با ما در ارتباط باشید: 0314566
مدیر سئو کیست

مدیر سئو در بهینه سازی سئو تخصص و تجربه دارد و وظیفه طراحی استراتژی‌های سئو را به عهده می‌گیرد. سرپرستی تیم سئو معمولا به مدیریت سئو واگذار می‌شود. انتخاب تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مناسب برای بهینه سازی سایت، به عهده این فرد است. در مقاله پیش رو می‌خواهیم درباره مدیریت سئو بیشتر صحبت کنیم؛ این‌که مدیر سئو باید چه تخصص‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد و وظایف او چیست؟

اگر قصد دارید به عنوان مدیر سئو مشغول به کار شوید یا در جستجوی فردی شایسته برای استخدام این موقعیت شغلی هستید، این مقاله پونه مدیا را از دست ندهید.

مدیر سئو کیست

مشخصات عمومی مدیر سئو

تفاوتی ندارد که مدیر سئو در کسب و کار کوچکی مشغول به کار شده یا وظایف خود را در شرکت‌های بزرگ دنبال می‌کند، سئو سایت فروشگاه آنلاین را به عهده گرفته یا در یک سایت خبری مشغول به کار باشد. این نیرو باید به صورت عمومی، ویژگی‌های زیر را در خود تقویت کند:

مشخصات عمومی مدیر سئو

  • آشنایی با دانش سئو

عمومی‌ترین مشخصه و ویژگی برای مدیر سئو، آشنایی با دانش سئو است. با توجه به میزان حساسیت موقعیت کاری، مدیر سئو باید دارای دانش کامل و دقیقی از سئو باشد. این دانش شامل چگونگی تحقیق کلمات کلیدی، آشنایی با ابزارهای تجزیه و تحلیل سئو، اطلاع از کارآمدترین استراتژی‌های سئو، اطلاع از معمول ترین تکنیک‌های سئو و... است. معمولا چنین دانشی از طریق مطالعه، کار فراوان، شرکت در دوره‌های آکادمیک و... به دست می‌آید.

  • تجربه در پروژه‌های واقعی سئو
    از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که از مدیر سئو انتظار می‌رود، تجربه انجام چند پروژه واقعی سئو است. با اینکه دانش سئو نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت پروژه‌های سئو دارد اما مهارت اصلی در پیچ و خم مسیر پروژه های واقعی مشخص می‌شود. بدیهی است تجربه بیشتر، باعث کسب مهارت شده و به این ترتیب مدیر سئو در زمان کوتاه‌تری بهترین تصمیمات را می‌گیرد.
  • خلاقیت
    دانش و تجربه در کنار هم، پروژه سئو را به موفقیت نزدیک می‌کنند اما این خلاقیت است که شما را در زمان کوتاه‌تر به نتیجه بهتر می‌رساند. ویژگی خلاقیت در مدیران سئو، مخصوصا در شرایط بحرانی، همچون کلید طلایی عمل کرده که قفل‌ها را باز می‌کند و دریچه تازه‌ای برای رسیدن به هدف‌ها می‌گشاید.

اگر چند داستان درباره تاریخچه پیشرفت سئو در شرکت‌های بزرگ مطالعه کنید، متوجه می‌شوید خلاقیت، اوج موفقیت در سئو را رقم میزند. البته وقتی با تجربه و دانش همراه شده باشد.

  • توانایی ارائه گزارش کارآمد
    شاید به نظر شما، توانایی ارائه گزارش در دسته بندی مشخصات عمومی مدیر سئو نباشد. اما واقعیت این است که توانایی ارائه گزارش یکی از انتظارات اولیه در این موقعیت شغلی است. مدیریت سئو یک موقعیت کاری است که جایگاهی مهم در سلسله مراتب شرکت یا کسب و کار دارد. مدیر سئو وظیفه دارد اهداف پروژه را بررسی کند، نیروی لازم را برای رسیدن به هدف به کار بگیرد و گزارش کامل و دقیق از روند کار و میزان تاثیرگذاری استراتژی‌های سئو ارائه دهد.

گزارش کارآمد باید حقیقی، بدون سوگیری شخصی، دقیق و مطابق زمان بندی باشد. پس مدیر سئو باید ویژگی‌های شخصیتی لازم برای ارائه گزارش کارآمد را در خود تقویت کند.

  • توانایی به روز رسانی دانش سئو
    یکی دیگر از مشخصات عمومی مدیر سئو این است که همواره مشغول به روز رسانی دانش سئو است. موتورهای جستجو نقش مهمی در طراحی استراتژی‌های سئو دارد. هر چند وقت یک بار الگوریتم‌های موتور جستجو تغییر می‌کنند و فقط تعداد انگشت شماری از ویژگی‌های جدید به صورت عمومی به اطلاع عموم می‌رسد. همین نکته باعث شده، مدیران موفق سئو نسبت به ارتقا سطح دانش خود حساس باشند. به عبارتی بدون مطالعه ژورنال‌های روز سئو، متخصص سئو توانایی خود را برای طراحی استراتژی‌های کارآمد و تاثیرگذار از دست می‌دهد. با این حساب، مدیر سئو دارای روحیه انعطاف پذیر است و می‌داند لازم نیست به دانش قدیمی و منقضی شده اصرار داشته باشد.

مشخصات تخصصی مدیر سئو

مشخصات تخصصی مدیر سئو 

مشخصات تخصصی با توجه به بزرگ یا کوچک بودن کسب و کار مورد نظر، می‌توانند کم رنگ یا پر رنگ تر باشند. بنابراین در بررسی مشخصات تخصصی مدیر سئو، به هر یک از ویژگی‌ها توجه داریم، اما میزان اهمیت آن‌ها را با تکیه بر موضوع کسب و کار تعیین می‌کنیم.

  • توانایی طراحی استراتژی‌های سئو
    استراتژیست باید توانایی ترسیم چشم انداز واقعی از وضعیت فعلی و همچنین قدرت پیش بینی آینده را داشته باشد تا بتواند بهترین تصمیمات را بگیرد و به هدف برسد. همین ویژگی‌ها برای طراحی استراتژی سئو نیز کاربرد دارند.
    به این ترتیب مدیر سئو می‌تواند با مطالعه، تحقیق و تفکر چشم انداز کلی از وضعیت فعلی سئو سایت ترسیم کند و با توجه به منابع در دسترس، بهترین تصمیم‌ها را بگیرد. مدیر سئو پیش بینی می‌کند هر یک از اعمالی که برای بهینه سازی سئو انجام می‌شود چه تاثیری در پی خواهند داشت.
  • آشنایی با بهترین تکنیک‌های سئو
    مدیر سئو باید بهترین تکنیک‌های سئو را بشناسد. تفاوتی ندارد این تکنیک‌ها چقدر جدید یا قدیمی باشند، مدیر سئو احاطه کامل بر انواع تکنیک‌ها داشته و می‌داند کدام یک از آن‌ها برای استراتژی جاری سئو کارآمد خواهند بود.
  • توانایی تجزیه و تحلیل سئو
    ابزارهای متعددی برای تجزیه و تحلیل سئو به کمک مدیر سئو می‌آیند اما درک آمار و ارقام و مشاهده دقیق وضعیت بر عهده شخص او است. بنابراین مدیر سئو باید توانایی تجزیه و تحلیل سئو و نتیجه گیری از شرایط را داشته باشد.
  • دانش قابل قبول در زمینه بازاریابی محتوا
    بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین ابزارهایی است که برای بهینه سازی سئو در اختیار مدیر سئو قرار می‌گیرد. پس باید در این زمینه به میزان کافی دانش و تجربه داشته باشد تا استراتژی‌های عملی و تاثیرگذار طراحی نماید.
  • آشنایی با مفاهیم برند سازی و شناخت پرسونا
    مدیر سئو یکی از مهم ترین کانال‌های معرفی و تبلیغات کسب و کار را در اختیار دارد. بنابراین باید با مفاهیم برندسازی و شناخت پرسونای مخاطبان آشنایی داشته باشد تا به اعتبار کسب وکار کمک کرده و تاثیرات مثبت و بلند مدتی ایجاد کند.
  • توانایی مدیریت و رهبری گروه
    مدیر سئو قرار است تیم سئو را رهبری کند. به همین دلیل باید توانایی‌هایی لازم را داشته باشد. برای مثال بهترین نیروها را انتخاب کند، گروه‌های کارآمد ایجاد کند، مطمئن شود که بین گروه‌ها هماهنگی وجود دارد، تنش‌های احتمالی را از بین ببرد، بر مراحل مختلف پروژه نظارت داشته باشد و... . بدون توانایی مدیریت، پروژه سئو به هدف نمی‌رسد و فقط چند گروه ناهماهنگ و غیر کارآمد روی دست شما می‌مانند.

مشخصات تخصصی مدیر سئو

وظایف مدیر سئو چیست؟

وظایف مدیر سئو عبارتند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • بهینه سازی سئو on-page و سئو تکنیکال
  • مدیریت تیم سئو
  • هماهنگی با مدیر محتوا
  • ملاقات با مشتریان برای درک دقیق‌تر اهداف کسب و کار
  • تجزیه و تحلیل سئو سایت طبق برنامه
  • تجزیه و تحلیل سئو سایت رقبا
  • طراحی استراتژی سئو
  • ایجاد و مدیریت گروه‌ها برای پیاده سازی استراتژی‌های سئو
  • ارائه گزارش
  • و...

هر چقدر کسب و کار بزرگ‌تر باشد، موقعیت کاری مدیر سئو حساس‌تر بوده و منابع بیشتری در اختیار او قرار می‌گیرند. بالطبع مسولیت‌های مدیر سئو در کسب و کارهای بزرگتر نیز سنگین‌تر خواهد بود.

تفاوت مدیر سئو و سئو کار چیست؟

مدیر سئو، نظارت و سرپرستی گروه سئو را به عهده دارد. همچنین طراحی استراتژی‌های سئو، تحقیق کلمات کلیدی، ارتباط با مشتریان، ارائه گزارش به مدیران و... توسط این فرد انجام می‌شود. سئوکار در سلسله مراتب اداری، پایین‌تر از مدیر سئو قرار می‌گیرد و یک یا چند وظیفه را در گروه سئو بر عهده دارد.

چنانچه کسب و کار کوچک باشد معمولا فقط یک نفر وظیفه بهینه سازی سئو را بر عهده گرفته و تیم سئو تشکیل نمی‌شود، در چنین شرایطی عملا تفاوتی میان سئوکار و مدیر سئو نیست.

تفاوت میان سئوکار و مدیر سئو درون یک تیم مفهوم پیدا می‌کند. در گروه های سئو، مدیر سئو غالبا دارای تجربه، تبحر و دانش بیشتری نسبت به سایر سئوکاران بوده و همچنین توانایی هایی خود را در سرپرستی و مدیریت گروه به اثبات رسانده است. مدیر سئو تعیین می‌کند هر یک از سئوکاران چه وظیفه‌ای را انجام دهند.

 

5 از 5