با ما در ارتباط باشید: 0314566
بانس ریت Bounce Rate چیست؟

Bounce Rate یا نرخ پرش به درصد بازدیدکنندگانی گفته می‌شود که بعد از دیدن سایت، آن را ترک می‌کنند. یعنی هر چه میزان Bounce Rate بیشتر باشد، به این معنی است که کاربران بیشتری به سایت آمده‌اند و در زمان کمتری آن را ترک کرده‌اند. پس جذابیت آن صفحه از سایت کم بوده و نمی‌تواند کاربران را جذب کند.
البته باید دقت داشته باشید که فاکتور نرخ پرش یا Bounce Rate برای همه صفحات به یک میزان اهمیت ندارد. برای مثال اگر یک لندینگ پیج داشته باشید و کاربران به سبب کلیک کردن روی لینک شبکه‌های اجتماعی، صفحه را ترک کنند، نرخ پرش بالا به این معنی است که لندینگ پیج شما محبوب است.

تاثیر نرخ پرش در سئو:

متخصصان سئو سالها در خصوص ارتباط نرخ پرش و رتبه بندی گوگل با هم بحث کرده اند. چندین تصور غلط در مورد نرخ پرش وجود دارد. که باعث تلاش بسیاری از مسئولین سایت برای پایین آوردن نرخ پرش برای بالا بردن رتبه میشود این در حالی است که نرخ پرش پایین نشان دهنده رتبه بالا نیست.
مکالمه ای مستند بین رند فیشکین (موسس Moz) و آندره لیپاتسو (استراتژیست ارشد گوگل) این موضوع را اثبات میکند. هنگامی که رند به طور عمد در طی چند روز نرخ پرش خود را بالا برد نتیجه نامشخص بود. حتی با نتیجه تقریبا مساوی نصف نمتایج حاصل از SERP تغییر و نمیه دیگر دستخوش تغییر نبود.
از طرف دیگر مت کات (رئیس سابق Google Webspam) ادعای مبنی بر رتبه بندی سایت ها با توجه به نرخ پرش در الگوریتم های گوگل رد کرد.
اینجا به یک نتیجه ی واضح میرسیم نرخ پرش روی SERP تاثیر ندارد.

نرخ پرش چه چیزی را اندازه گیری میکند؟

نرخ پرش میانگین بازدید کوتاه از سایت شماست. این به این معناست که تحلیلگر گوگل افرادی که به سایت شما می آیند و بدون ویزیت از صفحات دیگر سایت یا درگیر شدن معنا دار با صفحه شما از سایت خارج میشوند را محاسبه میکند.
بازاریابان این امر به اینگونه تفسیر میکنند که سایت شما اطلاع مورد نیاز کاربر را در اختیار او قرار داده است یا خیر.

1 bounce rate

نرخ پرش اندازه گیری زمان استفاده کاربر از سایت نیست. بیشتر اشتباهات از این قسمت بوجود می آید. شما ممکن است صفحه ای عالی و فعال داشته باشید و نرخ پرش بالایی نیز داشته باشید چرا که نرخ پرش زمان بودن کاربر در صفحه را بررسی نمیکند.
این موضوع دو مفهوم دارد:
اول اینکه نرخ پرش در صورت لزوم بد نیست.
با اینکه دلیل نرخ پرش میتواند محتوای نامناسب و یا دسترسی کم باشد در عین حال میتواند به دلیل عدم تطابق بین کلمات کلیدی و محتوا یا هدف استفاده صفحه باشد.
برای مثال نرخ پرش بالا برای صفحه اصلی یا صفحه خرید محصول غیر قابل تغییر است (به خصوص برای سایت های یک صفحه ای.). شما همچنین نرخ پرش بالا برای صفحات اطلاعاتی خواهید داشت چرا که کاربر اطلاعات خود را بدست می آورد و سپس از سایت خواهد رفت (یک مثال مناسب برای این نمونه سایت ویکیپدیا است).

2 bounce rate

در نتیجه بهینه سازی بر اساس نرخ پرش به طور حتمی کیفیت سایت شما را بالا نبرده و به مفید بودن وبسایت کمک نمیکند.
دوما تاکید بیش از حد روی نرخ پرش میتواند از مفید بودن سایت شما کم کند.
تصور کنید تمام صفحات خود را به دو صفحه تغییر دهید و آنها را به هم لینک کنید تا نرخ پرش صفحه خود را کم کنید. از طرف آنالیز صفحه شما پیشرفت KPI داشتید. اما از سمت کاربر شما یک سایت ساده و بدرد بخور را بیش از حد پیچیده کرده اید. طراحی سایت شما باید هدفمند باشد نه اینکه روی نرخ پرش تمرکز کند.

چرا گوگل از نرخ پرش به عنوان یک معیار استفاده نمیکند؟

با توجه به عنصری که نرخ پرش اندازه گیری میکند راحت است که ببینیم چرا گوگل از نرخ پرش با توجه به چیزی که در Google Analytic میبیند برای رتبه بندی در SERP استفاده نمیکند. ما میتوانیم به چهار دلیل اشاره کنیم:

 نرخ پرش یک عنصر قابل اعتماد برای اندازه گیری نیست

همانگونه که گفته شد نرخ پرش به طور دقیق استفاده کاربر را اندازه گیری نمیکند چرا که زمانی که او در سایت است را فاکتور قرار نمیدهد. از طرف دیگر نرخ پرش در صنایع مختلف متفاوت است. یه گفته Clicktale وبلاگ ها نرخ پرش بین 90-70% ، سایت های حاوی محتوا 60-40% ، و سایت های سرویس دهی فقط بین 30-10% دارند.
این عادلانه نیست که گوگل آنالاتیکس بر اساس نرخ پرش سایت ها را مجازات کند چرا که هر کدام هدف متفاوتی دارند و هدف همه آنها راهنمایی کاربر برای استفاده از بقیه سایت نیست.

3 bounce rate

یکی از کامنتهایی که در eCreative IM پست شده در خصوص این مشکل است.

"تمام نرخ های پرش یکسان نیستند. من نرخ پرش بالایی دارم چرا که عکسهای زیادی در گوگل دارم. وقتی کسی در گوگل برای عکس جستوجو میکند گوگل عکس را در صفحه اول میاره که این یک موفقیت به حساب میاد. بعد از اون کاربر عکس را میبندد و این نرخ پرش را بالا میبرد در صورتی که وقتی عکس ها و سایت شما یک کلمه کلیدی دارند نمیتوانید تفاوت بین این دو را تشخیص بدهید. "
برای اونها نرخ پرش بالا به دلیل عکس های زیادی است که در نتایج گوگل نشان داده میشود. وقتی کسی برای عکس های اونها جستجو میکند و روش کلیک میکند یک امتیاز مثبت برای سایت و همچنین یک امتیاز منفی وقتی که عکس را بعد از دیدن میبندند است. 
رمزگشایی بین این دو وقتی که سایت و عکس از یک کلمه کلیدی استفاده میکنند غیر ممکن است.

 گوگل انگیزه ای برای دسترسی به داده ها ندارد

با اینکه ما نتایج گوگل آنالتیک را به عنوان داده ای مهم میبینیم برای گوگل اینطور نیست.
کسانی که فکر میکنند گوگل دلیل ئبرای رتبه بندی از گوگل آنالتیک استفاده میکند میتوان آنها را با دو استدلال قانع کرد.
استدلال اول: گوگل به کسایی که از محصولاتش استفاده میکنند بیشتر اهمیت میدهد
این نظریه خیلی سادست. گوگل باید (در تئوری) برای کسانی که ازش حمایت میکنند (با استفاده از GoogleAdSense, Adwords یا Analytic) ارزش بیشتری قائل باشد. از اون مهمتر اگر گوگل این سیستم را پیاده سازی میکرد از نظر حقوقی به مشکلات زیادی بر میخورد. با امتیاز دادن به کاربرانش برای بالا بردن استفاده از نرم افزارها یک حلقه بازخورد مثبت به وجود می آورد که ممکن است سوالاتی درباره انحصار ایجاد کند. گوگل از زیر سوال بردن خود دوری میکند
استدلال دوم: گوگل آنالتیک (Google Analytic) اطلاعات مهم را برای گوگل فاش میکند
اگر گوگل آنالتیک اطلاعات سایت شما را به گوگل میداد نگرانی در خصوص استفاده از نرخ پرش به عنوان فاکتور رتبه بندی SERP قابل درک بود. هرچند گوگل خودش داره این اطلاعات را بدست می اورد. چرا که شروعش به عنوان یک WebCrawler بود. به طور واضح گوگل همه ی اطلاعات مورد نیاز را در دسترس دارد، فک میکنید چه کسی اطلاعات لازم را در اختیار گوگل آنالتیک میگذارد؟
از اون مهم تر مت کاتز به طور غیر مستقیم گفته "شما چه از گوگل آنالتیک استفاده کنید چه استفاده نکنید در رتبه بندی شما در گوگل تاثیری نخواهد گذاشت."
پس نتایجی که در گوگل آنالتیک میبینید برای گوگل اهمیت خاصی ندارد.

 نتایج گوگل آنالتیک را میتوان به راحتی دستکاری کرد

تعداد پست هایی که در گوگل آنالتیک در خصوص شناسایی و فیلتر رفتار بات ها وجود دارد خود نشان دهنده ی ذات غیرقابل اعتماد گوگل آنالتیک است. اگر خود گوگل آنالتیک قدرت این را ندارد که رفتارهای دستکاری کننده را شناسایی کند گوگل هیچ احتیاجی برای استفاده از این داده های نامطمئن در رتبه بندی ندارد.

 بسیاری از سایت ها از گوگل آنالتیک استفاده نمیکنند

به خاطر اینکه بیش از 94.6% از سایت های بازاریابی از گوگل آنالتیک استفاده میکنند فهم سایتی که از آن استفاده نمیکند سخت است. این در حالی است که به گفته W3Techs حدود 54.3% از تمام سایت های موجود از گوگل آنالتیک استفاده میکنند.
4 bounce rate
سایت هایی وجود دارند که از ابزار آنالتیک استفاده نمیکنند و از بین سایت هایی که استفاده میکنند نیز تمام آنها از گوگل آنالتیک استفاده نمیکنند. بعضی سایت ها از ابزاری مثل : Clicky، New Relic، Amplitude، Heap، Yandex Metrica و WordPress Jetpack استفاده میکنند. در نتیجه استفاده از آنالیز گوگل آنالتیک نمیتواند به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده شود.
هرچند تا این لحظه ما نرخ پرش را با درصدی که در گوگل آنالتیک میبینید بررسی کردیم. این برای همه مشخص است که گوگل برای رتبه بندی به اطلاعات گوگل انالتیک تکیه نمیکند. گوگل برای اندازه گیری نرخ پرش شما از ابزار ها خود استفاده میکند : الگوریتم pogo-sticking
الگوریتم pogo-sticking یکی از ابزار گوگل برای رد یابی pogo-sticking در مخاطب است. وقتی کاربر روی لینکی کلیک میکند اما اون صفحه اطلاعاتی که میخواست را ندارد پس فرد به صفحه اصلی جستوجو بر میگردد ان فرد دارد (pogo-sticking) انجام میدهد. یعنی رفتن از صفحه اصلی به سایت و برگشت به آن تا زمانی که نتیجه مورد نظر را پیدا کنند.

5 pogo sticking

pogo-sticking شباهت زیادی به نرخ پرش دارد. این شباهت ها سردرگمی زیادی بوجود می آورد اما در جایی که نرخ پرش بالا به دو معنی زیر است :
- صفحه اصلی سایت مخاطب مورد نظر را جذب میکند و نیاز آنها را برآورده میکند
- سایت مخاطب اشتباه جذب میکند که باعث می شود سایت را ترک کنند
pogo-sticking فقط در حالت دوم اتفاق می افتد. با اینکه نرخ پرش در بعضی موارد معنی مثبتی دارد pogo-sticking همیشه بد است.
با توجه به "معیار pogo-sticking " گوگل تعداد دفعاتی که یک روی یک سایت قبل از انتخاب نهایی و چند سایت بعد از این نتیجه کلیک شده است را اندازه گیری میکند.
اگر کاربر بعد از انتخاب سایت شما روی سایتهای دیگری کلیک کند و شما نرخ پرش بالایی داشته باشید الگوریتم گوگل به این نتیجه میرسد که شما باعث پوگو-استیک در کاربر شده اید. در نتیجه رتبه بندی شما دچار امتیاز منفی میشود چرا که شما به دلیل کلمات کلیدی بی ربط، طراحی صفحه نامناسب یا ارائه محتوای نامناسب باعث نارضایتی کاربر شده اید.
6 pogo sticking problem
گوگل pogo-sticking سایت شما را با استفاده از نرخ پرش اندازه گیری نمیکند بلکه با استفاده از کلیک های کوتاه و بلندی که سایت شما تولید می کند این کار را انجام میدهد.
کلیک بلند(طولانی= Long click) وقتی اتفاق می افتد که کاربر به صفحه شما میاد و مدت طولانی از آن استفاده میکند. وی به صفحه اصلی برنمیگردد . کلیک کوتاه (Short click) زمانی است که کاربر به سایت میاد و سریع به صفحه اصلی برمیگردد. کلیک طولانی نشان دهنده یک کاربر راضی است.
برای سئو تولید کلیک طولانی و نسبت کلیک بلند به کوتاه ، مهم تر از نرخ پرش است.
هرچند با توجه به اینکه گوگل از نرخ پرش گوگل آنالاتیکس استفاده نمیکند ما به یک نتیجه مهم میرسیم : نرخ پرش اهمیت دارد
نرخ پرش چگونه با دیگر فاکتورهای سئو مرتبط است؟
این سوالی است که بیشتر مطالب مرتبط با سئو در مورد آن صحبت نمیکنند، اما یکی از مهمترین سوالات است.
در پایان روز این اهمیت ندارد که گوگل از طریق نرخ پرش گوگل آنالتیک رتبه بندی شما را تغییر می دهد. چیزی که مهم است تاثیر غیر مستقیمی است که نرخ پرش روی فاکتور های سئو دارد.
برای شروع بیایید به بحث پوگو استیکینگ برگردیم. واضح است که رد یابی مستقیم pogo-sticking با استفاده از ابزارهای آنالتیک امکانپذیر نیست. تجزیه و تحلیل الگوریتم black box گوگل راحت نیست. هر چند با استفاده از دو فاکتور نرخ پرش و زمان ساکن بودن (Dwell time) میتوان اینکار را انجام داد.
با وجود اینکه با این دو فاکتور نمیتوان دلیل جستجو را آنالیز کرد میتوانید ترافیک طبیعی را به نسبت کلیک های طولانی اندازه گرفت.
به طور ساده اگر سایت شما نرخ پرش بالایی دارد اما کاربران زمان زیادی در صفحه میگذرانند صفحه شما به احتمال قوی درصد کلیک طولانی مناسبی دارد . با در نظر گرفتن زمان ساکن در سایت شما میتوانید از بهینه سازی غیر ضروری جلوگیری کنید.
7 bouncr rateدوما در بیشتر مواقع نرخ پرش بالا علائم یکی دیگر از فاکتورهای سئو است. این چند نمونه از مشکلات سئو که در باید صورت نرخ پرش بالا بررسی کنید:
-سرعت لود کم

-طراحی ضعیف سایت

-متناسب نبودن محتوا و کلمات کلیدی

-بهینه نبودن برای تلفن های همراه
این مشکلات قابل حل هستند و هنگامی که یک متخصص سئو مشکل نرخ پرش را حل میکند مورد بررسی قرار می گیرند.
اشکال کار وقتی است که تمرکز روی نرخ پرش (علائم) است نه مشکل اصلی. برای همین قابل فهم است که چگونه حل مشکل نرخ پرش به بالا بردن رتبه SERP شما کمک میکند اما تغییر خاصی به وجود نمی آورد

نتیجه گیری:

 با اینکه نرخ پرش به طور مستقیم روی رتبه بندی تاثیر نمی گذارد شما باید مفهوم این موضوع را بدانید و در خصوص پیشرفت آن تلاش کنید (پایین آوردن نرخ پرش).
نرخ پرش بالا (هنگامی که درست اندازه گیری شده باشد) معمولا یکی از علائم یک مشکل بزرگ تر هستند. این مشکلات مواردی هستند که شما باید روی آنها تمرکز کنید. هنگامی که روی مواردی مانند: مورد استفاده بودن، سرعت و ... تمرکز کنید مشکل سئو شما حل خواهد شد.

امتیازی ثبت نشده است.

سوالات متداول سئو خارجی

سئو خارجی یا off page seo چیست؟

به مجموعه کارهایی که در جهت بهبود سئو سایت شما، در خارج از محیط سایت تان انجام می شود، سئو خارجی می گویند. ایجاد بک لینک و بررسی آن ها، رپرتاژ آگهی، ترافیک سایت، بررسی انکر تکست ها و... مواردی هستند که در دسته سئو خارجی قرار می گیرند. 

چک لیست سئو خارجی شامل چه مواردی می شود؟

این چک لیست شامل ارتباط با اینفلوئنسرها، سایت های شبکه های اجتماعی، سایت های نشانه گذاری اجتماعی (سایت های social bookmark)، بازاریابی فروم و انجمن ها، ثبت نام در دایرکتوری ها، تولید و بازاریابی محتوا، پیدا کردن سایت‌های پرسش و پاسخ، اشتراک گذاری در سایت های اینفوگرافی و... می شود.