با ما در ارتباط باشید: 0314566
سنگ زیربنا یا صفحات ریشه (Cornerstone)

پیکربندی محتوایی یک سایت باید به گونه ای باشد که کاربر هنگام مراجعه به یک مقاله اصلی، بتواند به مقالات فرعی مرتبط با آن نیز دسترسی داشته باشد. به مقالات طولانی، همه جانبه و جذابی که اطلاعات کاربر را درباره یک موضوع خاص بالا می برند، محتوای سنگ بنای سایت (Cornerstone) یا محتوای بنیادی سایت گفته می شود که یکی از مهم ترین اصطلاحات سئو است.

سنگ زیربنا یا صفحات ریشه (Cornerstone)

محتوای سنگ بنای سایت چیست؟

محتوای سنگ بنای سایت، یک محتوای کامل، جذاب و آموزنده است که برای لینکدهی به محتواهای دیگر در سایت قرار داده می شود. در واقع، گوگل از طریق مقالات سنگ زیربنا، موضوع سایت و کلمات کلیدی مرتبط با آن را می شناسد. این کار باعث می شود تا در هنگام جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربر، گوگل آن مقاله را در لیست نتایج نمایش دهد. پس از ورود به محتوای سنگ بنای سایت، کاربر می تواند از طریق لینکدهی های داخلی که در متن مقاله به کار می رود، به مقالات جدید رفته و اطلاعات جامع تر و کامل تری به دست آورد. به همین دلیل، مقالات بنیادی را تحت عنوان صفحات ریشه نیز می شناسند.

از همه این توضیحات می توان این گونه برداشت کرد که محتوای بنیادی سایت قصد بازاریابی ندارد. بلکه به دنبال افزایش اطلاعات کاربران در یک زمینه و موضوع خاص است. از آن جا که گوگل به مقالات کاربرپسند امتیاز بالاتری می دهد، بنابراین محتوای سنگ بنای سایت و مقالات مرتبط با آن، نقش مهمی در افزایش رتبه سایت ایفا می کنند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت محتوای سنگ زیربنا برای سئو سایت بپردازیم. خواهیم دید که برای داشتن یک سایت به سئو داخلی تخصصی لازم است محتوای بنیادی سایت را همواره به روزرسانی نمایید.

در محتوای سنگ بنای سایت، کلمات کلیدی حیاتی وبسایت قید شده و در طول مقاله به محتواهای فرعی زیرمجموعه که مکمل این مقاله هستند، لینکدهی خواهد شد. به این ترتیب، علاوه بر بالا بردن اطلاعات کاربر، به طور نامحسوس او را برای مطالعه محتواهای دیگر سایت نیز مشتاق تر خواهید کرد.

تمامی مقالاتی که از طریق محتوای سنگ زیربنای سایت به یکدیگر مربوط می شوند، از نظر اعتبار در یک سطح و به نوعی مکمل یکدیگر محسوب می شوند. محتوای کورنر استون سایت عمدتا برای کلمات کلیدی به کار می رود که وبسایت های مختلف برای آن ها، رقابت شدیدی با یکدیگر دارند.

برای جلوگیری از کنیبالیزیشن و تنبیه از سوی موتورهای جستجو، لازم است به گوگل اعلام کنید که مقاله اصلی شما برای یک کلمه کلیدی خاص همان محتوای سنگ بنایی است که به مقالات دیگر لینک می دهد. در غیر این صورت، وجود چندین مقاله به ازای یک کلمه کلیدی خاص، نه تنها به رشد سایت شما کمک نمی کند، بلکه از بالا رفتن رتبه آن در گوگل نیز جلوگیری به عمل می آورد.

محتوای سنگ بنای سایت چیست؟

چرا محتواهای سنگ بنای سایت برای سئو اهمیت دارند؟

گاهی برای تولید محتوا موضوعات نسبتا مشابهی در یک زمینه خاص انتخاب می شوند. به همین دلیل، ممکن است تعداد مقالات مشابه بر روی سایت مورد نظر زیاد باشد. در چنین شرایطی، گوگل دچار سردرگمی شده و در نتیجه، در رتبه بندی به هر یک از این مقالات خساست به خرج می دهد. برای جبران این حالت، لازم است یکی از مقالاتی که ساختار کامل تر و مطالب کلی تری دارد را به عنوان مقاله اصلی به گوگل معرفی کرده و از طریق آن به مقالات دیگر لینک بدهید.

با این اقدام، هنگامی که کاربر درباره کلمه کلیدی مرتبط با این مقالات در گوگل جستجو می کند، ربات های جستجوگر، مقاله اصلی را در نتایج نشان می دهند. هر چه محتوای مقاله اصلی کامل تر، دقیق تر و مفیدتر باشد، امتیاز و رتبه بالاتری از جانب گوگل دریافت خواهد کرد.

اما گاهی هیچ یک از مقالات مشابهی که به آن ها اشاره کردیم، مطلب کاملی ندارند. در چنین شرایطی لازم است یک محتوای استاندارد، طولانی، جذاب و کامل درباره کلمه کلیدی مهم و خاص نوشته شود. در طی این محتوا باید به تمامی مقاله های سایت اشاره کرده و لینک بدهید. هر دو حالت استفاده از تکنیک محتوای سنگ بنای سایت، رتبه وبسایت را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

ساختار لینک سازی داخلی برای محتوای زیربنای سایت

عنوان محتوای سنگ بنای سایت باید در صفحه اصلی وبسایت درج شده باشد. این کار به کاربر کمک می کند تا به محض ورود به وبسایت مورد نظر بتواند به مقالات بنیادی دسترسی پیدا کند. بخش مهمی از سئوی داخلی سایت به لینکدهی های داخلی مربوط می شود. یک مقاله بنیادی به همه مقاله های مشابه و کم اهمیت تر سایت، پیوند می خورد. بنابراین استفاده از محتوای سنگ زیربنا، اجرای سئوی داخلی سایت را ساده تر می سازد.

ساختار لینک سازی داخلی برای محتوای زیربنای سایت

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که باید از تمامی مقاله های زیرمجموعه نیز به محتوای سنگ بنای سایت لینک داده شود. در واقع، باید یک مسیر دو طرفه بین صفحات ریشه و مقاله های زیرمجموعه آن ها ایجاد گردد. هر چه تعداد مقاله هایی که به یک مقاله بنیادی مرتبط می شوند بیشتر باشد، مقاله بنیادی مورد نظر از نظر گوگل پر اهمیت تر به حساب می آید.

در بسیاری از موارد با گذشت زمان و افزایش تعداد محتواهای کوچکتر بر روی سایت، لازم است مقالات بنیادی و محتوای سنگ بنای سایت به روزرسانی گردد. این کار کمک می کند تا لینکدهی داخلی به مقالات جدید سایت امکان پذیر شود. با افزایش تعداد لینک های مقالات بنیادی، میزان اهمیت آن افزایش پیدا کرده و گوگل رتبه بالاتری به آن ها خواهد داد. این مساله در افزایش رتبه سایت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در ساختار لینک سازی داخلی یک وبسایت ممکن است چندین محتوای بنیادی وجود داشته باشد. هر چه وبسایت بزرگ تر و مهم تر باشد، تعداد محتواهای بنیادی آن نیز متناسب با اهمیت وبسایت بیشتر خواهد بود.

ساختار لینک سازی داخلی برای محتوای زیربنای سایت

کدام محتوا محتوای زیربنا یا صفحات ریشه هستند؟

نحوه انتخاب محتوای سنگ بنای سایت اهمیت بسیاری دارد. با یک توضیح ساده می توان گفت که مقاله های بنیادی یک وبسایت، نماینده آن وبسایت به حساب می آیند. بنابراین این مقالات باید به صورت کامل، جامع و جذاب باشند. همچنین، برای نوشتن مقاله های بنیادی لازم است بهترین و مهم ترین کلمات کلیدی را پیدا کنید.

قبل از نوشتن یا انتخاب محتوای سنگ بنای سایت باید بدانید که اهمیت هر یک از مقالات وبسایت شما چقدر است. بهتر است پیش از انتخاب محتوای سنگ بنای سایت به تمامی سوالات زیر پاسخ منطقی بدهید:

  • کدام یک از مقالات سایت اهمیت بیشتری دارد؟
  • بهتر است کدام یک از مقالات، قبل از بقیه توسط کاربر مطالعه شود؟
  • کامل ترین مقاله ای که دارید کدام است؟
  • در کدام مقاله بهترین کلمات کلیدی به کار رفته است؟

بر اساس گستردگی وبسایت و میزان محتواهای در دسترس، باید تعدادی از مقالات مهم تر را انتخاب کنید. برای مثال، ممکن است لازم باشد چهار تا پنج مقاله را به عنوان صفحات ریشه یا همان محتوای سنگ بنای سایت به کار ببرید. دقت کنید که محتوای بنیادی شما باید بتواند مجموعه ای از محتواهای کوچکتر یا کم اهمیت تر سایت شما را به کاربر معرفی کند. به این ترتیب، هر چه مقالات بنیادی شما جامع تر و کامل تر باشند، تعداد لینک های دریافتی و خروجی از آن بیشتر شده و در نتیجه گوگل به آن اهمیت بیشتری خواهد داد.

روش آنالیز صفحات ریشه یا محتواهای زیر بنا در سئو

در طول محتوای سنگ بنای سایت باید بتوان تعداد مشخصی از لینک های داخلی را ایجاد نمود. هر چه تعداد لینک های داخلی این مقاله بیشتر باشد، اهمیت آن برای گوگل محسوس تر خواهد بود. بسته به ابزاری که برای سئوی محتوای سنگ بنای سایت استفاده می کنید، می توانید از روش های مختلف برای شمارش تعداد لینک های موجود در متن استفاده نمایید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است به مرور زمان تعداد این ها تغییر کند. زیرا تعداد محتواهایی که بر روی یک سایت قرار می گیرند، به تدریج افزایش پیدا می کند. بنابراین شما باید بتوانید متن محتوای سنگ بنای سایت را به روزرسانی کرده و از طریق آن به مقالات جدید نیز لینکدهی داخلی داشته باشید.

نحوه نوشتن محتوای بنیادی نیز بسیار اهمیت دارد. با توجه به اینکه یک مقاله بنیادی در اصل بزرگترین و پربارترین مقاله یک وبسایت به حساب می آید، بنابراین نوع نوشتار، جذابیت متن و خوانایی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین اگر به دنبال دریافت بالاترین امتیاز از ربات های گوگل هستید، باید برای نوشتن محتوای سنگ بنای سایت خود کمی بیشتر از حد معمول وقت و انرژی صرف کنید.

روش آنالیز صفحات ریشه یا محتواهای زیر بنا در سئو

5 قدم تا ایجاد یک سنگ بنای شاخص

ممکن است در ابتدای کار انتخاب یک محتوای سنگ بنای سایت امری ساده به نظر برسد. اما توجه داشته باشید که یک مقاله بنیادی یا همان مقاله کورنر استون، نماینده ای برای محتوای وبسایت شما به حساب می آید. به این ترتیب، در تولید یک محتوای سنگ بنا باید نهایت تلاش و دقت خود را به کار گیرید. هر چه کیفیت یک مقاله کورنر استون بیشتر باشد، لینکدهی به آن ساده تر بوده و در نتیجه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در ادامه به ۵ قدم تا ایجاد یک سنگ بنای شاخص اشاره خواهیم کرد.

  1. انتخاب بهترین کلید واژه (کلمه کلیدی)
    قطعا در هنگام تولید محتوا برای سایت، باید کلمات کلیدی مهم مربوط به حوزه کاری خود را تعیین کنید. هر چه اهمیت کلمه کلیدی بیشتر باشد، مقاله ای که برای آن تولید می شود، برای سایت اهمیت بیشتری خواهد داشت.
    انتخاب کلمه کلیدی مناسب به بررسی های زیادی نیاز دارد. بنابراین لازم است قبل از تولید محتوای سنگ زیربنای سایت، زمان کافی را برای انتخاب بهترین کلمه کلیدی صرف کنید. لازم است بدانید که محتواهای بنیادی هر سایت بر سر رقابتی ترین کلیدواژه ها با محتواهای بنیادی وبسایت های دیگر در جنگ و جدل به سر می برند. بنابراین اگر می خواهید پیروز میدان رقابت باشید، بهتر است یک محتوای بنیادی جذاب و کامل با بهترین کلیدواژه ها تهیه کنید.
  2.  انتخاب جذاب ترین پست به عنوان محتوای بنیادی 
    اگر قرار است از بین تعدادی محتوای آماده، صفحات ریشه خود را انتخاب کنید، لازم است بهترین، جذاب ترین و کامل ترین آن ها را تعیین نمایید. هر چه مقاله انتخابی شما بهتر و جذاب تر باشد، امکان موفقیت آن در بهینه سازی سئو و پیروزی در برابر رقبا بیشتر خواهد بود.
  3. ویرایش و جذاب تر کردن محتوای بنیادی
    پس از انتخاب بهترین مقاله از بین همه محتواهای وبسایت خود، بهتر است کمی وقت صرف کرده و متن آن را بازنویسی کنید. افزایش جذابیت متن محتوای سنگ بنای سایت باعث جلب نظر مخاطب خواهد شد. همچنین، یک مقاله بنیادی، متنی طولانی دارد که باید از ابتدا تا انتها خوانایی خود را حفظ کند. بنابراین این مساله را باید حتما در بازنویسی مقاله خود در نظر بگیرید.
    بازنویسی مجدد محتوای بنیادی به شما کمک می کند تا تعداد عناوین به کار برده شده در آن را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که این مقاله ها در دوره های بعدی و با افزایش تعداد محتوای سایت به روزرسانی خواهند شد تا عناوین جدید به آن اضافه گردند.
  4. بهینه سازی مقالات کوچکتر برای کلید واژه های لانگ تیل
    یک مقاله بنیادی برای کلمات کلیدی مهم و پر رقابت بهینه سازی می شود. اما مقاله های زیر مجموعه هر یک از مقالات بنیادی باید برای انواع کلمات کلیدی لانگ تیل (Long Tail) یا طولانی و مهم بهینه سازی شوند. البته ناگفته نماند که به تمامی کلمات کلیدی لانگ تیلی که قرار است مقالات کوتاه تر را برای آن ها بهینه سازی کنید، باید در مقاله بنیادی اشاره شده باشد.
  5. برقراری ارتباط بین کلیدواژه های لانگ تیل و مقاله های کوتاه تر با مقاله بنیادی
    لازم است مقالات بنیادی خود را برای گوگل تعریف کنید. این کار کمک می کند تا در هنگام جستجوی کاربران، گوگل مقاله بنیادی شما را برای یک کلید واژه خاص ایندکس گذاری کند. حال اگر مقاله های طولانی وبسایت شما (که برای کلمات کلیدی لانگ تیل نوشته شده اند) به مقاله های بنیادی آن لینک شده باشند، اهمیت آن ها برای گوگل محسوس تر خواهد بود. همین مساله در رتبه دهی وبسایت هدف، نقش بسزایی خواهد داشت.

 

مشاوران سئو پونه مدیا به شما در انتخاب سنگ بنای سایت کمک می کنند

انتخاب بهترین مقاله و محتوا به عنوان محتوای سنگ بنای سایت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع، بخش مهمی از بهینه سازی سئوی سایت و دیده شدن محتوای آن توسط ربات های گوگل، به انتخاب بهترین محتوای بنیادی مربوط می شود. بنابراین لازم است اصول انتخاب مقاله بنیادی را به خوبی رعایت کنید.

هر چه تجربه افراد در انتخاب بهترین محتوای سنگ بنای سایت بیشتر باشد، نتیجه حاصل از سئوی سایت بهتر خواهد بود. بنابراین بهتر است در این مورد با افراد کارشناس و با تجربه مشورت داشته باشید. ما در پونه مدیا می توانیم در زمینه انتخاب مقاله بنیادی به شما کمک کنیم. این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب صحیح محتوای سنگ بنای سایت به اندازه بهینه سازی وبسایت اهمیت دارد؛ بنابراین نباید این موضوع را کم اهمیت بشمارید.

5 از 5