با ما در ارتباط باشید: 0314566

بررسی دامنه های آی آر و مشکل تحریم ها یکی از موضوعاتی است که در روز های اخیر و با توجه به موضوع قطعی اینترنت توجه افرادی که در زمینه کسب و کار دیجیتال فعالیت دارند را جلب کرده، چرا که کسب و کار آنها به این موضوع بستگی دارد و این سوال وجود دارد که آیا می توان به دامنه های ملی ir اطمینان کرد و همچنین آیا امکان اعمال تحریم های جدید بر روی این دامنه ها وجود دارد؟ در ادامه این مطلب از پونه مدیا قصد داریم با بررسی دامنه های آی آر و مشکل تحریم ها پاسخ درستی برای این سوال که "آیا می توان به دامنه های ir اعتماد کرد؟" ارائه دهیم.

بررسی دامنه های آی آر (ir)

پسوند هایی مانند .ir و .com نمایش دهنده ملیت سایت شما هستند و شما در زمان خرید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که کدام یک را انتخاب می کنید. هر کدام از این دامنه ها دارای مزایا و معایبی هستند که قبل خرید آنها باید در این مورد تحقیق کنید. در ادامه این قسمت ما در مورد پسوند .ir با هم بیشتر صحبت میکنیم و اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیار شما می دهیم.
پسوند آی ار توسط سایت nic.ir ثبت میگردد و مربوط به سایت هایی است که در ایران فعالیت می کنند، به طور کلی می توان گفت که هر کشوری دارای دامنه ملی خاص خود است که سایت های فعال در آن کشور می توانند از آنها استفاده کنند، به عنوان مثال در بریتانیا پسوند ملی .uk است. 

مزایای دامنه ir.

  • امکان تبلیغات در صدا و سیما ایران فقط برای سایت های با دامنه ir ممکن است.
  • قابل اعتماد بودن این دامنه ها: برای خرید این دامنه ها باید هویت شما به صورت کامل برای سایت nic.ir مشخص شود، برای همین در صورتی که جرائم اینترنتی از طریق سایتی با دامنه ir اتفاق بیافتد پیگیری آن راحتتر خواهد بود.
  • قدرت انتخاب بیشتر: اگر در ایران قصد راه اندازی یک سایت داشته باشید معمولا باید بین دامنه های .com و .ir یکی را انتخاب خواهید کرد. از آنجایی که .com یک پسوند دامنه جهانی است و افراد زیادی از آن استفاده می کنند نام های زیادی برای دامنه ها استفاده شده است و به این صورت شما حق انتخاب کمتری خواهید داشت؛ این در صورتی است که در ایران راحت تر می توانید نام دلخواه دامنه خود را انتخاب کنید.
  • قیمت مناسب: قیمت دامنه های داخلی نسبت به دامنه هایی که در خارج از کشور به فروش میرسند پایین تر هستند که البته این برای شروع کار است، چون شما باید دامنه خود را به صورت سالیانه شارژ کنید.
  • مقاومت بیشتر در برابر مسائل سیاسی مانند تحریم ها: در صورتی که شرکت های خدمات رسانی سایر دامنه ها ایران را تحریم کنند دامنه های ir لازم نیست نگران باشند.

هم چنین ممکن است به شما بگویند که سئو روی سایتهایی که دارای دامنه .ir هستند بهتر جواب می دهد، چرا که به صورت پیشفرض گوگل متوجه می شود که این سایت ایرانی است و محتوای ایرانی تولید میکند. نکته ای که باید اینجا در نظر داشته باشید این است که این موضوع اهمیت چندانی ندارد، چرا که شما با استفاده از Google webmaster می توانید به راحتی کشور هدف خود را مشخص کنید.

بررسی دامنه های ای ار و مشکل تحریم ها-مزایای دامنه .ir

معایب دامنه های ملی ir.

معایب دامنه های ملی .ir مواردی هستند که باید به آنها نیز دقت کنید، چرا که برای استفاده از شبکه جهانی اینترنت و متصل شدن به دنیای وب شما باید با استاندارد های جهانی همانگ شوید. در ادامه معایب این دامنه ها را با هم بررسی میکنیم.

  • مشکلات تحریم: بعضی از سرویس های مطرح شده را نمیتوان برای دامنه های آی آر استفاده کرد، چرا که شرکت های ارائه دهنده این خدمات دامنه های ایران را تحریم کرده اند.
  • مشکلات تبلیغ در گوگل: باز هم به دلیل تحریم ها شما از بخش زیادی از خدمات گوگل بی نصیب خواهید ماند و به این صورت نمی توانید از سایت خود را در گوگل تبلیغ کنید یا از گوگل در سایت خود تبلیغ بگیرید.
  • ناشناس بودن دامنه های آی آر در سطح بین المللی: در صورت که هدف شما از راه اندازی یک وب سایت، کار کردن با افرادی است که بیرون از ایران فعالیت می کنند (به عنوان مثال جذب توریست برای داخل کشور) استفاده از دامنه های داخلی گزینه خوبی برای شما نیست.
  • مشکلات مربوط به خرید SSL یا پروتکل امن: در صورتی که قصد خرید پروتکل امن داشته باشید و سایتتان دارای دامنه آی آر باشد باید هزینه بیشتری پرداخت کنید و همچنین از آنجایی که این خدمات توسط شرکت های کمی ارائه می شود، حق انتخاب زیادی نخواهید داشت.

مشکل تحریم های دامنه های آی آر

نمیتوان به راحتی از کنار مشکل تحریم ها در دامنه های آی آر رد شد و حرفی از مشکلات احتمالی نزد. چرا که همیشه باعث ترس دارندگان وب سایت ها می شود. یکی از مواردی که در مدت اخیر تجربه کردیم قطعی اینترنت و به خصوص دامنه های غیر داخلی بود که باعث شد همه دارندگان سایت (چه دارندگان سایت های دامنه ir چه افرادی که از دامنه های .com استفاده می کردند) نگران سرنوشت کسب و کار اینترنتی خود شوند. در ادامه خلاصه از خبر منتشر شده در سایت تابناک که در رابطه احتمال تحریم دامنه های ir است را با هم بررسی میکنیم:
"به گفته سایت تابناک پس از قطعی 12 روزه اینترنت در ایران، مدیر عامل یکی از سایت های معروف فروش vpn در جهان در مدت اخیر در نامه ای به دونالد ترامپ، مدیر عامل آیکان و وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که تحریم ها علیه ایران در زمینه زیر ساخت های اینترنت باید افزایش پیدا کنند. او در ادامه این نامه از عملکرد ترامپ در زمینه برخورد با کشور کره شمالی در زمینه دامنه های .kp تقدیر کرده و اعلام کرده که باید تصمیمات مشابهی در خصوص ایران گرفته شود."
در صورتی که این نامه روی تصمیم گیری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تاثیر داشته باشد نتیجه از دسترس خارج شدن 1.3 میلیون دامنه آی آر است.

مشکل تحریم های دامنه های ای ار

نتیجه گیری:

برای اینکه خیالتان از بابت مشکل تحریم ها برای وب سایتتان راحت شود بهتر است زمانی را به مشورت با کارشناسان پونه مدیا اختصاص دهید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

 

امتیازی ثبت نشده است.