با ما در ارتباط باشید: 0314566
Link Juice یا لینک جویس (عصاره لینک) چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

 

Link Juice یک اصطلاح عامیانه بین سئوکارهاست و بیان‌گر میزان اعتباری است که یک سایت با گرفتن بک لینک از سایت دیگر به دست می‌آورد. خب می‌دانم که این توضیح به خودی خود پیچیده است و کار شما را برای درک این مفهوم سخت‌تر می‌کند اما قرار است ساده‌تر شود. کمی صبر کنید. برای اطلاع از اینکه هر تیم سئو باید متشکل از چه کسانی باشد می توانید به دیگر مقالات سایت پونه مدیا مراجعه کنید. 

 Link Juice یا لینک جویس (عصاره لینک) چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

فرض کنید یک مهمانی بزرگ مجلل برپاست که افراد خاصی با دعوتنامه می‌توانند به آن وارد شوند. حالا یک آدمی با ظاهر ژولیده و بدون دعوتنامه می‌خواهد به این مهمانی وارد شود. معلوم است که نگهبان در بدو ورود جلویش را می‌گیرد و اجازه ورود نمی‌دهد. حالا اگر این آدم یکی از مهمان‌های این جشن را دم در ببیند، با او سلام علیک کند و دنبال او راه بیفتد چه می‌شود؟ نگهبان که این ماجراها را دیده، به احتمال بسیار زیاد اجازه می‌دهد که این فرد همراه مهمان ویژه وارد جشن شود. یعنی این فرد از مهمان اعتبار گرفته و توانسته وارد شود.

با این مثال حالا می‌توانیم بفهمیم که Link Juice یعنی کسب اعتبار از سایتی دیگر به واسطه گرفتن بک لینک از آن.

 

 Link Juice یا لینک جویس (عصاره لینک) چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

Link Juice یعنی چه؟ چرا عصاره لینک؟

شنیده‌اید که می‌گویند خاصیت هر چیزی در عصاره آن است؟ بچه که بودیم وقتی مریض می‌شدیم مادر و پدرهامان یک تکه گوشت را می‌انداختند داخل قابلمه و می‌پختند، بعد اصرار داشتند که اگر گوشت را نمی‌خوری، عصاره‌اش را حتماً بخور چون همه خاصیت گوشت در آن مایعی است که در قابلمه جمع شده. ماجرای Link Juice هم همین است.

Link Juice یعنی چه؟ چرا عصاره لینک؟

شما با دادن بک لینک به یک سایت دیگر تمام خاصیت سایت خودتان (اعتبار سایت‌تان) را به آن سایت دیگر می‌دهید. برعکسش هم صادق است. یعنی اگر از سایتی با دامین آتوریتی بالا لینک بگیرید، عصارۀ اعتبار آن سایت را گرفته‌اید و این یعنی از دید گوگل، به میزان زیادی به اعتبار سایت شما اضافه شده.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

دامین آتوریتی (Domain Authority) یا اعتبار دامنه چیست؟

Link Juice یعنی چه؟ چرا عصاره لینک؟ 

Link Juice داخلی و Link Juice خارجی

 خب حالا که متوجه شدید لینک جویس Link Juice چیست، این را هم بدانید که Link Juice فقط برای لینک دادن به سایت‎های دیگر نیست. ما Link Juice داخلی هم داریم. وقتی شما از مطلبی در سایت خودتان به صفحه دیگری -باز هم در سایت خودتان- لینک می‌دهید، یعنی وقتی در سایت خودتان لینک سازی داخلی می‌کنید، دارید از صفحه‌های مهم قدیمی‌تر که ایندکس شده و در گوگل رتبه خوبی گرفته‌اند، به صفحۀ جدید اعتبار می‌دهید.
نکتۀ مهمی که باید به آن دقت کنید این است که هرچه تعداد لینک‌های داخلی شما بیشتر باشد، قدرت Link Juice به ازای هر لینک کم می‌شود. یکی از دلایلی که سئوکارها می‌گویند از ساخت مزرعه لینک در صفحات سایت اجتناب کنید همین است. توزیع Link Juice در سایت شما باید هدفمند باشد و دقت کنید که به هر صفحه‌ای لینک ندهید. فقط به صفحه‌های مهم سایت‌تان لینک بدهید تا قدرت Link Juice یا انتقال اعتبار برای هر لینک افزایش پیدا کند.

Link Juice داخلی و Link Juice خارجی 

Link Juice: یک فاکتور تاثیرگذار در سئو

بک لینک های پروفایلی (backlink profile) و رتبۀ اعتماد (TrustRank) دو فاکتوری هستند که باعث می‌شوند Link juice یک سایت افزایش پیدا کند. یعنی هرچقدر که تعداد بک لینک های پروفایلی یک سایت بیشتر باشد و هرچقدر که رتبه اعتماد آن سایت نزد گوگل بالاتر باشد، Link juice قوی‌تری دارد و اعتبار بیشتری را می‌تواند به سایت‎های دیگر منتقل کند. دقیقاً به همین دلیل است که وقتی می‌خواهید سایتی را برای گرفتن بک لینک انتخاب کنید، باید تعداد بک لینک پروفایل و میزان تراست رنک آن را بررسی کنید تا اعتبار بیشتری بگیرید.

Link Juice چطور عمل می‌کند؟

فرض کنیم که شما دو سایت A و B دارید. سایت A یک بک‌لینک از منبعی معتبر گرفته، درحالی‌که سایت B هیچ بک‌لینکی دریافت نکرده. با فرض این‌که سایر  فاکتورهای رنکینگ در این دو سایت یکسان و مشابه باشند، سایت A به خاطر گرفتن بک لینک رتبۀ بهتری در گوگل می‌گیرد. حالا اگر سایت B هم یک بک لینک بگیرد کدام‌یک از این سایت‎ها رتبه بهتری خواهند داشت؟

این دیگر بستگی به Link Juice دارد. حالا باید دید که رفرنس‌هایی که به هریک از سایت‌های A و B لینک داده‌اند، چقدر اعتبار دارند. میزان TrustRank و بک لینک پروفایل سایت مبدأ تعیین‌کنندۀ قدرت Link Juice است و به این ترتیب هر سایتی که از مبدأ قدرتمندتری لینک گرفته باشد، اعتبار بیشتری می‌گیرد و رتبه بهتری خواهد داشت.

تصویر زیر را برای روشن‌تر شدن موضوع ببینید:

پیشفرض اول ما این بود که تمام فاکتورهای رتبه‌بندی در دو سایت A و B یکسان و مشابه هستند. پیشفرض دوم هم این است که همه سایت‌هایی که به دو سایت A و B لینک می‌دهند، اعتبار دامنۀ یا دامین آتوریتی یکسانی دارند.

براساس تصویر زیر، سایت A از 4 منبع خارجی لینک گرفته، درحالی که سایت B از سه منبع. با این حساب لینک جویس (Link Juice) بیشتری و قدرتمندتری برای سایت A ایجاد می‌شود و قاعدتاً سایت A در نتایج جست‌وجو رتبۀ بهتری از سایت B می‌گیرد.

Link Juice چطور عمل می‌کند؟

 

 یک حالت دیگر هم داریم که اتفاقاً فاکتور مهمی در رتبه‌بندی است. فرض کنیم که سایت‌هایی که به سایت A لینک می‌دهند، علاوه بر سایت A، به سایت‌های دیگری هم لینک داده‌اند. درحالی‌که سایت‌هایی که به سایت B لینک داده‌اند، به هیچ سایتی جز B ارجاع نداده‌اند.

درمورد سایت A قضیه مثل این است که شما در مسیر یک رود موانعی ایجاد کنید تا مسیر منشعب و چندشاخه شود. اما درمورد سایت B هیچ مانعی نمی‌سازید و تمام آب از یک مسیر می‌گذرد. بنابراین فشار آبی که در هریک از این انشعابات (برای سایت A) جریان می‌یابد از فشار آبی که در یک مسیر (سایت B) حرکت می‌کند، کمتر خواهد شد. این یعنی لینک جویسی که به سایت A هدایت می‌شود، درمجموع از لینک جویس سایت B کمتر می‌شود و به احتمال زیاد سایت B در نتایج جست‌وجو رتبه بهتری می‌گیرد. پس متوجه می‌شویم که یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده در قدرت Link Juice، تعداد انشعابات سایت لینک‌دهنده یا تعداد سایت‌هایی است که سایت لینک‌دهنده به آن‌ها لینک می‌دهد. تصویر زیر فهم این موضوع را بسیار ساده می‌کند.

همان‌طور که می‌بینید، اگر بخواهیم محتویات لیوان بزرگ را بین سه لیوان زیری تقسیم کنیم، میزان آبی که به هرکدام از لیوان‌های زیری می‌رسد، یک‌سوم حجم لیوان اصلی خواهد بود.

Link Juice چطور عمل می‌کند؟ 

درحالی که اگر همین میزان آب قرار باشد بین دو لیوان تقسیم شود، آب بیشتری به هرکدام از لیوان‌ها می‌رسد.

 

Link Juice چطور عمل می‌کند؟  

عصاره لینک از کجا تأمین می‌شود؟

  • صفحاتی که محتوای مرتبط با محتوای سایت شما دارند.
  • صفحاتی که رتبه بالایی دارند.
  • منابعی که لینک‌های خارجی بسیار به سایت‌های دیگر داده‌اند.
  • صفحاتی که محتوای بسیار باکیفیت دارند.
  • صفحاتی که در نتایج جست‌وجو رتبه بسیار بالایی دارند.
  • سایت‌هایی که محتوای UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر منتشر می‌کنند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

محتوای UGC چیست؟

  • صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی معروف هستند؛ یعنی آن سایت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی زیاد به آن‌‎ها ارجاع داده می‌شود.

لینک جویس از کجا تأمین نمی‌شود؟

  • صفحاتی که لینک‌های مربوط به سایت شما را نوفالو کرده‌اند.
  • صفحاتی که محتوای نامرتبط با سایت شما دارند.
  • صفحاتی که به تعداد سایت‌های زیادی لینک داده‌اند؛ مثلاً لینک‌های تبلیغاتی یا سایت واید لینک‌ها.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

لینک های Sitewide چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟

  • صفحاتی که ایندکس نشده‌اند.
  • بک‌لینک‌های پولی یا Paid linkها.
  • لینک‌هایی که با روش تبادل لینک به دست می‌آورید. (مثلاً شما با صاحب یک سایت دیگر قرار می‌گذارید که در ازای گرفتن لینک از آن‌ها، شما هم به سایت‌شان لینک بدهید که در این شرایط تأثیر Link Juice از بین می‌رود.
  • لینک‌هایی که از سایت‌های بی‌رتبه و بدون محتوا به‌دست می‌آیند.

 چطور لینک جویس Link Juice بیشتری بگیریم؟

 لینک‌سازی داخلی کنید.

گاهی بعضی از کارها ان‌قدر دردسر دارند و ان‌قدر احتمال موفقیت در آن‌ها کم است که آدم عاقل عطایش را به لقایش می‌بخشد. Link Juice گرفتن از طریق بک‌لینک هم همین‌طور است. شرایطی که تحت آن ممکن است Link Juice خوبی از بک لینک ها به سایت شما هدایت شود، واقعاً خاص است و کل فرایند، اتفاق آسانی نیست. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند تا حد امکان Link Juice را از طریق سایت خودتان بگیرید. اگر روی سایت‌تان خوب کار کرده باشید، صفحات قدرتمندی دارید که رتبه خوبی در گوگل دارند و زیاد کلیک می‌خورند. این صفحات بهترین گزینه برای لینک‌سازی داخلی و گرفتن Link Juice هستند. برای این کار لیستی از کلمات کلیدی مورد نیاز و صفحات هدفی که می‌خواهید به آن‌ها لینک دهید، درست کنید و لینک بسازید. برای به دست آوردن تعداد لینک‌های داخلی هر صفحه از سایت‌تان به سرچ کنسول گوگل و قسمت Search Traffic بروید.

لینک‌های خروجی غیرضروری را حذف کنید.

همان‌طور که گفتیم، میزان اعتباری که یک سایت می‌تواند به سایت‌های دیگر بدهد، به طور مساوی بین سایت‌هایی که به آن‌ها لینک داده، تقسیم می‌شود. اگر جایی لازم است بک‌لینکی را نگه دارید اما نمی‌خواهید گوگل مسیر این لینک را دنبال کند، یعنی اگر جایی لازم است لینکی را نگه دارید اما نمی‌خواهید صفحه هدف از سایت مبدأ اعتبار بگیرد، می‌توانید از تگ "rel="nofollow استفاده کنید. به این ترتیب لینک شما پابرجا می‌ماند اما هیچ لینک جویسی از صفحه مبدأ شما به آن صفحه هدایت نمی‌شود.

چگونه Link Juice را بهینه کنیم تا به بیشترین مقدار برسد؟

از آن‌جایی که میزان Link Juice در رتبه‌بندی سایت‌ها تأثیر به‌سزایی دارد، بهینه کردن لینک جویس یکی از کارهای مهمی است که در سئو انجام می‌دهیم. بهینه کردن لینک جویس‌ها شامل دو بخش است:

  • افزایش اثربخشی Link Juiceهای موجود
  • ایجاد Link Juiceهای جدید
  1. لینک‌سازی داخلی

 برای افزایش اثربخشی Link Juiceها و ایجاد لینک جویس‌های جدید، بهترین کار سرمایه‌گذاری روی لینک‌سازی داخلی است. خوب است بخشی از زمان خود را صرف بررسی لینک‌های داخلی کنید. ببینید که آیا لینک‌های غیرمرتبطی را برای صفحات مختلف قرار نداده‌اید؟ آیا با درست کردن مزرعه لینک، شدت Link Juice را در صفحات مهم کم نکرده‌اید؟ آیا در یک صفحه بیش از یک بار به صفحه‌ای یکسان لینک نداده‌اید؟

  1. استفاده از hreflang برای سایت‌های بین‌المللی و چندزبانه

استفاده از تگ hreflang باعث می‌شود تا اگر برای یک موضوع یا محصول خاص دو یا تعداد بیشتری صفحه به زبان‌های مختلف دارید، Link Juice به سمت تمامی این صفحات هدایت شود. چطور؟ تگ hreflang سیگنالی را به موتورهای جست‎وجو می‌دهد و به آن‌ها می‌فهماند که کدام نسخه از یک صفحه خاص برای یک منطقه جغرافیایی مناسب‌تر است. به در نتیجه لینک جویس به سمت همان نسخۀ مناسب‌تر هدایت می‌شود. به این ترتیب تمامی زبان‌های سایت شما از این نظر پوشش داده می‌شوند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

تگ HrefLang و تاثیر آن در سئو سایت

  1. احیاء لینک

احیاء لینک به فرایند پیدا کردن و ترمیم کردن لینک‌های قدیمی و خراب می‌گویند. برای این‌که ببینید کدام لینک‌ها نیاز به ترمیم دارند، به سرچ کنسول گوگل بروید و از قسمت Index Coverage ببینید که کدام لینک‌ها ارور 404 می‌دهند. مبادا برای برطرف کردن این ایراد، لینک‌های خراب را به صفحه اصلی سایت یا مطالب نامرتبط لینک کنید. گوگل این عدم ارتباط را به خوبی می‌فهمد و نرخ تبدیل شما را کاهش می‌دهد. کمی زمان بگذارید و صفحات مرتبط را در سایت خود پیدا کنید تا بتوانید لینک‌های معیوب را اصلاح کنید و آدرس آن‌ها را به شکلی درست و مرتبط تغییر دهید.

  1. تولید محتوای طعمۀ لینک - تکنیک آسمان‌خراش

محتوای طعمۀ لینک چیست؟ این عبارتی است که از کلمه انگلیسی Linkbait content آمده. یعنی شما محتوایی تولید کنید که مثل طعمه برای گرفتن ماهی باشد. حالا این محتوا به جای گرفتن ماهی، برای شما لینک می‌گیرد. محتوای طعمۀ شما باید ان‌قدر خوب باشد که خواه‌ناخواه دیگران به آن لینک بدهند. کار سختی هم نیست. نیاز نیست از همان ابتدا یک محتوای همه‌چیزتمام بنویسید. مثل ساختن یک آسمان‌خراش، مرحله به مرحله پیش بروید. پی ساختمان را بکنید و طبقه اول را بسازید، بعد به مرور طبقات را اضافه کنید و در آخر برسید به نازک‌کاری و قشنگ کردن ساختمان. پس کافی است اول محتوا را آغاز، در طول زمان آن را به روز و کم‌کم با طراحی خاص و اختصاصی زیبایش کنید.

بعد از این باید با سایت‌های معتبری که در حوزه کاری شما فعالیت می‌کنند، تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که به مطلب شما لینک بدهند.

ارزش Link Juice

ارزش لینک جویس در این است که نشان می‌دهد دیگران دربارۀ برند، محتوا و سایت شما چه فکری می‌کنند. Link Juice مهم است چون تأثیر غیرقابل انکاری بر رتبه‌بندی سایت شما دارد و باعث می‌شود تا مخاطبان برند شما را بشناسند و شما را منبعی برای مراجعه ببینند. ما در پونه مدیا آماده‌ایم تا به سؤالات شما درباره هریک از مباحث سئو پاسخ دهیم. با ما در ارتباط باشید.

5 از 5