با ما در ارتباط باشید: 0314566
نیم فاصله در سئو | آیا گوگل نیم فاصله را می‌فهمد؟

اگر بخواهید محتوای خوب و قابل قبولی بنویسید، باید به عوامل متعددی توجه کنید. مهم‌ترین نکته برای پذیرش و تاثیرگذاری محتوا رعایت کامل نکات سئو است. موارد متعددی در خصوص ارزش‌دهی به متن و محتوا وجود دارند که ما در این مقاله به یکی از مهم‌ترین آن‌ها یعنی نیم فاصله می‌پردازیم. استفاده از این مورد کوچک ولی مهم در محتوانویسی بسیار اهمیت دارد. شاید در بسیاری از متون و محتواها متوجه استفاده از آن نشویم؛ اما از جمله سوالاتی که نویسندگان هم با آن درگیر هستند این است که آیا گوگل متوجه این مورد می‌شود یا خیر؟

پیش از این توجه چندانی به نیم فاصله نمی‌شد؛ اما در سال‌های اخیر نیم فاصله اهمیت بالایی پیدا کرده و یکی از مباحث داغ سئوکاران شده است. متاسفانه برخی از افراد از تاثیر نیم فاصله بر متن غافلند. استفاده از نیم‌فاصله هنگام نوشتن کلمات و عبارات مختلف علاوه‌بر بهبود ظاهر متن، به خوانایی آن نیز کمک می‌کند. هرچه محتوای متنی شما روان‌تر، خوش‌خوان‌تر و قابل فهم‌تر باشد مخاطب‌تان برای مطالعه آن راغب‌تر می‌شود. در نتیجه، مدت زمانی‌ که شخص در سایت سپری می‌کند افزایش یافته و بانس ریت سایت‌تان کاهش می‌یابد.
خب، نظر شما چیست؟ به‌نظرتان نیم فاصله بر سئو تاثیر می‌گذارد؟ رعایت کردن یا نکردن نیم فاصله چه معایب و چه مزایایی دارد؟ آیا رعایت نیم‌فاصله در متن الزامی است؟ بهترین شکل استفاده از نیم فاصله چیست؟ سوالاتی از این قبیل ذهن بسیاری از محتوانویسان و سئوکاران را درگیر خود کرده است. نداشتن پاسخی قطعی برای این سوالات عامل ایجاد ابهام و عدم قطعیت برای افراد فعال در این دو حوزه‌ است. ما این‌جاییم که با پاسخ به این سوالات ابهامات شما را برطرف کنیم. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

نیم فاصله در سئو

شاید قبل از اینکه در مورد این نکته نگارشی حرف بزنیم، به فاصله کلمات و حروف مطالبی که می‌خواندید، توجهی نداشته‌اید، اما با مطالعه درباره این موضوع متوجه اهمیت و تاثیر آن بر محتوا خواهید شد. احتمالاً برای خیلی از ما عجیب باشد که چطور چنین چیز کوچکی -فاصله بین کلمات- انقدر مهم باشد، اما باید این را بدانید که ظاهر و خوانایی متن گاهی حتی از موضوع محتوایی که می‌نویسید مهم‌تر است. چینش کلمات در کنار هم، انتخاب کلمات درست و رعایت آن بر ظاهر زیبای متن بسیار مؤثر است. خوانا بودن متنی که می‌خوانیم، خواننده را به خواندن ادامه مطلب تشویق می‌کند و همچنین ظاهر متن جلوه زیباتر و مرتب‌تری به خود می‌گیرد. این ویژگی متن با رعایت نیم فاصله امکان‌پذیر است. فاصله بین کلمات گاهی آن‌قدر مهم است که فهم یک جمله را به‌طور کل تغییر می‌دهد. با این روش، مخاطب، بهتر و با ذهنی آسوده به خواندن ادامه می‌دهد که همین موضوع باعث افزایش جذب مخاطب می‌شود. پس می‌بینید که نیم‌فاصله اگرچه فاکتور مستقیمی در سئو نیست، اما با تاثیرگذاری بر درک مخاطب از محتوا و لذت بردن از متن، تاثیر مثبتی در سئو دارد.

نیم فاصله در سئو 

نیم فاصله چیست و با چه کلیدهای ترکیبی می‌توان آن را تایپ کرد؟

نیم فاصله همان فاصله است، اما تفاوت آن در این است که این جداسازی را بدون ایجاد فاصله بین حروف و کلمات انجام می‌دهد. فاصله مجازی و semi-half نام‌های دیگری هستند که در بین افراد شناخته شده است. شاید در زبان‌های دیگر مانند زبان انگلیسی که حروف کلمات جدا از هم نوشته می‌شوند، نیم فاصله اهمیت خاصی نداشته باشد و تفاوتی در ظاهر ایجاد نکند؛ اما در زبان زیبا و شیرین فارسی حروف چسبیده به هم نوشته می‌شوند و گاهی ناخواسته در کنار هم قرار گرفته و به هم می‌چسبند که این موضوع کلمه را ناخوانا می‌کند. در زبانی همچون زبان آلمانی چسبیدن کلمات مشکل خوانایی ایجاد نمی‌کند؛ اما در زبان فارسی اینگونه نیست. وجود شکل و شمایل متفاوت از کلمات و فعل‌های مرکب موجب شده که در زبان فارسی به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود. همین مورد از عوامل نگارشی و ویرایشی در متون فارسی است که باید به‌صورت دقیق و در جای خودش به کار گرفته شود و فاکتوری است که باعث کامل شدن متن تایپی شما در محتوانویسی شده و رتبه‌ محتوای شما را افزایش می‌دهد.

اما عملکرد این کلید کوچک چگونه است؟ هر کدام از ما پس از نوشتن کلمه مورد نظر دستمان را روی اسپیس می‌گذاریم و یک فاصله کامل بین کلمات ایجاد می‌کنیم، اما در بعضی مواقع باید به جای فاصله کامل از آن استفاده کنیم به این شکل که با استفاده از کلیدی مخصوص، فاصله خیلی کوچکی بین حروف ایجاد می‌شود و مانع چسبیدن حرف قبلی به حرف پس از آن می‌شود. امروزه نیم‌فاصله از استانداردهای نوشتن محتواست که رعایت کردن آن بسیار ضروری تلقی می‌شود‌. چگونه یک نیم فاصله ایجاد کنیم؟ برای ایجاد آن به کلید مخصوص نیازمند هستیم؛ اما در بین کلیدهای کیبورد چنین کلیدی وجود ندارد. پیدا کردن کلید در کیبورد برنامه‌های مختلف، متفاوت است.

کلید نیم فاصله در ویندوز یا کامپیوتر

روشی که باعث ایجاد نیم فاصله در کیبورد می‌شود تقریبا در تمام کامپیوترها یکسان عمل می‌کند. از چندین روش می‌توان برای ایجاد آن در کامپیوتر بهره برد. یکی از این روش‌ها استفاده از ترکیب کلیدهای Ctrl و خط تیره  (-) است که در سیستم عامل ویندوز نیم‌فاصله ایجاد می‌کند. البته باید به این موضوع توجه کنید؛ خط تیره‌هایی که استفاده می‌کنید در دکمه‌های بالایی کیبورد قرار دارند. خط تیره قسمت چپ کیبورد که در کنار اعداد قرار گرفته برای ایجاد نیم فاصله استفاده نمی‌شود.

در برنامه پرکاربردی مانند برنامه ورد روش دیگری هم برای نوشتن نیم‌فاصله وجود دارد. سه کلید ctrl و shift و عدد ۲ را بگیرید تا نیم‌فاصله به شکل استاندارد ایجاد شود. همچنین شما می‌توانید به جای استفاده از کلیدهای طولانی،کیبورد استاندارد فارسی (FAS) را در ویندوز خود نصب کنید و با کلید shift و فاصله، نیم‌فاصله را ایجاد کنید.

کلید نیم فاصله در ویندوز یا کامپیوتر 

چگونگی استفاده در گوشی همراه

در سیستم‌های اندرویدی پیشین، به‌علت نبود کلید نیم فاصله در خود صفحه کلید گوشی یا تبلت، باید یک برنامه جداگانه کیبورد فارسی برای ایجاد کلید نیم فاصله در گوشی نصب می‌کردیم؛ اما در سیستم عامل اندروید امروزی این مشکل رفع شده‌ است و به طور پیش‌فرض، استفاده از کلید نیم‌فاصله ممکن شده است.

در کیبورد گوشی آیفون، یک کلید کوچک مخصوص برای آن وجود دارد؛ اما اگر در پیدا کردن این کلید کوچک به مشکل برخوردید می‌توانید مانند روش قبلی که برای سیستم عامل اندروید گفتیم استفاده کنید.

چگونگی استفاده در گوشی همراه 

 آیا گوگل نیم فاصله را می‌شناسد؟

بررسی محتواهای داخل گوگل توسط ربات گوگل انجام می‌شود. بدین صورت که گوگل محتوا را از نظر ویرایش، نگارش و زیبایی ظاهری زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و دقیقا مشابه با آزمون‌های روزمره به هر یک از این ویژگی‌ها نمره می‌دهد و رتبه‌ هر محتوا پس از بررسی مشخص می‌شود. ربات‌های گوگل کار بررسی محتوا را به خوبی انجام می‌دهند و نگرانی در این مورد وجود نخواهد داشت. گوگل در تشخیص نیم فاصله نیز با قدرت عمل می‌کند و تصور غلطی که در این مورد وجود دارد را از بین می‌برد. پس از اینکه گوگل مورد اشتباهی را تشخیص داد به محتوا نمره منفی می‌دهد و این در امتیاز محتوا سئو تاثیر می‌گذارد. برای تست این موضوع می‌توانید به جملات پیشنهادی گوگل توجه کنید که چگونهنیم فاصله در بیشتر آن‌ها به خوبی رعایت می‌شود. پس از اطلاع از این موضوع و موثر بودن آن بر سئو بهتر است برای جذب مخاطب از فواید رعایت آن بهره برد؛ زیرا از مهم‌ترین عوامل نگارشی رعایت نیم‌فاصله است.

ربات های گوگل می توانند نیم فاصله را درک کنند؟

گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو بر اساس الگوریتم‌های مشخصی صفحات وب‌سایت‌های مختلف را بررسی می‌کنند. در حقیقت همین الگوریتم‌ها هستند که رتبه سئو و جایگاه سایت شما را در صفحه نتایج گوگل مشخص می‌کنند. بدیهی است که بررسی همه سایت‌های موجود جهان از عهده عوامل انسانی خارج است و این کار توسط ربات‌ها انجام می‌گیرد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد می‌پرسند آیا ربات‌های گوگل می‌توانند نیم فاصله را درک کنند؟
نیم فاصله در زبان انگلیسی وجود ندارد و به‌همین دلیل، پیش‌فرض ذهنی بسیاری از افراد این است که ربات‌های گوگل نیم فاصله را تشخیص نمی‌دهند. چنین تصوری درست نیست. زبان‌های دیگری غیر از فارسی هم وجود دارند که از نیم‌فاصله استفاده می‌کنند. علاوه بر این، گوگل می‌تواند زبان‌هایی پییچده مثل چینی، یا حتی زبان‌های نادر و پراکنده را هم به‌خوبی بررسی و پردازش کند. با در نظر گرفتن این نکات می‌توان با قطعیت گفت که بله؛ ربات‌های گوگل نیم فاصله را درک می‌کنند. به‌عبارت دیگر، گوگل به راحتی می‌تواند عبارات داری نیم‌فاصله را بررسی کرده و بفهمد. حتی اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که برخی اوقات کلمات پیشنهادی خود گوگل در سرویس‌های مختلف نیز نیم‌فاصله دارند. پس نگران توانایی ربات‌های گوگل نباشید و نیم‌فاصله را رعایت کنید.

ربات های گوگل می توانند نیم فاصله را درک کنند؟

استفاده از نیم فاصله بر سئو تاثیرگذار است؟

اکنون می‌دانیم که گوگل استفاده از نیم فاصله را تشخیص داده و توانایی بررسی آن را دارد. سوال بعدی این است که آیا گوگل وجود یا عدم وجود نیم‌فاصله را یکی از عوامل اثرگذار بر سئو به‌حساب می‌آورد؟ بگذارید این سوال را این‌گونه پاسخ دهیم؛ رعایت اصول و قواعد صحیح نوشتاری از ملزومات تولید محتوا و از عوامل اثرگذار بر سئو به‌شمار می‌آیند. به‌کار بردن نیم‌فاصله نیز یکی از مهم‌ترین اصول نگارشی زبان فارسی است. پس با این استدلال می‌توان گفت که استفاده از نیم فاصله بر سئو اثر دارد؛ اما همه چیز به این سادگی نیست.
نگارش صحیح محتوای متنی یکی از عوامل تاثیرگذار بر سئوی سایت است؛ اما عوامل دیگری نیز در این امر دخیل‌اند. میزان اهمیت و تاثیرگذاری این عوامل با هم یکسان نیست. برای این‌که مطمئن شوید استفاده از نیم فاصله تاثیر مثبتی روی سئو می‌گذارد باید به این اولویت‌بندی‌ها توجه کنید. برای مثال، کلمات کلیدی یک مقاله نقشی حیاتی در سئوی آن دارند. اگر استفاده از نیم فاصله روی جست‌وجوی کلیدواژه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، بهتر است از به‌کار بردن آن صرف نظر کنید.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند نقش مثبت نیم فاصله را کم‌رنگ کرده یا حتی تاثیر منفی بر سئو بگذارد، نحوه جست‌وجوی کاربران است. به‌صورت کلی، بخش عمده کاربران اینترنت هنگام جست‌وجوی مطالب مورد نظرشان از نیم فاصله استفاده نکرده و تمام عبارات را با فاصله کامل تایپ می‌کنند. به‌عبارت دیگر، احتمال جست‌وجوی عبارت «ربات ها» بیشتر از «ربات‌ها» است.
خب، در چنین شرایطی چاره چیست؟ بهترین راه‌حل این مشکل این است که کلمات کلیدی خود را، به‌ویژه در تیترها، با فاصله کامل بنویسید و نیم‌فاصله را در سایر قسمت‌های متن، مثلا در فعل‌ها، جمع‌ها و ... رعایت کنید. علاوه بر این، بهتر است کلمه کلیدی را در طول متن به هر دو شیوه بنویسید؛ یعنی برخی اوقات با نیم فاصله و برخی اوقات با فاصله کامل. برای روشن‌تر شدن موضوع، یک‌بار دیگر این مطلب را از ابتدا تا کنون از نظر بگذرانید و به شیوه نوشتن کلمه «نیم فاصله» در طول متن دقت کنید. 

در چه مواردی باید از آن استفاده کنیم؟

 نیم فاصله، به ایجاد فاصله بین حروف و جلوگیری از چسبیدن دو حرف به یکدیگر گفته می‌شود. از آنجایی که از تاثیر آن در سئو مطلع شدیم بهتر است محل مناسب استفاده از آن را نیز بدانیم. ابتدا باید گفت که نباید در هر جایی از متن یا سرتیتر از آن استفاده کنیم. در واقع باید اصول درست استفاده از آن را آموزش دید. در هنگام نوشتن پسوند و پیشوند فعل‌ها، اضافه کردن پسوند جمع و نوشتن شناسه بهتر است استفاده شود؛ اما در مواقع خاصی مانند کلمات اصلی و عنوان‌های اصلی و فرعی محتوا نباید از آن استفاده کرد.

خب بیایید ببینیم اصلی‌ترین موارد کاربرد نیم‌فاصله چیست:

بین «می» و ادامه فعل: می‌آیم، می‌داند، می‌رفتند و ...

بین ریشه فعل و ضمیر در فعل‌هایی با زمان ماضی نقلیو ماضی بعید: رفته‌اند، چشیده‌ای و ...

بین کلماتی که به «ه» آخر با صدای ــِـ ختم می‌شوند و ضمایر ملکی‌شان: خانه‌ام، خانه‌اش، جامعه‌شان

بین کلماتی که به «ه» آخر با صدای ــِـ ختم می‌شوند و «ای» نکره: زمانه‌ای، خانه‌ای، پروسه‌ای

هنگام جمع بستن کلمات با «ها»: آن‌ها، گل‌ها، پروانه‌ها

بین پیشوند «بی» و کلمه بعداز آن: بی‌حساب، بی‌اندازه، بی‌رقیب

هنگام اضافه کردن ریشه فعلی به یک اسم برای ساختن صفات فاعلی: گیاه‌خوار، لوله‌کش، ریاضی‌دان

ترکیب‌‌های وصفی که یک کلمه به حساب می‌آیند: دل‌نازک، بزرگ‌زاده، خانه‌زاد

بین صفت و پسوندهای «تر» و «ترین»: بزرگ‌ترین، عاقل‌تر

کلمات مرکبی که با عدد ساخته شده‌اند: سه‌ماهه، شش‌هفتگی

هنگامی که «و» بین دوکلمه قرار می‌گیرد و آن‌‎ها را به یک کلمه تبدیل می‌کند: کسب‌وکار، گرگ‌ومیش

قیدهای دوجزئی و چندجزئی: کم‌کم، دست‌کم، حداقل، روی‌هم‌رفته، بااین‌حال، به‌هرحال

در چه مواردی باید از آن استفاده کنیم؟ 

مزایای نیم فاصله

همان‌طور که از پیش گفتیم اولین فایده استفاده از آن ایجاد ظاهری زیبا و جذاب‌تر کردن متن برای مخاطب است. از مزایای پراهمیت رعایت علائم نگارشی خواناتر و آسان‌تر شدن محتواست. روان‌خوانی موجب سرعت خواندن محتوا می‌شود. در ادامه می‌توان گفت مخاطب به خواندن ادامه مطلب علاقه‌مند شده و زمان بیشتری را در سایت می‌گذراند و این خود یک امتیاز برای رتبه‌بندی محتوا در سئو به حساب می‌آید. علاوه‌بر آن‌چه که گفته شد نیم فاصله به عنوان یکی از اصول اصلی زبان فارسی شناخته می‌شود که باید تا حد امکان آن را رعایت کرد.

معایب نیم فاصله

نیم فاصله بهتر است در جای خودش و به درستی به کار رود تا به جای بهتر کردن وضعیت سایت، رتبه‌بندی آن کاهش نیابد. علاوه‌بر این بهتر است در سر تیترها و کلمات اصلی محتوا استفاده نشود تا مشکلی برای جستجوی مطالب ایجاد نکند؛ زیرا اکثر کسانی که در جست‌وجوی مطلبی به گوگل مراجعه می‌کنند از روی عجله یا ناآگاهی نسبت به آن، با فاصله جمله خود را در سرچ گوگل می‌نویسند. همچنین برای جلوگیری از طولانی شدن کلمات بهتر است در یک کلمه دو بار از آن استفاده نکنید تا خواندن کلمه برای مخاطب کسل کننده نشود. در حالت کلی باوجود تمام مزایای جذاب نیاز است گاهی از استفاده آن اجتناب کنید.

در چه مواقعی از نیم فاصله استفاده نکنیم؟

آیا استفاده از نیم فاصله در همه شرایط الزامی است؟ مطالبی که تا اینجا گفته شد تا حدی به این سوال پاسخ می‌دهد. رعایت نیم‌فاصله از اصول نگارش فارسی است؛ اما برای ارتقای ترفند های سئو، بهتر است گاهی از آن اجتناب کنید. به شکل کلی زمانی که عدم رعایت نیم فاصله برای‌تان فایده بیش‌تری دارد، از آن چشم‌پوشی کنید.
همان‌طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم بهتر است لزوم استفاده از نیم فاصله را با بررسی رفتار مخاطبان بسنجید. اگر می‌دانید اغلب مخاطبان شما کلمات کلیدی را با نیم‌ فاصله جست‌وجو می‌کنند (به احتمال زیاد این‌طور نیست)، بهتر است از نیم فاصله استفاده کنید.
توصیه ما این است که در کلمات کلیدی و تیترهای اصلی خود از نیم فاصله استفاده نکنید. علاوه بر این، اگر نگارش کلمه یا عبارتی با فاصله کامل، متداول‌تر از نوشتن آن با نیم‌فاصله باشد، بهتر است شما هم از شکل متداول استفاده کنید. نیم‌فاصله به خوانش درست متن کمک می‌کند؛ اما موارد استثنایی هم وجود دارد. گاهی اوقات، نیم‌فاصله باعث می‌شود کلمه یا عبارتی بیش از حد طولانی شده و خواندن آن دشوار شود. اگر با چنین موقعیتی مواجه شدید نیز بهتر است از فاصله کامل استفاده کنید.

تاثیر نیم فاصله در سئو

می‌توان گفت سئو مجموعه‌ای  تکنیک‌ها برای پیشرفت سایت است. ربات گوگل با توجه به الگوهای موجود به بررسی سایت و محتوا ادامه می‌دهد. الگوهایی که سئو مورد بررسی قرار می‌دهد عبارت است از علائم نگارشی، طراحی و لینک‌سازی. در زبان فارسی مانند زبان‌های دیگر دنیا باید برای نوشتن کلمات یکسری فاصله‌هایی را رعایت کرد که گوگل خواستار رعایت این موضوع است. یکی از ویژگی‌های نگارشی گفته شده در رعایت محتوانویسی، نیم فاصله است که این الگوی نگارشی را ربات گوگل به خوبی تشخیص می‌دهد. بهتر است برای بهتر کردن شکل نوشتاری و ظاهر زیبای کلمات از آن استفاده کنیم.

سخن آخر

گفتیم که رعایت نیم فاصله در پیشوند و پسوند کلمات، اسم‌های جمع و فعل‌های مرکب اهمیت فراوانی دارد، اما نباید این موضوع را فراموش کرد که در بعضی مواقع می‌تواند نمره منفی به حساب آید. برای ایجاد یک محتوای ناب و عالی بهتر است درک کاملی از رعایت آن داشته باشید. همچنین نباید در سرتیتر‌ها آورده شود. امیدواریم با آگاهی از قوانین و نحوه ایجاد آن، محتواهای متمایز بیشتری تولید کنید. سایت پونه مدیا در این مسیر همراه شماست.

5 از 5