با ما در ارتباط باشید: 0314566
Featured Snippets چیست و چرا فیچر اسنیپت برای سئو اهمیت دارد

گوگل در پاسخ به بعضی جستجوها، در کادر کوچکی پاسخ سوال شما را می‌دهد که این کادر در صدر SERP قرار می‌گیرد. این کادر همان Featured Snippets یا فیچر اسنیپت است.

در سئو مهم‌ترین هدف قرار گرفتن در رتبه اول SERP است. تمام امکانات خود را به کار می‌گیرید تا در بالاترین جایگاه باشید و به این ترتیب، ترافیک ارگانیک را افزایش دهید. در این میان باید از ویژگی‌های گوگل، به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو آگاه شوید و بر اساس آن، استراتژی‌های سئو را طراحی کنید. Featured Snippets یکی از آن ویژگی‌هایی است که باید بشناسید و برای بهینه سازی سئو در در نظر بگیرید. در مقاله پیش رو راجع به Featured Snippets صحبت می‌کنیم و نشان می‌دهیم چگونه می‌توان از این ویژگی برای افزایش ترافیک سایت و بهبود رتبه استفاده کرد.

Featured Snippets چیست؟

Featured Snippets همان کادر کوچکی است که بالاتر از رتبه اول، در لیست نتایج جستجو گوگل نمایش داده می‌شود. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت Featured Snippets پاسخ برجسته گوگل است.

فیچر اسنیپت Featured Snippets متنی کوتاه است که در بالای SERP نشان داده می‌شود و کاربردی ترین جواب را در سریع ترین حالت ممکن (بدون این که سایتی را باز کند) به او نشان می‌دهد. محتوای فیچر اسنیپت به صورت خودکار از صفحه‌هایی که جواب آن سوال را داده‌اند انتخاب می‌شود و این که چه سایتی به عنوان فیچر اسنیپت انتخاب شود به این بستگی دارد که کدام سایت جواب خلاصه‌تر و کاربردی‌تری را منتشر کرده.

همین الان عبارت Featured Snippets را در گوگل سرچ کنید. می‌بینید که در کادر کوچکی (بالاتر از نتایج) اطلاعات خلاصه‌ای نمایش داده می‌شوند که فیچر اسنیپت را توضیح داده است. در واقع ربات‌های هوشمند گوگل، از میان صفحه‌هایی که ایندکس شده‌اند مرتبط‌‌ترین، خلاصه‌ترین و بهترین پاسخ را یافته و در Featured Snippets نمایش می‌دهند. همچنین لینک صفحه‌ای که Featured Snippets از آن برداشته شده، پایین کادر قرار دارد.

 

بسیاری متخصصان سئو، برای درک بهتر موضوع می‌گویند رتبه صفر SERP به Featured Snippets تعلق دارد و پس از آن رتبه ۱ نمایش داده می‌شود. می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که Featured Snippets لزوما از سایت‌های دارای رتبه ۱ تا ۳ برداشته نمی‌شود بلکه معیار گوگل برای انتخاب اطلاعات آن، سادگی و واضح بودن محتوایی است که بیشترین ارتباط را با کوئری دارد. بنابراین جای تعجب نیست اگر Featured Snippets از صفحاتی با رتبه پایین‌تر انتخاب شود!

انواع Featured Snippets عبارتند از:

  • فیچر اسنیپت از نوع تعریف: رایج‌ترین نوع Featured Snippets شامل تعاریف خلاصه و مفید هستند. اگر در کوئری شما، عبارتی مانند چیست، کیست، چه زمانی، نحوه انجام کار، چرا و... وجود داشته باشند ربات‌های گوگل به سادگی متوجه می‌شوند در جستجوی پاسخ سریع و خلاصه‌ای هستید که ضروری‌ترین موارد را توضیح داده است. به این ترتیب فیچر اسنیپت از نوع تعاریف در صدر لیست نتایج نمایش داده می‌شود تا شما در کمترین زمان ممکن به پاسخ برسید.
  • فیچر اسنیپت از نوع لیست: این نوع Featured Snippets به طور مستقیم یا غیر مستقیم از محتوای صفحات استخراج می‌گردد. فیچر اسنیپت از نوع لیست با توجه به کوئری کاربر نمایش داده می‌شود و در حال حاضر برای جستجوهای زبان فارسی چندان در دسترس نیست. با افزایش توانایی ربات‌های گوگل برای درک زبان فارسی، در آینده تعدادی بیشتری از فیچر اسنیپت‌های نوع لیست را در جستجو‌های خود مشاهده خواهید کرد. در زبان انگلیسی برای پاسخ به کوئری‌هایی که دارای عبارت how to، list of، pros و... هستند فیچر اسنیپت نوع لیست در SERP نمایش داده می‌شود.
  • فیچر اسنیپت از نوع مرحله‌ای: Featured Snippets مرحله‌ای در پاسخ به کوئری‌هایی نمایش داده می‌شود که در جستجوی انجام کاری هستند. معمولا مراحل شماره گذاری شده و در پاسخ به عباراتی مانند how to do، how to start و... مشاهده می‌شوند.
  • فیچر اسنیپت از نوع جدول: Featured Snippets از نوع جدول حدود ۲۹ درصداز کل فیچر اسنیپت‌ها را تشکیل می‌دهند چرا که کاربران از آن‌ها استقبال کرده‌اند. با مشاهده یک جدول، اطلاعات دقیق و جامعی به دست می‌آورید که شما را در زمان کوتاهی به پاسخ می‌رساند. فیچر اسنیپت جدولی در پاسخ به کوئری‌هایی مانند پرفروش‌تر فیلم‌های سال، بهترین آهنگ‌های هفته و... نمایش داده می‌شوند. شایان ذکر است که این نوع اسنیپت برای زبان فارسی فعلا در دسترس نیست.
  • فیچر اسنیپت از نوع ویدیو: فیچر اسنیپت از نوع ویدیو، یکی از شگفت انگیزترین امکانات گوگل است. گوگل با یوتیوب ارتباط خوبی دارد و اگر متوجه شود پاسخ سوال شما در بخشی از یک ویدیوی یوتیوب است، آن بخش را علامتگذاری کرده و ویدیو را در یک فیچر اسنیپ نمایش خواهد داد. این نوع Featured Snippets برای زبان انگلیسی به خوبی کار می‌کند.

Google در مورد Featured Snippets چه می گوید؟

گوگل درباره Featured Snippets می‌گوید: «وقتی سیستم ما متوجه شود استفاده از Featured Snippets روش ساده‌تر و سریع‌تری برای پاسخ به سوال کاربر است، این پاسخ برجسته را نمایش می‌دهد. پس از نمایش فیچر اسنیپت، کاربر پاسخ سوال خود را می‌یابد و اگر تمایل داشته باشد اطلاعات بیشتری کسب کند، روی لینک زیر فیچر اسنیپت کلیک می‌کند. در آن لحظه کاربر می‌داند حال و هوای سایتی که کلیک کرده چگونه است و چه نوع اطلاعاتی در آن یافت می‌شود. همچنین شایان ذکر است که Featured Snippets برای کاربران تلفن‌های همراه بسیار سودمند است.»

اهمیت فیچر اسنیپت در سئو سایت

گفتیم فیچر اسنیپت در SERP بالای رتبه اول نمایش داده می‌شود. اگر بتوانید محتوایی تولید کنید که گوگل آن را برای فیچر اسنیپت انتخاب کند، در رتبه صفر یعنی بالاتر از رتبه ۱ قرار می‌گیرید. بنابراین وقتی فیچر اسنیپت از سایت شما انتخاب شده باشد، دیگر نیاز ندارید برای ارتقا رتبه (در مورد کلمه کلیدی خاص) با چندین سایت رقابت کنید.

آمارها می‌گویند ۸ درصد از کل کلیک‌های گوگل مربوط به Featured Snippets است. این عدد بسیار قابل توجه است و اهمیت فیچر اسنیپت در سئو سایت را نشان می‌دهد. وقتی محتوایی تولید کرده‌اید که در فیچر اسنیپت قرار گرفته، گوگل می‌داند پاسخ‌های ساده، کاربردی و سریع نزد شما است. همچنین کاربران بیشتری وارد سایت شما می‌شوند و اگر به محتوا علاقه مند باشند، زمان بیشتری در سایت می‌مانند. به این ترتیب گوگل متوجه می‌شود محتوای شما از نظر کاربر ارزشمند است و جایگاه سایت در SERP تقویت می‌گردد.

به طور کلی می‌توان اهمیت فیچر اسنیپت در سئو سایت را با موارد زیر شرح داد:

  • افزایش ترافیک ارگانیک

بدیهی است که نمایش دادن محتوای سایت شما در فیچر اسنیپت، کاربران را برای کلیک کردن روی لینک و بازدید از سایت تشویق خواهد کرد. قبلا گفتیم ۸ درصد از کل کلیک‌های گوگل مربوط به فیچر اسنیپت‌ها هستند. این رقم نشان می‌دهد در صورت نمایش فیچر اسنیپت از سایت شما، ترافیک قابل توجهی را تجربه خواهید کرد.

تقریبا رتبه‌های بالا در گوگل، تضمین کننده افزایش ترافیک سایت و به دنبال آن افزایش نرخ تبدیل است. می‌توان نتیجه گرفت فیچر اسنیپت مانند برگ برنده‌ای حتی مهم‌تر از رتبه بالا در گوگل است که نهایتا منجر به افزایش ترافیک و کسب درآمد خواهد شد.

  • افزایش اعتبار سایت

وقتی فیچر اسنیپت از محتوای سایت شما انتخاب شده باشد، به این معنی است که ساده‌ترین و مفید‌ترین پاسخ‌ها را برای کاربران جمع آوری کرده‌اید. از طرفی وقتی کاربران از فیچر اسنیپت را مشاهده می‌کنند و با کلیک روی لینک زیر آن، به سایت هدایت می‌شوند ناخودآگاه به برند شما اعتماد می‌کنند زیرا می‌دانند شما استانداردهای لازم را داشته‌اید که در صدر لیست نتایج قرار گرفته‌اید.

تمامی این نکات به افزایش اعتبار سایت و ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان کمک می‌کنند. به مرور زمان، در نتیجه افزایش اعتبار سایت به اهداف کسب و کار نزدیک‌تر خواهید شد. افزایش اعتبار سایت، تاثیر ویژه‌ای در ارتقا رتبه دارد که مهم‌ترین هدف سئو است.

  • افزایش Dwell Time

Dwell Time اصطلاحی در زمینه سئو است که مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت را نشان می‌دهد. وقتی کاربری وارد سایت می‌شود اگر به محتوا علاقه مند شده باشد، صفحه را اسکرول می‌کند، نظری ثبت می‌نماید، ممکن است تبدیل شود و... . به هر حال زمانی که در سایت است، Dwell Time نامیده می‌شود. چنانچه کاربر محتوای شما را در فیچر اسنیپت مشاهده کند، متوجه می‌شود مطالب ارزشمندی در انتظار او است. به همین دلیل احتمال زیادی وجود دارد که وارد سایت شود و تعامل برقرار کند. با افزایش Dwell Time گوگل امتیاز مثبتی به شما می‌دهد که در ارتقا رتبه سایت تاثیر خواهد داشت.

چگونه برای Featured Snippets بهینه سازی کنیم؟

درباره تاثیرات شگفت انگیز Featured Snippets در سئو صحبت کردیم. حال می‌خواهیم ببینیم چگونه برای Featured Snippets بهینه سازی کنیم؟ آمار نشان داده‌اند که ۹۹ درصد از فیچر اسنیپت‌ها از ۱۰ رتبه اول SERP در گوگل برداشت شده‌اند. بنابراین برای موفق شدن در این زمینه باسد ابتدا سئو سایت را بهبود دهید. علاوه بر این، نکات زیر را به کار ببرید تا شانس شما برای گرفتن فیچر اسنیپت‌ها افزایش پیدا کند:

تحقیق برای بهترین کلمات کلیدی

باید برای کلمات کلیدی مرتبط با سایت تحقیق کنید. ببینید سایت شما پتانسیل رقابت در کدام کلمات کلیدی را دارد. وقتی کلمات کلیدی مورد نظر خود را یافتید، تحقیقات دیگری برای انتخاب کلمات کلیدی فرعی انجام دهید. باید محتوایی در سایت شما تولید شود که مرتبط‌ترین، ساده‌ترین و کامل‌ترین پیام‌ها را به کاربران انتقال دهد.

استفاده از Longtail keywords

معمولا در Longtail keywords فرصت خوبی برای جذب نظر کاربران وجود دارد. چنانچه روی چنین کلمات کلیدی سرمایه گذاری کنید و محبوب‌ترین‌ها را بیابید، می توانید نظر گوگل را نیز برای گرفتن فیچر اسنیپت‌ها جلب نمایید.

ساختاربندی دقیق در محتوا

این ربات‌ها و الگوریتم های گوگل هستند که تصمیم می‌گیرند محتوای شما را درون فیچر اسنیپت قرار دهند یا نه. بنابراین باید محتوایی که تولید می‌کنید دارای تمام ویژگی‌های استاندارد باشد تا برای آن‌ها، قابل فهم شود. بهترین کار این است که ساختار مناسبی برای محتوا ایجاد کنید تا سلسله مراتب تیترها کاملا مشخص باشند. همچنین نکات فنی در تولید و انتشار محتوا رعایت شوند تا به درک بیشتر ربات‌ها کمک کنند.

استفاده از سوالات پرتکرار

بهترین ابزاری که برای گرفتن فیچر اسنیپت‌ها در اختیار دارید، خود گوگل است! کلمات کلیدی مورد نظر خود را سرچ کنید و ببینید محبوب‌ترین کوئری‌هایی که جستجو شده‌اند کدامند (در بخش پایین صفحه لیست نتایج جستجو). معمولا این کوئری‌ها فرصت مناسبی برای گرفتن فیچر اسنیپت هستند. بنابراین می‌توانید مرتبط‌ترین کوئری‌ها به کسب و کار خود را بیابید و به عنوان کلمه کلیدی اصلی در تولید محتوا به کار ببرید.

5 از 5