با ما در ارتباط باشید: 0314566

برخی مواقع سئوکاران به کارفرمایان خود پیشنهاد می‌کنند که برای ارتقای سئو سایت بهتر است از یک IP اختصاصی استفاده کنند. با این وجود، ما با این پیشنهاد موافق نیستیم. به عقیده ما فاکتورهای دیگری هستند که در رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو نقش به مراتب بیشتری دارند. برای شروع کار، بیایید با هم این موضوع را بررسی کنیم که چرا تصور می‌شود IP اختصاصی می‌تواند در سئو تأثیر گذار باشد.

IP اختصاصی و سئو

سرعت سایت نقش مهمی در رتبه بندی سایت ایفا می‌کند. بنابر این، اگر قصد دارید سئو یک سایت را ارتقا دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بر روی این عامل متمرکز شوید. توجه داشته باشید که اگر IP شما یک IP اشتراکی باشد، در صورت دریافت ترافیک بالا و انتشار محتوای سنگین احتمال کاهش سرعت سایت وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که IP اختصاصی به تنهایی سرعت سایت را شما افزایش می‌دهد. روش‌های متفاوتی برای افزایش سرعت سایت و کاهش زمان بارگذاری صفحات وجود دارد. شما می‌توانید از طریق ابزارهای کاربردی آنلاین نظیر Google Page Speed سرعت کنونی سایت را بررسی کرده و برای افزایش سرعت اقدام کنید. علاوه بر این، این ابزار مفید دستورالعمل‌های بی‌نظیری را برای افزایش سرعت سایت به شما ارائه می‌دهد.

نکته بعدی امنیت سایت است. با توجه به اینکه تعداد زیادی سایت در سرورهای اشتراکی قرار دارند، اگر یکی از این سایت‌ها بدافزار و هرگونه مشکل امنیتی داشته باشد، به مرورگر کاربران هشدار خطر دریافت ویروس ارسال می‌شود. در این وضعیت، مرورگرها و آنتی‌ویروس‌ها IP سایت را مخرب شناسایی کرده و آن را در بلک لیست قرار خواهند داد. در نتیجه مالکیت یک IP‌ اختصاصی می‌تواند به عنوان یک راه حل شناخته شود. پس اگر از جریمه شدن سایتتان به دلیل استفاده از آی پی اشتراکی می‌ترسید، به شما پیشنهاد می‌کنیم یک آی پی اختصاصی تهیه کنید. با این حال، به شما یادآوری می‌کنیم که تهیه آی پی اختصاصی به هیچ عنوان اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.

اما گواهینامه SSL...

ترافیک سایت‌ها به وسیله گواهینامه ssl رمزگذاری می‌شود. این ویژگی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سایت مورد نظر شما یک سایت فروشگاهی یا تجارت الکترونیکی باشد و حفظ امنیت کاربران در اولویت قرار داشته باشند. اگر IP شما یک IP اشتراکی باشد، استفاده از چند گواهی SSL می‌تواند در نسخه‌های قدیمی برخی مرورگرها مشکلاتی را ایجاد کند. این در حالی است که استفاده از گواهی SSL در IP‌ اختصاصی هیچگونه مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

ip اختصاصی چیست؟

آدرس IP یا نشانی پروتکل اینترنت رشته‌ای از اعداد است که با اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر به منظور انتقال داده‌ها در یک شبکه محلی و یا اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر آدرس IP می‌تواند از ۰ تا ۲۵۵ متغیر داشته باشد که با نقطه از یکدیگر تفکیک می‌شوند. به طور کلی، هر سرور میزبانی دارای آدرس‌های IP زیادی می‌تواند باشد که با اهداف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، وب‌ سرویس، سرویس حفاظت از بدافزار، سرویس پست الکترونیکی و پروکسی‌های وب عواملی تعیین کننده IP یک سایت هستند. IP اختصاصی نوعی IP‌ است که به یک سرور خاص اختصاص داده می‌شود و بر خلاف IP های اشتراکی تحت مالکیت فرد یا یک شرکت خاص است. این بدان معناست که IP خریداری شده توسط شما برای همیشه جز دارایی شما به شمار می‌رود. علاوه بر این، برخی از شرکت‌های ارائه دهنده هاست برای کاهش هزینه‌های مشتریان این امکان را برای آنها فراهم می‌سازند که از یک آدرس IP اختصاصی در یک محیط اشتراکی استفاده کنند.

استفاده از IP اختصاصی مزیت‌های قابل‌توجهی دارد. به عنوان مثال، استفاده از یک IP اختصاصی در کنار یک VPN تجاری امنیت کاربران را افزایش داده و آنها را ناشناس باقی می‌گذارد. علاوه بر این، ترافیک سایت شما رمزگذاری شده و امکان فعالیت‌های مخرب کاربر به صفر می‌رسد. از دیگر مزیت‌های IP اختصاصی می‌توانیم به دسترسی مستقیم به سایت اشاره کنیم. در واقع، آدرس‌های IP‌ اختصاصی به شما این امکان را می‌دهند که با تایپ IP به صورت مستقیم از گوگل وارد سایتتان شوید. این مزیت زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سرورهای دامنه از کار افتاده‌اند.

آیا داشتن ip اختصاصی در سئو سایت تاثیر گذار است؟

نه در راهنمای سئو و نه در چک لیست‌های سئو هیچوقت به این موضوع اشاره نشده است. شاید از این موضوع شگفت زده شوید که برندهای برتر دنیا نظیر گوگل، کوکاکولا و سی ان ان همگی از آی پی‌های مشترک برای میزبانی چندین دامنه مختلف استفاده می‌کنند. علاوه بر این، شرکت‌های مطرح سئو در سراسر جهان معتقدند استفاده از آی پی اختصاصی هیچ کمکی به سئو سایت نمی‌کند و در این زمینه هیچ مزیتی نسبت به آی پی اشتراکی و آی پی پروکسی ندارد.

علاوه بر این، گوگل به طور واضح به این سوال که آیا داشتن IP اختصاصی در سئو سایت تأثیرگذار است؟ یا خیر پاسخ داده است. به گفته جان مولر، مدیر هماهنگی Google Search Relations: «این موضوع که سایت‌ها دارای یک آدرس IP اختصاصی باشند، بسیار رایج است. در واقع اینترنت با همین روش کار می‌کند و این موضوع هیچ ویژگی قابل توجهی به سایت اضافه نمی‌کند. علاوه بر این، تعداد فراوانی از پلتفرم‌های توزیع محتوا از آدرس IP برای سایت‌های گوناگون استفاده می‌کنند. در نتیجه من به شدت توصیه می‌کنم صفحات سایتتان را با محتوا و محصولات ویژه پر کنید و بر اساس دستورالعمل‌های سئو سایتتان را جلو ببرید.»

با وجود اینکه تصور می‌شود آدرس IP اختصاصی سرعت سایت را افزایش می‌دهد، این موضوع را به یاد داشته باشید که عوامل بسیار متنوعی در سرعت سایت تأثیر می‌گذارند و در میان این عوامل هیچگاه به IP اختصاصی اشاره نشده است. در واقع، آدرس IP اختصاصی هیچ مزیت خاصی نسبت به IPهای دیگر ندارد. در نتیجه شما می‌توانید با خیال آسوده و بدون تمرکز بر تأثیر IP اختصاصی در سئو برای دریافت IP و یا سرمایه گذاری بر روی سئو سایت اقدام کنید.

رفتار Google با ای پی اختصاصی چیست؟

بر خلاف تصور رایج گوگل هیچ رفتار خاصی با ای پی اختصاصی ندارد. به درستی می‌دانیم که برای گسترش کسب و کار و افزایش درآمدمان لازم است برای ارتقای سئو سایت اقدام کنیم. در حالی که سئو به منظور پیشرفت کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سئوکاران باسابقه‌ای در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند، به دلیل عدم آگاهی افسانه‌های فراوانی حول محور سئو شکل گرفته است. موضوع آی پی اختصاصی و تأثیر آن در سئو سایت نیز از این قاعده مستنثنی نیست. گوگل می‌داند که سایت‌ها علاوه بر آی پی‌های اختصاصی از آی پی‌ها اشتراکی نیز استفاده می‌کنند. در نتیجه استفاده از آی پی اختصاصی به عنوان مزیت سایت شناخته نمی‌شود و نقشی در ارتقای سئو ایفا نمی‌کند.

علاوه بر این، زمانی که قصد مدیریت و کنترل ایمیل‌های خروجی دامنه خود را داشته باشید، یک آدرس آی پی اختصاصی می‌تواند برای شما مفید باشد. توجه داشته باشید که استفاده از آی پی اختصاصی برای گواهی SSL امری غیرضروری و قدیمی است. با این وجود، شما می‌توانید دسترسی افراد را به آی پی اختصاصی مدیریت کنید و اطمینان حاصل کنید که افراد مورد نظرتان به منابع شما دسترسی خواهند داشت. افزایش امنیت یکی دیگر از مزیت‌های آی پی اختصاصی است. با وجود اینکه استفاده از هر نوع آی پی امن است، خطر مسدود شدن سایت شما در برخی کشورهای وجود دارد. این در حالی است که احتمال مسدود شدن آی پی اختصاصی اگر فعالیت مخربی در آن صورت نپذیرد، به صفر می‌رسد.

دیدیم که استفاده از IP اختصاصی به صورت مستقیم بر سئو سایت‌ها تأثیر نمی‌گذارد، بلکه با مزیت‌های که برای کاربران خود به همراه دارد می‌تواند عواملی نظیر امنیت، سرعت سایت و مدیریت ترافیک را تقویت کند. با وجود اینکه برخی از سئوکاران و شرکت‌های سئو به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند برای ارتقای سئو سایت بر روی IP اختصاصی سرمایه گذاری کنند، پونه مدیا به شما پیشنهاد می‌کند تمرکز را روی محتوا بگذارید. اگر قصد دارید با سرمایه گذاری بر سئو کسب و کارتان را گسترش دهید و در بازار رقابتی آنلاین فعالیت کرده و به اهداف مالی‌تان دست پیدا کنید، همین امروز با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

 

5 از 5