با ما در ارتباط باشید: 0314566
تاثیر عکس در سئو

آیا می‌دانید استفاده از تصاویر مناسب برای گرفتن رتبه‌های بالا در موتور‌های جستجو تا چه میزان اهمیت دارد؟ شاید تا به حال تولید محتوای متنی را در اولویت قرار داد‌ه‌اید و از تاثیر عکس در سئو غافل بوده‌اید. برای ارتقا رتبه سایت در هنگام تولید محتوا، باید درباره اهمیت تصاویر، اطلاعات کافی داشته باشید. تصاویر در محتوای سایت‌های خبری، بلاگ‌ها، فروشگاه‌های آنلاین و... نقش مهمی ایفا می‌کنند و برگ برنده‌ای برای بالا بردن رتبه سایت در موتور‌های جستجو هستند.

تفاوتی ندارد موضوع سایت شما چیست، باید از بهترین و مناسب‌ترین تصاویر کمک بگیرید تا نظر مثبت کاربران و ربات‌های موتور جستجو را جلب کنید. در مقاله پیش رو مطالب مفصلی درباره تاثیر عکس در سئو جمع آوری کرده‌ایم تا از این برگ برنده، برای ارتقا سایت استفاده کنید.

تاثیر عکس در سئو

تاثیر تصاویر در سئو یک سایت چیست؟

اجازه بدهید پیش از اینکه درباره تاثیر تصاویر در سئو صحبت کنیم، به این پرسش پاسخ دهیم که هدف از درج تصاویر در صفحات سایت چیست؟ معمولا در محتوای متنی یک یا چند عکس درج می‌کنیم تا کاربر کم حوصله برای خواندن محتوا تشویق شود. همچنین تصاویر می‌توانند در محتوای متنی تنوع ایجاد کنند و شکل زیباتری به صفحه سایت شما بدهند. از طرفی می‌دانید که ربات‌های موتور جستجو به تصاویر توجه می‌کنند و ارتباط بین عکس و متن را درک می‌کنند. البته اگر ارتباطی وجود داشته باشد!

حال اگر تصاویری که برای درج در صفحات سایت انتخاب کرده‌اید در عمل به بالا بردن تجربه کاربری کمک کنند، کاربر را برای پیگیری مطلب تشویق کنند و به درستی بهینه شده باشند به ربات‌های موتور جستجو این سیگنال را می‌فرستند که با محتوای ارزشمند و مفیدی رو به رو شده‌اند.

بنابراین به بیان ساده می‌توان گفت تصاویر به بالا بردن کیفیت محتوا (از نظر کاربر و ربات‌های موتور جستجو) کمک می‌کنند و به این ترتیب سئو را بهبود می‌دهند. البته همان طور تصاویر مناسب و مرتبط مانند برگ برنده‌ای در بهبود سئو هستند، تصاویر کم کیفیت، نامرتبط، دارای حجم بالا یا بسیار تکراری می‌توانند ارزش محتوا را زیر سوال ببرند و احتمال ارتقا رتبه سایت را کاهش دهند.

تاثیر تصاویر در سئو یک سایت چیست؟

 

تصاویری که انتخاب می‌کنید باید دارای ویژگی‌های زیر باشند تا به بهبود سئو کمک کنند:

  • حجم مناسب
  • فرمت مناسب
  • ارتباط با محتوا و موضوع
  • کیفیت بالا
  • متن جایگزین (Alt) حاوی کلمات کلیدی
  • نام مرتبط

وقتی تصاویر انتخابی شما دارای چنین ویژگی‌هایی باشند، در زمان کوتاهی بارگذاری می‌شوند، در مرورگر تمام کاربران قابل نمایش هستند، انسجام محتوا را افزایش می‌دهند، کاربر را به پیگیری محتوا تشویق می‌کنند و شرایطی برای ربات‌های موتور جستجو به وجود می‌آورند تا ارتباط متن و محتوا را بهتر درک کرده و صفحه مورد نظر را ایندکس کنند.

نکاتی که تا به اینجا بررسی کردیم تاثیر عکس در سئو را به صورت عمومی روشن کردند. تقریبا تمام تولیدکنندگان محتوا و سئوکاران با این موارد آشنایی دارد. اما امروزه تاثیر عکس در سئو بسیار گسترده‌تر شده چرا که ربات های موتور‌ جستجو و مخصوصا گوگل، هوشمندتر شده و روز به روز توانایی بیشتری برای درک تصاویر به دست می‌آورند.

تصاویری که انتخاب می‌کنید باید دارای ویژگی‌های زیر باشند تا به بهبود سئو کمک کنند:

برای مثال چنانچه متنی بر روی تصویر وجود داشته باشد، ربات‌های موتور جستجو قادر به درک آن خواهند بود. می‌توانید این نکته را در گوگل آزمایش کنید. عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید و ببینید در بخش تصاویر، عکس‌هایی به شما نمایش داده می‌شوند که دارای چنین نوشته‌ای هستند.

این توانایی ربات‌های موتور جستجو، به کاربران امکان می‌دهد که لینک‌های مرتبط بیشتری را در لیست نتایج مشاهده کنند و سریع‌تر به پاسخ مورد نظر خود برسند. شما (به عنوان تولید کننده محتوا) می‌توانید از این امکان استفاده کنید و تصاویری ایجاد نمایید که دارای نوشته هستند و ارتباط موضوع را با عکس به طور دقیق‌تر نشان می‌دهند. شایان ذکر است که تصاویر دارای نوشته برای تمام موضوعات مناسب نیستند، برای اطلاعات بیشتر ادامه مطالب را بخوانید.

تاثیر عکس در سئو

‍چه زمانی تصویر از متن مهم تر است؟

درباره تاثیر عکس در سئو صحبت کردیم. گفتیم چرا برای بهبود سئو در زمینه تولید محتوا، به تصاویر نیاز داریم. معمولا در محتوای متنی یک یا چند عکس درج می‌کنیم تا انسجام مطالب را افزایش دهیم یا تنوع بصری ایجاد نماییم. در بعضی موارد تصویر از متن مهم‌تر است و نقش مهمی برای انتقال پیام ایفا می‌کند. در این بخش بررسی می کنیم چه زمانی تصویر از متن مهم‌تر است؟

تاثیر عکس در سئو

  • وقتی وابستگی محتوا به تصویر زیاد باشد
    اگر وابستگی محتوا به تصویر زیاد باشد، نحوه نمایش نتایج جستجو تغییر می‌کند. به عبارتی گوگل در لیست نتایج، چند تصویر از محتوای صفحات انتخاب کرده و به کاربر نشان می‌دهد. در چنین مواقعی، تصویر از متن مهم‌تر است. لازم است تولید کننده محتوا، تصاویری برای صفحه انتخاب کند که جذاب باشند و در عین حال به کاربر نشان دهند لینک سایت، ارزش کلیک کردن دارد.
    همچنین باید از تصاویر اختصاصی و منحصر به فرد یا دارای نوشته استفاده کرد تا امتیاز مثبت دیگری برای محتوا کسب شود. بدیهی است که کاربران به تصاویر منحصر به فرد و غیر تکراری علاقه بیشتری نشان می‌دهند. معمولا سایت‌های مرتبط با گردشگری، غذا، پوشاک، دکوراسیون و... نیاز به چنین تصاویری دارند.
  • زمانی که تصویر پیام را بهتر انتقال می‌دهد
    تحقیقات ثابت کرده‌اند که یک تصویر می‌تواند به اندازه ۶۰ هزار کلمه، پیام را انتقال دهد. همچنین می‌دانیم که مغز انسان به اطلاعات بصری علاقه بیشتری دارد و پیام تصاویر را سریع‌تر از متن درک می‌نماید. در مواقعی که تصویر می‌تواند منظور شما را بهتر و سریع‌تر بیان کند، متن در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.
    برای مثال محتوای آموزشی، در بسیاری موارد نیازمند تصویر است. آموزش کار با نرم افزارها، آموزش هنرهای تجسمی و... بدون محتوای تصویری، تقریبا غیر قابل درک خواهند بود. اگر به دلیل کمبود تصاویر، کاربر نتواند با محتوای آموزشی سایت شما ارتباط برقرار کند پس از یک درنگ کوتاه، صفحه شما را ترک کرده و در نتیجه نرخ پرش افزایش پیدا می‌کند.
  • وقتی که موضوع صفحه، تجسمی است
  • یکی دیگر از مواردی که در آن عکس بیش از متن اهمیت پیدا می‌کند، موضوعات تجسمی هستند. برای مثال اگر عنوان صفحه چنین عبارتی است: «تصاویری از جاهای دیدنی تهران» کاربر انتظار دارد محتوای تصویری در صفحه بیابد و متن کمتری ببیند.
    اگر نسبت محتوای متنی بیشتر از محتوای تصویری باشد، احتمالا کاربر دلسرد شده و صفحه شما را ترک خواهد کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت وقتی عنوان صفحه به موضوعات تجسمی دلالت دارد، اهمیت عکس بیشتر از متن است.
  • زمانی که هدف اصلی، ایجاد Lead است
    گاهی هدف از تولید محتوا در یک صفحه، ایجاد Lead است. در چنین مواقعی تصاویر می‌توانند بسیار موثرتر از متن باشند. برای مثال فرض کنید می‌خواهید مخاطب را برای مشاهده یا خرید محصولات جدید تشویق نمایید. درج عکس مناسب، تصویر مثبتی در ذهن کاربر ایجاد خواهد کرد به نحوی که احساسات یا ذهنیت او برای دنبال کردن Lead مورد نظر شما تحریک می‌شوند. درج تصویر برای ایجاد Lead بسیار موثر است چرا که به صورت بصری پیامی را انتقال داده و در زمان کوتاه‌تری به نتیجه می‌رسد.
    اگر می‌خواهید برای ایجاد Lead روی محتوای متنی تمرکز کنید، نیاز به زمان بیشتری دارید زیرا که تجزیه و تحلیل متن در ذهن کاربر نسب به عکس، کندتر انجام می‌شود. شاید کاربر کم حوصله، متن شما را نخواند و Lead ایجاد نشود اما با یک عکس عالی، فرصت آنی را غنیمت شمرده و سریع‌تر به هدف خود می‌رسید.

چرا باید به عکس به اندازه متن و حتی بیشتر بها دهید؟

در بخش‌های قبلی راجع به تاثیر عکس در سئو صحبت کردیم. دیدیم عکس‌های بهینه سازی شده برای سئو دارای چه ویژگی‌های هستند، چرا موتورهای جستجو به محتوای تصویری اهمیت می‌دهند، چه زمانی اهمیت عکس بیشتر از متن است و... . آخرین سوالی که مطرح می‌کنیم: چرا باید به عکس به اندازه متن و حتی بیشتر بها دهید؟ چه ویژگی هایی در عکس وجود دارد که نسبت به سایر فرم‌های محتوا (مخصوصا متن) برتری دارد.

باید به عکس به اندازه متن و حتی بیشتر بها دهید چرا که:

  • انسان‌ها موجودات بصری هستند.

چرا باید به عکس به اندازه متن و حتی بیشتر بها دهید؟

بیش از ۹۰ درصد اطلاعاتی که در ذهن ما وجود دارد به صورت بصری بوده و زندگی روزمره ما به آن‌ها وابسته است. مغز انسان می‌تواند یک عکس را ۶۰ هزار بار سریع‌تر از یک کلمه پردازش کند. وقتی قرار است با مخاطبان خود ارتباط موثر داشته باشید و در کمترین زمان ممکن پیام مورد نظر خود را به آن‌ها انتقال دهید، عکس‌ها به کمک شما می‌آیند.

چرا باید به عکس به اندازه متن و حتی بیشتر بها دهید؟

  • تصاویر به یاد ماندنی‌تر از متن‌ها هستند.

یکی از اهدافی که صاحبان کسب و کارها دنبال می‌کنند، حک کردن نام برند در ذهن مخاطبان است. وقتی از تصاویر برای انتقال پیام‌ها و مفاهیم استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید تاثیر بلند مدتی در ذهن مخاطبان ایجاد کرده‌اید. البته به شرطی که تصویر انتخابی شما دارای ویژگی‌های لازم باشد.

 تصاویر می‌توانند احساسات را بیدار کنند.

  • تصاویر می‌توانند احساسات را بیدار کنند.

اگر ساحل آفتابی دریای مدیترانه را توصیف کنیم و بگوییم آب دریا آبی و شگفت انگیز است، چه حسی در شما ایجاد می‌شود؟ حال اگر تصویر زیبایی از ساحل دریای مدیترانه ببینید چه حسی خواهید داشت؟

واقعیت این است که تصاویر قدرت بیشتری (نسبت به متن) در بیدار کردن احساسات در مخاطبان دارند. می‌توانید از این خاصیت تصاویر کمک بگیرید و احساسات مورد نظر را در مخاطبان بیدار کنید. همان احساسی که Lead را ایجاد می‌کند یا کاربر را برای انجام عملی تشویق می‌نماید.

این همه آن چیزی بود که می خواستیم درباره تاثیر عکس در سئو بگوییم. آن چه خواندید، حاصل تجربه پونه مدیا در پروژه های سئو است؛ بررسی نتیجه اهمیت دادن به عکس در بیش از 1000 پروژه سئو و اندازه گیری داده ها بعد از به سرانجام رسیدن هر پروژه. با اطمینان به شما می گوییم که تأثیر عکس در سئو سایت غیرقابل انکار است، اما اگر شما به غیر از این فکر می کنید و نتیجه دیگری از پروژه های سئو خودتان گرفته اید، با ما درمیان بگذارید.

5 از 5