با ما در ارتباط باشید: 0314566
درآمد دیجیتال مارکتینگ در سال 2022

در چند سال اخیر بسیاری از کسب‌وکارها علاوه بر تبلیغات سنتی به تبلیغات در محیط‌های مجازی نیز توجه خاصی نشان می‌دهند و به همین دلیل درآمد مشاغل حوزه دیجیتال مارکتینگ دائما در حال افزایش است. با توجه به استقبال گسترده از این رشته در داخل و خارج از ایران، لازم دیدیم تا در این مقاله درآمد دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم. با پونه مدیا همراه باشید.

حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ در دنیا چقدر است؟

حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ بسته به سابقه مدیریتی و گستردگی تیمی که تحت نظر او کار می‌کنند، متغیر است. همچنین امور محول شده، سابقه کاری و میزان دانش فرد نیز تاثیر زیادی روی درآمد این پست دارند. درآمد دیجیتال مارکتینگ در برخی از کشورهای دنیا به شرح زیر است:

  • آمریکا: میانگین درآمد مدیر بازاریابی دیجیتال حدود 80 هزار دلار در سال است.
  • کانادا: میانگین حقوق یکساله مدیر دیجیتال مارکتینگ حدود 60 هزار دلار است.
  • کشورهای اروپایی: میانگین درآمد یکساله دیجیتال مارکتر حدود 50 هزار یورو است.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها یک بخش به نام دپارتمان بازاریابی دارند. بازاریابان دیجیتال معمولا در این بخش فعالیت می‌کنند. مدیر دیجیتال مارکتینگ نیز که مستقیما با مدیر شرکت در ارتباط است، وظیفه تدوین استراتژی‌های تبلیغات و فروش شرکت را برعهده دارد. همچنین این فرد تیم بازاریابی را با تعیین نقشه راه و برنامه‌ریزی درست مدیریت می‌کند.

مدیریت و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، مدیریت سایت‌های شرکت، سنجش عملکرد تیم بازاریابی و به طور کلی رهبری تیم دیجیتال مارکتینگ از وظایف این پست به شمار می‌روند. این در حالی است که مدیر تیم بازاریابی دیجیتال باید حداقل 6 یا 7 سال تجربه کاری در حوزه بازاریابی و دانش برنامه‌نویسی داشته باشد. همچنین داشتن مهارت‌هایی در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از شرایط لازم برای کار در این پست است.

درآمد مدیر دیجیتال مارکتینگ با سابقه در دنیا چقدر است؟

همانطور که بیان شد، درآمد مدیران فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسته به میزان مهارت و سابقه کاری فرد رقم‌های بسیار متفاوتی دارد. در این زمینه نوع و تعداد مسئولیت‌های فرد نیز بی‌تاثیر نیستند. در واقع هر چقدر تجربه و سابقه فرد در این حوزه بیشتر باشد، می‌تواند با کسب پروژه‌های بهتر رتبه بالاتری در تیم دیجیتال مارکتینگ به دست آورد. بر همین اساس دستمزد فرد نیز بالاتر خواهد رفت.

بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت Payscale درآمد مدیر بازاریابی دیجیتال در آمریکا در سال 2023 حدود 75 هزار دلار در سال است. این در حالی است که میزان درآمد چنین فردی در آلمان حدود 47 هزار یورو در سال ثبت شده است.

درآمد متخصص دیجیتال مارکتینگ در ایران

حتما آگهی‌های منتشر شده در سایت‌های کاریابی ایرانی را مشاهده کرده‌اید. در این آگهی‌ها برای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ با سطح مهارت متوسط درآمدی بین 6 الی 15 میلیون تومان را در نظر گرفته‌اند. اما درآمد دیجیتال مارکتینگ با سابقه کار بالای 5 سال در ایران می‌تواند بیش از 10 میلیون تومان در ماه و به طور متوسط تا 20 میلیون تومان باشد.  

درآمد دیجیتال مارکتر که قصد استخدام در شرکت نداشته باشد، چقدر است؟

تعیین درآمد مشاغل حوزه بازاریابی دیجیتال به چند عامل بستگی دارد. در ابتدا باید مشخص کنید که آیا می‌خواهید به صورت فریلنسری و پروژه‌ای کار کنید یا قصد استخدام در شرکتی را دارید. سپس باید سمت شغلی و میزان تجربه کاری فرد در زمینه دیجیتال مارکتینگ مشخص شود. در نهایت نیز وظایف محول شده به فرد نیز در میزان حقوق و دستمزد دریافتی او تاثیرگذار هستند.

درآمد مدیر دیجیتال مارکتینگ نیز که به صورت فریلنس کار می‌کند، بسیار متغیر است. در واقع میزان دستمزد چنین فردی به حجم کاری، نوع مسئولیت، سطح مهارت و نوع قیمت‌گذاری توافق شده بین او و کارفرما بستگی دارد. این میزان می تواند از دستمزدهای رایج در شرکت ها شروع شود و به صورت پلکانی افزایش یابد.

درآمد کارشناس بازاریابی دیجیتال بر چه اساس حساب می شود؟

میزان درآمد کارشناس دیجیتال مارکتینگ به عوامل متعددی بستگی دارد:

  • میزان تجربه

هر چقدر بتوانید پروژه‌های کاری خود را با موفقیت به اتمام برسانید، رتبه بالاتری در تیم بازاریابی دیجیتال به دست خواهید آورد. بدین ترتیب دستمزد شما نیز بالاتر خواهد رفت. سابقه کار روی دقت، کیفیت و سرعت عملکرد فرد تاثیر چشمگیری دارد. این موارد نیز برای هر کارفرمایی مهم هستند.

  • مهارت‌های بازاریابی دیجیتال

کارشناس دیجیتال مارکتینگ به تمام روش‌های دیجیتال مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بسیاری موارد دیگر تسلط دارد. با افزایش مهارت‌های مورد نیاز درآمد دیجیتال مارکتینگ نیز بیشتر می‌شود.  

  • اعتبار دیجیتال مارکتر

افراد حرفه‌ای با افزایش اعتبار خود تفاوت زیادی در دستمزدشان در شرکت یا به عنوان یک فریلنسر ایجاد می‌کنند. در واقع کسب اعتبار در این حوزه با برند شخصی کارشناس ارتباطی مستقیم دارد.

  • قابلیت ارائه نتایج

کارشناسان بازاریابی دیجیتالی که توانایی پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی سودآور را دارند، بیشتر از سایرین دستمزد دریافت می‌کنند. سوابق موفق می‌تواند در هنگام یافتن شغل دستمزد بالاتر و موقعیت شغلی بهتر را برای شما به همراه آورد.

  • کشور محل اقامت

اگرچه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می‌توانند از خانه به مشتریان خود در هر نقطه‌ای از جهان خدمات ارائه دهند، اما کشور محل اقامت آن‌ها مهم است. برای مثال بازاریابان در آمریکا بیشتر از سایر همکاران خود در ایران دستمزد دریافت می‌کنند. حتی تفاوت حقوق در داخل یک کشور نیز وجود دارد. درآمد افراد ساکن در شهرهای شلوغ بیش از بازاریابان فعال در شهرهای کوچکتر درآمد به دست می‌آورند. 

درآمد کارشناس تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که کارشناسان تبلیغات دیجیتال در شرکت‌های آسیایی بیشترین دستمزد سالانه را در بین تمام کشورهای جهان دارند. به طور قطع می‌توان گفت که بهترین کشور برای دیجیتال مارکترها ژاپن است. زیرا در این کشور به طور متوسط 58.443 دلار به مدیران دیجیتال مارکتینگ پرداخت می‌کنند. پس از آن بیشترین درآمد دیجیتال مارکتینگ به چین با 56.443 دلار در سال تعلق دارد. در جایگاه سوم نیز ایالات متحده آمریکا با 55.949 دلار قرار دارد.

در بین کشورهای اروپایی دانمارک بیشترین پرداختی را به دیجیتال مارکترهای خود دارد. بر اساس آمار منتشر شده مدیران دیجیتال مارکتینگ شرکت‌های دانمارکی در سال 55.384 دلار دستمزد می‌گیرند.

البته مسلما هر چقدر تجربه کاری فرد در زمینه بازاریابی آنلاین بیشتر باشد، باعث افزایش حقوق پایه شما می‌شود. بر طبق نتایج بررسی 15 کشور جهان، کارشناس تبلیغات در حوزه دیجیتال مارکتینگ با داشتن سابقه کاری بالا به طور میانگین 30 هزار دلار به حقوق پایه خود اضافه می‌کند.

مشکلات و درد دل های یک دیجیتال مارکتر از کارفرماها

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای جدید در ایران است. به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی هنوز آشنایی زیادی با مشاغل موجود در بازاریابی دیجیتال و شرح وظایف آن‌ها ندارند. این موضوع باعث می‌شود که کارفرماها توقعاتی از بازاریابان داشته باشند که اغلب به این رشته مربوط نیستند.

عدم تعیین شرح وظایف بازاریاب دیجیتال 

یکی از مشکلاتی که یک دیجیتال مارکتر با کارفرما دارد، این است که شرح وظایف او از پیش مشخص نیست. زیرا بسیاری از کسب‌وکارها به خوبی رشته دیجیتال مارکتینگ را نمی‌شناسند و دقیقا کار دیجیتال مارکتر را در یک شرکت نمی‌دانند. به همین دلیل ممکن است که بازاریاب دیجیتال را برای کاری در نظر بگیرند که اصلا در تخصص آن‌ها نیست.

از طرفی شرح وظایف باید با حقوق دریافتی رابطه مستقیم داشته باشد. بنابراین بهتر است که حتما قبل از استخدام از قصد شرکت برای بکارگیری دیجیتال مارکتر آگاه شوید. پاسخ این پرسش بسیاری از مسائل را برای شما مشخص خواهد کرد.

عدم دسترسی سرویس‌ ها و ابزارهای پولی

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ مانند هر شغل دیگری به ابزارهای خاصی نیاز دارد. ابزارهای آنالیز، تولید محتوا، سرویس‌های بازاریابی ایمیلی و بسیاری موارد دیگر از جمله تجهیزات مورد نیاز دیجیتال مارکترها هستند. بسیار مهم است که بدانید، کسب‌وکار مورد نظر از چه ابزارهایی برای بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کند. در این صورت پیش از استخدام می‌توانید مطمئن شوید که آیا این ابزارها را بلد هستید یا خیر.

میزان بودجه اختصاص داده شده برای بازاریابی دیجیتال

برای دستیابی به نتایج مطلوب، قطعا یک تیم بازاریابی باید روی پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ شرکت کار کند. هنگامی که برای استخدام در شرکتی مصاحبه می‌کنید، از آن‌ها بپرسید که شما کجای این تیم قرار دارید. سمت شغلی روی درآمد دیجیتال مارکتینگ نیز موثر است. همچنین بسیار مهم است که از میزان بودجه اختصاص داده شده و منابع شرکت برای پروژه‌های بازاریابی دیجیتال آگاهی یابید.

عدم تعیین مسئول مربوطه

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از دیجیتال مارکترها با کارفرماها دارند، عدم همکاری درست سیستم گزارش‌دهی شرکت مورد نظر است. در واقع شما باید بدانید که چه کسی قرار است، اقدامات شما را کنترل کند.   همچنین کارشناس بازاریابی دیجیتال باید بداند که تاریخ و نحوه گزارش دادن در شرکت چگونه است. آگاهی از سیستم مدیریت پروژه مورد استفاده و فرمت گزارش‌دهی نیز بسیار مهم است.

چگونگی محاسبه دستمزد و پاداش

بسیاری از شرکت‌ها هنوز هم عملکردشان بر اساس اضافه کار است. کارمندان بر اساس ساعت حضور بیشتر خود در شرکت حقوق بیشتری نیز دریافت می‌کنند. این شیوه کسب درآمد به ویژه در حوزه بازاریابی دیجیتال اشتباه است.

در دیجیتال مارکتینگ با اعداد زیادی سروکار دارید که قطعا انجام همه کارها وظیفه شما نیست. بنابراین اگر خروجی عملکرد شما بیشتر از توقع شرکت باشد، باید به شما پاداش یا کارانه تعلق گیرد. نحوه محاسبه درآمد دیجیتال مارکتینگ متفاوت است و بر اساس سابقه، مهارت، سطح دانش و شرح وظایف شما تعیین می‌شود. 

بنابراین بسیار مهم است که در مورد پاداش‌گیری با کارفرما به توافق برسید. برای مثال برای افزایش تعداد ورودی گوگل، تعداد دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی، جایگاه کلمات کلیدی و بسیاری موارد دیگر می‌تواند پاداش تعلق گیرد.

 

5 از 5