با ما در ارتباط باشید: 0314566
سایت یا اینستاگرام؟ کدام یک برای کسب و کارها مناسب تر است؟

از هر ده کارفرمایی که برای مشاوره طراحی سایت و سئو به ما مراجعه می‌کنند، حداقل 8 تای‌شان این سؤال را می‌پرسند: «سایت بهتره یا اینستاگرام؟» ما که دیگر به این سؤال عادت کرده‌ایم و هربار هم به آن جواب می‌دهیم، اما جالب است بدانید که این چالش فقط مختص ایرانی‌ها نیست. در همۀ کشورهایی که اینستاگرام در میان مردم محبوب است، این درگیری و سؤال وجود دارد.  آخرین مشتری که وارد دفتر شد و این سؤال را تکرار کرد، با خودمان فکر کردیم که وقتی این همه آدم با یک سؤال مشابه می‌‎آیند، باید بنشینیم و مفصل دربارۀ آن حرف بزنیم.

خب بیایید یک بار برای همیشه این موضوع را حل کنیم: سایت یا اینستاگرام؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارها مناسب‌تر است؟ با پونه مدیا همراه باشید.

سایت یا اینستاگرام؛ آیا اصلا این مقایسه صحیحی است؟

وقتی پای کل‌کل متخصصان سئو و اینستاگرام مارکترها بنشینید، گاهی دعواهای خنده‌داری را می‌بینید. متخصص سئو معتقد است که گوگل بهتر است چون از ابتدا بوده و در آینده هم خواهد بود، اما اینستاگرام مثل هر شبکۀ اجتماعی دیگری زمانی رونق می‌گیرد و بعد از مدتی از رده خارج می‌شود. از طرف دیگر اینستاگرام مارکترها معتقدند که اینستاگرام ابزاری ساده و رایگان است که محبوبیت بیشتری بین مردم عادی دارد. خلاصه دعوای عجیب و غریبی است.

اما وقتی این بگومگوها پیش می‌آید، باید به این فکر کنیم که اصلاً این مقایسه درست است؟ دقیقاً مثل این است که بگوییم درخت بهتر است یا کوه. ربطی به هم ندارند. برتری در موارد این چنینی کاملاً نسبی است و به کسب‌وکار شما، مشتریان‌تان و بازاری که در آن کار می‌کنید، بستگی دارد.

این دعواهای حاشیه‌ای را کنار بگذارید. برد با کسی است که مزایا و معایب هرکدام را درک کند، آن‌ها را کنار هم بگذارد و سیستمی سودآور و پول‌ساز بسازد.

سایت یا اینستاگرام؛ آیا اصلا این مقایسه صحیحی است؟ 

اینستاگرام: ساده، جذاب و وسوسه‌انگیز

اینستاگرام که در ابتدا پلتفرمی سرگرم‌کننده برای انتشار تصویر بود، به سرعت به یکی از مکان‌های فروش آنلاین خدمات و محصولات تبدیل شد. کافی است صفحۀ برندهای بزرگی مثل دیور، آدیداس و ... را باز کنید تا ببینید کارکرد اینستاگرام این برندهای تجاری بزرگ دیگر محدود به تبلیغ و لایک گرفتن نیست. اینستاگرام کم‌کم به یک فروشگاه مجهز اینترنتی تبدیل می‌شود و روز به روز هم پیشرفت می‌کند. اینستاگرام با آن ظاهر جذاب و رابط کاربری ساده، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است، اما نگذارید این جذابیت‌ها فکر داشتن سایت را از سرتان بیرون کند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

چگونه پیج اینستاگرام را در گوگل ثبت کنیم

سایت: کاربردی، حرفه‌ای و جامع

وب‌سایت یک پلتفرم جامع و کاربردی و حرفه‌ای است که همه‌چیز را برای شما پوشش می‌دهد. بیایید روراست باشیم. فعلاً (معلوم نیست تا کی) گوگل فرمانروای بی‌چون‌وچرای اینترنت است. حتی صفحه اینستاگرام شما هم در بیشتر مواقع با سرچ گوگل به مخاطب نشان داده می‌شود. پس داشتن سایت، با وجود سختی‌های طراحی و سئو آن و با وجود هزینۀ زیادی که نسبت به اینستاگرام دارد، لازم است.

سایت: کاربردی، حرفه‌ای و جامع 

وب‌سایت در برابر اینستاگرام؛ مزایای سایت

اگرچه اینستاگرام بین کاربران بسیار محبوب شده، اما آمارها نشان می‌دهد که سایت به واسطۀ سلطۀ بی‌چون‌وچرای سرچ گوگل، هنوز محبوب‌تر است. از طرفی امکاناتی که سایت برای کاربر فراهم می‌کند، با اینستاگرام قابل مقایسه نیست. اینستاگرام را به چشم یک قالب آماده ببینید که اجازۀ دخل و تصرف خاصی به شما نمی‌دهد. یک چیز حاضر و آماده است با یک سری امکانات تعریف شده که باید از همان‌ها استفاده کنید و کسب‌وکارتان را در آن بگنجانید. اما سایت... سایت مخلوق طراحان سایت است. هیچ چیز آماده و از پیش تعیین‌شده‌ای وجود ندارد. طراحان سایت می‌توانند هرچیزی، هر ویژگی و هر امکاناتی را که بخواهید، برای شما درست کنند. داشتن سایت مزایای دیگری هم دارد:

  • سایت‌ها اعتماد محاطبان شما را بیشتر جلب می‌کنند.
  • سایت‌ها به شکل بهتری هویت برند شما را به نمایش می‌گذارند.
  • سایت‌ها مرجعی قابل اطمینان برای نمایش دستاوردهای شما هستند.

با همۀ این مزایا، نباید چشم‌مان را روی معایب سایت ببندیم. به هر حال اگر عیب و ایرادی نبود، هیچ‌وقت این سؤال پیش نمی‌آمد که سایت بهتر است یا اینستاگرام.

وب‌سایت در برابر اینستاگرام؛ مزایای سایت 

وب‌سایت در برابر اینستاگرام؛ معایب سایت

مهم‌ترین نقطۀ ضعف سایت در برابر اینستاگرام، سخت بودن فرایند ساخت آن است. هرکسی با کمترین میزان دانش تکنولوژی می‌تواند یک صفحه اینستارگرام بسازد و فعالیتش را شروع کند. اما برای ساختن یک سایت باید دانش تخصصی کدنویسی داشته باشید. دیگر چه؟

  • داشتن سایت هزینه‌‎بر است.
  • طراحی بصری سایت کار پیچیده‌تر است.
  • برای به دست آوردن ترافیک و بهبود رتبه سایت در گوگل به کار تخصصی‌تری نیاز است.

وب‌سایت در برابر اینستاگرام؛ مزایای اینستاگرام

راه‌ندازی یک حساب اینستاگرام کاملاً رایگان است. فعالیت در این فضا هم تا وقتی که نخواهید از تبلیغات پروموشن آن استفاده کنید، هزینه‌ای ندارد. همین رایگان بودن بسیاری از افراد را ترغیب می‌کند که به‌جای راه‌اندازی سایت، از امکانات مجانی اینستاگرام استفاده کنند. اما اینستاگرام مزایای بیشتری هم دارد:

  • اینستاگرام پلتفرمی بصری و جذاب است.
  • اینستاگرام الگوریتم‌های مشخصی برای ارتقا صفحات کاری دارد.
  • اینستاگرام بر خلاف بسیاری دیگر از پلتفرم‌های اجتماعی، به حریم خصوصی اهمیت می‌دهد.
  • اینستاگرام امکانات جذابی مثل لایو، IGTV، استوری، Reels و ... دارد که در جذب مخاطب بی‌نظیر است.

در کل اینستاگرام می‌تواند جایی برای ارتباط مؤثر با مخاطبانی باشد که شما را نمی‌شناسنند.

وب‌سایت در برابر اینستاگرام؛ مزایای اینستاگرام 

وب‌سایت در برابر اینستاگرام؛ معایب اینستاگرام

خب بیایید ببینیم اینستاگرام چه معایبی دارد و چرا بعضی‌های معتقدند که اینستاگرام برای بازاریابی کافی نیست:

  • اینستاگرام یک پلتفرم عمومی است که در اصل متعلق به شما نیست و اختیارات شما را محدود می‌کند.
  • تبلیغات در اینستاگرام گاهی طاقت‌فرسا می‌شود و مخاطب را کلافه می‌کند.
  • امکانات اینستاگرام نسبت به سایت بسیار کمتر است.

خب حالا با همۀ این اوصاف، سایت برای شما انتخاب بهتری است یا اینستاگرام؟ کدام‌یک به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟ در دعوای همیشگی سئوکارها و اینستاگرام مارکترها برنده کیست؟

وب سایت بهتره یا اینستاگرام؟

همۀ این مزایا و معایب را گفتیم که بگوییم در چنین مقایسه‌ای همه‌چیز نسبی است. سایت و اینستاگرام هرکدام مزایا و معایبی دارند و به تنهایی نمی‌توانند موتور محرکۀ کسب‌وکار شما باشند. شما از یک طرف پلتفرمی رایگان و جذاب در اختیار دارید که طرفداران بی‌شماری دارد و از طرفی گوگل را که معتبرترین مرجع کاربران برای جست‌وجو است. از امکانات و ویژگی‌های هر دو استفاده کنید و به هر طریقی که می‌توانید، با مخاطب ارتباط بگیرید. همچنین شرح خدمات سئو پونه مدیا را می توانید در مقاله درج شده مطالعه کنید.

امتیازی ثبت نشده است.