با ما در ارتباط باشید: 0314566
قابلیت پایش (Crawlability) و تاثیر آن بر سئو سایت

سئو نقش مهمی در کسب و کارهای آنلاین دارد. برای افزایش بازدیدکنندگان سایت، سئو را بهبود می‌دهید. وقتی تعداد بازدیدکنندگان سایت افزایش پیدا کنند، برند شما شناخته شده و مشتریان بیشتری خواهید داشت. اگر صاحب کسب و کارهای آنلاین هستید، دیگر به این جملات کلیشه‌ای عادت کرده‌اید. اما آیا می‌دانید غیر از کاربران واقعی، ربات‌های موتور جستجو هم به سایت شما می‌آیند یا بهتر بگوییم در آن می‌خزند؟ قابلیت پایش (Crawlability) یکی از اصطلاحات سئو است که در این مطلب به آن می پردازیم. انتخاب یک شرکت سئو حرفه ای برای شروع، مهم ترین کاری است که باید انجام دهید. 

قابلیت پایش (Crawlability) و تاثیر آن بر سئو سایت

span data-sheets-value="{"1":2,"2":"Crawler یا پایشگر چیست"}" data-sheet">Crawler یا"پایشگر چیست

Crawlerها که همان ربات‌های موتور جستجو هستند، به سایت شما می‌آیند، از لینکی به لینک دیگر می‌روند و وقتی محتوای هر صفحه را درک کردند، آن را ایندکس می‌کنند. برای اینکه صفحات سایت شما، در لیست نتایج جستجو نمایش داده شوند باید Crawl و سپس Index شوند. بنابراین سایت شما باید قابلیت پایش یا Crawl را داشته باشد. در مقاله پیش رو قابلیت پایش (Crawlability) و تاثیر آن بر سئو را بررسی می‌کنیم. در پایان مطلب متوجه می‌شوید Crawlability و Indexability چه قابلیت‌هایی هستند، چه تاثیری بر سئو دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را تقویت کرد.

span data-sheets-value="{"1":2,"2":"Crawler یا پایشگر چیست"}" data-sheet">Crawler یا"پایشگر چیست 

پایش یا crawlability چیست؟

قابلیت پایش (Crawlability) به امکان پایش سایت توسط ربات‌های موتور جستجو گفته می‌شود. ربات‌های موتور جستجو همچون ماموران مشاهده‌گر و تحلیل‌گر هستند که به صفحات سایت شما می‌خزند، محتوای آن را می‌خوانند، ارتباط صفحات را درک می‌کنند و اطلاعاتی را که به دست آوردند در اختیار موتور جستجو قرار می‌دهند (صفحه را ایندکس می کنند). موتور جستجو اطلاعات جمع آوری شده را به الگوریتم‌های جستجو می‌دهد تا به کاربران، بهترین نتیجه‌ها را نمایش دهند.

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم می‌توان گفت: درست است که برای موفقیت در کسب و کار آنلاین، باید بازدیدکنندگان بیشتر و بیشتری داشته باشید اما برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید راه را برای Crawlerهای موتور جستجو هموار کنید. باید وب سایت شما دارای قابلیت پایش باشد تا ربات‌ها بتوانند صفحات را بخوانند و ایندکس کنند. همچنین لازم است صفحات سایت شما دارای قابلیت اندکس شدن (Indexability) باشند، تا از نظر موتور جستجو، معتبر محسوب شوند.

قابلیت پایش یا Crawlability از جمله مواردی است که در دسته بندی سئو تکنیکال قرار می‌گیرد. لازم است تنظیمات ساده‌ای در کد صفحه وجود داشته باشد تا ربات‌های جستجو، در کمترین زمان صفحه را پایش کنند. به علاوه باید محتوای صفحه از نظر معنایی و ارتباط با صفحات دیگر نیز معتبر باشد تا ایندکس شود.

پایش یا crawlability چیست؟ 

چه مواردی بر Crawlability سایت شما تاثیر دارند؟

قابلیت پایش یا Crawlability سایت شما تحت تاثیر موارد زیر است:

  • ساختار لینک‌های داخلی: اگر ساختار لینک‌های داخلی سایت مناسب باشد، Crawlerها ارتباط صفحات را درک می‌کنند، از لینکی به لینک دیگر می‌روند، محتوا را می‌خوانند و ایندکس می‌کنند. حال اگر ساختار لینک‌های داخلی سایت ضعیف باشد مثلا رباتی با خزیدن بین صفحات و رفتن به لینک‌ها به بن بست، لینک شکسته، ریدایرکت‌ها نامفهوم و... برسد منظور محتوا را از دست می‌دهد و قادر به درک پیوندها نخواهد بود. بنابراین قابلیت پایش سایت شما کاهش پیدا می‌کند.
  • ریدایرکت‌ها: در صورتی که ریدایرکت بی‌‌هدف باشد، مرتبا تکرار شود یا درون حلقه افتاده باشد تاثیر منفی شدیدی بر پایش سایت خواهد داشت. چرا که در چنین شرایطی ربات به سایت می‌آید درون حلقه ریدایرکت‌ها گرفتار می‌شود و این نکته را به عنوان امتیاز منفی از سایت شما منعکس خواهد کرد.
  • معماری سایت: معماری سایت، فاکتور دیگری است که بر قابلیت پایش سایت تاثیر می‌گذارد. برای مثال تصور کنید صفحه‌ای در سایت خود ایجاد کرده‌اید اما هیچ لینکی به این صفحه وجود ندارد. در این صورت هیچ رباتی نمی‌تواند به صفحه دسترسی پیدا کند. بنابراین امکان Crawl و Index صفحه از بین می‌رود. وقتی فقط چند صفحه بدون والد مانند مثال مذکور، در سایت شما وجود داشته باشد، قابلیت پایش سایت پایین می‌آید. (البته لینک‌های شکسته، توجه نکردن به سلسله مراتب در معماری سایت و... نیز چنین تاثیری بر پایش ربات‌ها دارند).
  • خطای سرور: اگر لینک‌هایی در سایت شما وجود داشته باشند که به صفحاتی با خطای سرور هدایت شوند، قابلیت پایش سایت کاهش پیدا می‌کند.
  • اسکریپت‌ها و سایر تکنولوژی‌های کدنویسی: اگر از اسکریپت‌هایی در سایت استفاده کنید که جلوی خزیدن Crawlerها را بگیرند، قابلیت پایش سایت شما شدیدا افت می‌کند.
  • محدودیت‌های عمدی برای Crawlerها: ممکن است شما بنا بر دلایل مختلف، تعدادی از صفحات سایت خود را غیر قابل پایش کنید (مثلا این کار را به صورت دستی و با تغییر کد صفحه) انجام دهید. هر چقدر تعداد صفحات با این ویژگی در سایت شما بیشتر باشند، قابلیت پایش سایت نیز کمتر است.

چه مواردی بر Crawlability سایت شما تاثیر دارند؟ 

Crawlability چه تاثیری بر سئو دارد؟

در بخش‌های ابتدایی مقاله گفتیم، فقط زمانی صفحات سایت شما می‌توانند در لیست نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرند که توسط ربات‌های Crawler پایش و ایندکس شده باشند. هر چقدر سایت، قابلیت پایش بیشتری داشته باشد به این معنی است که صفحات بیشتری از آن پایش شده، امکان ایندکس شدن افزایش می‌یابد و شانس بیشتری برای دیده شدن در لیست نتایج موتور جستجو خواهید داشت. بنابراین افزایش قابلیت پایش یا افزایش Crawlability از جمله فاکتورهای مهم برای بهینه سازی سئو است.

چگونه قابلیت پایش سایت را افزایش دهیم؟

تا این بخش از مطالب، به اهمیت قابلیت پایش و تاثیر آن بر سئو پی بردید. همچنین دانستید کدام فاکتورها می‌توانند بر این قابلیت اثر بگذارند. علاوه بر بررسی فاکتورهای مذکور، می‌توانید موارد زیر را برای بهبود قابلیت پایش سایت به کار ببرید:

  • از تولید محتوای تکراری اجتناب کنید. اگر دو صفحه با محتوای یکسان در سایت شما وجود داشته باشد، از نظر ربات‌های موتور جستجو امتیاز منفی محسوب می‌گردد. ممکن است موتورهای جستجو درگیر ارتباط این صفحات شوند و در اطلاعات خود این نکته منفی را ذخیره کنند. بدیهی است که محتوای تکراری برای ایندکس شدن نیز دچار مشکل می‌گردد.
  • به ساختار لینک‌های داخلی اهمیت بدهید. سلسله مراتب را در ایجاد لینک‌های داخلی رعایت کنید. طی برنامه‌های منظم، ساختار لینک‌های داخلی را بررسی نمایید و محتوای تکراری، ریدارکت‌های بیهوده، لینک‌های شکسته و... را حذف کنید.
  • برنامه منظمی برای تولید محتوا داشته باشید. وقتی بر اساس برنامه ریزی دقیق، مرتبا محتوا تولید کنید، Crawlerها در فواصل زمانی کوتاه‌تری سراغ سایت شما می‌آیند. همچنین اگر از نظر موتور جستجو، محتوای سایت ارزشمند باشد بالطبع با برنامه منظم تولید محتوا، احتمال پایش و ایندکس را افزایش می‌دهید.
  • سرعت بارگذاری صفحات را افزایش دهید. ربات‌های موتور جستجو، محدودیت زمانی برای خزیدن در هر سایت دارند. بنابراین هر چقدر سرعت بازگذاری صفحات سایت بیشتر باشد، آن‌ها صفحات بیشتری را پایش می‌کنند.
  • از اهمیت فایل txt غافل نشوید. این فایل را در اختیار ربات‌های موتور جستجو قرار دهید تا از آخرین به روز رسانی‌ها با خبر شوند.

همان‌طور که می‌بینید قابلیت پایش سهم قابل توجهی در سئو سایت شما دارد. ما هم در پروژه‌های سئو پونه مدیا با در نظر گرفتن این نکته تقویم محتوایی را تنظیم می‌کنیم. درصورتی که نیاز به مشاوره سئو دارید، با ما تماس بگیرید.

 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بودجه خزش چیست؟

4.0 از 5