد از گذشت این سال‌ها، قوانین بازی کمی تغییر کرده است. شرکت فیسبوک (مالک اینستاگرام) الگوریتم‌های تازه‌ای در اینستاگرام قرار داده است و حتی ممکن است در آینده، این پلیکیشن محبوب، دیگر رایگان نباشد! اگر شما هم جز کسانی باشید که از اینستاگرام برای رشد کسب و کار خود استفاده می‌کنید و دنبال‌کنندگان زیادی دارید، با هر خبری درباره اینستاگرام، نگران می‌شوید.

اینستاگرام

گفتیم که در اینستاگرام، الگوریتم‌های جدیدی بوجود آمده‌اند که شرایط را متفاوت می‌کنند. یکی از اتفاقات جدیدی که در اینستاگرام رخ داده این است که امکان دارد، حساب کاربری شما شادوبن (shadow-ban) شده باشد. این اتفاق می‌تواند باعث شود که رشد تعداد دنبال‌‌کنندگان شما، متوقف شود.
با این مطلب همراه شوید تا شادوبن را دقیق‌تر بررسی کنیم...

بن اینستاگرام

شادوبن چیست؟

 

شادوبن در‌ واقع مانعی است که باعث می‌شود هشتگ‌هایی که درج می‌کنید، دیده نشوند و همچنین فعالیتی که در اینستاگرام دارید یا پست هایی که قرار می‌دهید فقط توسط دنبال‌کنندگان شما، قابل مشاهده باشد. شادوبن یک مشکل سطحی و ظاهری است و وقتی اتفاق می‌افتد که شما در اکانت خود، چند قانون را زیر پا گذاشته باشید. وقتی این اشتباهات را بر طرف کنید، از شر شادوبن خلاص می‌شوید.

 

چرا اینستاگرام از شادوبن استفاده می‌کند؟

 

در طی سال‌های اخیر که اوج محبوبیت اینستاگرام هستند، می‌بینیم که اکثر افراد یک اکانت اینستاگرام دارند و بسیاری هم برای رشد کسب و کار خود از آن استفاده می‌کنند. در این میان بازار فروش لایک و فالوئر هم حسابی گرم شده است. برای مثال شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اکانت جالبی در اینستاگرام می‌دیدید و آن را دنبال می‌کردید، ناگهان یک روز می‌دیدید تمام محتوای صفحه پاک شده، نام آن تغییر کرده و دارد درباره یک موضوع کاملاً متفاوت، محتوا تولید می‌کند. این کار دقیقا همان فروش فالوئر بود که خود، تبدیل به کسب و کار شده بود.
بعد از تکرار این اتفاقات، اینستاگرام از الگوریتم‌های جدید و پیشرفته خود استفاده کرد تا جلوی آن را بگیرد. با این حساب، شادوبن می‌تواند از فعالیت اکانت‌های فیک، جلوگیری کند.

شادوبن

تشخیص شادوبن اینستاگرام

 

حالا شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که چگونه می‌توانیم بفهمیم که اکانت اینستاگرام ما، شادوبن شده است.متاسفانه اگر اکانت شما، شادوبن شده باشد، اینستاگرام به شما اطلاع نخواهد داد. اگر احساس می‌کنید با وجود فالوئر‌های زیادی که دارید، مدتیست تعداد آن‌ها رشد نکرده است، می‌توانید حدس بزنید که شادوبن شده‌اید و برای اطمینان می‌توانید یک هشتگ که چندان محبوب و ترند نیست را زیر یکی از پست‌های خود قرار دهید، سپس هشتگ مورد نظر را سرچ کنید اگر در قسمت پست‌های اخیر مربوط به هشتگ، پست خود را مشاهده نکردید، یعنی شادوبن شده‌اید.
نگران نباشید، راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید شادوبن را رفع کنید.

تشخیص شادوبن

بر طرف کردن شادوبن اینستاگرام

 

گفتیم که وقتی حساب کاربری شما در اینستاگرام، شادوبن شود، هیچ هشدار یا اطلاعیه‌ای دریافت نمی‌کنید پس بدیهیست که از طرف اینستاگرام، هیچ راه قطعی برای رفع شادوبن، ارائه نشود. با این حال با مطالعه برخی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ، مشخص شده است که با چند کار ساده می‌توانید از شادوبن اینستاگرام خارج شوید. تعدادی از راه‌های کارآمد را اینجا نام می‌بریم:

 

شادوبن شدن خود را به اینستاگرام گزارش دهید

 

قبل از اینکه به راه حل‌های خارج شدن از شادوبن بپردازیم، باید شما مطمئن باشید که کار‌های اشتباهی در اکانت اینستاگرام خود انجام نداده‌اید، برای مثال از هشتگ‌های ممنوعه استفاده نکرده‌اید یا اینکه از طریق ربات ها برای خود فالوئر، جمع نکرده باشید. اگر این کار‌ها را انجام داده‌اید، شادوبن شدن اکانت شما باعث تعجب نیست. بهرحال این روش‌ها را کنار بگذارید و بعد از چند روز، به قسمت settings بروید و گزینه Report a problem را کلیک کنید. در این قسمت به اینستاگرام توضیح بدهید که اکانت شما شادوبن شده است و دقیقاً بگویید که از حالا و در آینده تمام قوانین اینستاگرام را رعایت خواهید کرد.

 

از ربات‌ها برای جمع کردن فالوئر و لایک استفاده نکنید

 

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایلی که اینستاگرام از الگوریتم‌های شادوبن، استفاده کرد، این بود که می‌خواست جلوی فعالیت ربات‌ها و اکانت های فیک را بگیرد. ممکن است در مقطعی شما تصمیم گرفته باشید از ربات‌ها به عنوان یک استراتژی هک رشد استفاده کرده باشید ولی باید بدانید که این روش‌ها ممکن است مدت کوتاهی جواب بدهند، ولی نهایتاً باعث جریمه شدن یا شادوبن شدن اکانت اینستاگرام شما خواهند شد. پس برای اینکه بتوانید در نهایت بازدهی خوبی از اکانت اینستاگرام خود داشته باشید، باید طبق قوانین آن عمل کنید. برای خارج شدن از شادوبن هم کلاً بیخیال ربات‌ها شوید و آن‌ها را از فعالیت اینستاگرام خود حذف کنید.

 

تغییر تنطیمات اکانت‌ اینستاگرام

 

معمولاً اتفاقاتی نظیر شادوبن برای اکانت‌هایی می‌افتند که در قسمت تنظیمات پروفایل، از نوع بیزینسی هستند. پس تغییر دادن این تنظیمات می‌تواند به نوعی به خارج شدن از شادوبن کمک کند. به قسمت تنظیمات اکانت خود بروید و آن را از نوع بیزینسی به نوع شخصی تغییر دهید.

 

مدتی در اکانت اینستاگرام خود فعالیت نکنید

 

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایلی که شادوبن برای اکانت ها اتفاق می‌افتد این است که پای ربات‌ها وسط آمده است. اگر از ربات‌ها برای جمع کردن فالوئر استفاده کرده باشید می‌دانید که این ربات ها به صورت هر روزه و بدون استراحت این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. بنابراین وقتی ربات‌ها را حذف کنید، طبیعیست که فعالیت اکانت افت خواهد کرد. برای اینکه به اینستاگرام ثابت کنید که از ربات ها استفاده نمی‌کنید، بهتر است برای چند روز هیچ فعالیتی در اکانت خود انجام ندهید. برای مثال حتی لاگین نکنید یا با اکانت‌های دیگر، اکانت اصلی را لایک نکنید. این راه حل توسط افرادی ارائه شده است که سابقه شادوبن شدن دارند و موفق شده‌اند از آن خارج شوند. پس برای اینکه نتیجه بگیرید بهتر است تمام کار‌هایی که گفته می‌شوند را انجام دهید.
در پی همین اقدامات، تمام sessionهای فعال که اکانت اینستاگرام شما با آن لاگین شده است را ترک کنید. برای مثال اگر از ربات ها استفاده می‌کردید از برنامه‌های مربوط به آن خارج شوید، سعی کنید فقط با یک دستگاه به اینستاگرام خود وصل شوید بهتر است این دستگاه، گوشی موبایل شما باشد و اگر با دستگاه دیگری مانند لپتاپ هم به اکانت خود لاگین کرده‌اید از آن خارج شوید و در انتها رمز عبور اکانت را تغییر دهید.

 

تا اینجای مطلب متوجه شدیم که شادوبن چیست، چرا اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توانیم از آن خارج شویم. هم درباره شادوبن و هم تمام مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیفتد، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به همین خاطر می‌خواهیم در ادامه مطلب، مواردی را نام ببریم که با رعایت کردن آن‌ها، از شادوبن جلوگیری کنیم.

 

چگونه از شادوبن اینستاگرام جلوگیری کنیم؟

 

از ربات ها استفاده نکنید

 

باز هم پای ربات‌ها در میان است. برای اینکه شادوبن و دردسر‌های بعد از آن پیش نیاید، به شما توصیه می‌کنیم که برای بالا بردن فالوئر‌های خود، از ربات‌ها استفاده نکنید. معمولاً فعالیت ربات‌های فالوئر جمع کن، به این شکل است که به صفحه های تصادفی با اصطلاحاً رندوم سر می‌زنند و یک سری کامنت‌های تکراری، درج می‌کنند و از کاربران دیگر، می‌خواهند که اکانت را دنبال کنند، یا اینکه اکانت‌های زیادی را در ازای فالو بک، فالو می‌کنند و پس از اینکه تعداد فالوئر‌ها رشد کرد، آن کاربران را آنفالو می‌کنند. خوب است بدانید که الگوریتم‌های فعلی اینستاگرام خیلی هوشمندانه‌تر از گذشته عمل می‌کنند و مجموع فعالیت‌های اکانت‌ها را (مخصوصاً اکانت‌ها با فالوئر بالا) زیر نظر دارند بنابراین وقتی میزان فعالیت اکانت شما بالا باشد، از نظر اینستاگرام مشکوک خواهد بود و ممکن است جریمه یا شادوبن شوید.
تعدادی از ربات‌ها هم وجود دارند که می‌توانند به صورت خودکار در اکانت شما، مطالبی را پست کنند. ممکن است شما بگویید اگر تعداد پست‌هایی که این ربات ها ایجاد می‌کنند، زیاد نباشد، اینستاگرام مشکوک نخواهد شد ولی واقعیت، خلاف این است زیرا اگر محلی که در تنظیمات خود مشخص کرده‌اید کشور ایران باشد، اینستاگرام انتظار دارد که شما با آی پی‌های ایران، فعالیت کنید حال آنکه اغلب ربات‌ها، از آی پی‌های مختلف به اینستاگرام متصل می‌شوند و این متفاوت بودن آی پی‌ها، از نظر اینستاگرام، جالب به نظر نمی‌رسد.

بر اساس همه این دلایل به شما توصیه می‌کنیم که از ربات‌ها برای فعالیت اینستاگرام، استفاده نکنید.

 

از هشتگ‌های نا‌مربوط یا ممنوعه استفاده نکنید

 

یکی از راهکار‌هایی که می‌توانست باعث رشد تعداد فالوئر‌ها باشد استفاده از هشتگ‌ها بود. ممکن بود یک پست‌هایی را در اینستاگرام ببینید که تعداد بی‌شماری هشتگ داشته باشند که در برخی مواقع این هشتگ‌ها مربوط به محتوای پست نبودند و صرفاً به این دلیل که ترند شده بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند. از طرفی، اینستاگرام برای اینکه بتواند حجم عظیم محتوایی که تولید می‌شود را مدیریت کند، برخی از هشتگ‌ها را به صورت دائمی یا موقت، ممنوع می‌کند، و وقتی شما از این هشتگ ها استفاده کنید، هیچ نتیجه‌ای برای آن‌ها نمایش داده نخواهد شد. بسیاری از این هشتگ‌ها به نوعی با مسائل اخلاقی، مرتبط هستند و تعدادی دیگر ممکن است به دلایلی مانند استفاده بی شمار و نا به جا، ممنوع شده باشند. پس حتماً برای محتوای خود از هشتگ‌های مربوط استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که هشتگ هایی که درج کرده‌اید ممنوعه نباشند.

 شادوبن

به میزان سالم فعالیت داشته باشید

 

منظورمان از میزان سالم فعالیت، این است که همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، اینستاگرام از میانگین فعالیت شما، اطلاع دارد اگر در این باره، جهشی داشته باشد یعنی فعالیت‌های اکانت شما از جمله، فالو، آنفالو و لایک زیاد شود، اینستاگرام چنین برداشت می‌کند که ربات‌ها این کار را برای شما انجام می‌دهند و یا اینکه اکانت شما یک اکانت فیک است. پس به میزان معینی فعالیت داشته باشید و در اینستاگرام خود پست قرار دهید.
اگر محتوایی که تولید می‌کنید مفید باشد مطمئناً به مرور زمان و به صورت تصاعدی رشد خوبی در تعداد فالوئر خود خواهید داشت، پس برای فعالیت در اکانت خود یک میانگین در نظر بگیرید و پیرامون همان مقدار بمانید.

 

مراقب ریپورت شدن باشید

 

همان‌طور که گفتیم برای اینکه تعداد فالوئر‌های شما رشد کند باید محتوای مفید و معنا‌دار، تولید کنید. حالا باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در تولید محتوای خود دقت زیادی به خرج بدهید که از نظر مخاطبان، توهین آمیز یا مضر نباشد، اگر مخاطبان درباره محتوای شما چنین تصوری داشته باشند و مکرراً اکانت شما را ریپورت کنند، جریمه سنگینی پرداخت خواهید کرد و یکی از اتفاقات تلخ می‌تواند شادوبن باشد!

 

نکات دیگر برای جلوگیری از شادوبن اینستاگرام

 

- سعی کنید که از یک آی پی ثابت به اکانت خود متصل شوید زیرا اگر در بازه زمانی کوتاه و با آی پی‌های مختلف این کار را انجام دهید، برای اینستاگرام مشکوک خواهید بود. برای مثال اگر مجبور نیستید از نرم‌افزار های تحریم شکن استفاده نکنید و یا به هنگام استفاده از اینستاگرام، این نرم افزار‌ها را غیر فعال کنید.

- از هشتگ های متنوع و مرتبط استفاده کنید. در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که افراد برای درج هشتگ، به یک یا چند هشتگ ثابت بسنده کرده و همین‌طور تا مدت‌ها آن‌ها را به کار می‌برند. ممکن است بعد از مدتی این تعداد هشتگ‌های ثابت بنا بر دلایلی که گفتیم ممنوعه شده باشند پس هر چند وقت یکبار هشتگ‌های خود را به روز کنید تا از شادوبن جلوگیری کرده و همگام با ترند‌ها باشید.

 

در آخر

 

اینستاگرام، پلتفرم بسیار قدرتمند و محبوبی است که کارآیی خود را در زمینه دیجیتال مارکتینگ، به خوبی ثابت کرده است. روی اکانت اینستاگرام کسب و کار خود سرمایه‌گذاری کنید و سعی کنید به جای به کار بردن ترفند‌های نخ نما شده، محتوای مفید تولید کنید. تنها در این صورت است که بازدهی قابل توجهی از اینستاگرام در انتظار شما خواهد بود، چرا که امروزه الگوریتم‌های اینستاگرام بسیار هوشمند شده‌اند و درک می‌کنند کدام اکانت واقعی و سالم است و کدام نیست.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
چگونه پیج اینستاگرام را در گوگل ثبت کنیم
امتیازی ثبت نشده است.