با ما در ارتباط باشید: 0314566
مباحث دیجیتال مارکتینگ | به روزترین سرفصل های دیجیتال مارکتینگ که باید بدانید

دانستن مباحث دیجیتال مارکتینگ به صاحبان کسب و کارها و کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند، کمک می کند تا قوی تر از قبل در رقابت دیجیتال حضور پیدا کنند. بدون فهم کامل از مباحث و مبانی دیجیتال مارکتینگ نمی توانید استراتژی های جدید تعریف و با دیجیتال مارکترهای بزرگ رقابت کنید. در این مطلب از پونه مدیا اساسی ترین مباحث دیجیتال مارکتینگ را برای شما باز می‌کنیم تا بتوانید بنا به نیاز خود در آن حوطه به خصوص عمیق تر مطالعه و پژوهش کنید.

مبانی دیجیتال مارکتینگ

مبانی دیجیتال مارکتینگ موضوعات مختلفی را پوشش می دهد. افرادی که در حوزه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، باید به صورت دقیق و عمیق در مورد اینکه مبانی دیجیتال مارکتینگ چه هستند و چه تاثیری بر روی کسب و کارها دارند، اطلاعات کسب کنند. هر یک از زیرشاخه‌هایی که در ادامه می خوانید، مبانی مهمی هستند که در برای موفقیت یک پروژه دیجیتال مارکتینگ به آن ها نیاز دارید:

بهینه سازی مبتنی بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی فناوری است که برای بسیاری از خدمات از جمله تولید محتوا، چت ربات ها، موتورهای جستجو و ... مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای اصلی بهینه سازی مبتنی بر هوش مصنوعی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با هوش مصنوعی می توان محتواهای خلاقانه تری را تولید کرد.
  • هوش مصنوعی می تواند رفتارهای مصرف کننده و الگوهای جستجو را تجزیه و تحلیل کند.
  • با کمک هوش مصنوعی، می توان شاهد رشد کسب و کارهای مختلف بود. به دلیل اینکه هوش مصنوعی، می تواند از داده های پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پست های وبلاگ کمک بگیرد.
  • هوش مصنوعی باعث جلب توجه گوگل می شود. در واقع، این هوش مصنوعی است که می تواند متوجه علایق مشتریان و مخاطبان شود و بر اساس آن هدف های استراتژی تولید محتوای سایت را تعیین کند.
  • خود گوگل هم بر پایه هوش مصنوعی تهیه شده است. اگر در گوگل یک عبارت کلیدی را سرچ کنید، گوگل تمامی مطالبی که پیرامون آن عبارت وجود دارند را به شما ارائه می کند.

تبلیغات درون برنامه ای

تبلیغات درون برنامه ای یکی دیگر از مباحث دیجیتال مارکتینگ است که عمدتا بر پایه هوش مصنوعی کار می کند. با کمک تبلیغات درون برنامه ای، می توان به صورت خودکار تبلیغات را منتشر نمود. به همین خاطر، دیگر نیازی به نیروی انسانی برای منتشر کردن آگهی ها در یک برنامه نخواهد بود.

تبلیغات درون برنامه ای توانسته است که جای تبلیغات انسانی را بگیرد. بنابراین، بسیاری از کسب و کارها برای رشد خودشان از این سبک تبلیغات کمک می گیرند تا در نهایت به هدف خودشان برسند. از مزیت های تبلیغات درون برنامه ای می توانند برای شخصی سازی تبلیغات و هدف گیری سبک زندگی مردم اشاره کرد. بنابراین، با کمک تبلیغات درون برنامه ای تا حدودی می توان روی رفتارهای مشتری برنامه ریزی کرد.

اگرچه خرید تبلیغات درون برنامه ای اقدامی هزینه بر است. اما طبق آمارها و تحلیل های انجام شده، می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی درآمد یک کسب و کار داشته باشد. به همین خاطر، می توان از این مبحث دیجیتال مارکتینگ برای طراحی و تدوین یک استراتژی بازاریابی دیجیتال کمک گرفت.

بازاریابی گفت و گو محور

بازاریابی گفت و گو محور، یکی از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در دنیای مدرن امروزی به یک ضرورت اصلی تبدیل شده است. این مبحث بازاریابی دیجیتال، بیشتر از هر زمان دیگری می تواند باعث بهبود واکنش ها و جذب مشتری شود. 82 درصد از مشتریان یک کسب و کار، خواهان پاسخ فوری می باشند و شما با کمک بازاریابی گفت و گو محور، درخواست آن ها را اجابت کنید.  

بازاریابی گفت و گو محو می تواند باعث ایجاد ارتباط شخصی و فوری میان بازاریابان و مشتریان شود. هدف اصلی این نوع بازاریابی دیجیتال، در دسترس مشتریان بودن و ایجاد ارتباط سازنده است. از مزیت های این تکنیک بازاریابی می توان به در دسترس بودن در کانال های مختلف اشاره کرد. دیوید کنسل، بنیانگذار و مدیر عامل Drift، توضیح می دهد: «امروزه خریداران انتظار دارند که آن چیزی که به دنبال آن هستند را در همان لحظه پیدا کنند، نه بعدا. به همین خاطر، مردم ترجیح می دهند که ارتباط مناسبی با فروشنده برقرار کنند.»

یکی دیگر از مزایای این مبحث دیجیتال مارکتینگ، می توان به افزایش وفاداری مشتری اشاره کرد. بنابراین، علاوه بر اینکه با کمک این روش می توانید نرخ تبدیل بیشتری داشته باشید، می توانید شاهد افزایش طول عمر مشتریان باشید.

ربات های مخصوص چت در سایت یا اپلیکیشن

یکی از روش های بازاریابی گفت و گو محور، استفاده از ربات های مختلف چت در سایت یا اپلکیشن است. چت بات ها می توانند با کمک هوش مصنوعی، پیام های خودکاری را مانند یک انسان به بازدیدکننده وب ارسال کنند. با توجه به مزایای ربات های مخصوص چت در سایت و اپلیکیشن ها، می توان از این مبحث دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به هدف نهایی در کسب و کار استفاده نمود. از جمله مزایای مباحث دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • خدمات 24 ساعت

مهم ترین مزیت ربات های چت این است که خدمات خود را به صورت 24 ساعته و شبانه روزی ارائه می کند.

  • پاسخ فوری به سوالات

با کمک ربات های مخصوص چت، می توان به صورت فوری به سوالات مشتریان پاسخ داد و این موضوع باعث جلب رضایت مشتریان خواهد شد.

  • آمارهای مثبت چت بات ها

آمارها نشان می دهند که اکثر مردم تجربیات مثبتی را از چت بات ها دارند.

بنابراین، با توجه به تقاضای بسیاری از مشتریان برای دریافت جواب سوالات به صورت فوری، می توان از ربات های مخصوص چت در سایت یا اپلیکیشن استفاده کرد. این ربات ها در هر ساعت از شبانه روز پاسخگو هستند. بدون صرف انرژی به سوال های تکراری و مهم پاسخ می دهند و می توانند برای کسب و کارها نیز مزیت های مختلفی را به همراه داشته باشند. در واقع، با کمک این ربات های هوشمند، می توانید بیشتر زمان خود را صرف استفاده از مباحث دیگر دیجیتال مارکتینگ کنید.

ویدئو مارکتینگ

یکی از مباحث بسیار مهم در دیجیتال مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ است که احتمالا در 5 تا سال آینده به اوج خود خواهد رسید. طبق آمارها می توان مشاهده کرد که ویدئو مارکتینگ نسبت به تصاویر و محتواهای متنی، تاثیر بسیار بیشتری بر روی ذهن مخاطب می گذارد. از طرفی بیش از نیمی از مردم بیشتر به ویدیوها اعتماد می کنند تا به محتواهای متنی و تصویری. به همین خاطر، 60 درصد از کسب و کارها از بازاریابی ویدیویی به عنوان یک ابزار مهم در بازاریابی استفاده می کنند.

شاید زمانی که در مورد بازاریابی ویدیویی صحبت می کنیم، فقط به یوتیوب فکر کنید. اما واقعیت این است که روش های مختلفی برای منتشر کردن یک ویدیو و یا حتی لایو زنده وجود دارند. می توان از برنامه اینستاگرام و سایر برنامه های مجازی برای منتشر کردن ویدئوها استفاده کرد. حتی بسیاری از کسب و کارها محتواهای ویدئویی را در سایت های خاص و یا سایت خودشان منتشر می کنند.

برای داشتن بازاریابی ویدیویی موثر، می توانید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید که برخی از آن ها عبارتند از:

  • منتشر کردن محتواهای آموزشی در ویدیوها
  • توضیحات مختلف و همراه با ریتم مشخص در ویدیو
  • ارائه اطلاعات در ویدیو به موقع و بدون فوت وقت
  • منتشر کردن ویدیو در یک تاریخ و ساعت مناسب
  • توجه به نیاز و نظر مخاطب برای تولید محتواهای ویدیویی
  • منتظر گذاشتن مخاطب برای انتشار ویدیو (مثلا اعلام زمان انتشار ویدیو در برنامه های مجازی)
  • و ...

PPC

PPC یکی از سه موضوع مهم بازاریابی دیجیتال شناخته می شود که می تواند باعث انتشار تبلیغات در موتورهای جستجو مختلف از جمله گوگل، یاهو و ... شود. با این مبحث از دیجیتال مارکتینگ، می توانید روی کلمات کلیدی خاصی که مربوط به محصولات و یا خدمات هستند، تمرکز کنید. سپس، می توانید با کمک یک استراتژی و فرآیند دقیق، تبلیغات خود را در نتایج موتور جستجو قرار دهید.

با کمک این تکنیک های تبلیغات، می توانید سرنخ های جدیدی را برای افزایش نرخ تبدیل مشتریان بدست آورید. از مزیت های PPC این است که امکان افزایش نرخ تبدیل را در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما فراهم می کند. بنابراین، دیگر نیازی به صرف هزینه و یا زمان زیاد برای رونق کسب و کار خودتان نخواهید داشت. با توجه به اینکه در این مبحث دیجیتال مارکتینگ، نیاز به پرداخت هزینه و سرمایه گذاری برای انتشار تبلیغات است؛ باید حتما موضوع را به طور کامل درک کنید تا بودجه خود را به درستی خرج نمایید.

اولین قدم برای داشتن تبلیغات موثر در موتورهای جستجو این است که بر روی مشتری خودتان متمرکز شوید و یک هدف مشخص برای کمپین تبلیغاتی خود تدوین کنید. با کمک دقت و تمرکز کامل روی این ابزار، می توانید یک کسب و کار موفق و پررونق داشته باشید.

اگر قصد درک PPC و نحوه تشکیل آن در موتورهای جستجو را دارید، بهتر است که با یک مثال به شما توضیح دهیم. به طور مثال اگر در موتور جستجو اقدام به سرچ یک کلمه کلیدی می کنید، در سمت چپ یا راست گوگل (بر اساس زبان برنامه) یک تبلیغ بنر مانند نشان داده می شود که دقیقا همان PPC یا روش تبلیغاتی در موتورهای جستجو است است.

به عنوان توضیح نهایی در مورد PPC باید بگوییم که عنوان تبلیغات شما در موتور جستجو گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین، سعی کنید که یک عنوان جذاب در تبلیغات PPC خودتان ایجاد کنید تا توجه مصرف کننده به شما جلب شود. همچنین، از درج توضیحات زیاد در تبلیغات خودتان جلوگیری کنید. هر چقدر توضیحات مختصرتر و کامل‌تر باشند، بیشتر مشتری را به خود جذب می کنند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

ppc

بهینه سازی موتورهای جست و جو یا سئو

سئو بخشی جدایی ناپذیر از فرآیندهای بازاریابی دیجیتال است و توانسته به یکی از مباحث مهم دیجیتال مارکتینگ نیز تبدیل شود. این مبحث از بازاریابی به شما ایده های مختلفی را ارائه می کند که با کمک آن ها می توانید ترافیک جستجوی گوگل را به سمت وب سایت خودتان هدایت کنید. این ترافیک مراجعه به وب سایت شما واقعا مهم تلقی می شود، چرا که کاربرانی که به سایت مراجعه می کنند، به محتوای منتشر شده در سایت شما علاقه زیادی دارند و برای جمع آوری اطلاعات به سایت شما مراجعه کرده اند.

با کمک سئو دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای تبلیغات در موتورهای جستجو را ندارید. محتوای غنی شما می تواند مخاطبین زیادی را به سایت شما جذب کند. بنابراین، هر سایتی که بتواند محتوای مفید، الهام بخش و مرتبطی را منتشر کند، توانسته به یکی از بهترین سایت ها در موتور جستجوی گوگل تبدیل شود و قطعا نام آن زودتر از دیگر انواع سایت ها در گوگل خواهد آمد.

یک موضوع بسیار مهمی که باید در مورد این مبحث دیجیتال مارکتینگ بدانید این است که ابزارهای گوگل برای تشخیص سایت ها و کیفیت محتواهای منتشر شده در آن ها، روز به روز در حال آپدیت شدن هستند. بنابراین، شما هم باید از تکنیک های خاص و به روز برای انتشار محتوا و بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده کنید.

داشتن یک استراتژی مناسب برای سئو، می تواند تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی وب سایت شما داشته باشد. تولید محتوای غنی و با کلمات کلیدی مناسب، منتشر کردن ویدیو و مطالب به روز، ساخت بک لینک ها در محتواها و ... از جمله راهکارهایی اند که باید برای بهبود سئو سایت و بهینه سازی موتورهای جست و جو مورد استفاده قرار گیرند.

مدیریت شهرت و اعتبار آنلاین 

بازاریابی مدیریت شهرت و اعتبار آنلاین، فرآیندی از بازاریابی است که می تواند از چند پلتفرم مانند رسانه های اجتماعی، ایمیل و برنامه های مختلف برای ارائه تجربه مشتری و پیام برند استفاده کند. با کمک این ابزار در دیجیتال مارکتینگ، می توان شاهد افزایش نرخ وفاداری و تبدیل بود. در این حوزه از دیجیتال مارکتینگ نیز می توان با کمک هوش مصنوعی، رفتارهای مشتریان را سنجید و بر اساس آن ها استراتژی های خاص دیجیتال مارکتینگ را تدوین کرد.

بهینه سازی نرخ تبدیل

اگر می خواهید یک استراتژی مناسب از دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنید و در زمینه فروش و ارائه خدمات مختلف در دنیای اینترنت هستید، بهتر است که با بهینه سازی نرخ تبدیل نیز آشنا شوید. چرا که دنیای کسب و کارهای امروزی پر از رقابت است و قطعا شما با تجربه و دانش کافی، می توانید از رقبای خودتان پیشی بگیرید.

بهینه سازی نرخ تبدیل، فرآیندی است که می تواند باعث تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت شما به مصرف کننده شود. با کمک بهینه سازی نرخ تبدیل، می توانید اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما همان کاری را انجام می دهند که شما از آن ها تقاضا دارید.

شما می توانید از مزایای رسانه های اجتماعی برای تسهیل استراتژی بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO استفاده کنید. انتشار یک محصول در رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند تا در جایگاه خودتان باقی بماند و نرخ تبدیل بالایی داشته باشید. شما باید به مشتری خودتان ارزش بیشتری بدهید و با ارائه خدمات متمایز از دیگر رقبا، آن ها را به کسب و کار خودتان جذب کنید.

اگر می خواهید یک منبع اصلی برای فروش و ارائه خدمات در حوزه خودتان بمانید، باید تلاش های بازاریابی خود را در حوزه نرخ تبدیل بیشتر کنید. سایت های ایرانی مانند دیجی کالا و سایت های خارجی مانند آمازون همواره در تلاش اند که با بهینه سازی نرخ تبدیل از کسب و کارهای خرد و کوچک تر پیشی بگیرند.

ایمیل مارکتینگ

اگر قصد دارید که به صورت یک کسب و کار حرفه ای در فضای آنلاین اینترنت حضور داشته باشید، باید حتما از ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید. ایمیل جزء اصلی در تسهیل حرکت مخاطب در قیف تبدیل شما خواهد بود. البته به دلیل اینکه بسیاری از مردم و کسب و کارها در مورد عملکرد و مزایای ایمیل مارکتینگ شک داشتند، این ابزار زیاد مورد طرفدار قرار نگرفت. اما در حال حاضر، توانسته به یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد ارتباط مستقیم بین مصرف کننده و فروشنده تبدیل شود.

از مزیت های ایمیل مارکتینگ می توان به عدم مزاحمت در کار مشتریان اشاره کرد. در واقع، ایمیل ها هیچ دخالتی در کارهای مشتریان ندارند و مانعی برای کارهای روزمره آن ها نخواهند بود. هر زمانی که مشتریان فرصت داشته باشند، می توانند ایمیل های خود را چک کنند و آن ها را بخوانند.

البته متن اختصاصی تولید شده در ایمیل مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. متن باید یک فراخوان متقاعدکننده باشد تا بتواند باعث افزایش جذب ترافیک به وب سایت شما شود. با کمک این ایمیل ها، می توانید انگیزه ای را برای مشتریان ایجاد کنید تا از برند و کسب و کار شما خدمات دریافت کنند. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی با ارسال کدهای تخفیف و خبرنامه های ویژه به ایمیل، توانسته اند مشتریان قدیمی خود را حفظ کنند.

همچنین، اکثر کپی‌های ایمیل اقدام محور هستند و شامل یک فراخوان متقاعدکننده برای اقدام هستند. این نه تنها به جذب ترافیک به وب سایت ها کمک می کند، بلکه انگیزه ای برای مشتریان شما نیز فراهم می کند. از آنجایی که مصرف‌کنندگان ارزشی از برند شما دریافت می‌کنند، مایلند مشتریان وفادار برند شوند.

بازاریابی محتوا

تولید محتوا یکی از ابزارهایی است که از قدیم تا به امروز بسیار مورد طرفدار بوده است. نمی توان در مورد انواع مباحث دیجیتال مارکتینگ صحبت کرد و هیچ اشاره ای به بازاریابی محتوایی نکرد. واقعیت این است که تولید محتوا در جهان، حرف اول را می زند و می تواند باعث افزایش نرخ تبدیل، هدایت توجهات به یک سایت و افزایش فروش شود.

بازاریابی محتوایی، به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که مربوط به تولید محتوا و انتشار آن است. اگرچه تولید محتوا می تواند یک راهکار اصولی برای تقویت سئو سایت هم باشد، اما اگر به درستی دنبال نشود، نه تنها برای سایت مفید نیست، بلکه معایب زیادی را نیز به همراه دارد.

تحقیق کلمات کلیدی، استفاده از تکنیک های سئو و در نظر گرفتن نیاز مخاطب، از جمله نکاتی اند که می توانند به بهتر شدن بازاریابی محتوا کمک کنند. بنابراین، با کمک بازاریابی محتوایی، می توان در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد شد کسب و کار و رونق آن بود، بدون اینکه نیاز به صرف هزینه های بسیار زیادی باشد.         

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing

بازاریابی درونگرا، استراتژی است که می تواند به شما برای پیدا کردن مشتریان بدون تبلیغات مختلف کمک کند. می توان از ابزارهایی مانند خبرنامه ها، برندسازی، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی وابسته، بازاریابی در محل و خارج از سایت برای بازاریابی درون گرا استفاده کرد. اگر به دنبال استفاده از این مبحث دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب و کار خود هستید، باید به طور کامل آن را درک کنید تا بتوانید این تکنیک بازاریابی را در کسب و کار خودتان پیاده سازی کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای هر کمپین دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی رسانه های اجتماعی یک رویکرد اجتناب ناپذیر است. شما باید استراتژی های رسانه های اجتماعی خود را به صورت هوشمند تدوین کنید تا مشتریان متوجه هدف شما شوند. رسانه های اجتماعی به دلیل محبوبیت بسیار بالایی که دارند، می توانند باعث ایجاد رقابت در بین کسب و کارهای مختلف شوند.

شما برای داشتن یک بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی باید اطلاعات خوبی در حوزه خودتان کسب کنید. از ایده های جدید و نوین برای جلب توجه مصرف کننده استفاده کنید و در نهایت با درک شرایط شبکه های اجتماعی، بهترین رشد را در کسب و کار خود داشته باشید.

تجزیه و تحلیل وبسایت

شاید از مباحث دیگر دیجیتال مارکتینگ مانند بهینه سازی موتور جست و جو برای کسب موفقیت در اینترنت استفاده کرده باشید؛ اما بدون اینکه بدانید کسب و کار شما تا چه اندازه در حوزه دیجیتال موفق بوده است، نمی توانید شاهد رشد کسب و کار خود باشید.

بنابراین، لازم است که از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت برای تحلیل رفتارهای مشتریان، تاثیر مطالب روی نظر مشتریان و ... استفاده کنید. با کمک این ابزارها می توانید الگوی رفتاری مشتریان، عملکرد وب سایت و درک مصرف کنندگان در مورد برندتان را بهتر درک کنید.

موبایل مارکتینگ

این روزها موبایل مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و توانسته به یکی از ابزارهای مناسب برای رشد کسب و کارهای دیجیتالی تبدیل شود. دلیل این موضوع هم پرکاربرد بودن موبایل در میان کاربران آنلاین است. اگر می خواهید اهمیت موبایل مارکتینگ را درک کنید، در نظر بگیرید که چندبار بدون گوشی تلفن همراه از خانه یا محل کار خارج شده اید؟

اکثر سازمان های تجاری پیشرو و شرکت های تجارت الکترونیک دارای صفحات موبایلی بهینه سازی شده اند. برنامه های تلفن همراه با برنامه های ویندوزی و لپ تاپی متفاوت هستند. سادگی در استفاده از این برنامه ها، می تواند تاثیر بازاریابی موبایلی را در بهبود کسب و کارها پررنگ تر کند. کسب و کارهای موفق در دنیای دیجیتال، بر روی بازاریابی موبایلی تاکید بسیار زیادی دارند. چون می دانند که تاثیر بازاریابی موبایلی روی کسب و کارهای موفق، اعجاب انگیز است.

5 از 5