با ما در ارتباط باشید: 0314566
قرارداد طراحی سایت

اگر قصد دارید از طریق طراحی وب سایت به صورت قانونی و بدون دردسر درآمد کسب کنید و یا اگر شخصی هستید که برای کسب‌وکارش نیاز به استخدام یک طراح دارد ولی نمی‌داند برای تنظیم قرارداد باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهد، این مطلب برایتان مفید خواهد بود. در تجارت الکترونیک تنظیم قرارداد، برای طرفین قرارداد، به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.
به یاد داشته باشید که قراردادها اسنادی هستند که رابطه تجاری بین شما و کارفرمایتان (و بلعکس) را به طور قانونی مشخص و تعریف می‌کنند. قراردادهای طراحی وب‌سایت نیز با دیگر قراردادها تفاوتی ندارند. این قراردادها برای حفظ حقوق طرفین تنظیم می‌گردند.
یک قرارداد خوب سرراست است و برای طرفین قرارداد منطقی است. یک فرد با دانش و سواد متوسط باید بتواند محتوا و مفهوم آن را درک کند. نکاتی که در ادامه ذکر شده‌اند به شما این امکان را می‌دهند که شرایط و ضوابط دلخواه و البته عادلانه را در قراردادهای مختلف وارد کنید. لازم به ذکر است که قرارداد صحیح قراردادی است که به کارفرما و اجراکننده به یک اندازه امتیاز بدهد.

قررداد طراحی سایت چیست؟

اصل اول این است که بدانیم قرارداد طراحی وب‌سایت چیست و اصلاً چرا به آن نیاز داریم؟
قرارداد طراحی وب به طور قانونی توافقنامه طراحی بین یک طراح و مشتری است که این افراد را ملزم به انجام اموری می‌کند در نتیجه مشتری و طراح با امضا کردن این سند به آن اعتبار می‌بخشند. چنین قراردادهایی شامل توافق‌نامه‌های طراحی در عواملی است که شامل: عنوان قرارداد، مبلغ قرارداد، دامنه کاری، تعهدات، برنامه‌ زمانی پرداخت‌ها، حق مالکیت معنوی، فسخ قرارداد، عدم افشای اطلاعات و ضمانت می‌شود. پس از بررسی این مؤلفه‌ها به اهمیت تنظیم قرارداد پی‌خواهید برد.

قررداد طراحی سایت چیست؟ 

مفاد موجود در قرارداد طراحی سایت

عنوان قرارداد

در عنوان قرارداد باید تاریخ (روز، ماه و سال) طراحی وب‌سایت و مشخصات کامل طرفین با بیان سمتشان در این قرارداد (کارفرما و اجراکننده) ذکر شود و پس از اعلام تعهد به اجرای مفاد قرارداد، قرارداد را امضاء کنند.

مبلغ قرارداد

این مبلغ باید برای طرفین عادلانه باشد. مؤلفه‌های مشخص‌کننده میزان مبلغ قرار شامل ابعاد پروژه، تعداد آیتم‌های پروژه، مدت زمان اجرای قرارداد، پشتیبانی، قابلیت توسعه، طراحی قالب اختصاصی، طراحی لوگو و شخصی‌سازی برند و ... می‌شود.

دامنه همکاری

از دامنه کاری می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین بندهای هر قرارداد طراحی وب‌ یاد کرد. این قرارداد باید دامنه کاری طراح و توسعه‌دهنده وب را به وضوح بیان کند تا این متخصصان برای تحویل کار به درک متقابلی برسند و سطح توقعات کارفرما نیز در این بین مشخص گردد. یک وب‌سایت پس از فعال شدن به پشتیبان نیاز خواهد داشت.
این تصور که اجراکننده می‌تواند به طور نامحدود این کار را انجام دهد اشتباه بسیار بزرگی است. موضوع پشتیبانی وب‌سایت یکی از مواردی است که باعث ایجاد اختلاف در دامنه کاری می‌شود، پس بهتر است پیش از شروع کار حتما در یک بند جداگانه در خصوص پشتیبانی توضیحات لازم ارائه شود.

برنامه زمانی قرارداد

هیچ تفاوتی ندارد که شما کارفرما یا اجراکننده باشید، باید اطمینان حاصل کنید در قراردادتان به طور واضح تمامی تعهدات مورد نیاز را ذکر کرده‌اید. این تعهدات باعث می‌شود طرفین قرارداد به اصولی پایبند شوند که به‌واسطه آن پروژه را به صورت حرفه‌ای و در زمان تعیین‌شده تحویل بدهند. چارچوب زمانی یکی از عواملی است که باعث ایجاد اختلاف بین دو طرف قرار می‌شود. پیش از تأیید متن قرارداد مطمئن شوید که در مورد زمان دقیق تحویل و دریافت پروژه به توافق رسیده‌اید.

مبلغ قرارداد

برای جلوگیری از درگیری‌های احتمالی در آینده، باید در قرارداد طراحی وبسایت ذکر کنید که آیا شما قصد دارید طراح مبلغ را به صورت ماهانه دریافت کند و یا به صورت پروژه‌ای و در چند بخش با شما تسویه حساب خواهد شد. این بند از آن بندهایی است که برای هر دو طرف مفید خواهد بود.

حق مالکیت معنوی

این گزینه برای مشاغلی اهمیت دارد که دارای نوآوری در عرصه کاری خود هستند. اگر فکر می‌کنید محصول شما یکی از پیشگامان بازار خواهد شد، باید اطمینان حاصل کنید که قراردادتان بندی مرتبط با حق مالکیت معنوی و عدم همکاری طراح و توسعه‌دهنده با رقیبان شما در آیند خواهد داشت.

شرایط فسخ قرارداد

در نظر داشته باشید که شرایط همیشه بر وفق‌ مراد افراد نیست و همیشه امکان دارد به دلیل برخوردهای شخصی یا مشکلات دیگر، طرفین دیگر تمایلی به ادامه همکاری با یکدیگر نداشته باشند. یک قرارداد معتبر باید شامل قوانین مرتبط با فسخ قرارداد و قطع همکاری باشد. باید ذکر کنید که تحت چه شرایطی قصد دارید به همکاری خود خاتمه دهید و میزان خسارت دو طرف را چگونه برآورد می‌کنید.
اگر می‌خواهید مطالب، فرآیند یا هرگونه اطلاعات مهم دیگری در مورد تجارت خود را محرمانه نگه دارید، باید اطمینان حاصل کنید که قرارداد طراحی وب شما نیز دارای بند مشخصی برای عدم افشای آن خواهد بود.

ضمانت اجرایی

ضمانت اجرایی یکی دیگر از مؤلفه‌های بااهمیت است زیرا در این صورت، طراح موظف به رفع مشکلات احتمالی خواهد بود که ممکن است کارفرما در آینده با آنها روبه‌رو شود. برای مثال بعضی از شرکت‌ها به کارفرمایان خود سه ماه گارانتی می‌دهند که آنها را موظف می‌کند پس از راه‌اندازی وب‌سایت در این مدت مشکلات گزارش شده از طرف کارفرما را رفع کنند.

امضای قرارداد

در آخر نیز توجه داشته باشید که طرفین قرارداد را امضاء کرده باشند زیرا در غیر این صورت این قرارداد هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت.

مفاد موجود در قرارداد طراحی سایت

اصول قرارداد طراحی سایت

کار روی یک پروژه طراحی وب زمان و تلاش زیادی می‌برد و این کاملا منصفانه است که طراحان از حقوق خود آگاه باشند و در جای مناسب از آن استفاده کنند. در عین حال نیز مشتریان به طراحان اعتماد کردند و هزینه‌های لازم را پرداخت کرده‌اند.
توجه داشته باشید که نوشتن یک قرارداد از نقطه صفر برایتان چالش‌برانگیز و زمان‌بر خواهد بود. همچنین همیشه این امکان وجود دارد که طی روند تنظیم قرارداد یک یا چند نکته حیاتی را از یاد ببرید و آن را در قرارداد ذکر نکنید که احتمال دارد این موضوع در آینده مشکلات جدی‌ای برای شما ایجاد کند. به شما پیشنهاد می‌شود با صرف هزینه بیشتر، این کار را به متخصص بسپرید تا از آینده قراردادتان اطمینان داشته باشید. اما اگر قصد دارید این روند هزینه کمتری برایتان به‌دنبال داشته باشد می‌توانید از قراردادهای از پیش‌تنظیم‌شده استفاده کنید که تمامی مؤلفه‌های ذکر شده را دارا هستند.
هر مسیری که انتخاب می‌کنید مهم نیست، فقط مطمئن شوید که در نهایت با یک قرارداد شخصی و قانونی کارتان را آغاز می‌کنید.

نمونه قرارداد طراحی سایت word

قرارداد طراحی سایت باید قانونی و اصولی باشد تا مفاد موجود در آن در هنگام بروز مشکلات احتمالی برای شما راهگشا باشند. در چنین مواقعی بهترین کار برای تنظیم یک قرارداد محکم و معتبر مراجعه به وکیل یا استفاده از قراردادهای ازپیش‌آماده‌ای است که وکلا آن ها را برای شرکت های دیگر تنظیم کرده‌اند. ما در ادامه دو فایل به‌عنوان نمونه برای‌تان قرار داده‌ایم تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید یا با الهام از آن‌ها، قرارداد شخصی خودتان را تنظیم کنید.

دانلود نمونه 1 قرار داد طراحی سایت word 

دانلود نمونه 2 قرارداد طراحی سایت word

5 از 5

سوالات متداول طراحی لندینگ پیج

لندینگ پیج چیست؟
به صفحه ای از سایت که پس از کلیک بر روی نتایج جستجو یا تبلیغات وارد آن می شوید، گفته می شود.
هزینه طراحی لندینگ پیج چقدر است؟
بسته به میزان تغییرات و تعداد المان های مورد نیاز تعیین می گردد.برای کسب اطلاعات دقیق با پونه مدیا تماس بگیرید.
طراحی لندینگ پیج شامل طراحی چه قسمت هایی است؟
در طراحی لندینگ ، تغییراتی در چیدمان محتوا و المان های این صفحات، قرار دادن یا حذف تصاویر، کوچک و بزرگ کردن ابعاد تصاویر، رنگ و محتوای هر متن اشاره نمود.