با ما در ارتباط باشید: 0314566
مشاور دیجیتال مارکتینگ

بگذارید حدس بزنم؛ شما مدتی است در فکر راه انداختن یک سایت یا یک پیج اینستاگرامی هستید. احتمالاً می‌خواهید یک کسب‌وکار جدید در این فضا راه بیندازید یا می‌خواهید کسب‌وکار فعلی‌تان را از این راه گسترش دهید. از قضا دستی هم بر آتش اینترنت و اینستاگرام دارید، و در این فکر هستید که از هزینه‌های غیرضروری استخدام یک متخصص دیجیتال مارکتینگ صرف نظر کنید و خودتان اوضاع را در دست بگیرید. حالا هم به دنبال مشاوره دیجیتال مارکتینگ می‌گردید و به این مقاله آمده‌اید تا به شما بگویم چطور یک خوبش را صید کنید.

خیلی خب اگر درست حدس زده‌ام این مقاله دقیقاً برای شما نوشته شده. در این مقاله قصد دارم ویژگی‌های یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب را برای ‌تان بگویم. و راهنمایی ‌تان کنم تا بتوانید از میان تمام کسانی که ادعا می‌ کنند مشاور دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای و درجه یکی هستند یک مشاور دیجیتال مارکتینگ واقعی پیدا کنید. اگر فکر می‌کنید مشاور دیجیتال مارکتینگ مفتی است در اشتباهید. فرق یک مشاور دیجیتال مارکتینگ با یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در چیست؟ در اینکه اولی پول نمی‌گیرد و دومی سرکیسه‌تان می‌کند؟ خیر. اشتباه نکنید. مشاور دیجیتال مارکتینگ هم درست مثل من و شما از گوشت و پوست و استخوان ساخته شده. او هم هر روز به سه وعده‌ی غذایی مقوی نیاز دارد که اگر پولی در جیبش نباشد گیرش نمی‌آید. بنابراین مشاور دیجیتال مارکتینگ هم برای خدماتی که ارائه می‌کند پول می‌گیرد.

مشاور دیجیتال مارکتینگ
ویژگی‌های مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب کدام است؟


اگر فکر می‌کنید مشاور دیجیتال مارکتینگ یعنی مفت و مجانی کار کشیدن از یک نفر در اشتباهید. هرچند ممکن است در بازار دیجیتال مارکتینگ آدم‌هایی را پیدا کنید که بخواهند برای شما مفتی کار کنند. توصیه من به شما این است که اگر با چنین مواردی مواجه شدید سریعاً محل را ترک کنید. طبق قاعده‌ی «هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد» این فرد هم الکی نمی‌خواهد برای شما مفتی کار کند. اکثرا دلیل وجود مشاوره دیجیتال مارکتینگ مجانی این است که شما سراغ یک شخص تازه کار یا بی‌تجربه رفته‌اید. کسی که احتمالاً همین مقاله‌ای که در حال خواندنش هستید را خوانده و گفته: خب این‌که کاری نداره، چرا منم مشاور دیجیتال مارکتینگ نشم؟ در نتیجه اگر با چنین شخصی کار کنید، تبدیل خواهید شد به بستر امن و مناسبی برای تجربه، آزمون و خطا، و در اکثر اوقات گندکاری او.
پس فکر نکنید چون مشاور دیجیتال مارکتینگ را ماهی یک‌بار می‌بینید و هفته‌ای یک بار با آن تلفنی صحبت می‌کنید قرار است مجانی برای‌تان کار کند. نه، سراغ یک آدم کار بلد بروید که کمی از شما پول می‌گیرد، و در عوض حرفه‌ای‌ترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد. یعنی چه جور آدمی؟ یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب باید احسن الخالقین باشد. واقعاً باید آدم خوبی را از هر نظر پیدا کنید. چه از نظر فنی، و چه اخلاقی، اما شاید بتوان گفت هر مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب، باید سه شرط را حتماً داشته باشد. من در زیر به بررسی این سه شرط پرداخته‌ام.


1. شناخت و تسلط کامل به تمامی خدمات دیجیتال مارکتینگ


شاید امروز بخواهید کار را با تصور این‌که فقط قرار است یک پیج اینستاگرامی ساده داشته باشید که از طریق آن محصولات‌تان را می‌فروشید شروع کنید. اما اگر پس‌فردا کارتان گرفت و کسب و کارتان بزرگ شد، دیگر مجبورید به علاوه‌ی اینستاگرام در توییتر و لینکداین و فیسبوک هم فعالیت کنید. البته یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب حتماً اول از همه سراغ سایت می‌رود. در قسمت‌های بعدی مقاله راجع‌به این موضوع بیشتر توضیح خواهم داد.


2. انتخاب درست استراتژی


خیلی خب، حالا یک مشاور دیجیتال مارکتینگ پیدا کرده‌اید که به بهترین شکل روی کارش مسلط است. زمان چیست؟ انتخاب استراتژي درست. چرا استراتژی مهم است؟ در قسمت قبل، از پیشرفت کسب‌وکار شما حرف زدم و زمان نیاز به حضور یک مشاور دیجیتال مارکتینگ‌تان با تسلط کامل شما برای رفتن به مراحل بعد را مشخص کردم. حتی اگر فکر می‌کنید در حال حاضر خیلی زمان نیاز دارید تا به چنین مرحله‌ی بزرگی برسید، و بنابراین تا آن زمان به چنین فردی نیاز ندارید، در حال اشتباه کردن هستید. شروع فعالیت در اینترنت درست مثل باز کردن یک مغازه در بزرگ‌ترین مرکز خرید شهر است. شما نمی‌توانید برای یک مغازه، فقط فروشنده استخدام کنید، بلکه نیاز به همه‌چیز دارید. مغازه یک ساعت است، و فروشنده فقط یکی از چرخ دنده‌های آن. دقیقاً مانند شروع کسب‌وکار در دنیای دیجیتال. شما به یک عالمه چرخ‌دنده‌ی ریز و درشت نیاز دارید که ساعت‌تان را راه بیندازد. اما آیا می‌شود این همه چرخ‌دنده را بدون یک نقشه‌ی مهندسی شده کنار یک‌دیگر قرار داد؟
در دیجیتال مارکتینگ همه‌چیز باید با برنامه‌ریزی و مرحله‌به‌مرحله پیش برود. بنابراین در درجه‌ی اول مشاور دیجیتال مارکتینگ شما باید بر تمام مراحل تسلط کامل داشته باشد، تا بتواند برنامه‌ریزی‌های کاملی انجام دهد و دقیقاً تعیین کند که مرحله‌ی بعدی چیست. شخصی که به تمام زوایای دیجیتال مارکتینگ آشنا نباشد نمی‌تواند این کار را انجام دهد. و انتخاب استراتژی اشتباه در دیجیتال مارکتینگ یعنی شکست صددرصدی. چرا می‌گویم شکست صددرصدی؟ کافی است به دیجی‌کالا و بامیلو نگاه کنید. هر دو فروشگاه‌های اینترنتی بزرگی بودند. اما یکی پیروز صددرصد میدان شد و از دیگر در حال حاضر هیچ نشانه‌ای نیست. دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال چنین دنیایی است. به خاطر سرعت بالای تغییرات یا در آن برنده‌ی مطلقی یا بازنده‌ی مطلق.

مشاور دیجیتال مارکتینگ
3. تحلیل داده‌ها و تعیین دوباره‌ی استراتژي


اگر مشاور دیجیتال مارکتینگ شما حرفی از گزارشات کار، ارائه‌ی تحلیل های دوره‌ای، و باز تعیین استراتژي نزد، اخراجش کنید. مشاور دیجیتال مارکتینگ شما حتماً باید در بازه‌های زمانی مقرر و مشخص، فعالیت‌های انجام شده‌ی شما در فضای دیجیتال را بررسی کند و گزارشات کاملی از آن‌ها به شما ارائه دهد. این تحلیل‌ها نیز کار هرکسی نیست. به دانش خاص و تجربه‌ی حرفه‌ای نیاز دارد. چرا که در هر بازاری، و هر زمانی، شرایط به گونه‌ای متفاوت است. دیگر هیچ کسب و کاری نمی‌تواند آن‌طور که اسنپ رشد کرد، رشد کند و به موفقیت برسد. بنابراین حتی حرفه‌ای ترین مشاور دیجیتال مارکتینگ دنیا نیز، اگر با الگوهای قدیمی کارش بخواهد کسب و کار شما را پیش ببرد و هیچ نگاهی به شرایط حال حاضر نیندازد شکست خواهد خورد.


نتیجه گیری

مشاور دیجیتال مارکتینگ واقعا باید با دقت انتخاب شود. حتی اگر متخصص و مدیر دیجیتال مارکتینگ‌تان افراد لایقی نباشند هم اشکالی ندارد، اما مشاور دیجیتال مارکتینگ حکم آن فرد ریش سفیدی را دارد که قهرمان فیلم ما بعد از کلی بدبیاری پشت سر هم می‌رود پیشش و آن فرد هم می‌شود فرشته‌ی نجاتش. پس تا می‌توانید در انتخاب این فرد دقت کنید. حتی اگر نیاز است بیش از تمام افراد تیم‌تان به این فرد پول بدهید. او در شرایط بحرانی، تمام زندگی شما را نجات خواهد داد.

5 از 5