با ما در ارتباط باشید: 0314566
اصول طراحی سایت

بسیاری از ما وب‌سایت‌های زیادی را به صورت روزانه دنبال می‌کنیم. این وب‌سایت‌ها همگی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند که ما را به سمت خود جذب می‌کنند. طراحی وب‌سایت به اندازه محتوایش برای بازدیدکننده اهمیت دارد. میزان بازدید از یک وب‌سایت به طراحی آن بستگی دارد اما تمام ماجرا به طراحی ختم نمی‌شود. از آنجا که وب‌سایت بخش قابل‌مشاهده مشاغل است و نقش ویترین را برای کسب‌وکارهای قرن بیست‌ویکم بازی می‌کند، باید در نظر داشت که این ویترین به بهترین نحو ممکن طراحی و چیده شود. یک وب‌سایت با طراحی خوب پیام‌های تجاری خود را خیلی روان و بدون هیچ مانعی به بازدیدکننده‌اش می‌رساند. در نظر داشته باشید همانطور که یک وب‌سایت به کسب‌وکارتان هویت می‌بخشد، لوگوی تخصصی نیز تجارتتان را شخصی‌سازی و متمایز می‌کند.

اصول طراحی سایت حرفه‌ای

یادتان باشد در هنگام طراحی وب سایت زیبایی بصری در اولویت دوم شما قرار دارد. اولویت اصلی با قوانین اساسی‌ای است که بی‌هیچ شک‌وشبهه‌ای باید از آنها پیروی کنید. وب‌سایت شما شامل سه بخش هدر، بدنه و پاورقی می‌شود که باید به درستی و با رعایت اصول اولیه طراحی شوند.
با هم نگاهی بیندازیم به چند اصل حیاتی طراحی سایت که می‌تواند وب‌سایت شما را به یکی از پربازدیدکننده‌ترین وب‌سایت‌های ۲۰۲۱ تبدیل کند:

اصل ایجاد یکپارچگی

هنگام طراحی وب‌سایت حفظ یکپارچگی یکی از اصول حیاتی است. همه چیز از صفحه اصلی تا صفحه آخر باید متقارن به نظر برسد. وجود کوچک‌ترین تغییرات در یک صفحه واحد باعث می‌شود کاربر احساس کند وارد صفحهٔ جدیدی شده است. یادتان نرود در سراسر وب‌سایت از ابزارهای طراحی یکسان استفاده کنید؛ قلم، رنگ، سبک طراحی.
نکته: به تمام عناصر طراحی وب‌سایت پایبند باشید، دچار وسواس نشوید و مرتباً آنها را تغییر ندهید.

ناوبری مناسب وب‌سایت

یکی از نکات حائز اهمیت دیگری که طراحان باید در هنگام طراحی وب‌سایت از آن چشم‌پوشی کنند ناوبری سایت یا پیمایش است. هر چه اطلاعات و محتوای داخل وب‌سایت و تعداد صفحاتش افزایش پیدا می‌کند، بیشتر به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. ناوبری مسیر حرکت بازدیدکنندگان را در سایت هدایت می‌کند یعنی از طریق آن لینک‌هایی را می‌سازید که صفحات وب‌سایت را با یکدیگر متصل می‌کند و بازدیدکننده قادر به حرکت در صفحات وب‌سایت شما می‌گردد. ایجاد یک ناوبری مناسب باعث کاهش زمان‌ جستجوی مطلب مورد نظر توسط بازدیدکننده می‌شود زیرا او را به درستی به مقصد مورد نظرش می‌رساند.
نکته: ناوبری صحیح مانند فروشنده خوب عمل می‌کند که در کسری از ثانیه درخواست بازدیدکننده را پاسخ خواهد داد. با دانستن تاثیر سرعت سایت در سئو درمی یابید که با افزایش سرعت سایت، دسترسی به محصولات شما بسیار آسان خواهد بود.

ناوبری مناسب وب‌سایت 

الگوی F در طراحی وب‌سایت

این روش یکی از روش‌های رایج در طراحی هر وب‌سایت است، تقریباً هر طراح از این روش برای طراحی پیروی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد هر زمان کاربران از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند به‌دنبال الگوی F می‌گردند. الگوی F روش خواندن مطالب در یک وب‌سایت را به‌تصویر می‌کشد. کاربر ابتدا از بالا به چپ و راست نگاه می‌کند و در همان جهت خطوط پایینی را دنبال می‌کند. بازدیدکنندگان به‌طور معمول سمت راست را به‌کلی نادیده می‌گیرند و به سمت چپ دقت می‌کنند. این اصل طراحی که جاگذاری مطالب را به شما نشان می دهد باعث افزایش سرعت بازدید کاربر در وب‌سایتتان شود. طراح وب‌سایت در نقش راهنمای یک تازه ‌وارد مسئول خلق جریان طبیعی و روان خواندن یک مطلب است، به بیانی دیگر وقت بازدیدکننده نباید در جستجوی خط در یک مطلب واحد ار بین برود.
نکته: پیروی از الگوی F باعث می‌شود بازدیدکننده برای ردیابی یک مطلب به هر قسمت از صفحه سرک نکشد و در نهایت کلافه نشود.

ساده طراحی کنید، پیچیدگی همیشه هوشمندانه نیست

مهم نیست که با چه هدفی وب‌سایت طراحی می‌کنید، اگر از طراحی ساده استفاده می‌کنید، بهترین گزینه را انتخاب کرده‌اید. به خاطر داشته باشید که طراحی پیچیده جذابیت وب‌سایت را تضمین نمی‌کند. استفاده از عناصر زیاد باعث حواس‌پرتی کاربران می‌شود. هر چه طراحی شما ساده‌تر و تمیزتر باشد به کاربر اجازهٔ بیشتری برای حرکت، جستجو و کسب اطلاعات وب‌سایت خواهد کرد و این موضوع کاربر را به وب‌سایت جذب می‌کند.
نکته: گاهی اوقات طراحان برای طراحی یک وب‌سایت جذاب بیش از حد فکر می‌کنند و در نهایت یک خروجی بسیار پیچیده تحویل مشتری خود می‌دهند. تعادل در استفاده از رنگ‌ها، قلم‌ها و دیگر عناصر زیبایی‌شناختی را از یاد نبرید. سعی کنید تا حد ممکن یک وب‌سایت ساده طراحی کنید.

سازگاری وب‌سایت با موبایل

نکته بسیار مهم دیگر که طراح باید هنگام طراحی وب‌سایت در نظر داشته باشد پاسخ‌گویی است. با توجه به افزایش کاربران گوشی‌های همراه مهم است که طراحان وب‌سایت این کاربران را در اولویت خود قرار دهند. در حال حاضر بیشتر بازدید وب‌سایت‌ها به کاربرانی اختصاص داده شده‌اند که از طریق گوشی‌های هوشمند خود وارد این وب‌سایت‌ها می‌شوند. همچنین به دلیل اینکه گوشی‌های هوشمند نقش قابل‌توجهی در بازاریابی شبکه‌های احتماعی دارند ، باید به این موضوع توجه داشت که تعداد این کاربران به‌صورت روزانه افزایش می‌یابد. در نتیجه اگر وب‌سایتی طراحی کنید که اندازه متفاوتی نسبت به صفحه نمایش گوشی‌ها داشته باشند و در قاب گوشی‌های هوشمند جا نشوند و نیاز به ایجاد تنظیمات دستی داشته باشند، بی‌شک بازدیدکنندگان شما انگشت‌شمار می‌شوند و دیگر وارد سایتتان نمی‌شوند.
نکته: صفحه نمایش گوشی‌ هوشمند مشخصاً از لپ‌تاپ و یا دسکتاپ بسیار کوچک‌تر است. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، پیش از ورود به هر مرحله این موضوع را در خاطر داشته باشید و سپس کار را شروع کنید.

اصول طراحی سایت حرفه‌ای 

چگونه یک سایت اصولی و حرفه ای داشته باشیم؟

مواردی که برایتان توضیح داده شد تنها بخشی از مواردی هستند که در طراحی حرفه‌ای سایت تاثیر می‌گذارند. صنعت طراحی وب‌سایت با توجه به اینکه با اینترنت ارتباط مستقیم دارد همیشه در حال تغییر و به‌روز شدن است. شما هر روز با آخرین روش‌های طراحی روبه‌رو می‌شوید برای همین به شما توصیه می‌کنیم برای اینکه طراح حرفه‌ای شوید با آخرین روش‌های طراحی آشنا شوید و تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است در کارتان از آنها استفاده کنید. اصول طراحی وب‌سایت را به‌خاطر بسپارید. حتی می‌توانید از این قوانین یک چک ‌لیست تهیه کنید و در هنگام طراحی سایت، پس از رعایت نکات آنها را تیک بزنید. برای اینکه در این کار حرفه‌ای شوید نیازی نیست سال‌ها سایت طراحی کنید! دقت و تمرکز در این کار حرف اول را می‌زنند، از این نکته غافل نشوید.

امتیازی ثبت نشده است.