با ما در ارتباط باشید: 0314566

یکی از سخت‌ترین لحظه‌ها برای یک خالق (این‌جا بخوانید تولیدکننده محتوا) این است که ببیند کسی اثری را که خلق کرده (این‌جا بخوانید محتوایی را که نوشته) کپی کرده است. بیشتر وقت‌ها گوگل متن کپی را شناسایی می‌کند و اجازه نمی‌دهد آن مطلب رتبه خوبی بگیرد، گاهی حتی جریمه‌هایی را هم برای سایت خاطی در نظر می‌گیرد، اما بعضی وقت‌ها سایت که مطلب شما را کپی کرده به دلایلی رتبه بهتری از سایت شما می‌گیرد.

این بلا همین چند وقت پیش سر پونه مدیا هم آمد. تصمیم گرفتیم که گزارش سایت خاطی را به گوگل بدهیم، بنابراین شروع کردیم به تحقیق کردن درمورد روش گزارش نقض کپی رایت به گوگل. اگر شما هم با مشکل کپی شدن محتوای سایت‌تان مواجه شده‌اید، این مطلب نحوه گزارش محتوای کپی شده به گوگل را به شما یاد می‌دهد.

قانون حمایت از حق تألیف محتوای دیجیتالی یا DMCA چیست؟

قانون حمایت از حقوق مؤلفان سال‌هاست که اجرا می‌شود، اما وقتی درهای دنیای دیجیتالی روی مردم باز شد، مؤلفان دیجیتالی با مشکلی مواجه شدند که فکرش را نمی‌کردند؛ نقض کپی رایت در فضای مجازی! خب طبیعتاً باید قانونی تصویب می‌شد که اجازه ندهد کسی محتواهای دیجیتالی را کپی کند. ایالات متحده امریکا در سال 1998 قانون DMCA یا Digital Millennium Copyright Act را تصویب کرد؛ قانونی که بر اساس آن می‌توانید از کسی که محتوای دیجیتالی شما را کپی کرده، شکایت کنید. این قانون برای سایت‌های فارسی‌زبان هم قابل اجراست و از شما، به عنوان مؤلف یک محتوا، در برابر سؤاستفاده‌گران، حمایت می‌کند.

بر اساس این قانون اگر متوجه شدید که محتوای شما توسط سایت دیگری کپی شده، می‌توانید شکایتی را تنظیم کنید و برای گوگل بفرستید تا با آن برخورد کند. البته فکر نکنید که پنالتی گوگل در حد حذف سایت یا چیزی به این شدت است. گوگل در صورت تأیید ادعای شما مبنی بر نقض کپی رایت توسط شخصی دیگر، صرفاً آن محتوا را از دید مخاطبان خارج می‌کند.

قانون حمایت از حق تألیف محتوای دیجیتالی یا DMCA چیست؟

کپی به چه معناست؟ چه محتوایی مشمول قانون DMCA می شود؟

هر محتوایی که در فضای اینترنت منتشر می‌شود (متن، تصویر، ویدئو، صوت) مشمول این قانون می‌شود. در صورتی که محتوای شما توسط شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی بدون ذکر منبع مورد استفاده قرار گیرد، می‌توانید از او شکایت کنید.

اما چه مواردی کپی به حساب نمی‌آیند؟

  • گزارش خبری
  • نتایج تحقیقات
  • محتوایی که به نحوی تغییر کرده باشد که اثری از محتوای اصلی در آن پیدا نباشد

البته خود گوگل الگوریتمی برای محافظت از محتوای اینترنتی دارد که به آن الگوریتم دزد دریایی می‌گویند. این الگوریتم، هنگام ایندکس شدن صفحات در گوگل کار می‌کند و نمی‌گذارد محتوایی که بدون ذکر منبع کپی شده، ایندکس شود، اما این الگوریتم برای زبان فارسی به قدرت سایر زبان‌ها عمل نمی‌کند و از طرفی روزانه هزاران هزار محتوا در اینترنتی بارگذاری می‌شود که احتمال خطا را بالا می‌برد. بنابراین بهتر است روش گزارش نقض کپی رایت را به گوگل یاد بگیرید تا در چنین مواردی از آن استفاده کنید.

گزارش محتوای کپی به گوگل

قبل از این که سایتی را برای نقض کپی رایت به گوگل گزارش کنید، باید مطمئن باشید که تخلفی از جانب آن سایت صورت گرفته است. این را در نظر داشته باشید که شما قرار است اتهام کپی برداری و سرقت ادبی به فردی بزنید و باید این ادعا قابل اثبات باشد؛ در غیراین‌صورت، سایت مورد نظر می‌تواند به اتهام افترا از خود شما شکایت کند. مثلاً ما مطلبی را که سایت دیگری از ما کپی کرده بود پیدا کردیم و دیدیم که این سایت خط به خط محتوای ما را کپی کرده. تصویر زیر را ببینید:

گزارش محتوای کپی به گوگل

این محتوایی است که ما تخت عنوان «چگونه پیج اینستاگرام را در گوگل ثبت کنیم» در پونه مدیا منتشر کرده‌ایم. این محتوا آن‌قدر یونیک است که برای عکس‌های آن هم از تصاویر واقعی پونه مدیا استفاده شده و به راحتی می‌توان تشخیص داد که محتوا متعلق به ماست. حالا عکس زیر را ببینید:

گزارش محتوای کپی به گوگل

خب پیداست که کلمه به کلمه محتوای این سایت از مطلب پونه مدیا برداشته شده و مدیر این سایت حتی به خودش زحمت نداده عکس جدیدی برای آن انتخاب کند. ما بررسی کردیم و متوجه شدیم که هیچ لینکی هم از سمت این سایت به پونه مدیا و مطلب اصلی ما داده نشده. پس برای ما محرز است که در این مورد، قانون کپی رایت DMCA نقض شده.

خب حالا بیایید مراحل اقدام برای گزارش DMCA را با هم ببینیم.

مراحل گزارش محتوای کپی به گوگل

وقتی از کپی بودن محتوا مطمئن شدید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به سایت خاطی ایمیل بزنید.

در اولین مرحله لازم است به سایت متخلف ایمیل بزنید و از مدیر سایت بخواهید که محتوای کپی را حذف کند یا به شکل قانونی به از آن به صفحه شما لینک بدهد. متن ایمیل شما می‌تواند چیزی مثل این باشد:

مدیر محترم وب‌سایت (نام سایت خاطی)

سلام و عرض احترام

مطلبی در سایت شما با عنوان «عنوان مطلب مورد نظر» وجود دارد که لینک آن را در این‌جا برای شما قرار می‌دهیم.

(لینک محتوای کپی را این‌جا بگذارید.)

متأسفانه این مطلب بدون ذکر منبع از محتوایی با همین عنوان از وب‌سایت ما، یعنی پونه مدیا (اسم شرکت خودتان را بگذارید) کپی‌برداری شده است. لینک مطلب (پونه مدیا) را هم برای مقایسه و اثبات ادعا در اختیارتان قرار می‌دهیم:

(لینک محتوای خودتان را این‌جا بگذارید.)

با توجه به عدم رعایت قانون DMCA و نقض کپی رایت، از شما خواهشمندیم که مطلب فوق را از سایت خود بردارید یا به شکل قانونی و صحیح، با ذکر منبع از آن به صفحۀ مربوطه در سایت پونه مدیا لینک دهید. پیشاپیش از همکاری شما ممنونیم.

(پونه مدیا)

  1. منتظر دریافت پاسخ از سمت سایت خاطی بمانید.
    بعد از این که ایمیل زدید، منتظر بمانید تا ببینید سایت خاطی چه واکنشی نشان می‌دهد. اگر مسئول سایت جواب داد و مسئله حل شد، که هیچ. نیازی به شکایت نیست. اما اگر به ایمیل شما پاسخ داده نشد، یک بار هم سعی کنید از روش‌های دیگری مثل تماس تلفنی موضوع را پیگیری کنید و در نهایت اگر جوابی نگرفتید، طبق مراحل زیر برای طرح شکایت اقدام کنید.
  2. به صفحه Copyright Removal گوگل بروید و فرم شکایت را پر کنید.
    با مراجعه به این صفحه، گوگل از شما می‌خواهد که قوانین کپی رایت را بخوانید و اگر درخواست شما با این قوانین مطابق است، فرم زیر را پر کنید.

    مراحل گزارش محتوای کپی به گوگل 

    برای پر کردن این فرم باید به زبان انگلیسی مسلط باشید یا از کسی که انگلیسی را خوب می‌فهمد کمک بگیرید.
    فیلدهای ابتدایی این فرم مربوط به اطلاعات شخصی شماست، اما مهم‌ترین بخش این فرم، قسمت Copyright holder you represent است. در این فیلد مشخص می‌‎کنید که محتوای اصلی مربوط به چه کسی است. اگر محتوا را شما نوشته‌اید، روی این فیلد کلیک کنید و آن را روی گزینه self قرار دهید. اما اگر مالک معنوی محتوا شخص دیگری است، گزینه Add represented copyright holder را که با رنگ آبی مشخص شده، بزنید و مشخصات مالک حقیقی محتوا را وارد کنید.
    در مرحله بعدی فرمی مثل تصویر زیر می‌بینید:

مراحل گزارش محتوای کپی به گوگل

در کادر اول باید دلایلی را که بر اساس آن فکر می‌کنید کسی محتوای شما را کپی کرده، بنویسید. مراقب باشید که دلایل درست و واضحی را در این بخش عنوان کنید، زیرا گوگل برای اثبات ادعای شما نه تنها از ربات‌های خزنده‌اش استفاده می‌کند، بلکه در چنین مواردی از نیروهای انسانی هم کمک می‌گیرد.

در کادر دوم باید لینک محتوای خودتان را قرار دهید و اگر مطلب را در بیش از یک سایت قرار داده‌اید، برای وارد کردن لینک بعدی حتماً اینتر بزنید.

در کادر سوم هم باید لینک محتوای کپی را قرار دهید.

در ادامه تیک مطالعه قوانین سایت را می‌زنید، تاریخ پر کردن فرم را می‌نویسید و در آخر نام خود را به عنوان امضا در قسمت SIGNATURE وارد می‌کنید و گزینه submit را می‌زنید. رسیدگی به شکایت شما بسته به نوع شکایت و تعداد صفحات محتوا، چیزی حدود 4 الی 7 روز کاری طول می‌کشد.

جریمه سایت متخلف بعد از ارسال شکایت DMCA چیست؟

اگر شکایت شما توسط گوگل تأیید شود، گوگل اخطاری را برای سایت خاطی ارسال می‌کند (این خطا از طریق سرچ کنسول به اطلاع صاحب سایت می‎رسد) و رتبه آن صفحه را در نتایج جست‌وجو پایین می‌آورد. اگر تعداد شکایت‌ها از سایتی زیاد باشد، گوگل محتوای آن سایت را از معرض دید مخاطب حذف می‌کند.

5 از 5
1 سال قبل
نظر
سلام و عرض ادب
یک سوال؟
اگر ما سرورمون در آلمان باشه با توجه به بحث تحریم ها و همین طور بودن سرور در کشور آلمان پیشنهاد میدهید که کشور آلمان رو انتخاب کنیم یا ایران؟

ممنون میشم راهنمای بفرمایید.
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
  • پونه مدیا 1 سال قبل
    سلام مهدی جان
    با توجه به محدودیت های فعلی اینترنت، در صورتی که بازدیدکننده خارجی ندارید، سرور ایران مناسب‌تر است.